A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Füst Milán álomformája

PhD-disszertáció

Szerző
Szeged
Kiadó: JATEPress
Kiadás helye: Szeged
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 140 oldal
Sorozatcím: Szte Társadalomtudományi Doktori Disszertációk
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 16 cm
ISBN:
Megjegyzés: Megjelent 100 példányban.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Füst Milánról sokan és sokféleképpen nyilatkoztak: a „költők költője" (Devecseri Gábor), „Nem verseket ír, hanem költeményeket él, nem eltökélten kísérletezik, hanem ösztönösen talál. Sötétnézésű... Tovább

Előszó

Füst Milánról sokan és sokféleképpen nyilatkoztak: a „költők költője" (Devecseri Gábor), „Nem verseket ír, hanem költeményeket él, nem eltökélten kísérletezik, hanem ösztönösen talál. Sötétnézésű és mélyenlátó középkori lélek ... Nem megkívánta s nem mint esztéta szenvelgi ezt az életformát, hanem ilyen sorsra van ítélve."(Kassák Lajos), szomorúsága „hősi szomorúság" (Radnóti Miklós), „senkihez sem hasonlít, messze áll mindenkitől, mint a sivatag fája." (Nagy zoltán), „vijjogó kétségbeesése eleve kizárt minden könnyűt vagy esedegest" (Kosztolányi Dezső). Verseire jellemzőnek tartott sajátosságok: „objektív szomorúság" (Karinthy Frigyes), „személytelen személyesség" (Bori Imre), „egyénfölötti személyesség" (Rába György), „tiszta költőiség" (Bányaijános), „láthatadanul nyugtalan és borzongatóan nyugtalanító erő. Van benne valami kísérteties s valami kegyetlen." (Kassák Lajos), „fekete rezignáció" (Nagy Zoltán), „érzéki kísértetvilág" (Vas István),"liturgikus dallamvilág" (Somlyó György), „biblikus lélegzetvétel" (Kartal Zsuzsa). Guillevic francia költő Füst Milán Öregség című versének lefordítása után ezt írja róla egy levelezőlapon: „Vannak katedrálisok, amelyek szavakból vannak építve."
Több irányzat képviselőjének tartották: antiimpresszionista (Kassák Lajos), szürrealista (Vas István), szimbolista áramlathoz közel álló (Szabolcsi Miklós), Angyalosi Gergely szerint pedig a szecesszióból kiindulva kellene megérteni.
Költészetét rokonították többek között Csontváry (Kis Pintér Imre, Angyalosi Gergely), Gulácsy (Ungvári Tamás), Brueghel (Komlós Aladár), Brouwer (Karinthy Frigyes) festészetével.
Az értekezés elfogadóan vagy más szempontú megközelítési lehetőségeket felvetve épül be az eddig megjelent Füst Milán-elemzések, kutatások széles skálájába. Ugyanakkor középponti kérdésként egy eddig kevésbé vizsgált releváns problémát dolgoz fel a 20. század egyik legfontosabb problematikáját érintve, a létdialógus kapcsán megmutatkozó valósághoz, másikhoz való viszonyt, és ennek a Füst Milán-i oeuvre-ben megjelenő - esztétikai, filozófiai háttérrel megerősített - vetületét: a „kápráztok hősét".
A vizsgálatok elkezdése előtt fogalomtisztázásra törekedtem, amely elengedhetetlen a későbbi kutatások szempontjából. Arra próbáltam választ keresni, milyen értelemben használja Füst Milán a szóban forgó fogalmat, milyen jelentésrétegek járulhatnak hozzá, és ez összességében milyen többletjelentést hordozhat magában az oeuvre szempontjából. E vizsgálat segítségével kibontakozhat egy, a vizsgált releváns fogalmakhoz kapcsolódó Füst Milán-i háttérmező, amely a kutatás tekintetében sok részkérdésre adhat választ, és megteremtheti egy lehetséges értelmezés-körvonal felvázolását.
A disszertáció szóhasználatában a létdialógus nem filozófiai rendszerekben, vagy poétikai megmutatkozásokban van jelen kizárólagos érvénnyel, még ha tetten érhetősége, vizsgálhatósága korlátozott is. Ez sokkal inkább egy megélt tartalom, illetve annak hiánya. A dialógushiány, az elidegenedés, a magányérzés kínzó erősödése, elhatalmasodása kortapasztalat.
Ez ugyanúgy megfigyelhető a költői, írói oeuvre esetében, amely megpróbálja kifejezni, mint a filozófiai kérdésfeltevések és válaszpróbálkozások megjelenésében, amely fogalmi megközelítésével megpróbálja megragadni, megfogalmazni. A magány kifejeződése nem feltételezi a filozófiai válaszkeresések ismeretét, azonban e kifejeződés értelmezése feltételezheti az adott problémára kidolgozott filozófiai fogalmi háló segítségét. Ez esetben a létdialógus mint filozófiai váz szolgál egyfajta metódusként a létdialógus mint az élettel együtt járó megélt tartalom vizsgálatához. Vissza

Tartalom

Bevezetés 7
I. A különvilág „Álomszerűségének" működtetés-háttere 8
II. A különvilág „álomszerűségének" felépítés-háttere 9
III. A káprázatok hőse 9
I. A különvilág „álomszerűségének" működtetés-háttere 11
1.1. Dialógusforrások - forrásdialógusok 11
1. A nyelv csendje és dialógusa 11
2. A dialógus dialógusa 12
I. 2. A külvilág - különvilág működtetés-háttere 17
1. Füst Milán esztétikájának körvonalai 18
2. Az esztétika problematikáinak „szférikussá" tágulása 25
II. A különvilág „álomszerűségének" felépítés-háttere 27
II. 1. A dialogicitás szerepe és a 20. század „másik-problematikájának"
jelentősége 27
1. A 'másik'-történe 28
2. A találkozás 32
3. A találkozás csendjei 39
4. Füst Milán csendjei 41
II. 2. füst Milán dialógusai 45
1. A buberi dialógus-felfogás 46
2. A Minden, a Valami, és a Semmi 55
3. A próféták kereszt-útjai: A Szomorú Béres a „szürke pokolban" 72
III. A káprázatok hőse 85
III. 1. AZ álom megjelenési formái 86
III. 2. A hiány valósága - a valóság hiánya 111
1. A történet története 111
2. A valóság valósága 114
ÖSSZEFOGLALÁS 125
I. A különvilág „Álomszerűségének" működtetés-háttere 125
II. A különvilág „álomszerűségének" felépítés-háttere 126
III. A káprázatok hőse 127
Bibliográfia 131

Rákosi Marianna

Rákosi Marianna műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Rákosi Marianna könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem