1.062.071

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Reformpedagógiai olvasókönyv

Drámapedagógusoknak, pedagógusoknak, pedagógus jelölteknek és más gyermekbarátoknak

Előszó

A magyar közolvasó számára még ma is jóformán exotikum mindaz, amit az ún. reformpedagógia nevében írtak meg az utóbbi csaknem száz esztendőben. Hiányosak ismereteink, esetlegesek tájékozódási... Tovább

Előszó

A magyar közolvasó számára még ma is jóformán exotikum mindaz, amit az ún. reformpedagógia nevében írtak meg az utóbbi csaknem száz esztendőben. Hiányosak ismereteink, esetlegesek tájékozódási pontjaink, rajongásaink és tartózkodó elutasításaink.
A képzeletbeli neveléstörténeti könyvtár polcai hiányosak. A reformpedagógiának nevezett pedagógiai törekvésegyüttes, megannyi - olykor egymással is hevesen vitázó - szárnya többszörösen is hátrányos helyzetű volt Európa ezen földdarabján.
Nem is elsősorban szakmai megmérettetés sorolta rendre a nemkívánatos, tiltott olvasmányok közé, egyszerűen politikai konstelláció nem kedvezett annak, hogy a reformpedagógia Magyarországon is végigjárja természetes útját, organikus fellendüléseit, csúcspontjait, válságait.
Köztudott, hogy a hazai nevelésügy német-osztrák befolyás alatt bontakozott ki, ebben a birodalmi állapotban érte a századfordulót is. A „Gyermek évszázadának" kihívása mindazonáltal elérte, Dévénynél kért bebocsáttatást ez is, a század első két évtizedében imponáló tájékozódó kedvet és megannyi eredményt mutatott fel, nálunk Gyermektanulmányozás néven nevezte meg magát.
Aztán kitört a világháború, s a frontvonalak az „ellenséges" oldalra állították a francia, az angol szakmát, így mesterségesen fékezték le a modern polgári pedagógiák befolyását. Ráadásul a gyermektanulmányozás hazai reformerei elkötelezték magukat a forradalmakban - hogyne tették volna, hiszen a tanácshatalom utópizmusa találkozott gyerekügyben, nevelésügyben a gyerekbarát magyar értelmiség szakmai törekvéseivel. Így hát ugyanők politikailag váltak gyanússá, többen számkivetetté a forradalmakat követő korszakban. Mely korszakban - mint tudjuk -, újra csak politikai szempontok adtak elsőbbséget annak, amit a nevelésben „porosznak" szoktunk nevezni.
Majd eljött 1945. A polgári demokrácia rövid ideig pompázó virágoskertje. Mikor annyi reformáló akarat, szakmailag hiteles gondolat szökkent szárba...
Hogy aztán a fordulat évének fagya tönkretegye mindezt. Most tehát hirtelen burzsoá lett mindaz, amit franciául, angolul vetettek papírra. Ráadásul igen megrostálva, előre megrágva érkezett az is hozzánk, ami - mint fordított Colombus - Keletről jöhetett volna „nyugati import" gyanánt. Hiszen a 10-es évek Moszkvája a gyermektanulmány és a lélektan egyik európai fővárosa volt, felhalmozott tudásából jutott a 20-as évekre is. Ám Sackij, Blonszkij és a többiek nevét sokáig még kevésbé ismerhettük, mint Claparedc-ét, Piaget-ét. Ilyen politikai feltételek mellett skatulyázódhatott be sokáig még a francia antifasiszta néptanító, a munkásságát „népi pedagógiának" nevező Celestin Freinet is a polgári (értsd: gyanús) kategóriába, miközben politikai cselekvéseiben is messze baloldalibb volt nem egy hazai elhallgattatójánál, nem is beszélve nézeteinek, pedagógiájának baloldali gyökereiről. Vissza

Tartalom

A szerkesztő előszava 5
Kalauz a reformpedagógiák tanulmányozásához (Trencsényi László) 8
A XX. század pedagógiai áramlatai és irányzatai (Ludwig Chmaj) 21
A jelennek élés pedagógiája (Bogdán Suchodolsky) 23
A reformpedagógia fejlődéstörténetének vázlata (Németh András) 26
Rendszertani kísérlet (Gáspár László) 32
Első kísérletek az „Új Neveléssel" (Ludwig Chmaj) 34
Ballai Károly: Vázlatok a Magyar Gyermektanulmányi Társaság történetéből 35
Nemesné Müller Márta: Néhány szó a magyar tanítósághoz 37
Nádai Pál: Az angol iskola magyar szemmel 43
Nagy László: A Remete-munkaiskola Brüsszelben 45
John Dewey: Pedagógiai hitvallásom 55
Claparede: A nevelés funkcionális koncepciója 60
Waldorf -óvoda, Waldorf-iskola (Vekerdy Tamás) 62
Maria Montessori: Mi a Montessori-módszer? 64
A projekt módszer útja (Hortobágyi Katalin) 68
Nemesné Müller Márta: Az „új nevelés" alapeszméi 74
Domokos Lászlóné: A fejlődő gyermek 90
Domokos Lászlóné: Erkölcsi eszmény, nemzeti történelem, irodalom 96
Moreno munkásságáról (Mérei Ferenc) 99
Janusz Korczak: A játékról 101
Az életközösség pedagógiája (Ludwig Chmaj) 103
A Jena-terv iskola pedagógiai rendje (Németh András) 110
Domokos Lászlóné: Életközösség az osztályban 114
Karácsony Sándor: Nevelő és növendék 116
Karácsony Sándor: Nemzedékek 118
Karácsony Sándor: Reform avagy a megromlott pedagógiai alapviszony 120
Karácsony Sándor: Szabadságra nevelés mint az ifjúság problémájának megoldása 127
Célestin Freinet: A felesleges magyarázat pedagógiája 133
'45 után (Mihály Ottó) 136
Németh László: Iskola Kakaskúton 138
Mérei Ferenc: Módszerek és eszmények 142
Iskolakritika és iskolátlanítás (Mihály Ottó) 156
Gesamtschule (Hortobágyi Katalin) 162
Szentlőrincről - visszanézve (Gáspár László - Trencsényi László) 166
A nyelvi-irodalmi-kommunikációs neveléstől a képességfejlesztő iskoláig (Vágó Irén) 170
Kokas Klára: A zene felemeli kezeimet 175
Carl Rogers: Amit én magam tanultam 179
Thomas Gordon könyvei szülőknek és tanároknak (Fóti Péter) 180
Ökumenikus iskolák (Deme Tamás) 182
Az alternativitás pedagógiai és iskolai kérdései (Mihály Ottó) 189
A drámajáték oktatásának legnevesebb angolszász képviselői (Szauder Erik) 197
A drámapedagógia Magyarországon (Debreczeni Tibor) 206
Kislexikon a szöveggyűjtemény idézett és hivatkozott szerzőiről 216
Ajánlott irodalom 218
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem