A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Jöjj és láss!

A modern művészetfogalom keletkezése/Winckelmann és a következmények

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Atlantisz Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 573 oldal
Sorozatcím: Mesteriskola
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 13 cm
ISBN: 978-963-9777-07-1
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

E munka nem Winckelmann-monográfia, hanem olyan jelentős kérdések és fogalmak előre- s visszatekintő elméleti és történeti analízise, amelyek középpontjában (vagy velük legalábbis szoros... Tovább

Előszó

E munka nem Winckelmann-monográfia, hanem olyan jelentős kérdések és fogalmak előre- s visszatekintő elméleti és történeti analízise, amelyek középpontjában (vagy velük legalábbis szoros kapcsolatban) a modernség eredetvidékén e különös XVIII. századi tudós állt. Ezért tartottam célirányosnak, hogy mindjárt az elején életrajzi jegyzetben adjak áttekintést életéről és munkásságáról.
A múlt század nyolcvanas éveiben két kultúr-, illetve művészetfilozófiai téma foglalkoztatott: a múzeum és a hamisítás. A két tárgyhoz párhuzamosan gyűjtöttem az anyagot, és végül gyakorlati megfontolásokból, a probléma áttekinthetőbb, lehatárolhatóbb volta miatt döntöttem úgy, hogy először a művészethamisításról írok könyvet. Azokban az években, amikor azt írtam, a múzeumelmélet és -történet önálló kutatási ággá vált, irodalma pedig a sokadik hatványra emelkedett.
Mindenesetre régi elhatározásom volt, hogy tervezett múzeumkönyvem első fejezete Winckelmann-nal foglalkozik majd. A művészettörténet diszciplínájáról szóló történeti fejtegetések gyakran kezdődnek Winckelmann-nal, aki ókori művészettörténetével először alkotott rendszeres történelmi művet a képzőművészetről, de a múzeumtörténetek lapjain ma is ritkán szerepel, hiszen nem volt múzeumi ember. Mégis, úgy gondoltam - s ebben a könyvben be is mutatom, miért -, hogy a modern múzeum alapjainak megvetésében sarkalatos szerepe volt.
A fejezet azonban túlnőtt önmagán, s kiterjeszkedett számos olyan kérdésre, amely már nem volt tárgyalható egy múzeumelmélet keretei között. Föltárult előttem, hogy Winckelmann életműve a modern művészet- és kultúrafogalom kialakulásához járult hozzá. Így aztán az eredeti elképzeléssel ellentétben ez a könyv született. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ
7
ÉLETRAJZI ADATOK 13
I. BEVEZETŐ.
AUTONÓMIA - HETERONÓMIA 19
II. IDENTIFIKÁCIÓ 55
III. AUTOPSZIA
JÖJJ ÉS LÁSS!" 93
1. Eruditus és connoisseur 94
2. A vizuális tapasztalat 123
3. A látás története 151
4. Látható és láthatatlan 177
IV. KULTURÁLIS TÉR
„ROMÁM VIDI" 211
V. EREDETISÉG 241
1. Utánzás vagy eredetiség 241
2. Az eredetiség fogalmának kiterjesztése 254
3. A művész és a befogadó eredetisége 258
4. A műalkotás eredetisége / autenticitása 263
VI. BAROKK
„BERNINI CÁFOLATA"
VII. ÍZLÉS 321
1.Régi és új - ízlésvita? 321
2.Az ízlés kulcsa 365
3.Konzervatív ízlés - radikális ízlés 386
EXKURZUSOK 427
Schiller ízlésfilozófiája 429
„Xenídion s Etelke". A magyar
winckelmannianizmus határai 461
BIBLIOGRÁFIA 511
NÉVMUTATÓ 559

Radnóti Sándor

Radnóti Sándor műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Radnóti Sándor könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem