A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
Tankönyvünk új kiadásában igyekeztünk a tantervi kereteken belül, a megvitatott rendszer szerint tárgyalni anyagunkat. A tudomány fejlődését megadott lehetőségünk és didaktikai célkitűzéseink...
Tovább
Előszó
Tankönyvünk új kiadásában igyekeztünk a tantervi kereteken belül, a megvitatott rendszer szerint tárgyalni anyagunkat. A tudomány fejlődését megadott lehetőségünk és didaktikai célkitűzéseink szerint igyekeztünk érzékeltetni. A képanyag és kiegészítő ábrák tekintetében a Pszichológiai atlaszt, a gyakorlatok vonatkozásában a Pszichológiai gyakorlatok című kisegítő anyagot írta elő a tantervi utasítás. Ez indokolja, hogy a korlátozott terjedelem mellett e három munkát együttesen tekintettük tankönyvi anyagunknak. Köszönet illeti az Oktatási Minisztérium általános iskolai tanárképzéssel foglalkozó osztályát a tankönyv elvi koncepciójának megadásáért. Köszönetet mondunk lektorainknak, a Tankönyvkiadónak, és kéljük kartársainkat, hogy továbbra is segítsenek bennünket abban a törekvésünkben, hogy a pedagógusképzést eredményesebbé tegyük.
Vissza
Tartalom
Előszó 3
Bevezetés 5
1. A pszichológia tárgya, feladata (dr. Dómján Károly) 5
2. A pszichológia fejlődésének főbb sajátosságai és szakaszai (dr. Szilágyi
Vilmos) 9
3. A pszichológia fontosabb szakágai (dr. Dómján Károly) 13
4. A pszichológia módszerei (dr. Dómján Károly) 15
I. Kutatási módszerek 16
II. Vizsgálati módszerek 19
5. A lelki jelenség és a magasabb idegműködés összefüggésének néhány
sajátossága (dr. Geréb György) 19
A) ÁLTALÁNOS PSZICHOLÓGIA
I. A megismerési folyamatok 27
I. Az érzékelés és az észlelés (dr. Dómján Károly) 27
1 a) Az érzékelés és az észlelés helye és szerepe a megismerésben 27
b) Az érzékelés fiziológiai alapjai 27
c) A receptorok osztályozása 31
A látás 32
A hallás 33
A szaglás és ízlelés 33
A bőr érzékletei 34
d) Az észlelés sajátosságai és feltételei 35
e) A tárgyak összjellegének és állandó tulajdonságainak tükröződése
az észlelésben 39
f) Tér-, idő- és mozgásészlelés 39
g) Érzéki csalódások 41
1. Optikai csalódások 41
2. Illúzió 42
3. Hallucináció 42
h) A megfigyelés 42
A figyelem (dr. Geréb György) 43
a) A figyelem általános jellemzése és kísérőjelenségei 43
b) A figyelem fajtái és ezek egymással való kapcsolatai 46
c) A figyelem tulajdonságai. Ereje, tartóssága és hullámzása 48
d) A figyelem zavarai 51
3. Az emlékezés (dr. Geréb György) 51
a) Az emlékezés fogalma 51
b) A képzetek 53
Az asszociáció törvényei 54
c) Az emlékezés alapfolyamatai 55
I. A bevésés 55
II. A megőrzés és a felejtés 58
III. A reprodukció (felidézés) 60
d) Az emlékezés fajtái és egyéni sajátosságai 61
e) Az emlékezés hibái és zavarai 62
4. A képzelet (dr. Geréb György) 64
a) A képzelet fogalma és kialakulása 64
b) A képzelet működésének formái. Reproduktív és alkotó képzelet 66
c) A képzeleti működés tudatossága. Álom és ábránd.
Beteges képzelet 68
A gondolkodás (dr. Dómján Károly) 73
a) A gondolkodás fogalma 73
b) A nyelv és a gondolkodás 74
c) A gondolkodás fajtái 76
d) A gondolkodás folyamata 77
1. A gondolkodás folyamatát meghatározó tényezők 77
2. A gondolkodás szakaszai (fázisai) 79
e) Problémamegoldás és kreativitás 80
f) Problémamegoldás és gépi modell 81
g) A gondolkodás műveletei 81
h) Intelligencia és gondolkodás 82
i) A gondolkodás zavarai 83
II. Motiváció és tevékenység (dr. Kiss Lajos) 85
1. A motiváció fogalma és jelentősége 85
2. A motivációs állapot és a szükséglet kapcsolata 86
3. A motiváltság állapota, lefolyása 88
4. A motiváció és az idegrendszeri alapok 89
5. A motívumok fejlődése, osztályozása 90
6. A motiváció hatásmechanizmusa (Kielégülés, frusztráció, konfliktus) 94
Az érzelem (dr. Geréb György) 96
1. Az érzelem fogalma ,v 96
2. Az érzelmek fiziológiai alapjai 98
3. Az érzelmek kifejezése 100
4. Az érzelmi állapotok és élmények főbb fajtái 101
IV. Az akarati cselekvés (dr. Szilágyi Vilmos) 105
1. A cselekvés szabályozásának szintjei 106
A készségek és a szokások 107
A tudatos tevékenység 109
2. Az akarat szerepe a cselekvés szabályozásában 110
a) A cselekvés ösztönző szabályozása 111
b) A cselekvés szervező és végrehajtó szabályozása 113
3. A fáradtság pszichológiai értelmezése (dr. Geréb György) 114
A személyiség problémái a pszichológiában (dr. Dómján Károly) 118
1. A személyiség fogalma, személyiségelméletek, a személyiség szerkezete 118
a) A személyiség fogalma, személyiségelméletek 118
A külső hatások és belső feltételek összefüggései 123
A dinamika és a struktúra egysége 124
A pszichikus folyamatok, állapotok és tulajdonságok egysége 124
A különböző személyiségvonások összefüggése 124
b) A személyiség szerkezete 126
2. Adottság, rátermettség, hajlam, temperamentum 127
a) Adottság, rátermettség, hajlam 127
b) Vérmérséklet (temperamentum) 128
3j Az érdeklődés, képesség és tehetség 131
a) Az érdeklődés tartalma, irányultsága, terjedelme 131
b) Az érdeklődés mélysége, intenzitása 132
A képesség fogalma, kialakulásának folyamata 133
a) A képességek fajtái 134
b) Képesség és kreativitás 135
4. Személyiségtípusok. Jellem 136
a) Személyiségtípusok 136
b) A jellem 139
5. A személyiség vizsgálatának eljárásai 141
a) Kérdőíves (ankét-) módszer 141
b) Egyes cselekvésformák megfigyelése 142
c) Tesztek alkalmazása a személyiségvizsgálatokban 142
6. A személyiség zavarai 144
a) Az oligofrénia fajai, határesetei 144
b) A pszichopátiák 145
c) A hisztéria 146
d) A hangsúlyozott (akcentált) személyiség 146
e) A személyiség kóros élmény-és reakciómódjai 146
B) Fejlődéspszichológia
I. Bevezetés (dr. Szilágyi Vilmos) 151
1. A fejlődéspszichológia tárgya, jelentősége és módszerei 151
2. A pszichikum filogenezise 153
Az ingerelhetőségtől az állati intelligenciáig 154
Az emberré válás 155
Az emberi faj pszichikus fejlődése 156
3. Az egyén pszichikus fejlődésének fő tényezői 158
A fejlődés fogalma és hajtóerői 158
A pszichikus fejlődés feltételei 159
4. A pszichikus ontogenezis általános jellemzése 162
A tevékenységközpontú fáziselmélet 163
A periodizáció problémája 165
A főbb életkori szakaszok jellemzése 166
II. A gyermek fejlődése az első életévben (dr. Kiss Lajos) 170
a) Prenatális fejlődés 170
b) Az újszülöttkor 171
c) A csecsemőkor (2-12. hónap) 174
Mozgás-és érzékszervi fejlődés 175
Megismerő lelki folyamatok a csecsemőkorban 179
Az érzelmek és a személyi érintkezési formák fejlődése 180
A beszéd kialakulásának kezdetei 181
III. Á kisgyermekkor (dr. Kiss Lajos) 183
a) A testi fejlődés 183
b) Mozgásos fejlődés 183
c) Manipuláció - tárgyi cselekvés 184
d) Az eszközök használata 185
e) A tevékenység és a gondolkodás kapcsolata 185
f) A beszéd fejlődése a kisgyermekkorban 187
g) Az akarati fejlődés sajátosságai 190
IV. Az óvodáskor (dr. Kiss Lajos) 192
a) Testi fejlődés 192
b) önállósodási tendencia és dac 193
c) A játék jelentősége 194
d) A szerepjáték mint az óvodás korú gyermek tevékenységének fő
típusa 195
e) A játék fejlődése az óvodáskorban 196
Az óvodás korú gyermek egyéb tevékenységi formái 198
A grafikus tevékenység fejlődése 198
Formázás, alkotó szerkesztés 199
g) A megismerő tevékenység fejlődése az óvodáskorban 200
Érzékelés-észlelés 200
Az emlékezet 202
A képzelet és a mese 203
Az óvodás korú gyermek gondolkodása 204
h) Az óvodás érzelmei és akarata 208
V. A kisiskoláskor (dr. Kiss Lajos) 211
a) Általános jellemzés 211
A testi fejlődés jellemzői: az első alakváltozás 212
b) Az iskolaérettség legfontosabb követelményei 213
c) A kisiskolás alapvető pszichikus magatartása 215
d) A kisiskolás értelmi fejlődése 216
Az érzékelő-észlelő tevékenység 216
Az emlékezet 218
A képzelet 221
A gondolkodás 222
A kisiskolás fogalmai 223
Viszonyfelfogás a kisiskoláskorban 225
A gondolkodási műveletek sajátosságai 226
A beszéd fejlődése 228
A figyelem és érdeklődés fejlődése 229
e) Az érzelmek fejlődése 232
f) Az akarat fejlődése 235
A gyermek pszichoszexuális fejlődésének áttekintése (dr. Szilágyi
Vilmos) 237
Nemiazonosság-tudat és nemi szerep 237
Szexuális kíváncsiság és játék 239
A szülőkhöz való viszony változásai 240
VI. A prepubertás{dr. Szilágyi Vilmos) 242
1. Testi változások 242
2. Tevékenység és motiváció 243
3. Társas kapcsolatok a prepubertásban 245
a) A szülőkhöz és nevelőkhöz való viszony 245
b) A kortársakhoz való viszony 246
A nemek viszonya egymáshoz 247
c) A csoportélet alakulása a prepubertásban 248
4. A megismerő funkciók fejlődése 249
a) Az észlelés és az emlékezet fejlődése 249
b) A beszéd és a gondolkodás fejlődése 251
c) Tanulási nehézségek a prepubertásban 252
5. Affektív és erkölcsi-akarati fejlődés 253
C. VII. A serdülő- és ifjúkor (dr. Szilágyi Vilmos) 255
1. A testi és lelki fejlődés viszonya. Akceleráció és retardáció 257
2. Emancipáció a családban. „Érzelmi leválás" a szülőkről 260
3. A kortárscsoport és a barátok hatása a személyiségfejlődésre 263
a) A szocializálódási folyamat meghosszabbodása 264
b) A kortárscsoport szerepe és jelentősége 265
c) A csoportélet jellemzői és fejlődése 266
d) Barátságok a serdülő-és ifjúkorban 267
4. Pszichoszexuális fejlődés, párválasztási szocializáció 269
a) A pszichoszexuális reakciókészség alakulása 269
b) A szexuális szerepmagatartás tényezői és jelentősége 271
c) A partnerkapcsolatok fejlődése 273
A randevúzás pozitív funkciói 274
A szerelmi képesség fejlődése 274
Partnerkapcsolati problémák és következményeik 275
d) A párválasztási érettség kialakulása 276
5. Intellektuális fejlődés, pályaválasztási érettség 277
a) Értelmi fejlődés és személyiség 278
b) Az érdeklődés differenciálódása 279
c) A pályaválasztási döntés megalapozása 280
A pályaválasztás determinánsai 283
Az önismeret és pályaismeret szerepe 283
6. Az értékorientáció fejlődése és zavarai 284
VIII.Személyiségfejlődés a felnőttkorban (dr. Szilágyi Vilmos) 288
1. A korai és középső felnőttkor jellemzése 289
2. A késői felnőttkor 292
3. Az öregkor 294
C) PEDAGÓGIAI PSZICHOLÓGIA
I. A pedagógiai pszichológia tárgya és kutatási módszerei
(S.dr. Gergencsik Eszter) 299
A személyiségfejlesztés törvényei 301
A pedagógiai pszichológia kutatási módszerei 304
II. A tanulói személyiség fejlesztésének pszichológiai problémái (P. dr.
Balogh Katalin) 307
A fejleszthetőség, a pszichikus determináció problémái 307
A pszichikus determináció főbb koncepciói 308
A hatáskeltés általános törvényszerűségei 309
A pedagógiai hatás alkalmazásának követelményei 309
Az életkori és egyéni sajátosságok meghatározó szerepe 310
A fejlesztés törvényszerűségeinek módosulása az egyénben 311
A tanulók megismerésének programja 314
A személyiség tanulmányozásának módszerei; a tanulói személyiségről
készült pedagógiai jellemzés 316
III. A pedagógus személyi hatásának pedagógiai pszichológiai elemzése(P. dr.
Balogh Katalin) 319
1. A pedagógus mint magatartási modell 319
2. A pedagógus mint struktúraszervező, irányító személy 321
2 3. A pedagógusi hivatás betöltéséhez szükséges,
kívánatos személyiségvonások 323
IV. A tanulói közösségek pszichológiai elemzése
(P. dr. Balogh Katalin) 328
1. A kiscsoportkutatás történeti áttekintése 329
2. Egyén és közösség kapcsolata 336
A személyiségfejlődés problémái csoporthelyzetben 336
3. Az iskolai gyermekközösségek pszichológiai elemzése 339
Az iskolai osztály a társas kapcsolatok szerveződésének vezető
színtere 339
A közösséggé érés fejlődési fázisainak pedagógiai pszichológiai
problémái 341
Az iskolai osztály elemzése és jellemzése 344
V. A nevelési folyamat pszichológiai elemzése
(S. dr. Gergencsik Eszter) 346
A nevelési folyamat értelmezése 346
A családi nevelés 349
Az óvodai nevelés 350
Az iskolai nevelés 354
A nevelés módszerei 360
VI. Az oktatási folyamat pszichológiai elemzése
(P. dr. Balogh Katalin) 362
1. Az ismeretelsajátítás és -alkalmazás pszichológiai
problémái 362
A) Az ismeretelsajátítás problémái 362
B) Az ismeretek alkalmazásának problémái 366
A struktúraelméletre épülő oktatáslélektani kísérletek 367
Az információs pszichológia oktatáslélektani vonatkozásai 369
A programozott oktatás pszichológiai problémái 370
A felnőttoktatás pszichológiai problémái 373
2. Az iskolai tanulás pedagógiai pszichológiai elemzése 374
A klasszikus tanuláselméletek rövid áttekintése 374
Az iskolai tanulás sajátosságai 375
Az iskolai tanulás eredményességét meghatározó, mentális tényezők
pszichológiai elemzése 378
3. A tanulás eredményességét affektíven meghatározó tényezők.
A fáradtság és túlterhelés problémái (S. dr. Gerencsik Eszter) 379
A tanulók fáradtságának forrásai és következményei 380
A túlterhelés és kimerülés elkerülésének pszichológiai feltételei 384
4. A tanulói teljesítmény mérése, értékelése mint a személyiségfejlesztés
eszköze 386
Az osztályozás pszichológiai problémái 388
A vizsga pszichológiai problémái 390
Az ellenőrzés és értékelés adekvátabbá tételének
lehetőségei 391
VII. A pályaválasztás és családi életre nevelés
pszichológiai problémái 394
1. A pályaválasztás pszichológiai problémái
(S. dr. Gergencsik Eszter) 394
a) A pályaválasztás iskolai előkészítése 394
b) A pszichológiai pályaválasztási szaktanácsadás 399
2. A családi életre nevelés pszichológiai problémái
(dr. Szilágyi Vilmos)
a) A felkészültség alapkövetelményei 401
b) A pszichoszexuális neveltségi szint vizsgálata 405
c) Néhány nevelési probléma pszichikus háttere 407
A nemiszerep-magatartás oktathatósága 407
A maszturbáció 408
A pornográfia és a trágár beszéd 410
Nemi kapcsolatok 410
VIII. Az átlagtól eltérő gyermekek személyiségfejlesztésének
pszichológiai problémái (S. dr. Gergencsik Eszter) 412
A kiemelkedő képességű tanulókkal való bánásmód 413
A tanulási nehézségekkel küzdő tanulókkal való bánásmód
pszichológiai problémái. A korrekciós osztályok szerepe 415
A nehezen nevelhető (problematikus) gyermekekkel való bánásmód
pszichológiai kérdései 418
A nehezen nevelhetőség tünetei 419
A nehezen nevelhetőség okai 420
A nehezen nevelhető gyermekek harmonikus személyiségfejlesztésének
speciális pedagógiai-pszichológiai feltételei 425
Fontosabb idegen szavak magyarázata 427
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.