Előszó
A tanulók tanórán és iskolán kívüli életének fontos részét alkotják a túrák, az osztálykirándulások. Ezek megszervezése, levezetése komoly munkát igényel az osztályfőnöktől.
A tervezés, a szervezés, a kirándulás levezetése, az élmények összegezése, értékelése mellett a gyerekek megfeleli felkészítése is fontos feladat. Tanítványainkat is be kell vonnunk az előzetes tájékozódásba, a tervezett útvonal megismerésébe. Érzelmileg és intellektuálisan is fel kell készítenünk őket a kirándulásra. A REJTVÉNYES ORSZÁGJÁRÁS című összeállítás a tanulók felkészítésének, felkészülésének újszerű formáját ajánlja a Kollégák figyelmébe.
A gyerekek szeretnek játszani, játékos feladatokat megoldani, szeretnek szórakozva tanulni. E tapasztalat adta a rejtvényfüzetek ötletét, az osztálykirándulások tartalmi előkészítésének ezt a formáját. Nyolc rejtvényfüzetet tartalmaz a kötet. Hat hazai és két külföldi vidékkel - osztálykirándulások leendő útvonalával - ismerkedhetnek meg a gyerekek játékos formában, rejtvények segítségével.
Az osztálykirándulás előtt kb. egy hónappal megkapják a gyerekek a tervezett útvonal rejtvényfüzetét, s rejtvénytúrán vehetnek részt. Betűrejtvények, keresztrejtvények, képes feladványok, stb. segítségével barangolhatnak a tervezett tájakon. Közben minden beírt betűvel közelebb jutnak valamihez, amit nagyon szeretnek, a megoldáshoz, a sikerhez. S nem is gondolnak arra, hogy szórakozás közben felfrissítették ismereteiket, új dolgokat tanultak, felkészültek a kirándulásra.
Néhány hét múlva, a kiránduláson a valóságban is találkoznak majd az elrejtett, s megfejtett várakkal, településekkel, történelmünk nagyjaival; hazánk múltjával és jelenével.
Budapest, 1995. március
DlNDl ISTVÁN
Vissza