Előszó
A gitároktatás egyre szélesebb körű bevezetése, valamint a zeneoktatási reform követelményei szükségessé tették új gitáriskola megírását és megjelentetését.
A hangszeres technikai képzésnek a...
Tovább
Előszó
A gitároktatás egyre szélesebb körű bevezetése, valamint a zeneoktatási reform követelményei szükségessé tették új gitáriskola megírását és megjelentetését.
A hangszeres technikai képzésnek a növendékek teljes testi kifejlődésekor be kell fejeződnie. Ezután a játéktechnika már csak fáradságosan és sokkal kisebb eredménnyel fejleszthető. Ezért a legcélszerűbb a gitároktatást - más hangszerekhez hasonlóan - nyolc-tízéves korban kezdeni. Ez azonban nem jelenti azt, hogy ennél idősebb korban kezdő tanulók is ne érhessenek el jó eredményt.
A gitároktatás idejében való elkezdését jórészt a megfelelő tananyag hiánya akadályozta. Az új gitáriskolának elsősorban ezt a hiányt kellett pótolnia. Nem lehetett azonban figyelmen kívül hagyni az idősebb, sőt felnőtt korban kezdő tanulókat sem.
A zeneoktatási reform három tagozatra osztja a tanulókat, de a tagozatok szétválásáig egy tankönyvből kell tanulniuk. Olyan tananyagot kellett tehát összeállítani, amely ennek a követelménynek eleget tesz.
Iskolánk felépítésének jellegzetessége, hogy az egyes technikai problémákra gyakorlatsorozatok készültek, és ezen szakaszonként indítva egymással párhuzamosan haladnak tovább. Ily módon a növendék egyszerű, könnyen érthető és elsajátítható formában ismerkedik meg a felmerülő problémákkal. Az azonos problémákkal foglalkozó darabok nem közvetlenül követik egymást, ezáltal nem válnak egyhangúvá; pihentető szakaszok vannak az anyagban, amelyek módot adnak a korábbi, nehezebb gyakorlatok ismétlésére, alapos kidolgozására. Iskolánk ezen felépítése lehetőséget ad arra, hogy különböző korú és képességű tanulók egyaránt eredményesen használhassák. Magasabb korú, esetleg más hangszeres előképzettséggel rendelkező növendékek a problémaindító gyakorlatok egy részét - a metodikai vonal törése nélkül - elhagyhatják.
Az új tananyag mindig nehézséget jelent, nagyobb figyelmet, több energiát és türelmet követel a pedagógustól. Gitáriskolánkat abban a reményben bocsátjuk útjára, hogy ez a többletmunka nem lesz hiábavaló és elősegíti a növendékek eddiginél gyorsabb, megalapozottabb előrehaladását.
Vissza