Előszó | 11 |
Előszó a 2. kiadáshoz | 13 |
Bevezetés | 17 |
A lélektan tudományának jelenlegi helyzete | 17 |
A tudományos lélektan módszerei | 24 |
A tudományos eredmények értékeléséről - Kirándulás a tudományelmélet területére | 25 |
Természettudományos tapasztalati gondolkozás | 26 |
Szelllemtudományos értelmezéstani gondolkozás | 28 |
Hittudományos gondolkodás | 29 |
Hittudomány és lélektan | 32 |
Lelkipásztorkodás és pszichoterápia | 36 |
Egész-séges előfeltétel | 38 |
Az egészséges ember | 40 |
Az ember motivációja | 41 |
A motiváció keletkezésének ösztönelméletei | 42 |
A motiváció keletkezésének izgalomelmélete | 43 |
A motiváció keletkezésére vonatkozó megismerési elméletek | 44 |
Társadalmi elméletek a motiváció keletkezéséről | 46 |
Néhány példa: Éhség | 48 |
Stressz | 53 |
Nemiség | 56 |
Az emberi idegrendszer | 58 |
A környéki (perifériás) idegrendszer | 58 |
A központi idegrendszer | 62 |
Az idegrendszer működése | 63 |
Az emberi tudat | 67 |
Hogyan tanulunk? | 73 |
A klasszikus kondicionálással történő tanulás | 75 |
A cselekvő (műveltető) kondicionálás általi tanulás | 79 |
A megfigyelés által való tanulás | 87 |
Tanulás belátás útján | 88 |
Az emlékezet | 91 |
Az ultrarövid távú emlékezet | 93 |
A rövid távú emlékezet | 93 |
A hosszú távú emlékezet | 95 |
Az emlékezet javítása | 97 |
Gondolkodás | 100 |
Mit értünk gondolkodáson? | 100 |
A gondolkodás mint alkalmazkodási teljesítmény | 104 |
Az intelligencia | 106 |
Mit értünk az intelligencián? | 106 |
Intelligencia-tesztek | 107 |
Az intelligencia - öröklött vagy szerzett? | 109 |
Érzékelés és észrevevés | 109 |
A szem | 111 |
A hallás | 113 |
Egyéb érzékszervek | 115 |
Észrevevés | 117 |
Az észrevevés különbségei | 122 |
Az egészség lelki oldala | 125 |
Növekedni és lenni | 130 |
A fejlődés általában | 130 |
Adottság és környezet | 132 |
Fokozatok és időszakok | 133 |
Testi fejlődés | 134 |
A születés előtti idő | 136 |
A születés | 140 |
Az újszülött | 141 |
A kisgyermek | 141 |
Gyermekkor | 145 |
Az iskoláskor | 149 |
Az ifjúkor | 151 |
A gondolkodás fejlődése | 158 |
A gondolkodás fokozatai Piaget szerint | 158 |
Meglátások átvétele | 165 |
Az érték- és erkölcselképzelések fejlődése | 167 |
Kohlberg fejlődési fokai | 168 |
További eredmények | 172 |
A vallásos értékekkel kapcsolatos magatartások fejlődése | 174 |
Vallásos fejlődés, mint az értékekkel kapcsolatos magatartások változása | 174 |
Vallásos fejlődés és személyes, hívó döntés | 175 |
A fejlődés lépései | 175 |
Gyakorlati következtetések a Biblia-tanítás számára | 178 |
A fejlődés - életfogytiglani folyamat? | 180 |
A felnőtt életpályájának tíz fokozata | 181 |
Mi változik meg az idősebb embereknél? | 183 |
A változókor évei | 185 |
Ha valami félresikerül | 189 |
Ki a beteg? | 191 |
A lelki zavarok alapokai | 192 |
Genetikus (öröklött) tényezők | 193 |
A nevelés | 194 |
Stressztényezők | 195 |
A levertség (depresszió) mint a lelki zavarok példája | 198 |
A levertség leírása | 199 |
Ki válik levertté? | 199 |
A levertségi állapotok okai | 200 |
Különféle külső eredetű levertségi formák leírása keletkezésük történetének a hátterén | 202 |
A lelki zavarok osztályozása | 205 |
Lehetséges-e az osztályozás? | 206 |
A DSM-III megítélési rendszere | 208 |
Hogyan segíthetünk? | 214 |
Biblikus-gyógyító lelkigondozás | 214 |
A biblikus-lelki gondozói lelkipásztorkodás mint egész-séges (holisztikus) lelkipásztorkodás | 215 |
Isten látható és láthatatlan világa mint az egész valóság | 221 |
Az ember, mint Isten képmása | 224 |
A test-lélek probléma-görögül vagy a Szentírásban? | 226 |
Test, lélek, szellem és szív szentírási szemléletben | 228 |
A vigasztalás, helyreigazítás, oldás és kötés | 230 |
A biblikus-lelki gondozói lelkipásztorkodás vigasztal | 230 |
A biblikus-lelki gondozói lelkipásztorkodás helyreigazít | 235 |
A biblikus-lelki gondozói lelkipásztorkodás old és köt | 241 |
Tanulni és felejteni | 247 |
A magatartáskezelés elhatárolása más kezelési formáktól | 247 |
A klasszikus kondicionálás alapján álló kezelési módszerek | 251 |
Kezelési módszerek az operáns kondicionálás alapján | 252 |
Kezelésmódok utánzás alapján | 255 |
Kezelési módszerek a belátás által történő tanulás alapján (megismerő, azaz kognitív kezelések) | 256 |
Önmagunk kezelése és irányítása - a viselkedésterápia modern válfaja | 264 |
Egymással beszélni | 266 |
A beszélgetéssel való kezelés elméleti alapja | 267 |
A beszélgetéssel való gyógyítás gyakorlatának alapjai | 269 |
A beszélgetéssel történő kezelés gyakorlati végrehajtása | 272 |
Különleges helyzetek a beszélgetés vezetésében | 277 |
Csoportos ülések a beszélgetéssel való kezelés keretében | 279 |
Hittudományos értékelés | 285 |
Az életstílus elemzése az individuálpszichológiában | 286 |
Az individuálpszichológia története és ideológiai felépítménye | 286 |
Emberkép és az individuálpszichológia alapelvei | 287 |
Az "életstílus" | 291 |
Az individuálpszichológia felé tájékozódó lelki gondozás gyakorlata | 293 |
Az életstílus megváltoztatása | 298 |
Az individuálpszichológiában való gondozói eljárás példája | 299 |
Az individuálpszichológia hittudományos megítélése | 303 |
Pillantás előre - a logoterápia (az életértelemmel kezelés) | 305 |
Viktor Frankl és a logoterápia (életünk értelmét kereső kezelés) | 305 |
A logoterápia alaptételei | 306 |
Hittudományos értékelés | 308 |
A logoterápia gyakorlata | 310 |
Segítségnyújtás levertségi zavarok esetén | 312 |
Vigasztalás a levertségek esetén | 312 |
Helyreigazító lelkipásztorkodás | 314 |
Oldó és kötő lelkipásztorkodás | 314 |
A tanulás és a gondolkodás átértékelése alapján történő lelkipásztorkodás | 315 |
A lelkipásztorkodás mint önismereti folyamat | 316 |
A múlt elemzése és a jövőbe vetett pillantás | 317 |