1.046.485

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Pszichológia

Az óvónői szakközépiskola II. és III. osztálya számára

Szerző
Lektor

Kiadó: Tankönyvkiadó Vállalat
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 247 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-17-3476-5
Megjegyzés: Tankönyvi szám: 28277. Néhány fekete-fehér ábrával illusztrálva. Harmadik kiadás.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A pszichológia (lélektan: psziché - lélek, logosz - tudomány) az a tudomány, amelynek feladata a lelki élet jelenségeinek és folyamatainak tanulmányozása. Ez azt jelenti, hogy leírja és ismerteti a... Tovább

Előszó

A pszichológia (lélektan: psziché - lélek, logosz - tudomány) az a tudomány, amelynek feladata a lelki élet jelenségeinek és folyamatainak tanulmányozása. Ez azt jelenti, hogy leírja és ismerteti a lelki jelenségeket, vizsgálja keletkezésük feltételeit, feltárja belső természetüket, bekövetkezésük és lefolyásuk törvényszerűségeit.
A lelki jelenségeket jól ismerjük mindennapi életünkből. Ezek körébe tartoznak érzékeléseink, észleléseink, emlékezéseink, elképzeléseink, gondolataink, érzelmeink, törekvéseink, vágyakozásaink, szándékaink, kívánságaink stb. Tehát mindazt, ami az ember belső életének tartalmát alkotja, amit nap mint nap közvetlenül átélünk: lelki jelenségeknek nevezzük. Vissza

Tartalom

Á) ÁLTALÁNOS PSZICHOLÓGIA
I. Bevezetés
1. A pszichológia fogalma és tárgya 7
2. A pszichológia ágai és részterületei 7
3. A pszichológia vizsgálati módszerei 8
4. A pszichológia tanulásának jelentősége 10
II. Az idegrendszer és a pszichikum 12
1. Az idegrendszer felosztása 13
A gerincvelő 14
Az agyvelő 14
A környéki idegrendszer 15
A vegetatív idegrendszer 15
2. Az agykéreg vezető szerepe 15
3. A feltétlen és a feltételes reflex 16
4. Az idegfolyamatok alapformái 17
5. A magasabb idegműködés dinamikája 18
A) A megismerőfolyamatok pszichológiai jellemzése 21
III. Az érzékelés 21
1. Az érzékelésről általában 21
2. Az érzékelés fajtái 22
3. Az érzékelés mint a valóság tükrözése 26
4. Az érzékenység és életmód 27
IV. Az észlelés 28
1. Az észlelés általános jellemzése 28
2. A térészlelés 30
3. A mozgás észlelése 31
4. Az időészlelés 31
5. Az észlelés torz formái, az érzéki csalódások 32
V. A figyelem 33
1. A figyelem meghatározása és általános jellemzése 33
2. A figyelem külső kísérő jelenségei 34
3. A figyelem fő tulajdonságai 35
4. A megfigyelés 37
5. Az érdeklődés 37
VI. Az emlékezés 39
1. Az emlékezés fogalma és alapfolyamatai 39
2. Az emlékezés és az asszociáció 40
3. Az emlékezés fajtái és típusai 41
4. A megértés és a beállítódás szerepe a bevésésben 42
5. A megőrzés és felejtés 43
6. A felismerés és felidézés 44
7. A tanulás mint szervezett munkatevékenység 45
8. Az emlékezés és a valóság 47
VII. A képzelet 48
1. A képzelet fogalma 48
2. A képzelet fajtái 50
3. A képzelet és a valóság 53
VIII. A gondolkodás 54
1. A gondolkodás fogalma 54
2. A gondolkodás folyamata 55
3. A gondolkodás főbb műveletei 57
4. A gondolkodás mint problémamegoldás 58
5. A beszéd és a gondolkodás 60
6. Az intelligencia 63
B) A cselekvés lelki tényezői 67
IX. Az érzelem 67
1. Az érzelmek fogalma 67
2. Az érzelmek főbb sajátosságai 68
3. Az érzelmek és a megismerési folyamatok 68
4. Az érzelmek fiziológiai alapjai 70
5. Az érzelmek fajtái 72
X. Az akarat 75
1. Az akarat fogalma, általános jellemzése 75
2. Az akarati cselekvés folyamatának szakaszai 76
XI. A tevékenység 80
1. A tevékenység általános jellemzése 80
2. A készségek és jártasságok 81
3. A szokások 82
4. Az alkotó tevékenység pszichológiai elemzése 83
C) A személyiség 85
1. A személyiség fogalma 85
2. A személyiség pszichikus sajátosságai 86
a) A személyiség irányultságai 86
b) Az érdeklődés 87
c) Adottság, képesség, tehetség 88
d) Temperamentum és személyiségtípusok 89
e) A jellem 93
3. A társadalmi-történelmi körülmények hatása a személyiség alakulása 94
B) FEJLŐDÉSPSZICHOLÓGIA
I. A fejlődéspszichológia fogalma, tárgya, jelentősége 99
II. A pszichés fejlődés fogalma, főbb törvényszerűségei 101
III. Az egyéni fejlődés tényezői 103
IV. A fejlődés szakaszai. Az életkori és egyéni sajátosságok 105
V. A fejlődés zavarai 107
VI. Az újszülött- és csecsemőkor 110
VII. A kisgyermekkor 116
VIII. Az óvodáskor 120
1. Az óvodába lépő gyermek személyisége 120
2. Az óvodás gyermek pszichikus tulajdonságainak fejlődése 123
3. Az óvodás gyermek érzelmi élete 133
4. Az akarat fejlődése az óvodáskorban 134
5. Az óvodás korú gyermek játékának fejlődése 136
6. A gyermek egyéb tevékenységformái és azok fejlődése óvodáskorban 140
7. Az iskolaérett gyermek teljesítménye és magatartása 142
IX. A kisiskoláskor 144
1. A testi fejlődés jellemzői 144
2. A kisiskolás megismerőfunkcióinak fejlődése 145
3. A kisiskolás gyermek és szociális helyzete 149
X. A serdülőkor 150
XI. Az ifjúkor 155
C) PEDAGÓGIAI PSZICHOLÓGIA
A pedagógiai pszichológia fogalma, tárgya 159
A pedagógiai hatás fogalma 161
A pedagógiai hatás jellemző sajátosságai 163
A pedagógiai hatás pszichológiai törvényei 165
a) A külső hatások belső indítékká válásának törvénye 165
b) A belső alapok szükségességének törvénye 166
c) Az aktív együttműködés törvénye 166
d) A közösségi hatás fokozott hatékonyságának törvénye 166
e) A nevelési helyzetek konkrétságának törvénye 166
f) A totalitás törvénye 167
A nevelő és a növendék kapcsolatának sajátosságai 168
Az óvónő személyisége 168
A nevelőközösségek pszichológiai hatása 172
A közösség pszichológiai sajátosságai 173
A családi nevelés pszichológiai elemzése 176
A családi nevelés pszichológiai alapjai 176
A gyermek személyiségének fejlődését meghatározó családi nevelési tényezők 178
1. A család szerkezete 178
2. A család légköre 181
3. A család szociális helyzete 181
4. A szülők nevelési alapfelfogása és gyakorlata 182
A családi nevelés hibáiból adódó zavarok 184
A bölcsődei nevelés pszichológiai elemzése 187
Az óvodai nevelőközösség hatásának pszichológiai elemzése 190
Az óvodai nevelés pszichológiai alapjai 190
a) Az óvodás korú gyermek életkori sajátosságai 190
b) Az óvodai környezet 191
c) A gyermekcsoport 192
d) Az óvónő személyisége 192
Az óvodai gyermekközösség kialakulásának folyamata 193
1. Az alkati tulajdonságok 194
2. A gyermek élettörténete 194
3. A szülő és a gyermek kapcsolata 195
4. Az óvodába lépés előkészítése 196
5. Az óvodai fogadtatás 196
6. A különböző tevékenységi formák 197
7. A különböző gyermektípusok 198
8. Az óvónő személyisége 199
A gondozási tevékenység pszichológiai tényezőinek elemzése 200
Az óvodai nevelés pszichológiai elemzése 204
A játék pszichológiai vizsgálata 207
A gyermek személyiségének megismerése a játék segítségével 208
A játék alkalmazása a nevelésben 209
A munka pszichológiai vizsgálata 210
Az óvodai oktatás pszichológiai vizsgálata 212
A tanulás fogalma, pszichológiai feltételei 213
a) A tanulás motiváltsága 213
b) A gyerekek életkori és egyéni sajátosságainak figyelembevétele a tanulásban 213
Az oktatási folyamat pszichológiai elemzése 214
A 3-6 éves gyermek ismeretszerzésének jellegzetességei 215
Az óvodai oktatás sajátosságai 218
A gyermek személyiségfejlődését elősegítő, sajátosan óvodai tényezők pszichológiai vizsgálata 220
A bábjáték pszichológiai elemzése 221
a) A bábjáték szerepe a gyermek megismerésében 221
b) A bábjáték szerepe a nevelésben 223
A mese pszichológiai hatása 224
A problematikus gyermekek nevelésének pszichológiai vizsgálata 226
A problematikus gyermek tünetei 227
A problematikus eseteket kiváltó okok és mechanizmusok 229
a) Biológiai tényezők 229
b) Pszichoszociális tényezők 230
A problematikus gyermekek nevelésével kapcsolatos feladatok 231
A testi hibás gyermek 232
A balkezes gyermek 233
Az onanizáló gyermek 234
Az ideges (neurotikus) gyermek 235
A magatartási hibákkal rendelkező gyermek 235
A veszélyeztetett gyermek 238
A fogyatékosgyanús gyermek 238
Az óvodából az iskolába való átmenet pszichológiai problémái 239
Az iskolai nevelőközösség pszichológiai hatásának áttekintése 239
Az óvoda iskola-előkészítő szerepének pedagógiai pszichológiai problémái 241
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem