Élet és művészet | 7 |
A kortársi művészet mint élettény | 7 |
Hézagpótló mű? | 9 |
A német avantgarde és a német realista törekvések | 12 |
A tudatos kísérletekkel bevezetett filmavantgarde kezdete | 12 |
A nonfiguratív absztrakttól a figuratív absztraktig | 15 |
Az absztrakt film és a dokumentumfilm összekötése | 20 |
A német film lázadása | 23 |
Egy következetes lépés: az absztrakt film | 34 |
A neoobjektivizmus és az avantgarde | 37 |
A német realista törekvések és a német avantgarde | 47 |
A francia avantgarde és a francia filmiskola | 59 |
A francia avantgarde mint a filmművészet kiterjedt áramlata | 59 |
A burleszk átnövesztése szürrealista ábrázolásba | 62 |
A nonfiguratív absztrakt ábrázolás a francia avantgarde-filmben | 64 |
A filmművészeti impresszionizmus és az avantgarde összekötése | 66 |
A francia avantgarde mint szürrealizmus | 68 |
A szürrealizmus kiteljesedése a francia filmművészetben | 71 |
A szürrealizmus belső kapcsolata a dokumentumfilmmel | 79 |
Ruttman anticipálása a francia filmművészetben | 88 |
Az impresszionizmus korlátai és a valóság igénye | 88 |
Az impresszionizmus legjellegzetesebb műveinek tanulsága | 92 |
A francia avantgarde három irányzata | 99 |
Szürrealizmus dadaizmus, vagyis tagadás nélkül | 100 |
A figuratív absztrakt és a francia "tiszta" film | 103 |
A francia avantgarde lázadása | 105 |
A filmművészet és a valóság kapcsolatának megváltozása | 108 |
Az avantgarde szükségessége | 122 |
A "valóság" átértelmezése | 125 |
A filmművészeti eszme | 131 |
"A francia filmiskola" | 139 |
A szovjet avantgarde és a szovjet realizmus | 146 |
A kísérletezés és az avantgarde egysége és különbsége a szovjet filmben | 146 |
A szovjet avantgarde valósága | 151 |
Tradíciók és lehetőségek a szovjet filméletben | 161 |
A művészeti tagadás forrása | 167 |
A filmhíradók | 172 |
Dziga Vertov | 175 |
A dokumentumfilm születése | 184 |
Lev Kulcsov | 201 |
Grigorij Kozincev és Leonyid Trauberg | 213 |
A történelem és az ember | 219 |
Fridrich Ermler | 230 |
A szovjet film klasszikusai | 234 |
Szergej Eisenstein | 235 |
Eisenstein és a kísérletezés | 244 |
A szovjet avantgarde kiteljesedése | 263 |
Avantgardizmus és naturalizmus | 275 |
Ontológiai naturalizmus és gnoszeológiai realizmus | 275 |
A húszas és harmincas évek filmművészetének kapcsolata | 282 |
Miért nem volt amerikai kísérletezés a húszas években? | 284 |
Egy francia Hollywoodban és Hollywood ellen | 285 |
Az amerikai avantgarde megszületik a keleti parton | 287 |
Az amerikai absztrakt film megteremtése | 288 |
Közeledés a kommerszfilm felé | 288 |
Oscar Fischinger az amerikai filmgyártásban | 290 |
Az amerikai filmművészet három nagyja | 291 |
David Wark Griffith | 294 |
Erich von Stroheim | 300 |
Charles Chaplin | 305 |
A társadalmi igények és a művészeti feladatok | 318 |
Az amerikai avantgarde és a realizmus lehetőségei | 327 |
A mozgalom kialakulása | 327 |
A kor és filmművészeti képe | 329 |
Az amerikai experimentalizmus | 339 |
Az ún. második avantgarde absztrakt iskolája | 341 |
Len Lye hagyományai az absztrakt kísérletezésben | 345 |
A figuratív absztrakt az amerikai experimentalizmusban | 348 |
Az amerikai szürrealizmus | 350 |
A szürrealizmus "merészsége" | 356 |
Ismét a nemek problémája | 363 |
A szürrealizmus elterjedése az amerikai kísérleti filmekben | 364 |
Az ún. underground mozgalommal párhuzamos kísérletek | 375 |
A filmkísérletezés átalakításának képviselői | 377 |
A harmadik avantgarde | 385 |
Az experimentalizmus és a dokumentálisirányzat érintkezése | 386 |
Az experimentalizmus a hatvanas években | 394 |
A film és a valóság kapcsolatának formai változása | 401 |
A második és a harmadik amerikai avantgarde forrásai | 407 |
Az amerikai experimentalizmus művészeti sajátosságai | 415 |
A második és a harmadik avantgarde-ban megvalósult formai tagadás | 426 |
Az amerikai experimentalizmus kapcsolata az amerikai filmművészettel | 429 |
A filmművészet fejlődése | 445 |
A filmművészeti ábrázolás korlátai | 445 |
A kísérletezés szükségessége | 458 |
Jegyzetek | 461 |
Irodalomjegyzék | 473 |