A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Fülszöveg
Több mint húsz éve már annak, hogy A. E. Tansiey feltette a kérdést: „Miért nem figyel a legtöbb pedagógus az iskolások pszichológiai és szociális problémái mellett arra is, vajon elég fejlett-e a gyermek idegrendszere az elvárásokhoz és a követelményekhez?" Képes-e a gyermek megfelelően mozogni, egy helyben ülni-állni, vagy rendellenesen működő csecsemőkori reflexek gátolják a mozgásban, megnehezítve számára az odafigyelést, az iskolai munkát.
Ez a kérdés irányította Peter Blythe figyelmét a Neurofiziológiai Pszichológiai Intézetben a tanulás és a viselkedés fizikai alapjainak tanulmányozására. Arra a következtetésre jutott, hogy a primitív (túlélő) és a testtartási reflexek felismerése és vizsgálata komoly segítséget jelenthet az orvosok, pszichológusok, pedagógusok és szülők számára abban, hogy megértsék, miért marad le egy gyermek a korcsoportjától. Ez a könyv nemcsak arra tanítja meg a szülőket és szakembereket, hogy felismerjék a nehézségek és az elmaradás okát, hanem arra...
Tovább
Fülszöveg
Több mint húsz éve már annak, hogy A. E. Tansiey feltette a kérdést: „Miért nem figyel a legtöbb pedagógus az iskolások pszichológiai és szociális problémái mellett arra is, vajon elég fejlett-e a gyermek idegrendszere az elvárásokhoz és a követelményekhez?" Képes-e a gyermek megfelelően mozogni, egy helyben ülni-állni, vagy rendellenesen működő csecsemőkori reflexek gátolják a mozgásban, megnehezítve számára az odafigyelést, az iskolai munkát.
Ez a kérdés irányította Peter Blythe figyelmét a Neurofiziológiai Pszichológiai Intézetben a tanulás és a viselkedés fizikai alapjainak tanulmányozására. Arra a következtetésre jutott, hogy a primitív (túlélő) és a testtartási reflexek felismerése és vizsgálata komoly segítséget jelenthet az orvosok, pszichológusok, pedagógusok és szülők számára abban, hogy megértsék, miért marad le egy gyermek a korcsoportjától. Ez a könyv nemcsak arra tanítja meg a szülőket és szakembereket, hogy felismerjék a nehézségek és az elmaradás okát, hanem arra is, miként, milyen gyakorlatokkal segítsék a gyermeket.
Sally Goddard Blythe a Neurofiziológiai Pszichológiai Intézet igazgatónője iskolák százaiban vezette be módszerét, amelyet számos, az emberi idegrendszer fejleszthetőségét bizonyító kutatás is alátámaszt. A Goddard-módszert Magyarországon is oktatják. A módszer azon a gondolaton alapul, hogy csak megfelelő idegrendszeri fejlettséggel rendelkező gyermekeknél alkalmazhatóak hatásosan a különböző oktatási módszerek. Az ilyen gyermek fejlődik, előre halad, ellentétben azzal a gyermekkel, akinél olyan reflexek is érvényesülnek, amelyeket mór régen „ki kellett volna nőnie".
A Goddard-módszer alkalmazói megkeresik, hogy miért marad le egy gyermek a korosztályától, majd megfelelő gyakorlatokkal fejlesztik az idegrendszerét, és ezáltal felzárkóztatják, sikerélményekhez juttatják őt.
Vissza
Tartalom
Köszönetnyilvánítás
Előszó és köszönet
Előszó
Bevezetés
1. fejezet
A reflexek és a sikerekre vagy kudarcokra gyakorolt hatásuk az oktatásban 1
Moro-reflex 4
Markoló-szopó reflex (tenyér reflex) 8
Aszimmetrikus tónusos nyaki reflex (ATNR) 10
Kereső-szopó reflex
Hátgerinc-csípő reflex (Galant-reflex) 15
Tónusos labirintus reflex (TLR) 17
Szimmetrikus tónusos nyaki reflex (STNR) 21
2. fejezet
A primitív reflextől a testtartás szabályozásáig 27
Testtartási reflexek 27
Landau-reflex 34
A hüllő reflex 35
Szegmentális átforduló reflexek 36
Egyensúlyi reakciók 37
3. fejezet
Az agy fejlődése 41
Agytörzs 42
A kisagy 45
Az agyféltekék specializálódása 51
4. fejezet
Az érzékszervek 57
Egyensúly és az egyensúlyi (vestibularis) rendszer 58
Tapintás 63
Hallás 68
Látás 74
Propriocepció (a szervezeten belül keletkező ingerek érzékelése) 80
Ízérzés és szaglás 81
5. fejezet
A reflexek vizsgálata 85
1. Standard Moro-reflex vizsgálat 86
2. Álló helyzetben végzett Moro-reflex vizsgálat (Clarké, Bennett és Rowston) 87
3. Markoló reflex vizsgálat 88
4. Aszimmetrikus tónusos nyaki reflex, standard vizsgálat 89
5. Aszimmetrikus tónusos nyaki reflex, Schilder-teszt 90
6. Kereső reflex vizsgálat 91
7. Szopó reflex vizsgálat 91
8. Hátgerinc-csípő reflex (Galant-reflex) vizsgálat 92
9. Álló helyzetben végzett tónusos labirintus reflex vizsgálat 93
10. Szimmetrikus tónusos nyaki reflex vizsgálat 94
11. Landau-reflex vizsgálat 95
12. Hüllő reflex hanyatt és hason fekvő helyzetben történő vizsgálata 96
13. Szegmentális átforduló reflex (a csípő és a vállak) vizsgálata 97
14. Látási eredetű fejtartó reflexek vizsgálata 98
15. Labirintus eredetű fejtartó reflexek vizsgálata 99
6. fejezet
Hogyan segíthetünk? 101
Hogyan segíthetnek a szülők? 102
Oktatás a gyermekek szabályos fejlődésmenetének figyelembevételével 106
Érzékelési problémák 108
Hogyan alakíthatunk ki olyan környezetet, amelyben a megkésett idegrendszeri
fejlődésű gyermekek tanulni tudnak? 116
Táblázatok 119
A reflexrendszer fejlődése és átalakulása 119
A megkésett idegrendszeri fejlődés kialakulásában feltételezhetően szerepet játszó
állapotok, tényezők 120
Fejlesztő gyakorlatok, programok a megmaradó (perzisztáló) reflexek kezelésére
és/vagy legátlására 121
7. fejezet
Egy gondolat kibontakozása - elmélkedések a reflexekről
Klinikai kutatások 128
A reflexkorrekciós - reflex ingerlési és gátló - programok hatásának vizsgálata
Összefoglalás 135
1. Függelék - Esettanulmányok és válogatott szakirodalom 137
Sally Goddard válogatott közleményei
Elektív (szándékos) némaság: a nem választott hallgatás! 141
Fejlődési mérföldkövek: A túlélés tervrajza 150
Miért bukfenceznek és ugrabugrálnak a gyerekek? 162
2. Függelék - Szójegyzék 165
Mozaikszavak 170
3. Függelék - Hasznos címek 171
4. Függelék - Irodalomjegyzék 173
Tárgymutató 179
Sally Goddard Blythe műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Sally Goddard Blythe könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.