Előszó
E gyűjtemény összeállításánál olyan etüdöket választottam ki, amelyek technikai változatosságuk mellett a mai zeneoktatás színvonala által megkövetelt mértéket is megütik.
A darabok korszerű lejegyzését a mai zenei helyesírás, valamint a gitártechnikának a művek keletkezése óta elért jelentős fejlődése követelte meg. Lényegbevágó változtatást sehol sem végeztem, minden javítás a darab szellemének és szépségének kibontakoztatását, valamint a világos áttekinthetőséget szolgálja. Ezeknek felsorolása, megokolása hosszadalmas volna, a kottában való jelölése pedig zavarná a kottaképet; gyakorlati kiadásnak ez nem is lehet a célja.
A differenciált hangzás minden hangszeren a jó előadás egyik feltétele. Gitáron ennek két legfontosabb technikai eszköze: a jól alkalmazott "apoyando" pengetés, valamint a húrok pengetésének helyétől függő lágyabb ill. keményebb hangzás.
A zenemű értelmes tagolása, a világos ritmus, a staccato egyik formája, üres húrok disszonáns továbbcsengésének megakadályozása, stb. mind a kidolgozott tompító (dempfelő) technika eredménye.
Eddig megjelent gitár kiadványokban ezek közül az "apoyando" pengetést tudomásom szerint egyáltalán nem, a hangszínt ritkán és szöveggel kiírva, a dempfelést szórványosan és akkor is általában csak a basszusra vonatkoztatva jelölték.
E jelzések bevezetésének szükségességére a pedagógiai gyakorlat vezetett rá. A növendék ezen a fokon nem rendelkezik még elegendő példával az említett technikai fogások helyes alkalmazásához. A szóbeli magyarázat, kivált bonyolultabb daraboknál sok időt igényelne és nem is mindig vezetne eredményre.
Remélem, hogy az itt alkalmazott jelzések a szélesebb gyakorlatban is beválnak, és mind a pedagógusok, mind a tanulók munkáját megkönnyítik és eredményesebbé teszik.
Vissza