1.067.317

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Kémiai információk pszichés feldolgozása

Tantárgypszichológiai vizsgálatok

Szerző
Szerkesztő

Kiadó: Szépia Könyvkiadó Kft.
Kiadás helye:
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 262 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 23 cm x 17 cm
ISBN: 963-7849-00-9
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Amiként az organikus tápanyagokat elfogyasztás után a szervezet különböző enzimatikus úton lebontja, majd szintézissel létrehozza a saját specifikus biokémiai-fiziológiai rendszerét, hasonlóképpen tanulóink lelki-szellemi táplálékkal is naponként töltekeznek. Különféle tantárgyi rendszerek információkészletét dolgozzák fel, lebontva saját fogalmi készletük szintjére, majd integrálva a specifikus kognitív és effektív struktúrába, felépítik az individuális személyiségstruktúrát. A kétféle mechanizmus analóg, azzal a lényeges különbséggel, hogy amíg a biokémiai mechanizmusokat viszonylag jól ismerjük, vizsgálatokkal elég megbízható módon követhetők, addig a lelki-szellemi folyamatok tanulmányozására megbízható és egzakt módszerek még nem állnak rendelkezésünkre. Ahhoz azonban egy pillanatig sem fér kétség, hogy a különböző információhordozók különböző szintű lelki-szellemi "terméket" is hordoznak (a szerző lelki-szellemi kincseit), s ezek, mint értelmi és érzelmi struktúraelemek... Tovább

Fülszöveg

Amiként az organikus tápanyagokat elfogyasztás után a szervezet különböző enzimatikus úton lebontja, majd szintézissel létrehozza a saját specifikus biokémiai-fiziológiai rendszerét, hasonlóképpen tanulóink lelki-szellemi táplálékkal is naponként töltekeznek. Különféle tantárgyi rendszerek információkészletét dolgozzák fel, lebontva saját fogalmi készletük szintjére, majd integrálva a specifikus kognitív és effektív struktúrába, felépítik az individuális személyiségstruktúrát. A kétféle mechanizmus analóg, azzal a lényeges különbséggel, hogy amíg a biokémiai mechanizmusokat viszonylag jól ismerjük, vizsgálatokkal elég megbízható módon követhetők, addig a lelki-szellemi folyamatok tanulmányozására megbízható és egzakt módszerek még nem állnak rendelkezésünkre. Ahhoz azonban egy pillanatig sem fér kétség, hogy a különböző információhordozók különböző szintű lelki-szellemi "terméket" is hordoznak (a szerző lelki-szellemi kincseit), s ezek, mint értelmi és érzelmi struktúraelemek specifikus átalakulás útján beépülnek az éppen aktuális személyiségszerkezetbe. A feltevés teljesen kézenfekvő az irodalmi-művészeti alkotások pszichés feldolgozásakor, amikor is az érzelmi reakciók láthatóan nyomon követhetők.
Egészen bizonyos, hogy a természettudományos információk feldolgozása és beépülése is a "lélek mélyén" - mint rendkívül bonyolult és összetett folyamatok - gazdag, értékes és színes világot alkotnak. Ezt a színes világot kutatta és tárta fel a szerző évtizedeken keresztül úgy is mint kémia-fizika szakos pedagógus, úgy is mint pszichológus. E felfedező munkáról számolunk be ebben a kötetben, melyet szeretettel ajánlunk kedves kollégának és olvasónak. Vissza

Tartalom

Bevezetés5
A komplex kutatási feladatok megjelölése, a vizsgálatban alkalmazott eszközök és módszerek bemutatása
A probléma felmerülése13
Mely kérdésekre kerestük a választ?15
Hol és hogyan végeztük el a vizsgálatokat?17
Eszközeink és módszereink18
A kognitív dimenzió vizsgálatában alkalmazott eszközök20
Az affektív (emocionális) dimenzió vizsgálatában alkalmazott eszközök24
A pszichomotoros képességek vizsgálata26
Az interpszichikus folyamatok vizsgálata29
A vizsgálatok időbeli eloszlása32
Az értelmi, érzelmi és társas interakciókra épülő személyiségfejlesztés elvi - elméleti alapjai
A kognitív strukrúra szerveződése35
A probléma összetettsége35
A Härle-féle dinamikus személyiségmodell vázlata36
A tanulás és a kognitív struktúra szerveződésének kapcsolata39
A kognitív struktúrák szerveződésének érzelmi (affektív) vonatkozásai41
Bizonyító erejű kísérletek és elvi megfontolások a kognitív és affektív személyiségdimenziók kölcsönhatásainak igazolására41
A figyelemkoncentráció a kognitív "gépezet" energetizáló tényezője43
A motiváció a kognitív alkotó struktúrának csak egy másik apektusát jelenti43
A kognitív és az értelmi struktúrák szerveződésének szociálisan interaktív vonatkozásai44
Perszonalista és szituacionalista felfogások, személyi és környezeti tényezők együtthatása44
Az interakcionizmus elméleti vázlata45
A személyiség mint kognitív, emocionális, szociálisan interaktív folyamatmodell Mischel megfogalmazásában45
A folyamatmodell grafikus ábrázolása (tanuláselméleti modellek)46
A dinamikus személyiségszerkezet kísérleti vizsgálata és feltárása 13-14 éves tanulók körében, a kémiatanulás folyamatában
A tanulók megismerő (kognitv) képességeinek elemzése a különböző mutatók összefüggésében53
A pszichodidaktikai (PDT) tesztteljesítményének globális elemzése és értékelése a különböző változók összefüggésében53
A vizuális (nonverbális) kémiai információk észlelése és megőrzése68
A verbális kémiai információk észlelése és megőrzése78
Kémiai gondolkodásmódok, különös figyelemmel a kreatív problémamegoldásra83
A PDT-teljesítmények a tanuló osztályzatainak függvényében92
A PDT-teljesítményének elemzése a vizuális (nonverbális), a verbális és a fluid-IQ összefüggésében97
Tanulási stílusok és szokások101
A tanulók értelmi (kognitív) és érzelmi (affektív) dimenziói kölcsönhatásának vizsgálata a kémaitanulásban115
Érzelmi viszonyulások a kémiai információ feldolgozásában, a könnyűség, az érthetőség és az önállóság tanulói megítélése115
Motívumok szerepe a kémiai információ feldolgozásában121
Interpszichikus történések (interakciók) a kémiatanulás-tanítás folyamatában124
A tanulók kommunikatív kölcsönös kapcsolatai a munkáltató foglalkozásokon; manipulatív tevékenység124
Pedagógus és tanuló interdependens együttműködése a munkáltató foglalkozásokon, figyelemmel a pedagógus vezetési stílusára és személyiségvonásaira140
A különböző szintű kategóriákba került tanulók kognitív struktúraváltozásainak elemzése180
Az átlag alatt teljesítők kognitív struktúraváltozásainak jellemzése195
A kiemelkedő teljesítményt nyújtó tanulók kognitív struktúraváltozásainak jellemzése201
Az átlagosan teljesítő tanulók kognitív struktúraváltozásainak jellemzése203
Az átlag felett teljesítő tanulók kognitív struktúraváltozásainak jellemzése205
Összegzés208
Függelék215
Irodalom255

Rácz Fodor Benő

Rácz Fodor Benő műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Rácz Fodor Benő könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem