A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Pszichopedagógia

Nevelőotthoni nevelés I. (szöveggyűjtemény)

Szerző
Budapest
Kiadó: Tankönyvkiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 174 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Megjelent 387 példányban. Fekete-fehér illusztrációkkal. Tankönyvi száma: J 12-211.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A tanulmánykötet a nevelőotthoni nevelés kérdéskörével foglalkozó, elsősorban pszichopedagógia szakos hallgatók számára készült. Célja részben az, hogy áttekintést adjon a nevelőotthoni nevelés... Tovább

Előszó

A tanulmánykötet a nevelőotthoni nevelés kérdéskörével foglalkozó, elsősorban pszichopedagógia szakos hallgatók számára készült. Célja részben az, hogy áttekintést adjon a nevelőotthoni nevelés alakulásáról a felszabadulást követő időszaktól napjainkig, másrészt hogy bemutassa a jelenlegi, magyarországi rendszer legfontosabb jellemzőit, kérdéseit. E célnak megfelelően a kötet magyar szerzők tanulmányait tartalmazza. Kivétel a nevelőotthonok családgondozói munkájáról szóló német cikk, melynek bekerülését az magyarázza, hogy Magyarországon e tevékenységről, bár alakulóban van hazánkban is a nevelőotthoni családgondozói hálózat, még nem készült elemző írásmű. A nevelőotthonok munkáját komplexebbé tevő családgondozói tevékenységet azonban rendkívül fontosnak-, korszerűnek tartjuk, így e terület szerepeltetésének hiánya, a szemléletformálás.szempontjából is, kifogásolható lenne. Hess és Shipman vizsgálati eredményeinek ismertetését pedig annak érdekében tesszük, hogy felhívjuk a figyelmet a hiányos nevelőotthoni neveltetés és a szociokulturális hátrány összefüggéseire. A kötet, bár megjelenésének időpontjában a csecsemőotthonok még mindig az Egészségügyi Minisztérium felügyelete alá tartoznak, e témakörben is tartalmaz anyagokat. A későbbi nevelő munka szempontjából ugyanis fontosnak tartjuk az ott folyó gondozó-nevelő munka problematikájának ismertetését. Mint ahogy fontosnak tartjuk, s szöveggyűjteményünkben nagy hangsúlyt is kap a beszédfejlődés, fejlesztés kérdésköre is. Annak rendkívüli jelentőségét, összefüggését az ismeretelsajátítási igénnyel, a későbbi tanulmányi teljesítménnyel már bizonyították. így elengedhetetlennek tartjuk a nevelőotthoni élethelyzet, mint sajátos életmód s a szocio-kulturális hátrányok kérdéseinek részletesebb bemutatását. Az olvasónak remélhetőleg feltűnik az egymás mellett elhelyezett, az OPI nevelési programjából, valamint az ugyancsak OPI által kiadott alapelvekből választott részlet. Vissza

Tartalom

Bevezetés 3
I."hajótörést szenvedtek" 5
1. dr. György Júlia: A gyermekotthoni "nevelésről" 5

II. Nevelődés családi háttér nélkül 9
1. Volentics Anna: A családi háttér nélküli nevelés jellegzetességei Magyarországon 11
2. MM. gyermek- és ifjúságvédelmi önálló osztály: A nevelőotthoni hálózat középtávú
fejlesztésének terve 20
3. dr. Nagy Sándorné: A nevelőotthoni nevelés
általános és speciális feladatai: 30
4. Domszky András: A"nevelőotthoni nevelés
programja 41

III. "Talajvesztettség" 47
1. Pikler Emmi: A hospitálizmus megnyilvánulási
formái napjainkban 49
2. Falk Judit dr.: A gondozónő - gyerek kapcsolat személyességének jelentősége és alapfeltétele a csecsemőotthonban 56

IV. Hátrányos helyzet? 67
1. R. Hess - V.C. Shipman: A kisgyermekkori tapasztalás és a kognitív eljárások szocializálódása 69
2. Lőrik József: A szóbeli közlések mennyiségi és minőségi hiányosságai - hatásuk
a beszédfejlődésre.
Pedagógusok beszédének elemzése 88
3. Mérei Ferencné: A környezet szerepe a beszédfejlődésben, különös tekintettel
az állami gondozott gyerekekre 102

V. "Büszke" közösség - otthonpótlás? 111
1. dr. Hazai Istvánné - Volentics Anna: Sajátos élethelyzet - sajátos életmód 113
2. Strausz Györgyné - Takács Valéria: Szabadidős tevékenységek vizsgálata a nevelőotthonokban 135

VI. "támaszra szorulók" 145
1. Janna Marie Hoogland van Nieuwenhuijzen: Családgondozás az Over Scninckel Gyermekotthonban 147
2. Vidra Szabó Ferenc: Szakmát kap a gyermek 158
3. Volentics Anna: Az utógondozás szerepe az állami gondozott fiatalok nevelésében,
társadalmi beillesztésében 162

Befejezés 171
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem