1.062.160

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Pszichologiai tanulmányok I.

1901-1913

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Magyar Gyermektanulmányi Társaság
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői vászonkötés
Oldalszám: 236 oldal
Sorozatcím: Gyermektanulmányi könyvtár
Kötetszám: 2
Nyelv: Magyar  
Méret: 20 cm x 13 cm
ISBN:
Megjegyzés: 14 fekete-fehér ábrával illusztrált. 1912-14. évi ciklus. Nyomatott Fritz Ármin könyvnyomdájában, Budapest.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A Magyar Gyermektanulmányi Társaság szives volt az utolsó 12 évben folyóiratokban elszórtan, részben ezideig még egyáltalán meg nem jelent gyermeklélektani vonatkozású pszichológiai tanulmányaim... Tovább

Előszó

A Magyar Gyermektanulmányi Társaság szives volt az utolsó 12 évben folyóiratokban elszórtan, részben ezideig még egyáltalán meg nem jelent gyermeklélektani vonatkozású pszichológiai tanulmányaim kiadását szorgalmazni.
Hálás köszönettel engedve a felszólításnak, itt bocsátom közre e tanulmányok első kötetét. Amit ez magában foglal, az nagyobbára közérdekű, pedagógiai vonatkozású, alkalmazott lélektani kérdések tárgyalása. Közülök azok is, melyek már folyóiratokban vagy német nyelven „Das Kranke Gedächtniss" etc. c. munkám fejezeteiként megjelentek, e helyütt igen lényeges bővítésekkel látnak napvilágot.
A közönség, melyhez e tanulmányok fordulnak, nem homogén. Íródtak a szakképzett gyermektanulmányozó, az iskola iránt érdeklődő orvos és iskolaorvos, a gyermeklélek hibásságai iránt érdeklődő pedagógus, az intelligensebb, olvasmánya nehézségeitől vissza nem riadó, tájékozást kereső szülők számára, sőt e kötet utolsó fejezete voltaképen az érettebb tanulónak magának íródott, mutatni akarva, hogy lehetne magát a gyermeket, a serdülőt belevonni elméje egészséges fejlesztésének munkájába. Vissza

Tartalom

ELSŐ RÉSZ.
I. A figyelmetlenség pedagógiai pszichológiája, -
Székfoglaló előadás 1-31 lap
A figyelem, mint kiválogató működés. - A figyelem momentán koncentrációja s munkája az idő folytonosságában. -
A kifáradás menete a friss és fáradt elméjű gyermeknél. - A figyelmetlenség két fő tipusa: a nyugtalan és a szenvtelen tipus. - Az ideges gyermekek és a normális értelmiségűek figyelmetlensége. - A figyelmetlenség okai a normálisoknál. - A) Testi okok: a) általánosak: vérszegénység, testi betegségek, infantilizmus; b) részleges testi okok: érzékszervi hibák; garatmandola; c) fejlődési okok: ivari serdülés kora; d) pihenés, alvás elégtelensége; alkohol, testi túlerőltetés, - B) Lélektani okok: a) szellemi kifáradás; b) felfogási tipusok szerepe; c) perszeveráció; d) túlságos asszociabilitás, - C) Pedagógiai okok: a) előadás huzamossága; b) a tárgy relativ v. abszolút nehéz volta; c) előadás tempója a látási és hallási tipusú növendékeknél; d) előadás egysége; vezérképzetek; e) az előadó szórakozottsága.
II. Miért nem jutnak eszünkbe nevek, adatok s egyéb tudott dolgok? 33-70. lap.
Az emlékezésbeli tévedések törvényszerűsége. - A fennakadások s tévedések főoka: a hasonlatosságokból eredő gátlás.
- Freud elmélete: a fennakadások s tévedések főoka a képzettel járó kellemetlen érzelem elnyomása, s az elnyomás áttevődése a közvetlenül vagy közvetve kapcsolatos névre, szóra, idézetre, adatra, stb. A Signorelli-eset. A Vergilius-idézet elfelejtése. Érzelmek és emlékezés. Kowalewsky, Gordon, stb. adatai. Saját vizsgálataim s tapasztalásaim. A Müller G. E.-Schumann-Pilzecker-féle gátlás. A hasonlatossági (Ranschburg-féle) gátlás kimutatása értelmetlen és értelmes szókapcsolatokra. A tulajdonnevek mint értelmetlen szókapcsolatok. Hasonlatosságok az arcemlékezet terén s gátló hatásuk. Idegesek, kimerültek, szervi agybetegek névemlékezete. Az asszociatív együttrezgés. Név- és személyemlékezeti tévedések mesterséges előidézése kísérlet útján. Ily kísérlet részletes leírása. A dallamemlékezet. Mely esetekben érvényes a Freud-féle magyarázat. A dátumokra, házszámokra9 telefonszámokra való emlékezés tévedései. A figyelemelvonás szerepe felfogás és visszaemlékezés közben a tévedések előidézésénél. Normálisoknál is valószínűbb a téves emlékezés, mint a nem-emlékezés reakciója. Lázár dr. kisérletei a mathemathikai képletek megjegyezhetőségére nézve. A kellemetlen elfelejtése és a nevelés. Az emlékezni tudás és emlékezni akarás nevelésének jelentősége.
III. A figyelem és az emlékezet egészségtana és lélektani neveléstana 71-106. lap.
Az emlékezési folyamat tényezői. Felfogás és figyelem. A figyelmi energia korlátoltsága. Az egyéni figyelő képesség, hajlam; egyéni és faji gyakorlat; tipus. Figyelem és érdeklődés. A figyelem erejének szerepe az elégtelen és a hipernormális emlékezés eseteiben. Thomas Fuller esete. A Müller-féle és a Heller-féle eset. A figyelem feltételei. A szórakozottság s viszonya a feledékenységhez. Az alkalmi és az idült szórakozottság. A megtartó képesség zavarai s azok okai. A képzetfelújitás zavarai s azok okai. A sajátképeni reprodukciós gyengeség. A reprodukciós görcs. A reprodukciós lustaság és bénultság. A figyelem gyakorlása. Kóros esetek kezelése. A hibás életmód szabályozása. A figyelem és emlékezet pszichológiai kezelése. A figyelési gyakorlatok általános szabályai. A szín-, betű- és szám-, alak-,
arc-, hallási- stb, felfogó-, megtartó- és felújító-képesség módszeres edzése. A verstanulás. Az érettebb gyermek emlékezetének fejlesztése. Az iskola feladatai. A kellemetlenre való emlékezni tudás jelentősége. Az önmagunkkal szemben való őszinteség nevelése.
MÁSODIK BÉSZ.
IV. A felfogás és az emlékezet kísérletes vizsgálásának módszerei 107-192. lap.
A) Bevezetés. Az emlékezés kísérletes vizsgálásának élettani alapjai. A multba visszatekintő s a jövő számára megőrző
emlékezet. Az engramm. Az idegrendszer mnémés képessége és megállapításának útjai. B) A felismerő képesség vizsgálásának
módszertana. 1. Általános tudnivalók. Az anyag. Színingerek, arcképek gyűjteménye; a Bernstein-féle tableau. 2. A vizsgálat fázisai. A felismerési munka tényezői és azok értékelése. C) Az emlékezet reproduktív működésének vizsgálására szolgáló eljárások. 1, Általános tudnivalók. 2. A mesemondó módszer. Dévai Flóra vizsgálatai normális különböző értelmiségi fokú iskolás gyermekeken. 3, A megtartott elemek módszere. A Hentschelféle akusztikai betűmódszer. A Vieregge-féle akusztikai számjegymódszer. Az Ebbinghaus-féle betanulásos módszer és módosulatai. 4. Az emlékezet vizsgálata az u. n. Treffer-módszer segélyével. A páros módszerek. Müller G. E. és Pilzecker értelmetlen szótagsor-módszere páros hangsúlyozással és kikérdezéssel. A Ranschburg-féle páros módszer, adat- és szópármódszer. D) A szóemlékezet vizsgálata szópár módszeremmel. - Az anyag minősége. - A szópáranyag mennyisége. - A szópárengrammok elmébe vésésének mikéntjéről. A látásos és hallásos módszer. - A reprodukciós időtartam mérése. A stopp-óra. A
chronoszkopos időmérések. Az emlékezés gyorsasága. A középérték kiszámítása. Az érték ingadozásainak jelentősége. A szünetek időtartamának befolyása. A megtartó képesség vizsgálásának három módja. Az emlékezés terjedelmének kiszámítása.
Az önként és a felszólításra javított reprodukció. A gondolkodásbeli lustaság, E) Az optikai műszerekhez kötött emlékezetvizsgálatok technikája. A Ranschburg-féle mnemometer. A Wirth-féle készülékek. A Lipmann-féle készülék.
HARMADIK RÉSZ.
V. A középiskola reformjának mikéntjéről - Válaszok egy ankét kérdéseire 193-224. lap.
A) A középiskola fogalma és célja. 1. Csak az értelmet fejlessze-e, vagy neveljen is a középiskola? 2. Csak az iskolában
töltött időre vonatkozzék-e az oktatás (nevelés) vagy az iskolán kívül töltött időre is? - B) Kívánatosak-e s minő reformok a középiskola szervezete körül? 1. Minő feltételekhez köttessék a középiskolába való felvétel? Egységes vagy különféle tipusú legyen-e a középiskola? 3. Ha különböző tipusú középiskolák kívánatosak, mily tipusúak s mily arányban állíttassanak fel?
4. Hány éves tanfolyamra terjedjen a középiskola? 5. Egyfolytonosságú, avagy tagozott legyen-e? 6. Kívánatos-e a tanulók
maximális számának megállapítása, s milyen legyen az? 7. Kívánatos-e a rendes középiskolán kívül bizonyos, a rendes átlagtól elütő tanulók számára külön középiskolák létesítése? - C) A középiskola elvégzéséhez kötött jogosítások szorulnak-e s minő reformra? 1. Ha a középiskola nem egységes, jogosítson-e bármely tipusú középiskola elvégzése a főiskolák bármely szakára? 2. Kívánatos-e a középiskola elvégzéséhez kötött jogosítások megszüntetése? - D) Kívánatosak és mely reformok a tanítás anyagának mennyisége s minősége körül? - E) Minő reformok kívánatosak a középiskola oktatási és nevelési módszertana körül? 1. Feladata-e az iskolának a tanítás egész anyagának a tanítványokkal való elsajátíttatása magában az iskolában? 2. Megszabható-e osztályonkint a házi dolgozásra fordítandó szorgalmi idő felső határa? 3. Mely intézkedésekkel lehet oda hatni, hogy a házi dolgozatok összege az átlagos tanuló szorgalmi idejeként kiszabott maximális időtartamnál többet igénybe ne vegyen? 4, Kívánatos-e s ha igen, mely intézkedésekkel eszközölhető az egyes tantárgyak anyagából azon lényeges minimum megszabása, melyre nézve megkövetelhető, hogy a tanuló elméjében egész életére rögzített s a készenlét állapotából bármikor felszínre hozható tudásként legyen beállítva? 5.
Mily eszközökkel volna elérhető s biztosítható a tanítványoknak az iskola munkájában öntudatos és céltudatos módon való
részvétele? 6. Kívánatosak-e s mely reformok a tanulók cenzurálása körül? 7. Kívánatosak-e reformok az osztályvizsgák körül? Mely körülmények között legyen valamely tanítvány az osztály ismétlésére szorítandó? 8. Kívánatos-e az érettségi vizsga reformja, avagy teljesen elejtendő-e e vizsgálat? 9. Mily módon hathat közre a középiskola a legeredményesebb módon a gondjaira bízott növendékek nevelésében? - F) Kivánatosak-e s minő reformok a középiskolai tanárképzés körül?
NEGYEDIK RÉSZ.
VI. Levél egy ötödosztályos középiskolás tanulóhoz 227-236. lap.
1. Emlékezet, figyelem, érdeklődés. Nem lehet minden iránt egyformán érdeklődni. Vannak nehezebben megérthető, de nincsenek érdektelen tantárgyak. - 2. Az izgalom hatása a figyelésre. Az izgalmas tanulás okai. Az idő végessége és célszerű beosztása. A vasárnap s a hétköznapok programja. Házi munkálatokra, önképzésre, szórakozásra, nappali pihenésre marad összesen napi hat óra. Ezen időnek helyes felhasználása. - 3. Koncentráció. Szesz. Dohány. Érzéki ösztönök. - 4. Az értelem frisseségének feltétele a belső harmónia. Ennek feltétele az igazsághoz való ragaszkodás, őszinteség másokkal s önmagunkkal szemben. - 5. A szorosan vett s a magasabb altruista önzés. - 6. A tanulás leggazdaságosabb módszerei. Mikor tudunk valamit igazán? A megértés. A gépies megerősítés. A próbafelmondások. Az időszakos újraismétlések.

Dr. Ranschburg Pál

Dr. Ranschburg Pál műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Dr. Ranschburg Pál könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem