Előszó | 3-14 |
Általános tudnivalók | |
Mi a vers: a ritmusos rend emberi tevékenység eredménye | 15 |
A ritmusos jelenség mozgási folyamat: időben fejlik ki; kész hangidom nincs; szerkezeti rendjét a sorozatos ismételtség teszi érzékelhetőve | 16 |
Belső hallás | 17 |
Térbeli jelenségek "ritmusa" | 17 |
Közösségi ritmusérzék | 17 |
Nemzeti veridomunk | |
Rendező elve már közönséges beszédünkben jelentkezik: kétféle időszakolás, kétféle tempó, két ütem-típus | 18 |
De nem bizonyos, hogy a vers beszédből fejlődött ki | 19 |
Ütemfeleződés | 20 |
Versnyomaték | 21 |
Időszerkezet; ütemegyenlőség, szótagszámkülönbségek ellenére is | 22 |
Hangzat és gondolat; gondolatritmus; prózaritmusok | 26 |
Nemzeti versidomunk formakészlete | |
A szokványos típusé | |
Az ütem; teljes és hiányos szótagszámú ütemek | 27 |
A sor; egyszerű és összetett sorképletek | 29 |
Kétütemű sorok | 29 |
Háromüteműek | 30 |
Négyüteműek | 33 |
Egy hatütemű | 36 |
Van-e együtemű sor? | 36 |
Fogyatékos ütemezésű sorok | 37 |
A szabálytörés jelentősége | 38 |
Bizonytalan (ingatag) ütemezés, dal- és szóvers ütemeinek kétfélesége; a felező tizenkettős ütemezése; Zrínyi sorfaja, Aranyé | 39 |
A periódus | 41 |
A strófa | 42 |
Különnemű sorokból és periodusokból alakult strófa-formák | 44 |
A gyors ütemtípus | 45 |
A felező tízes | 46 |
Faludi tízese; a gyors kilences és nyolcas | 48 |
A gyors tizenkettős | 49 |
Gyors típusú periódusok és strófák | 51 |
Vermondattani fogások és alakzatok | |
Változtatás a beszéd szokott alakján: a szótagszám | 52 |
A rím | 52 |
A metszet és az ütem-elhatárolás | 53 |
A sormetszet biztosítása: "eloltás" | 53 |
A sorhatáré: "közölés" | 55 |
A rím | |
Fajai; alliteráció, szöveges alliteráció | 56 |
Asszonánc, tiszta rím, ragrím; Csokonai, Arany, Radó Antal az asszonáncról | 57 |
Hagyományos követelmények | 59 |
Példák az asszonáncra, a tiszta rímre, a toldalékos, a kevert, a terjedelmes és a hézagos rímre | 60 |
A magyar rímelés története példákon bemutatva: kezdettől Balassáig | 62 |
Balassától Gyöngyösig | 64 |
Gyöngyösitől Himfyig | 64 |
Az Aurora és Atheneaum korában | 68 |
Petőfi | 69 |
Arany | 70 |
Sárosi | 71 |
Tompa rímelése | 72 |
Utánok máig | 73 |
A rím helye. Szomszédos képletek: négyes, páros, hármas, ráütő, echós, halmozott, közép- és füzérrím | 75 |
Távoliak: fél-, kereszt-, visszatérő-, ölelkező rím | 80 |
A refrain | 80 |
Arany játékos szabadságú rímhelyezései | 82 |
Prózába ékelt rímes részletek; megrímelt próza: makáma | 83 |
Jövevény formáink | |
Szórványos átvételek: a középlatin, az ógermán rendszer, Sz. Molnár zsoltárformái | 84 |
Meghonosodott versrendszerek. A szótagmérés; lábak, metronok | 86 |
Vers- és beszédnyomaték különjárása | 88 |
A mi ütemeinkhez viszonyítva rokonabb, és idegenebb verslábak; ezt a ritmusrendszert is csak a formaideál ismeretével lehet objektív valóságában felfogni | 89 |
Csokonai a szótagmérés hasznáról | 89 |
Mely szótagok hosszúk, melyek rövidek? | 90 |
Verstani jelek, nevek | 91 |
Görög-római rendszerű jövevény formáink. Lábak, lábmetszet | 92 |
E rendszer meghonosítói | 93 |
Daktylusi képletek: hexa- és pentameterek, distichon; hexameter más párverseken | 93 |
Leoninusok | 96 |
Logaedi versek: asklepidesi, sapphói és alkaiosi strófa | 97 |
Az anakreoni vers; elegyes és szőnyegversek | 100 |
Nyugateurópai jövevény formák. Ütemnemeik; több szabadság mint az antik képletekben | 101 |
Ütemelőző? Trocheusi és jámbusi eljtés puszta szótagmérő alapon; jámbusi lejtés hangsúly segítségével | 103 |
Daktylusi lejtésű képletek | 104 |
Rímes jámbusi sorfajok és periodusok | 110 |
Lejtésváltoztatás | 116 |
Rímtelen sorozatok | 118 |
Strófaminták | 119 |
Különlegesek: a "Romhányi" strófája | 121 |
Olasz stanza | 121 |
Terzina; ritornell; triolett | 122 |
A szonett | 123 |
Rím, rímhelyezés, refrain, szabálytörés a nyugati rendszerben | 126 |
Ritmusbizonytalanság. Rendszer-keveredés | |
Volt bizonytalanság már a magyar rendszer termékeiben is: a jövevényekkel több lett reá az alkalom a naív ritumusérzék felfogásában | 127 |
Szótaggyüjtő magyar elv érvényesítése a szótagosztályozó idegen elv mellőzésével. Trocheusi sorfajok könnyű összetéveszthetése nemzetiekkel | 128 |
Hangsúlyos rövid szótag helyettesíthet-e hosszút? | 129 |
Trocheusi és jámbusi egész sorok időhuzamának érzékelését mi teszi lehetőve? | 129 |
Trocheusi példák | 130 |
A költő önkénytelen áthangolódása trocheusi képletből magyar ritmusra | 132 |
Fontosabb a jámbus kérdése; emelkedő jellege nem akadályozza magyarra átjátszását | 134 |
Főkép a gyors típus képleteire játszható át | 134 |
De némely szokványosra is | 135 |
Folyamatos átjátszás akadályai; naív ritmusérzék viselkedése oly esetekben; a drámai jámbus ellenállása | 136 |
Más emelkedő ritmusok példái | 137 |
A Ráday-nem licentiái Petőfiig | |
A jámbus "elpongyolásodása" már beplántálásakor megkezdődött: Ráday nyilatkozatai szabadabb prozódia választásáról | 138 |
Licentiái verselési gyakorlatában | 139 |
Már azok is idézhettek elő ritumusbizonytalanságot | 140 |
Ráday engedékenyebb felfogását vette át Kazinczy | 141 |
Szigorúbbat kívánt Csokonai | 143 |
Földi | 143 |
Verseghy | 144 |
Példák időrendben a legjelentősebb nyelvi licentiákra: rövid szótagnak hosszúvá minősítésére: Kazinczy, Rájnis, Csokonai, Kölcsey, Kisfaludy Károly, Bajza, Vörösmarty, Petőfi verseiben | 145 |
Kisebb fontosságú nyelvi licentiák | 146 |
Alkati licentiák; a megengedett licentiák is megtéveszthetik a versolvasót | 146 |
Jámbus helyett anapaestus, diphtongusok, az a névelő, rövid szótag hosszúnak számítása: zavart okozhatnak | 147 |
Sorkezdet és sorvég szabálytalan alakítása elnyomhatja a lejtés jellegét | 149 |
Összefoglalás | 151 |
A szabadvers | 153 |
Egyéni formakeresések Petőfi és Arany János után | |
A Petőfi utáni gyakorlat már alig ismer szabályt a jámbusi versben | 154 |
Kiss József verselése; nyilatkozatok róla | 155 |
Főkülönbségek elődeihez képest; a versolvasó diszpoziciója; kedvelt versmelódiája | 156 |
Gyors típusu magyar sorai | 157 |
Szimultán ritmusú sorai | 158 |
Összefoglaló jellemzése | 160 |
Ady verselése; hatott-e rá Kiss József? | 160 |
Szimultán ritmusú versei | 161 |
Ennek a verselő eljárásnak már volt hagyománya; az ő különlegessége más: szokatlan sorkapcsolatok és strófa-rögtönzések: nemzeti versidomban | 161 |
Jámbus-ritmusban | 162 |
Az első strófa mint szabálydiktáló | 163 |
Ellentétes lejtésű sorok | 165 |
Rímelési különlegességek | 165 |
Sorismétlések, a záró ritmus | 166 |
Ritmusbizonytalanság: mesterkéltség, nem-ritmikai eszközökkel: összefoglalás | 168 |
Babits verselése; a hangzat gondolatigazgató szerepe | 169 |
Kedveletebb sorfajai, ritmus és rím szokatlanságai, conventionalistól a különösség felé | 171 |
Koszotlányi verselése; rímtornája | 173 |
Tóth Árpád hosszú verssora, rímei | 174 |
Mindezek verstörténeti jelentősége | 175 |
Sárközi György és Radnóti Miklós; Juhász Gyula és Reményik Sándor | 175 |
József Attila: egyéni jellegét inkább belső, mintsem alaki tulajdonai teszik | 177 |
Függelék | |
Sz. Molnár Albert zsoltárstrófái | 181 |
Szemelvények Arany, Varga Gyula és Kozma Andor rímeiből | 182 |
Kiss József verseléséhez | 186 |
Ady Endre verseléséhez | 187 |
Babits Mihály verseléséhez | 194 |
Kosztolányi verseléséhez | 196 |
Tóth Árpád verseléséhez | 197 |
József Attila verseléséhez | 199 |
Névmutató | 202 |