Plenáris ülés | |
A. A. Szmirnov: Néhány korreláció az emlékezés terén | 15 |
Dr. Gegesi Kiss Pál: A gondozás, a szoktatás, a tanítás, az oktatás, a nevelés összefüggéséről és egységük fontosságáról | 29 |
B. F. Lomov: A műszaki pszichológia perspektivikus problémái | 43 |
D. Kovax: A többnyelvűség pszichológiai aspektusai | 51 |
Általános pszichológia | |
Dr. Kardos Lajos: A téri orientáció alapformái az állatoknál | 61 |
Dr. Ádám György: Adatok az interocepció és a tudat összefüggéséhez | 67 |
Dr. Tánczos Zsolt: A vizuális integráció centrális mechanizmusairól | 73 |
Dr. Tánczos Zsolt és Dr. Adorjáni Csaba: Az ingerlés idő- és intenzitás tényezőinek szerepe színeffektusok (szubjektív színek) előállításában | 85 |
Dr. Tánczos Zsolt és Urbán János: Téri-idői ingerváltozások, ingerminták tükröződése az elektrográfiás jellemzőkben | 95 |
Dr. Adorjáni Csaba: A valószínűségi modellezés néhány kérdéséről az invariáns mozzanatok percepciójában | 101 |
Illyés Sándor: A mozgás közben kifejtett izomerő és a mozgás sebességének akaratlagos szabályozása | 121 |
Hozzászólás | 130 |
Garai László: Az ember "szubsztanciális" és "funkcionális" szükségleteiről | 131 |
Rósás Bálint: Hipotétikus színelmélet körvonalazása színpárokkal létrehozott látszatmozgási és téri effektusok vizsgálata alapján | 139 |
Hozzászólások | 144 |
Büky Béla: A kommunikáció-kutatás legfőbb megállapításai, valamint néhány példa ezek nyelvészeti, pedagógiai és pszichológiai alkalmazására | 147 |
Mérei Ferenc: A pár és a csoport (Csoportdinamikai kísérletek gyermekeken) | 153 |
Hozzászólások | 158 |
Ried József: Kísérleti kutatások az időjárási előrejelzésnek bipszichés reakciók segítségével történő finomítására | 161 |
Marton Lajosné és Urbán János: Személyiségtípusokra jellemző EEG-minták elemzése nyugalmi és elemi tanulási helyzetekben | 165 |
Hozzászólások | 165 |
Dr. Rudas János: A pszichológia a tudományok rendszerében | 171 |
Balogh Jenő: Az érzéki ítélet pszichológiája és helye az emberi gondolkodásban és cselekvésben | 173 |
Pedagógiai pszichológia | |
Dr. Lénárd Ferenc: A képességek fejlesztésének problémái iskolai kísérletek tanítás alapján | 177 |
Dr. Kelemen László: A programozott oktatás néhány pszichológiai problémája | 185 |
Dr. Fekete József: A programozott oktatás és a nevelés viszonya, valamint a gondolkodás fejlesztésének néhány kérdése a programozott oktatásban | 189 |
Dr. Moússong-Kovács Erzsébet: Orvostanhallgatók pszichológiai tájékozottsága és ismeretigénye | 195 |
Forrainé Dr. Bánlaki Erzsébet: Az osztályozás hatása a teljesítményre különböző mértékben szorongó és különböző értelmi fejlettségű 7-9 éves tanulók esetében | 199 |
Dr. Radnai Béla: Kísérlet az asszociáció törvény tudatosítására | 205 |
Dr. Tóth Béla: Az irodalmi érdeklődés vizsgálata 6-8 éves korban meserajzokkal | 215 |
Dr. Molnár István: A serdülők önállóságának sajátosságairól | 221 |
Bakonyi Pál. Az oktatási törvény végrehajtásának pszichológiai problémái | 229 |
Dr. Berencz János: A példák funkciója a tanárképző főiskolai pszichológia oktatásban | 235 |
Gádorné Dr. Donáth Blanka: A neveléslélektani problémák kutatásának néhány elvi és módszertani kérdése | 245 |
Gáspárné dr. Zauner Éva: Ifjúkorúak értékválasztásai | 249 |
Dr. Gáti Ferenc: A pszichológiai szemlélet érvényesülése a gyermekvédelemben | 255 |
Gyaraky F. Frigyes: A Landa-vezérlési elv egy logikai modellje és alkalmazása gondolkodáslélektani vizsgálatokban | 259 |
Dr. Harsányi István: Iskolai tanulók érzelmi személyiségférájának megközelítése "osztályfőnöki feladatbattéria" segítségével | 267 |
Hozzászólás | 272 |
Kovács J. Sándor: a differenciált oktatás és a gyakorlat | 281 |
Murányi-Kovács Endréné: Adalékok a nevelőotthonban nevelkedő állami gondozott serdülők személyiségfejlődéséhez | 287 |
Porkolábné Balogh Katalin: Serdülők konstruáló tevékenységének sajátosságai műszaki rajz alapján történő szerkezet-összeállításban | 295 |
Rusznák Péter: Középiskolába lépő tanulók értelmi fejlettségének vizsgálata | 301 |
Dr. Székely Lajos: A gyermekkori alkoholfogyasztás motivációja és prevenciója | 305 |
Dr. Temesi Alfréd: Az iskolai pszichológus szerepe a nevelésben-oktatásban | 317 |
Dr. Vörös László: A pszichológia oktatásának helye a jelenlegi orvosképzési rendszerekben | 323 |
Dr. Várnagy László: Elemi munkaműveletek személyiségformáló hatásának pedagógiai-pszichológiai feltételei a gimnáziumi gyakorlati oktatással kapcsolatban | 329 |
Völgyesi Pál: Serdülőkorú lányok pályaválasztási elhatározásának alakulása az érettségiig, személyiségfejlődésükkel összefüggésben | 331 |
Fejlődéslélektan | |
Dr. Salamon Jenő: A megismerés és cselekvés együttes átalakulása az ontogenezisben | 339 |
Dr. Bartha Lajos: A második jelzőrendszer előfokainak és elemi formái kialakulásának kísérleti vizsgálata kisgyermekeknél | 345 |
Dr. Duró Lajos: Az életkori sajátosságok figyelembevételének néhány neveléslélektani problémája | 351 |
Dr. Barkóczi Ilona: A kutató manipuláció egyes jellemzőinek változása ingerdús és izolált szituációban | 357 |
Dr. Putnoky Jenő: A motoros mediációra utaló explicit szóreakciók szerepe az absztrakcióban és a fogalomképzésben | 363 |
Dr. Szabó Pál: A lassúbb pszichés fejlődés korai felismerésének prognosztikus jelentősége az iskolaérettség szempontjából | 367 |
Dr. Salamon Jenőné: Óvodások elemi konstruáló tevékenységének sajátosságai | 373 |
Dr. Ranschburg Jenő: A verbális emlékezéshez kapcsolódó negatív és pozitív érzelmek | 375 |
Kabainé Dr. Huszka Antónia: Az érzelmi differenciáció fejlődésének jellegzetességei a különböző környezetben nevelkedő 3-24 hónapos gyermekeknél | 381 |
Justné Kéry Hedvig: Gondolkodásbeli jellegzetességek az 5-6 éves óvodás korú gyermekeknél | 387 |
Benkőné Zsemlye Erzsébet: A gyermek viszonya a saját és kortársai rajzteljesítményéhez | 397 |
Munkapszichológia | |
Dr. Geréb György: A monotómia területén végzett kísérleteink néhány tanulsága | 403 |
Dr. Harsányi István: A pszichológia alkalmazása a mérnöki munkában | 409 |
Dr. Dulin Jenő és Papp Ágoston: A MÁV (M 61) reprezentáns vontatójárművének ergonómiai vizsgálata | 417 |
Sági Antalné és Vaszkó Mihály: Munkatevékenységek struktúráinak vizsgálata különjös tekintettel a fáradtsági és termelékenységi tényezőkre | 425 |
Dr. Csirszka János: A munkaalkalmasság érzelmi feltételei (Diagnózis-séma) | 435 |
Dr. Molnár Imre és Dr. Stadler Egon: A szervezet alkalmazkodása különböző nehézségű szövőgépek azonos munkamozzanataihoz | 441 |
Dr. Perczel József: A tudományos kutatómunka eredményeinek gyakorlati felhasználása a Ganz-Mávag Mozdony-, Vagon- és Gépgyár Pszichológiai Laboratóriumában | 453 |
Hódos Tibor: Fonónők munkatevékenységének és munkakörülményeinek pszichológiai vizsgálata | 461 |
Dr. Bálint István: Foglalkozási tényezők szerepe neurózisok keletkezésében | 467 |
Dr. Zetényi Elek: Munkapszichológiai vizsgálat a Lenin Kohászati Művekben | 473 |
Összefoglaló a munkapszichológiai előadásokról | 481 |
Művészetpszichológia | |
Dr. Halász László: Az írói tehetség néhány pszichológiai sajátosságának vizsgálata | 485 |
Hozzászólás | 493 |
Dr. Nagy György: A hangsúlyozás törvénye és alkalmazása a filmlélektan alapjainak vizsgálatában | 497 |
Sportpszichológia | |
Dr. Nemessuri Mihály, Dr. Nagy Tiborné és Szász Istvánné: Sportképek, fény- és hangingerek reprodukciójának vizsgálata | 505 |
Dr. Gerbner Mátyás: A sportmérkőzésen fellépő izgalom objektív mérése és hatása a vérkeringésre | 513 |
Dr. Nagy György: Játékintelligenciával kapcsolatos vizsgálatok női kézilabdázóknál | 519 |
Orvosi (klinikai) pszichológia | |
Dr. Horányi Béla: Az orvosi személyiségről | 527 |
Dr. Böszörményi Zoltán: Az összehasonlító társadalmi, kuturális vizsgálatok jelentősége a kórlélektanban | 533 |
Hozzászólás | 538 |
Dr. Szinetár Ernő: Neurózist okozó konfliktusok tipologizálási kísérlete | 541 |
Dr. Kardos György é Dr. Mária Béla: "Alkoholizmus" és szkizofrénia | 547 |
Dr. Gálfi Béla: Páros kapcsolatok nyitott pszichiátriai osztályon | 555 |
Dr. Szegedi Márton: Elmebetegek társas kapcsolatainak kialakulása a betegfolalkoztatás során | 559 |
Hozzászólások | 564 |
Dr. Völgyesi Ferenc: A pszichés áthangolás és a stressz | 569 |
Dr. Pisztora Ferenc: A személyiség meghatározó szerepe a coenaesthesias-hipchondriás kórképek patogenezisében | 575 |
Ormai Vera: Elemi konstruáló tevékenység vizsgálata enkephalopathiás gyermekeknél | 581 |
Hozzászólás | 597 |
Dr. Linka Zoltán és Dr. Szabó Pál: "Iskolai neurózisok" egy gyermek-ideggondozó munkájának tükrében | 601 |
Lantosyné Dr. Dabas Erzsébet: Koponyasérült gyermekek pszichés elváltozásai | 609 |
Hozzászólás | 613 |
Dr. Kleininger Ottó: A debilitás és pszichopátia differenciál-diagnosztikai problémái | 615 |
Hozzászólás | 619 |
Dr. Lak Lajos: Az öngyilkosság okainak vizsgálata | 621 |
Dr. Haits Géza: Adatok a pszichés indukáció kérdéséhez | 623 |
Hozzászólás | 631 |
Gyógypedagógiai pszichológia | |
Illyés Gyuláné: Bevezetés a gyógypedagógiai lélektan tudományelméleti kérdéseibe | 635 |
Hozzászólások | 639 |
Dr. Lányiné Dr. Engelmayer Ágnes: A nyomon követő vizsgálatok szerepe az értelmi fogyatékos gyermekek fejlődési perspektívájának megítélésében | 641 |
Hozzászólások | 645 |
Dr. Kanizsai Dezső: Gyors beszéddel gyógyított dadogás | 651 |
Hozzászólások | 655 |
Dr. Pálhegyi Ferenc: Háromdimenziós formák tagolódása vizuális és taktilis észelélsben | 659 |
Hozzászólások | 668 |
Dr. Palotás Gábor: Terápiás tapasztalataink a dadogós kezelése terén | 671 |
Csányi Yvonne: Adatok a nagyothalló gyermek gondolkodásának vizsgálatához | 677 |
Hozzászólások | 690 |
Dr. Ligeti Róbert: A dyslexiás gyermekek reedukációjának kérdése Magyarországon | 693 |
Hozzászólás | 697 |
Kriminálpszichológia | |
Dr. Kertész Imre és Dr. Arató Mátyás: Kibernetikai módszerek alkalmazásának lehetőségei a kézírás vizsgálatában | 701 |
Kolos Tamás: A fiatalkori kriminalitás és a dadogás néhány összefüggése | 707 |
Majláth György: Az igazságügyi pszichológiai szakértői tevékenység néhány kérdése fiatalkorúak büntetőügyeiben | 711 |
Dr. György Júlia: Az antiszociális állapotok okairól, patomechanizmusáról és strukturális sajátosságairól | 717 |
Módszertan | |
P. Liebermann Lucy: Gyermek- és ifjúkori magatartási zavarok komplex terápiája | 729 |
Dr. Horváth László Gábor: Az emocionális és pszichés folyamatok vizsgálata különböző életkorúaknál | 733 |
Dr. Török István: A pszichogigiénia, a pszichoprofilaxia és pszichoterápia szerepe a gyermekvédelemben | 743 |
Székely József Iván és Csáki Péter: Az elektroenkefalogram matematikai analízisének néhány kérdéséről | 749 |
Dr. Réti László: Neurotikus tanulók teljesítőképességének vizsgálata | 755 |
Popper Péter: Kísérlet az identifikáció vizsgálatára | 761 |
Hozzászólások | 765 |
Dr. Polcz Alaine: A bábjáték alkalmazása felnőtt elmebetegeknél | 769 |
Hozzászólások | 776 |
Dr. Hárdi István és Dr. Saághy Margit: Dinamikus rajzvizsgálat alkoholistáknál | 777 |
Hozzászólások | 787 |
Dr. Hidas György: A kapcsolat kérdése egyéni és csoportos pszichoterápiában | 791 |
Hozzászólások | 796 |
Hirsch Margit: Nevelés és pszichoterápia | 797 |
Földes Éva: Foglalkozási neurotikusok vizsgálata személyiségteszttel | 803 |
Hornné Dr. Erőd Anna, Bóna György és S. Tarkovács Ágnes: Adatok a hospitalizáció káros hatásáról Rorschach-jegyzőkönyvek alapján | 809 |
Hozzászólás | 813 |
Pszichológitörténet | |
Dr. Sipos Istvánné: A magyar nyelvű pszichológiai irodalom kezdetei | 817 |