Előszó | 3 |
Bevezetés | 5 |
A pszichológia tárgya, feladata (dr. Domján Károly) | 5 |
A pszichológia fejlődésének főbb sajátosságai és szakaszai (dr. Szilágyi Vilmos) | 9 |
A pszichológia fontosabb szakágai (dr. Domján Károly) | 13 |
A pszichológia módszerei (dr. Domján Károly) | 15 |
Kutatási módszerek | 16 |
Vizsgálati módszerek | 19 |
A lelki jelenség és a magasabb idegműködés összefüggésének néhány sajátossága (dr. Geréb György) | 19 |
ÁLTALÁNOS PSZICHOLÓGIA | |
A megismerési folyamatok | 27 |
Az érzékelés és az észlelés (dr. Domján Károly) | 27 |
Az érzékelés és az észlelés helye és szerepe a megismerében | 27 |
Az érzékelés fiziológiai alapjai | 27 |
A receptorok osztályozása | 31 |
Az észlelés sajátosságai és feltételei | 35 |
A tárgyak összjellegének és állandó tulajdonságainak tükröződése az észlelésben | 39 |
Tér-, idő- és mozgásészlelés | 39 |
Érzéki csalódások | 41 |
A figyelem (Dr. Geréb György) | 43 |
A figyelem általános jellemzése és kísérő jelenségei | 43 |
A figyelem fajtái és ezek egymással való kapcsolatai | 46 |
A figyelem tulajdonságai. Ereje, tartóssága és hullámzása | 48 |
A figyelem zavarai | 51 |
Az emlékezés (dr. Geréb György) | 51 |
Az emlékezés fogalma | 51 |
A képzetek | 53 |
Az emlékezés alapfolyamatai | 55 |
Az emlékezés fajtái és egyéni sajátosságai | 61 |
Az emlékezés hibái és zavarai | 62 |
A képzelet (dr. Geréb György) | 64 |
A gondolkodás fogalma | 73 |
A nyelv és a gondolkodás | 74 |
A gondolkodás fajtái | 76 |
A gondolkodás folyamata | 77 |
Problémamegoldás és kreativitás | 80 |
Problémamegoldás és gépi modell | 81 |
A gondolkodás műveletei | 81 |
Intelligencia és gondolkodás | 82 |
A gondolkodás zavarai | 83 |
Motiváció és tevékenység (dr. Kiss Lajos) | 85 |
A motiváció fogalma és jelentősége | 85 |
A motiváció állapot és a szükséglet kapcsolata | 86 |
A motiváltság állapota, lefolyása | 88 |
A motiváció és az idegrendszeri alapok | 89 |
A motívumok fejlődése, osztályozása | 90 |
A motiváció hatásmechanizmus (Kielégülés, frusztráció, konfliktus) | 94 |
Az érzelem (dr. Geréb György) | 96 |
Az érzelem fogalma | 96 |
Az érzelmek fiziológiai alapjai | 98 |
Az érzelmek kifejezése | 100 |
Az érzelmi állapotok és élmények főbb fajtái | 101 |
Az akarati cselekvés (dr. Szilágyi Vilmos) | 105 |
A cselekvés szabályozásának szintjei | 106 |
Az akarat szerepe a cselekvés szabályozásában | 110 |
A személyiség problémái a pszichológiában (dr. Domján Károly) | 118 |
A személyiség fogalma, személyiségelméletek, a személyiség szerkezete | 118 |
Adottság, rátermettség, hajlam, temperamentum | 127 |
Az érdeklődés, képesség és tehetség | 131 |
A személyiség vizsgálatának eljárásai | 141 |
A személyiség zavarai | 144 |
FEJLŐDÉSPSZICHOLÓGIA | |
Bevezetés (dr. Szilágyi Vilmos) | 151 |
A fejlődéspszichológia tárgya, jelentősége és módszerei | 151 |
A pszichikum filogenezise | 153 |
Az ingerelhetőségtől az állati intelligenciáig | 154 |
Az emberré válás | 155 |
Az emberi faj pszichikus fejlődése | 156 |
Az egyén pszichikus fejlődésének fő tényezői | 158 |
A fejlődés fogalma és hajtóerői | 158 |
A pszichikus fejlődés feltételei | 159 |
A pszichikus ontogenezis általános jellemzése | 162 |
A tevékenységközpontú fáziselmélet | 163 |
A periodizáció problémája | 165 |
A főbb életkori szakaszok jellemzése | 166 |
A gyermek fejlődése az első életévben (dr. Kiss Lajos) | 170 |
Prentatális fejlődés | 170 |
Az újszülöttkor | 171 |
A csecsemőkor (2-12. hónap) | 174 |
A kisgyermekkor (dr. Kiss Lajos) | 183 |
A testi fejlődés | 183 |
Mozgás fejlődés | 183 |
Manipuláció - tárgyi cselekvés | 184 |
Az eszközök használata | 185 |
A tevékenység és a gondolkodás kapcsolata | 185 |
A beszéd fejlődése a kisgyermekkorban | 187 |
Az akarati fejlődés sajátosságai | 190 |
Az óvodáskor (dr. Kiss Lajos) | 192 |
Testi fejlődés | 192 |
Önállósodási tendencia és dac | 193 |
A játék jelentősége | 194 |
A szerepjáték mint az óvodás korú gyermek tevékenységének fő típusa | 195 |
A játék fejlődése az óvodáskorban | 196 |
Az óvodás korú gyermek egyéb tevékenységi formái | 198 |
A megismerő tevékenység fejlődése az óvodáskorban | 200 |
Az óvodás érzelmei és akarata | 208 |
A kisiskoláskor (dr. Kiss Lajos) | 211 |
Általános jellemzés | 211 |
Az iskolaérettség legfontosabb követelményei | 213 |
A kisiskolás alapvető pszichikus magatartása | 215 |
A kisiskolás értelmi fejlődése | 216 |
Az érzelmek fejlődése | 232 |
Az akarat fejlődése | 235 |
A prepubertás (dr. Szilágyi Vilmos) | 242 |
Testi változások | 242 |
Tevékenység és motiváció | 243 |
Társas kapcsolatok a prepubertásban | 245 |
A megismerő funkciók fejlődése | 249 |
A serdülő- és ifjúkor (dr. Szilágyi Vilmos) | 255 |
A testi és lelki fejlődés viszonya. Akceleráció és retardáció | 257 |
Emancipáció a családban. "Érzelmi leválás" a szülőkről | 260 |
A kortárscsoport és a barátok hatása a személyiségfejlődésre | 263 |
Pszichoszexuális fejlődés, párválasztási szocializáció | 269 |
A partnerkapcsolatok fejlődése | 273 |
A párválasztási érettség kialakulása | 276 |
Intellektuális fejlődés, pályaválasztási érettség | 277 |
Értelmi fejlődés és személyiség | 278 |
Az érdeklődés differenciálódása | 279 |
A pályaválasztás döntés megalapozása | 280 |
Az értékorientáció fejlődése és zavarai | 284 |
Személyiségfejlődés a felnőttkorban (Dr. Szilágyi Vilmos) | 288 |
A korai és középső felnőttkori jellemzése | 289 |
A késői felnőttkor | 292 |
Az öregkor | 294 |
PEDAGÓGIAI PSZICHOLÓGIA | |
A pedagógiai pszichológia tárgya és kutatási módszerei (S. dr. Gergencsik Eszter) | 299 |
A személyiségfejlesztés törvényei | 301 |
A pedagógiai pszichológia kutatási módszerei | 304 |
A tanulói személyiség fejlesztésének pszichológiai problémái (P. dr. Balogh Katalin) | 307 |
A fejleszthetőség, a pszichikus determináció problémái | 307 |
A tanulók megismerésének programja | 314 |
A pedagógus személyi hatásának pedagógiai pszichológiai elemzése (P. dr. Balogh Katalin) | 319 |
A pedagógus mint magatartási modell | 319 |
A pedagógus mint struktúraszervező, irányító személy | 321 |
A pedagógusi hivatás betöltéséhez szükséges, kívánatos személyiségvonások | 323 |
A tanulói közösség kapcsolata | 336 |
A személyiségfejlődés problémái csoporthelyzetben | 336 |
Az iskolai gyermekközösségek pszichológiai elemzése | 339 |
A nevelési folyamat pszichológiai elemzése (S. dr. Gergencsik Eszter) | 346 |
A nevelési folyamat értelmezése | 346 |
A családi nevelés | 349 |
Az óvodai nevelés | 350 |
Az iskolai nevelés | 350 |
A nevelés módszerei | 354 |
Az oktatási folyamat pszichológiai elemzése (P. dr. Balogh Katalin) | 362 |
Az ismeretelsajátítás és -alkalmazás pszichológiai problémái | 362 |
Az iskolai tanulás pedagógiai pszichológiai problémái | 373 |
A tanulás teljesítmény mérése, értékelése mint a személyiségfejlesztés eszköze | 386 |
A pályaválasztás és családi életre nevelés tételének lehetőségei | 391 |
A pályaválasztás pszichológiai problémái (S. dr. Gergencsik Eszter) | 394 |
A családi életre nevelés pszichológiai problémái (dr. Szilágyi Vilmos) | 401 |
Az átlagtól eltérő gyermekek személyiségfejlesztésének pszichológiai problémái (S. dr. Gergencsik Eszter) | 412 |
A kiemelkedő képességű tanulókkal való bánásmód | 413 |
A tanulási nehézségekkel küzdő tanulókkal való bánásmód pszichológiai problémái. A korrekciós osztályok szerepe | 415 |
A nehezen nevelhető (problematikus) gyermekekkel való bánásmód pszichológiai kérdései | 418 |
Fontosabb idegen szavak magyarázata | 427 |