1.045.584

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Rend a rendetlenségben, avagy A szabadság útvesztői - anarchisták és nevelés

Szerző
Szerkesztő
Kapcsolódó személy

Kiadó: ELTE Eötvös Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 288 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 978-963-284-011-6
Megjegyzés: További kapcsolódó személy a könyvben. Fekete-fehér illusztrációkkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A reformpedagógia történetének magyar szakirodalma viszonylag gazdag, a vele közel azonos időszakban keletkező anarchizmus pedagógiai vonatkozásai azonban lényegében feldolgozatlanok - noha szinte minden anarchista gondolkodónak voltak pedagógiai elképzelései, és közülük többen iskolákat is létesítettek.
A könyv szerzője arra vállalkozik, hogy az anarchisták oktatásra, iskolai és családi nevelésre vonatkozó nézeteit bemutassa.
Megismertet a fontosabb gondolkodók életútjának részleteivel is, mivel - vallja - nélkülük nem érthető meg az anarchista szerzők gondolkodásában megmutatkozó, szokványostól eltérő döntések sorozata.
Az olvasó képet kap a pedagógiai jelenségek értelmezéséhez feltétlenül szükséges filozófiai, eszmetörténeti, gazdasági vonatkozásokról, az adott ország társadalmi viszonyairól is.

Tartalom

Bevezetés 9
1. Az anarchizmusról általában
1.1. Az anarchizmus történeti előzményei 13
1.2. Az anarchizmus megjelenési formái 15
1.3. Az anarchizmus fogalma 22
1.4. Az anarchizmus kritikája 24
1.5. Anarchizmus és pedagógia 26
2. Az anarchizmus kezdete - a klasszikus anarchista pedagógia képviselői
2.1. William Godwin - az individuális anarchizmus képviselője (1756-1836) 29
2.1.1. Élete és művei 29
2.1.2. Pedagógiai koncepciója 32
2.2. Mary Wollstonecraft (1759-1797) 36
2.2.1. Élete 36
2.2.2. Mary Wollstonecraft a nőnevelésről 39
2.3. Albertine Adrienne Necker de Saussure (1766-1841) 42
2.3.1. Élete 42
2.3.2. Koncepciója a nevelésről 43
2.4. Max Stirner (1806-1856) 46
2.4.1. Élete 46
2.4.2. Elméleti munkássága 46
2.4.3. Nézetei a jogról 49
2.4.4. Pedagógiai gondolatai 51
2.4.5. Összegzés 56
2.5. Mihail Bakunyin (1814-1876) 57
2.5.1. Élete és művei 57
2.5.2. Nézetei a családról 62
2.5.3. Pedagógiai nézetei 64
2.6. Peter Kropotkin (1842-1921) 71
2.6.1. Élete és művei 71
2.6.2. Pedagógiai nézetei 75
2.7. Lev Nyikolajevics Tolsztoj és a keresztény anarchizmus (1828-1910) 80
2.7.1. Életútja 80
2.7.2. Társadalomfelfogása 83
2.7.3. Pedagógiai koncepciója 87
2.7.4. Iskolájajasznaja Poljanában 88
2.7.5. Tankönyvek szerzője 91
2.7.6. Jelentősége és hatása 92
2.8. Mahatma Gandhi-Tolsztoj követője (1869-1948) 93
2.8.1. Életútja 93
2.8.2. Tevékenysége Dél-Afrikában 94
2.8.3. Munkássága Indiában - a Sabarmati-Ashram 96
2.8.4. Összefoglalás 99
2.9. A klasszikus anarchizmus közös jellemzői 100
3. Az anarchizmus további pedagógiai képviselői, iskolakoncepciók
3.1. Paul Robin és az árvaház Cempuis-ben (1837-1912) 103
3.1.1. Élete 103
3.1.2. Az árvaház Cempuis-ben 105
3.1.3. Egy nap Cempuis-ben 109
3.1.4. A tanári továbbképzések rendszere 111
3.1.5. Eredményei és hatása 112
3.2. Sebastian Faure és iskolája (1858-1942) 114
3.2.1. Élete 114
3.2.2. A pedagógiai gyakorlat La Ruche-ban 115
3.2.3. Pedagógiai koncepciója 117
3.2.4. Eredményei és hatása 124
4. Anarchizmus és nőnevelés
4.1. Luise Michel élete és munkássága (1830-1905) 127
4.2. Emma Goldman élete és munkássága (1869-1940) 129
4.3. Hedwig Dohm élete és munkássága (1883-1919) 134
4.4. A „Mujures Libres" csoport 136
4.5. A nőnevelés képviselőinek összehasonlítása és elemzése 137
5. Francisco Ferrer y Guardia és követői
5.1. Francisco Ferrer y Guardia (1859-1909) 141
5.1.1. Élete 141
5.1.2. Pedagógiai koncepciójának formálódása 142
5.1.3. Pedagógiai gondolatok Francisco Ferrer „Modern Iskola" című könyvében 145
5.1.4. Életképek és dokumentumok a Modern Iskola életéből 153
5.1.5. A Modern Iskola eredményei 158
5.2. A New York-i Ferrer-iskola 160
5.3. Gustav Landauer iskolája és a misztikus anarchizmus (1870-1919) 161
5.3.1. Élete és munkássága 161
5.4. Jean Wintsch iskolája Lausanne-ban: az École Ferrer 165
5.4.1. Jean Wintsch élete 165
5.4.2. Anarchista iskola Lausanne-ban 165
5.5. Elisée Reclus (1830-1905) 169
5.5.1. Élete 169
5.5.2. Elisée Reclus a földrajz tanításáról 170
5.6. Egy korabeli dokumentum fordítása 173
A „L'École libertaire" Bizottságának felhívása 173
Oktatás és nevelés 173
5.7. Leonard Nelson munkássága 175
5.7.1. Élete 175
5.7.2. Politikai nézetei 177
5.7.3. Pedagógiai nézetei 179
5.7.4. Összegzés 179
6. Anarchizmus Magyarországon
6.1. Az anarchizmus előzményei Magyarországon -Táncsics Mihály radikalizmusa 181
6.2. Anarchizmus Magyarországon 185
6.3. Schmitt jenő Henrik-az idealista anarchista (1851-1916) 187
Tartalom 187
6.3.1. Életútja 187
6.3.2. Schmitt és baráti köre 190
6.3.3. Schmitt és Tolsztoj 192
6.3.4. Schmitt művei 194
6.3.5. Víziója a jövőről 196
6.4. Szabó Ervin-a szindikalista anarchizmus képviselője (1877-1918) 197
6.4.1. Életútja 197
6.4.2. Társadalomképe 197
6.4.3. Nézetei az oktatásról 200
6.5. Gróf Batthyány Ervin (1877-1945) 204
6.5.1. Élete 204
6.5.2. A bögötei anarchista iskola 207
6.5.3. Összegzés és az iskolai munka specifikumainak bemutatása 211
6.6. A magyar anarchizmus pedagógiai törekvéseinek összefoglalása 212
6.7. A magyar anarchizmus egy dokumentuma 214
AZ ANARCHIZMUS I. Gróf Batthyány Ervin záróbeszéde (1904. május hó 13.) 214
7. Az anarchista pedagógia átalakulása a 20. században
7.1. Leonhard Abbott: A libertáriánus nevelés eszménye 231
7.2. Bertrand Russell( 1872-1970) 234
7.2.1. Élete és munkássága 234
7.3. Paul Goodman (1911-1972) 241
7.3.1. Élete és művei 241
7.3.2. A New York-i First Street School pedagógiája 245
7.4. ColinWard pedagógiai nézetei (l 924-) 248
7.4.1. Élete és munkássága 248
7.5. John Holt (1923-1985) 251
7.5.1. Élete 251
7.5.2. Pedagógiai gondolatai 252
7.6. Noam Chomsky nézetei 257
7.6.1. Anarchizmus a Szovjetunióban 258
7.7. 1968-a diáklázadások éve 259
7.7.1. Szimbólumok, jelszavak 261
7.7.2. Életmód, életreform 262
7.7.3. Pedagógiai vonatkozások 264
7.7.4. Hatása 265
7.8. Ivan Illich és Thomas Bernhard a társadalomról 266
7.8.1. Ivan Illich 266
7.8.2. Thomas Bernhard 267
8. Anarchizmus a 21. században 271
Zárógondolatok - anarchizmus és pedagógia 275
Felhasznált irodalom 283

Mikonya György

Mikonya György műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Mikonya György könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem