1.059.290

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Pszichológia szöveggyűjtemény I.

Az Egészségügyi Főiskola valamennyi szaka számára

Budapest
Kiadó: Haynal Imre Egészségtudományi Egyetem Egészségügyi Főiskolai Kar
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 273 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet a könyvből:
Az első kísérletben arra kérték a személyt, hogy hasonlítson össze egy fekete és egy fehér korongot, amelyek olyan sebességgel forogtak, hogy mindkettő egyenletes szürkének... Tovább

Előszó

Részlet a könyvből:
Az első kísérletben arra kérték a személyt, hogy hasonlítson össze egy fekete és egy fehér korongot, amelyek olyan sebességgel forogtak, hogy mindkettő egyenletes szürkének látszott. Az egyik korong árnyékban állt, a másik éles megvilágításban. A fekete és fehér arányát szabályozva, a k. sz. megpróbálta az egyik korongot úgy beállítani, hogy ugyanolyan színűnek tűnjék, mint a másik korong. Az eredmények azt mutatták, hogy a k. sz. nagyon pontos volt, a fekete és fehér arányát majdnem egyenlően állította be a megvilágított és az árnyékban álló korongon. De a személy érzékelésében semmi sincs, ami fotografikusnak tekinthető, mert ha az egyenlőnek látott korongokat tovább is forgatva lefényképezzük, a kapott kép két teljesen különböző korongot mutat. Az árnyékban lévő korong nyilvánvalóan sokkal sötétebb, mint a másik. Mi történt itt? Mindkettő, az ember is és a fényképezőgép is pontos volt, de pontosságuk kritériumai különbözők. Azt mondhatjuk, a fényképezőgép a dolgokat aszerint regisztrálja, ahogyan „kinéznek", az ember pedig aszerint, hogy milyenek. De a helyzet nyilvánvalóan ennél is bonyolultabb, mert valójában az ember is úgy látja a dolgokat, ahogyan megjelennek. De az ember jobban csinálja, mint a gép, mert úgy jelennek meg számára a dolgok, mint amilyenek valójában. A megvilágítás különbsége az embert nem vezette félre.
Érzékelési konstanciát mutatott. Rendkívül gyors és teljes egészében tudattalan idegrendszeri számítások segítségével az ember pontosabban regisztrálja a külső világot, mint a fényképezőgép. Vissza

Tartalom

Az értékelés kezdetei11
A fény intenzitására adott reakció13
A külső valóságnak megfelelő kép13
A mozgásra adott reakció14
A formára és mintára adott reakció14
A színekre adott reakció16
A mélység érzékelése16
Cerebrális tényezők az érzékelésben17
Az ösztön18
Az érzékelés későbbi fejlődési szakaszai22
Adalékok a percepció egy modelljéhez25
A perceptuális készenlétről27
A percepció természetéről27
A jelzőinger használata és a kategória hozzáférhetősége33
A perceptuális készenlétet közvetítő mechanizmusok39
Csoportosítás és integráció39
A hozzáférhetőség rendje41
A készenlét kudarcairól43
Alkalmatlan kategóriák44
Alkalmatlan hozzáférhetőség46
Az emberi figyelem52
Korai kísérletek53
A probléma mai megközelítései53
A figyelem terjedelme54
A figyelem korlátai. A koktélparti-probléma55
A figyelem általános modellje56
Bemeneti (input) csatornák57
Rövid lejáratú emlékezet59
A figyelem váltása60
Abszolút vagy relatív-e a figyelem?61
Szófelismerés62
A figyelem két típusa63
A motiváció hatásai64
Újszerűség65
Éberség és megszokottá válás (habituáció)66
Az emberi emlékezés szerkezete68
Egy vagy több tárolási rendszer68
A tárolás tartama69
Felejtés69
A nyom formája71
Az ismétlés hatása72
Az ingeradási sebesség és az időbeli elosztás hatása72
Kapacitás73
Fiziológiai érvek73
A szenzoros tár74
Az ikonikus tár (IT) sajátosságai75
A nyom formája75
Az ikon időtartama75
Kapacitás76
Felejtés az IT-ből76
Hibatípusok a felidézés során77
Az ismétlés hatása77
Az információ átvitele az SZT-ből más rendszerekbe 78
Jegykiemelés78
Mi vivődik át?79
Az információátalakulás mint az átviteli folyamatok eredménye80
A rövid emlékezet strukturális sajátosságai82
Átvitel a rövid emlékezetből a hosszú emlékezetbe84
Milyen információ vivődik át?84
Ismételgetés85
Az információ kódolása88
A hosszú távú emlékezet szerkezete89
Néhány pedagógia implikáció92
Ingerszegény és ingergazdag nevelési feltételek hatása a későbbi tanulásra99
Atrófia100
Fejlődésbeli lemaradás és felgyorsulás101
Tanulási hiányosságok101
Váltási trauma101
A deprivációs hatások tanulmányozásának előírásai102
A korai tapasztalatok tanulásra gyakorolt hatása patkányoknál103
A korai tapasztalatok tanulásra gyakorolt hatása kutyáknál110
A korai tapasztalatok tanulásra gyakorolt hatása majmoknál és emberszabású majmoknál112
A gondolkodás pszichológiája115
Meghatározható-e a gondolkodás?115
A fogalomalkotás kísérleti vizsgálata116
A Hull-féle kísérlettípus116
A kártyaszortírozási kísérletek117
Észlelési és gondolkodási osztályozás118
A nyelv szerepe119
A nem mesterséges fogalmakkal kapcsolatos kísérletek121
A problémamegoldás vizsgálata121
Előzetes tapasztalat, irány, beállítódás123
A kreativitás vizsgálata124
A kreatív személyiség126
Szemléletes elemek és belső beszéd127
A beszéd pszichológiája129
Nyelv és beszéd129
A beszéd megértése130
A gyakoriság szerepe132
Az analízis-szintézis révén elmélet133
A nyelvi anyag tanulása140
Érzelmek, asszociációk és képek - néhány szó a szójelentésről142
Szabályok, döntések és zavarok - a beszédprodukció néhány pszichológiai jellegzetessége144
A kreativitás pszichológiája147
Az alkotó folyamat150
A brainstorming és a szinektika151
Kreativitástesztek153
Alkotó emberek az élet különböző területein154
A kreativitás és intelligencia155
Kreativitás és intelligencia155
A kreativitás és a környezet157
Az emóció159
Az emóció kísérletes pszichológiai megközelítése162
A darwini koncepció és az emóció163
Az érzelmek kifejező mozgásai163
Az organikus érzékelés vagy James-Lange-teória165
Az emóciók zsigeri és humorális mintái166
Az emóciók és az eletrodermális válasz169
Emóció és légzés169
Emóció és izomtónus170
Az emóciók perifériás kísérőjelenségeinek értéke az emóciók osztályozásában170
Az emóciók ösztönteóriái171
Motiváció és emóció173
Freud pszichoanalitikus elmélete175
A személysigé szerkezete178
Az id179
Az ego179
A szuperego180
A személyiség dinamikája181
Az ösztön181
Az ösztönök mennyisége és fajtái184
A pszichikai energia felosztása és hasznosítása185
Szorongás189
A személyiség fejlődése190
Az identifikáció190
Áttételeződés191
Az ego védekezési mechanizmusai193
A fejlődés szakaszai195
A kutatás jellege és módszerei199
Freud tudományos hitvallása200
Szabad asszociáció és álomfejtés201
Freud esetleírásai203
Freud önelemzése206
Az elmélet mai állása és értékelelése206
Ego-elmélet207
Korai tárgykapcsolatok209
A személyiség nem ösztöni meghatározói209
Alkalmazott pszichoanalízis210
Csecsemők és kisgyermekek megfigyelésére épülő tanulmányok211
A pszichoanalitikai tézisek kísérleti igazolása212
Pszichoanalízis és pszichológia212
Bírálatok214
Szociálpszichológiai elméletek218
Főbb koncepciói222
Fiktív finalizmus222
Fölényre törekvés223
Társmegvonás majmoknál224
A személyiség fejlődését meghatározó tényezők235
Természeti képességek239
Specifikus emberi vagy társadalmi képességek239
A pszichoszomatika kérdéseinek megközelítése244
A pszichoszonatikus orvoslás kibontakozását befolyásoló hatások történeti áttekintése246
A csoport-pszichoterápia elméleti alapjai252
Korai csoport-pszichoterápiás koncepciók254
A kiscsoportkutatásból kiinduló megközeltések259
A csoportanalitikus irányzat261
Az exploráció264
A magatartás (viselkedés) vizsgálata267
Az anamnézis269
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem