1.067.317

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Rendszeres teológia

Szerző
Fordító
Lektor
Budapest
Kiadó: Osiris Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 688 oldal
Sorozatcím: Osiris Tankönyvek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-379-190-1
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Ha a fordító ír előszót, okkal gyanakodhatunk, magyarázkodást olvasunk arról, hogy Ézsaiás miért nem Izajás vagy éppen Jesajah, hogy a kijelentés miért nem kinyilatkoztatás, hogy a szakramentum... Tovább

Előszó

Ha a fordító ír előszót, okkal gyanakodhatunk, magyarázkodást olvasunk arról, hogy Ézsaiás miért nem Izajás vagy éppen Jesajah, hogy a kijelentés miért nem kinyilatkoztatás, hogy a szakramentum miért nem sákramentum, a keresztény miért nem keresztyén, a szubsztancia miért nem állag, viszont az esszencia miért lényeg, a monoteizmus miért nem egyistenűség, az autonómia viszont mi9ért öntörvényűség stb. Ám ezek a kérdések mindannyiónk közös gondjai, s inkább jelzik a mai magyar teológiai és filozófiai nyelv eltérő irányzatokat, ütköző érzelmeket, jó és rossz hagyományokat magában foglaló, enyhén szólva zűrzavaros állapotát, mintsem a fordító önkényes s magyarázatra szoruló választásait. S bár jelen munka fordítója is magáénak vall egy s más hagyományt, és érzelmileg is érintett, a terminológiai evidenciák hiányán nem segíthet. Választ hát, de választását legalább annyira nem tudja megvédeni, mint amennyire nem tudja megindokolni egy-egy más beágyazottságú terminus használatát vagy egy-egy új kifejezés bevezetését sem.
Mindazonáltal a tillichi fogalomtár megértésében, vagy még inkább megszokásában, egy kettős, tartalmi-formai szempont segíthet. Tillich méltán nevezhette magát a határok teológusának, vagyis olyan gondolkodónak, aki a filozófia és a teológia, a vallás és a szekularizmus, a szent és a profán, a letűnő liberális haladáseszmény és az emberi létezés krízisének határain áll, s aki nemcsak bemutatja az általa meglátott, jellegükben sokszor teljesen eltérő problémákat, hanem közvetíteni is kíván közöttük. Éppen ezért az általa használt fogalmak - eltekintve a konkrét filozófia- és teológiatörténeti utalásoktól - részben maguk is újítások, részben pedig tág, sokféle értelmet hordozó szimbólumértelmezések és közvetítések (több ízben etimológiai utalásokkal). Ezekben az esetekben a fordító inkább ajánlásokat tesz, mintsem fordít. Ilyen például az "ultimate concern" kifejezés, Tillich sajátos nyelvi leleménye, amit "végső érdekeltségnek", "végső érintettségnek", "végső gondnak" is lehet fordítani, de amennyiben ez a "nagy parancsolat absztrakt megfogalmazása", ahogy azt Tillich mondja, úgy "végső meghatározottságnak" is fordítható. Ugyanilyen jellegű az összes olyan kifejezés, amely az "egy", az "én", a "lét", "létezés", "létező" (olykor "lény"), "élet" szót foglalja magában, és többségükben idesorolhatók a köteten végigvonuló poláris fogalompárok is. A fordító e helyt szeretne külön is köszönetet mondani mindazoknak, akik tanácsaikkal, észrevételeikkel és bírálataikkal nagymértékben segítették az alkalmas szókészlet kialakításában. Vissza

Tartalom

Előszó a magyar kiadáshoz15
Ész és kijelentés - Lét és Isten
Előszó19
Bevezetés23
A nézőpont23
Üzenet és szituáció23
Az apologetikus teológia és a kérügma25
A rendszeres teológia természete27
A teológiai kör27
A teológa (bármely teológia) formális kritériumai29
Teológia és kereszténység32
Teológia és filozófia: kérdés34
Teológia és filozófia: válasz37
A teológia elrendezése41
A rendszeres teológia szserkezete és módszere45
A rendszeres teológia forrásai45
A tapasztalat és a rendszeres teológia50
A rendszeres teológia normája54
A rendszeres teológia racionális jellege58
A korreláció módszere63
A teológiai rendszer68
Ész és kijelentés
Ész és kijelentés keresése73
Az ész szerkezete73
Az ész két fogalma73
A szubjektív és az objektív ész76
Az ész mélysége79
Ész a létezésben80
A tényleges ész végessége és bizonytalansága80
Konfliktus a tényleges észben, valamint a kijelentés keresése82
Az ész megismerő funkciója és a kijelentés keresése90
A tudás ontológiai szerkezete90
A megismerési viszonylatok92
Igazság és verifikáció95
A kijelentés valósága99
A kijelentés értelme99
A kijelentés ismertetőjegyei99
A kijelentés közvetítői108
A kijelentés dinamikája: eredeti és függő kijelentés114
A kijelentés ismerete116
Tényleges kijelentés118
A tényleges és végleges kijelentés118
Végleges kijelentés a Krisztus Jézusban120
A kijelentés története122
Kijelentés és üdvösség127
Ész a végleges kijelentésben129
A végleges kijelentés győzi le az öntörvényűség és a mástörvényűség konflikutását129
A végleges kijelentés győzi le az abszolutizmus és a relativizmus konfliktusát131
A végleges kijelentés győzi le a formalizmus és az emocionalizmus konfliktusát133
A kijelentés alapja135
Isten és a kijelentés titka135
A végleges kijelentés és Isten Igéje136
Lét és Isten
A lét és az istenkérdés141
Bevezetés: A lét kérdése141
Az én és a világ ontológiai alapszerkezete145
Az ember, az én és a világ145
A logikai és az ontológiai objektum147
Az ontológiai elemek149
Egyediesülés és részesedés149
Dinamika és forma152
Szabadság és sors155
A lét és a végesség158
Lét és nemlét158
A véges és a végtelen160
A végesség és a kategóriák162
A végesség és az ontológiai elemek167
A lényegi és az egzisztenciális lét169
Emberi végesség és az istenkérdés171
Az istenkérdés lehetősége és az úgynevezett ontológiai érv171
Az istenkérdés szükségessége és az úgynevezettkozmológiai érv174
Isten valósága177
"Isten" értelme177
Fenomenológiai leírás177
Tipológiai megjegyzések182
Isten ténylegessége195
Isten mint lét195
Isten mint élő199
Isten mint teremtő207
Isten mint kapcsolatban álló221
Létezés és a Krisztus
Előszó237
Bevezetés241
A Rendszeres teológia második könyvének viszonya az első könyvhöz és az egész rendszerhez241
Az első könyvben nyert válaszok összefoglalása243
Túl a naturalizmuson és a szupranaturalizmuson243
A lét fogalmának használata a rendzseres teológiában246
Az egzisztenciális kérdések és a teológiai válaszok függetlensége és kölcsönös függése248
Létezés és a Krisztus
Létezés és a Krisztus keresése253
Egzisztencia és egzisztencializmus253
Az egzisztencia etimológiája253
Az egzisztencialista kérdés előállása255
Az egzisztencializmus az esszencializmus ellen257
Az egzisztenciális és az egzisztencialista gondolkodás258
Az egzisztencializmus és a keresztény teológia259
A lényegből a létezésbe való átmenet és a "Bukás" szimbóluma261
A "Bukás" szimbóluma és a nyugati filozófia261
A véges szabadság mint a lényegből a létezésbe való átmenet lehetősége262
Az "álmodó ártatlanság" és a kísértés264
A lényegből a létezésbe való átmenet erkölcsi és tragikus eleme266
Teremtés és Bukás268
Az elidegenedés jegyei és a bűn fogalma272
Elidegenedés és bűn272
Az elidegenedés mint "hitetlenség"273
Az elidegenedés mint "hübrisz"275
Az elidegenedés mint "érzékiség"277
Az elidegenedés mint tény és tett280
Az egyéni és a közösségi elidegenedés281
Az önromboló létezés és a rosszról szóló tanítás283
Énvesztés és világvesztés az elidegenedés állapotában283
Az ontológiai polaritások konfliktusa az elidegenedés állapotában285
Végesség és elidegenedés288
A kétségbeesés értelme és szimbólumai29
Az Új Lét keresése - "Krisztus" jelentése296
A létezés mint végzet avagy az akarat rabsága296
Az önüdvözítés és zsákutcái298
Az Új Lét nem tröténelmi és történelmi váradalmai302
A "Krisztus" szimbólum, valamint történelmi és történelmen túli értelme304
A paradoxon értelme a keresztény teológiában305
Isten, ember és a "Krisztus" szimbólum307
A Krisztus valósága311
Jézus mint a Krisztus311
A "Jézus Krisztus" névről311
Esemény, tény és felfogás312
A történelem és a Krisztus313
A történeti Jézus kutatása és e kutatás kudarca314
A történeti kutatás és a teológia318
A hit és a történelmi szekpszis322
A bibliai tanúbizonyság a Krisztus Jézusról325
Az Új Lét a Krisztus Jézusban325
Az új Lét és az új világkorszak325
Az Új Lét megjelenése a személyes életben327
A Krisztus Jézusban való Új Lét kifejeződései327
A Krisztus Jézusban való Új Lét mint az elidegenedés legyőzése330
Az Új Lét történelmi dimenziói337
A Krisztus Jézus képének ellentmondásos elemei338
A krisztológiai dogma értékelése339
A krisztológiai dogma természete és funkciója339
A krisztológiai dogma fejlődésének veszélyei és döntései342
a mai teológia krisztológiai feladata344
A Krisztus Jézus esemény egyetemes jelentősége347
Az esemény egyedisége és egyetemessége347
A Krisztus Jézus egyetemes jelentőségének központi szimbólumai és egymáshoz való viszonyuk349
A "Krisztus Keresztjének" szimbólumát támogató szimbólumok352
A "Krisztus Feltámadásának" szimbólumát támogató szimbólumok353
A Krisztus Jézusban való Új Lét mint az üdvösség ereje357
Az üdvösség értelme357
Krisztus mint Üdvözítő (Közbenjáró, Megváltó)359
A megbékélésről szóló tanítások360
A megbékélésről szóló tanítás alapelvei363
Az üdvösség hármas jellege365
Élet és lélek - A történelem és Isten országa
Előszó371
Bevezetés375
Élet és lélek
Az élet, az élet kétértelműségei és a nem kétértelmű élet keresése381
Az élet sokdimenziós egysége381
Élet: lényeg és létezés381
A "szintek" ellen382
Dimenziók, tartományok, fokozatok384
Az élet dimenziói és a dimenziók egymáshozvaló viszonya386
Az élet önténylegesítése és ennek kétértelműségei395
Alapvető megfigyelések: az élet alapfunkciói és az élet kétértelműségeinek természete395
Az élet önegységesítése és ennek kétértelműségei396
Az élet önteremtőisége és ennek kétértelműségei409
Az élet önmeghaladása és ennek kétértelműségei435
A nem kétértelmű élet keresésének és elővételezésének szimbólumai448
A lelki jelenlét451
A Lelki Jelenlét megnyilatkozása az ember lelkében451
Az isteni Lélek megnyilatkozásának jellege az emberi lélekben451
Az isteni Lélek emberi lélekben való megnyilatkozásának tartalma: hit és szeretet463
A Lelki Jelenlét megnyilatkozása a történelmi emberiségben470
Lélek és Új Lét: kétértelműség éstöredékesség470
A Lelki Jelenlég és az Új Lét elővételezése a vallásokban472
A Lelki Jelenlég a Krisztus Jézusban: Lélek-krisztológia474
A Lelki Jelenlét és az Új Lét a Lelki Közösségben477
Az isteni lélek és az élet kétértelműségei487
A Lelki Jelenlét és a vallás kétértelműségei487
A Lelki Közösség, az Egyház és az egyházak487
Az egyházak élete és a vallás kétértelműségei elleni harc494
Az egyén az egyházban és a Lelki Jelenlét524
A Lelki Jelenlét győzelme a vallás felett és a protestáns princípium542
A Lelki Jelenség és a kultúra kétértelműségei543
A vallás és a kultúra a Lelki Jelenlét fényében543
A humanizmus és az istentörvényűség eszméje546
A Lelki Jelenlét istentörvényű megnyilatkozásai548
A Lelki Jelenlét és az erkölcsiség kétértelműségei557
A vallás és az erkölcsiség a Lelki Jelenlét fényében: istentörvényű erkölcsiség557
A Lelki Jelenlét és a személyes önegységesítés kétértelműségei559
A Lelki Jelenlét és za erkölcsi törvény kétértelműségei561
A Lelki Jelenlét gyógyítóereje és az élet általános kétértelműségei564
A Lelki Jelenlét és az élet általános kétértelműségei564
Gyógyulás, üdvösség és a Lelki Jelenlét565
A szentháromsági szimbólumok
A szentháromsági szimbolika okai569
A Szentháromság dogmája571
A szentháromságtan problémájának új megnyitása574
A történelem és Isten Országa
Bevezetés
A teológiai rendszer ötödik részének helye a rendszerben és az élet történelmi dimenziója581
A történelem és az Isten országának keresése583
Élet és történelem583
Ember és történelem583
A történelem és a létkategóriák592
A történelem dinamikája601
Az élet kétértelműségei a történelmi dimenzióban610
A történelmi önegységesítés kétértelműségei: birodalom és központosítás610
A történelmi önteremtőiség kétértelműségei: forradalom és reakció612
A történelmi önmeghaladás kétértelműségei: a "harmadik szakasz" mint adottság és váradalom614
A történelem értelmezései és Isten Országának keresése615
A történelemértelmezés természete és problémái617
Negatív válaszok a történelem értelmének kérdésére617
Igenlő, de nem kielégítő válaszok a történelem értelmének kérdésére618
Az "Isten Országa" szimbólum mint válasz a történelem értelmének kérdésére622
Isten Országa a történelemben627
A történelem dinamikája és az Új Lét627
Az "üdvtörténet" eszméje627
Isten Országának központi megnyilatkozása a történelemben629
A "kairosz" és a "kairoi" (az idő és az idők)632
Történelmi gondviselés634
Isten Országa és az egyházak636
Az egyházak mint Isten Országának reprezentánsai a történelemben636
Isten Országa és az egyházak történelme638
Isten Országa és a világtörténelem641
Egyháztörténelem és világtörténelem641
Isten Országa és a történelmi önegységesítés kétértelműségei643
Isten Országa és a történelmi önteremtőiség kétértelműségei645
Isten Országa és a történelmi önmeghaladás kétértelműségei646
Isten Országa és az egyén kétértelműségei a történelemben647
Isten Országa mint a történelem vége649
A történelem vége és az Örök Élet649
A "történelem vége" kettős jelentése és a vég állandó jelenléte649
A történelem vége mint az idői fölemeltetése az örökkévalóba651
A történelem vége mint a negatívitás leleplezése vagy mint "utolsó ítélet"652
A történelem vége és az élet kétértelműségeinek végső legyőzése654
Örök boldogság mint örök győzelem a negatívitás felett656
Az egyén és örök sorsa657
Az egyetemes és az egyéni beteljesedés657
A halhatatlanság mint szimbólum és mint fogalom660
A feltámadás értelme661
Örök Élet és örök halál663
Isten Országa: idő és örökkévalóság66
Örökkévalóság és az idő mozgása666
Örök Élet és Isteni Élet667
Név- és tárgymutató
Név- és tárgymutató671

Paul Tillich

Paul Tillich műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Paul Tillich könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem