1.062.071

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Rádió és Televízió Szemle 1979/3.

X. évfolyam 3. szám

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet a könyvből:

"Demokratikus, avagy demagóg műsorpolitika - nevezi el A. Moles, a giccsről szóló szellemes könyvéről nálunk is ismert, mérnökből polihisztorrá vált társadalomtudós azt a... Tovább

Előszó

Részlet a könyvből:

"Demokratikus, avagy demagóg műsorpolitika - nevezi el A. Moles, a giccsről szóló szellemes könyvéről nálunk is ismert, mérnökből polihisztorrá vált társadalomtudós azt a műsorválogatási és -sugárzási modellt, amelyben a műsorok életképességének kizárólagos mutatója a közönség nagysága, a hallgatottsági-nézettségi index. Tiszta formában kizárólag az amerikai tv-társaságoknál létezik, de áttételesen saját műsorszerkesztési és műsorpolitikai vitáinkban is jelen van. Indokolni talán nem is kell, miért van Moles-nak igaza az „avagy" szócskával!
Bradbury novellájában, majd a belőle készült filmben, a ,,Fahrenheit 273"-ban a falnagyságú képernyő interaktív televíziós rendszere még a totálisan elidegenedett hatalom jelképe. És tudományos fantasztikum. A hetvenes évek végére a kábeltelevízió jóvoltából már több helyütt valóság. S ami figyelemre méltó: eltűnt a humanista aggály, s egyre többen valami új demokrácia csíráját sejtetik benne. Kifejlett formájában csak a nyugati társadalmakban találkozni e nézettel, de elemei hazai kommunikátoraink között is megtalálhatók. Indokolni talán fölösleges, hogy a demokrácia miért nem redukálható „elektronikus népszavazásra" !
Könnyű lenne folytatni a sort: még mi egyéb nem jelenti a modern tömegkommunikáció és a demokrácia - sőt, hiszen rólunk van szó, a szocialista demokrácia - kapcsolatát. Az igazi kérdés nem is így, hanem pozitív formában fogalmazódik meg: mit jelent a szocializmust építő társadalom tömegkommunikációjának demokratizmusa?
A válaszok az általánosítás különböző szintjein dolgozhatók ki. A legáltalánosabb, legalapvetőbb szinten úgy, hogy a tömegkommunikációnak politikánkat, s ezzel együtt a politika egyik prioritását, a szocialista demokratizmus fejlesztését kell tükröznie, s aktívan vissza is hatnia erre a folyamatra. Egy másik - mondjuk így: szociológiai - szinten fogalmazott az a kutatási zárótanulmány, amely a Tömegkommunikációs Kutatóközpont koordinálásával készült néhány évvel ezelőtt az Agit. Prop. Bizottság számára: „A szocialista demokratizmusnak a tömegkommunikációban három vonatkozása van: az ellátottság, a produkció és a döntések demokratizmusát foglalja magában." Az elsőn a tanulmány azt értette, hogy a tömegkommunikációs tájékozódás és művelődés lehetőségeit egyformán nyitottá kell tenni a társadalom valamennyi rétege és csoportja számára. A produkció demokratizmusa önmagában is több dolgot jelent: közérthetőséget, a közönség aktív részvételét a műsorkészítés, a lapkészítés folyamataiban, hogy e részvétel arányai és szerkezete tükrözze társadalmi értékrendünket, fejezze ki a társadalom alapszerkezetét. (Épp ebben az időben járta a szerkesztőségi műhelyeket az egyik megyei lapnak az a szinte anekdotává lényegült fotója, amelyen egy kitüntetési aktust lehet látni: a kitüntetettet háttal, s azt, aki kitüntet, szemből.) A döntések demokratizmusa pedig azt jelenti, hogy egyrészt a tömegkommunikáció rendszerének mindinkább át kell szövődnie a közönségtől jövő javaslatokkal, másrészt pedig, hogy a kommunikációs politikát legalább annyira átláthatóvá kell tenni az állampolgárok számára, mint a társadalmi döntések egyéb alrendszereit." Vissza

Tartalom

Kerekasztalon a rádió 7
Ahogy én látom, hallom
A közlés értéke időhöz és helyhez kötött - Duschek Lajosné: rádióról, televízióról 15
Műhely
„Krónikus szókincsszegénységben szenvedünk" - Nádor Tamás: interjúja Kolozsvári Grandpierre Emillel 21
Dr. Ficsor Mihály: Az audiovizuális forradalom és a szerzői jog I. 27
Varga László: Ifjúság - ifjúságpolitika - tévé 37
Radnóti László: Gondolatok a hangjátékról 45
Gádor Anna: Egy hangjáték fogadtatása 49
Szabó Ildikó: Az ifjúsági filmek befogadásáról - a Mákszem Matyi ürügyén 58
Szablyár Ferenc: Humorimpex - A szórakoztató műsorok kivitelének és behozatalának esélyei 63
Török Tamás: Beszédrendezés 69
Tömegkommunikáció - kutatás, tervezés
László János: Nem verbális kommunikáció rádióban, tévében 76
Tomka Miklós: A nem rádiózók, nem tévézők 87
Róbert Péter: A képes hetilapok olvasói 94
S. Nagy Katalin: A paraszti kultúra tárgyainak továbbélése 102
Békefi Veronika: A tévékészülékek állományának előrejelzése 1990-ig 113
Andor Csaba: Fogalmak a kommunikációelmélet köréből III. 120
Fórum
Polgár Miklós: Átmeneti megoldást! 131
Jerzy Mikulowski-Pomorski: A tömegkommunikációs eszközök és a társadalmi fejlődés 134
Hozzáértéssel, konkrétan, operatívan - a Pravda a szovjet tömegkommunikációról 145
A kábel vita 147
Technika
Dr. Gschwindt András: Közvetlen műsorszórás műholdakkal 160
Néhány sorban
Válogatás, rövid tartalmi ismertetés külföldi lapok tömegkommunikációs cikkeiből
Összeállította: Bogdán Éva 169
Hírek, újdonságok a tömegkommunikáció világából
Összeállította: Tímár János 173
Könyvekről
Beszélgetések a beszédről (Büky Béla)
Wacha Imre: Beszélgessünk a beszédről! 176
Nemzetközi tömegkommunikáció: gyakorlat, politika, elmélet (Szekeres Péter)
George Gerbner: Mass Media Politicies in Changing Cultures 180
A jövő tömegkommunikációja, avagy a tömegkommunikáció jövője ? (Tamás Pál)
B. M. Firszov: Putyi razvityija szjedsztv masszovoj kommunikácii 184
A „stílus" a benyomáskeltésben és a meggyőzésben (Pléh Csaba)
Howard Giles és Peter F. Powesland: Speech style and social evaluation 188
Folyóiratszemle
Sajtó vagy tévé ? (Prohászka Judit)
Independent Broadcasting 1978. nov., 1979. márc. 194
Rádióamatőrök ? (T. M. M.)
Die Zeit 1978. 9. 29. 195
A tömegkommunikáció szerepe a választásoknál (R. J.)
Media Perspektiven 1979. I. 197
Olvasók és nem olvasók tévénézése (P. J.)
Communication Research 1978. 2. 199
A kommunista újságírók meghurcolása (T. M.) 199
Journalism Quarterly 1978. 3. 200
,,Német maszlag ..." (Lukáts János)
Beitrage zur Geschichte des Rundfunks, 1978. 3. 202
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem