Fülszöveg
Szvoboda Dománszky Gabriella új könyvében a magyar művészet legismertebb és legnépszerűbb korszakának, a XIX. századnak történelmi képeivel foglalkozik. E korszak - és főleg annak festészete - a magyar művészet kiemelkedő, széles körben közkedvelt fejezete, és talán eljött az ideje, hogy modern szemlélettel, a pozitív és negatív előítéleteket egyaránt félretolva közelítsünk felé. A szerző a sokat tárgyalt, de igazán ma sem kimerített témában a régi kérdésekre újfajta válaszokat ad és egyben új kérdéseket tesz fel.
Vizsgálódásának vezérfonala is újdonság: a képzőművészeti nyilvánosság kibontakozásának folyamatára fűzi fel az eseményeket. Műve felöleli a magyar történelmi táblaképfestészet állományának ismert részét, a historizáló grafika legjelesebb darabjait, és kitér a cégérképekre, a lövészegyletek céltábláira vagy a színházi díszletekre, függönyökre is. A könyv olyan népszerű és kevésbé ismert mesterek alkotópályájával foglalkozik, mint Kiss Bálint, Molnár József, Kovács Mihály,...
Tovább
Fülszöveg
Szvoboda Dománszky Gabriella új könyvében a magyar művészet legismertebb és legnépszerűbb korszakának, a XIX. századnak történelmi képeivel foglalkozik. E korszak - és főleg annak festészete - a magyar művészet kiemelkedő, széles körben közkedvelt fejezete, és talán eljött az ideje, hogy modern szemlélettel, a pozitív és negatív előítéleteket egyaránt félretolva közelítsünk felé. A szerző a sokat tárgyalt, de igazán ma sem kimerített témában a régi kérdésekre újfajta válaszokat ad és egyben új kérdéseket tesz fel.
Vizsgálódásának vezérfonala is újdonság: a képzőművészeti nyilvánosság kibontakozásának folyamatára fűzi fel az eseményeket. Műve felöleli a magyar történelmi táblaképfestészet állományának ismert részét, a historizáló grafika legjelesebb darabjait, és kitér a cégérképekre, a lövészegyletek céltábláira vagy a színházi díszletekre, függönyökre is. A könyv olyan népszerű és kevésbé ismert mesterek alkotópályájával foglalkozik, mint Kiss Bálint, Molnár József, Kovács Mihály, Orlai Petrics Soma, Than Mór, Lotz Károly, Madarász Viktor, Székely Bertalan, Munkácsy Mihály, Benczúr Gyula stb., miközben alapos elemzést ad a korszak társadalmi hátteréről, művészeti életéről és a művészettel szoros kapcsolatban álló, sokszor azt meghatározó irodalmi mozgalmakról is. Színes képet kapunk a rendszeres műtárlatok megindulásáról, melyek kiváló alkalmat adtak az alkotóknak a magyar történelemből vett műveik bemutatására, valamint a nemzeti iskola kibontakozásáról és diadalra jutásáról, arról a nehéz útról, ahogy néhány kiemelkedő egyéniség - felismerve, hogy a szabadságharc bukása után, az abszolutizmus időszakában mily nagy szükség van a régmúlt dicső vagy tragikus eseményeinek felelevenítésére -, a század ötvenes éveiben megfogalmazott "méltó tárgy és történelmi hűség" követelményét szem előtt tartva nemcsak idehaza, de Európa-szerte is elismerést vívott ki kompozícióival. Végül megismerkedhetünk a pesti középületek - a Vigadó, a Mátyás-templom, a Parlament, a Budai Vár stb. kevésbé ismert, monumentális falfestményeivel, és érdekes adalékokat olvashatunk a ma is rendkívül népszerű, százezreket vonzó Feszty-körképről is. A mintegy 200, többségében színes reprodukció szemléletes és látványos képet ad e változatos korszak művészetéről.
A kötetet részletes irodalomjegyzék teszi teljessé.
Vissza