Előszó | 3 |
Bevezetés | |
A pszichológia tárgya, felatata (dr. Domján Károly) | 5 |
A pszichológia fejlődésének főbb sajátosságai és szakaszai (dr. Szilágyi Vilmos) | 9 |
A pszichológia fontosabb szakágai (Dr. Domján Károly) | 13 |
A pszichológia módszerei (Dr. Domján Károly) | 15 |
Kutatási módszerek | 16 |
Vizsgálati módszerek | 19 |
A lelki jelenség és a magasabb idegműködés összefüggéseinek néhány sajátossága (dr. Geréb György) | 19 |
Általános pszichológia | |
A megismerési folyamatok | 27 |
Az érzékelés és az észlelés (dr. Domján Károly) | 27 |
A figyelem (dr. Geréb György) | 43 |
Az emlékezés (dr. Geréb György) | 51 |
A képzelet (dr. Geréb György) | 64 |
A gondolkodás (dr. Domján Károly) | 73 |
Motiváció és tevékenység (dr. Kiss Lajos) | 85 |
A motiváció fogalma és jelentősége | 85 |
A motivációs állapot és a szükséglet kapcsolata | 85 |
A motiváltság állapota, lefolyása | 88 |
A motiváció és az idegrendszeri alapok | 89 |
A motiváció hatásmechanizmusa (Kielégülés, frusztráció, konfliktus) | 94 |
Az érzelem (dr. Geréb György) | 96 |
Az érzelem fogalma | 96 |
Az érzelmek fizológiai alapjai | 98 |
Az érzelmek kifejezése | 100 |
Az érzelmi állapotok és élmények főbb fajtái | 101 |
Az akarati cselekvés (dr. Szilágyi Vilmos) | 105 |
A cselekvés szabályozásának szintjei | 106 |
A készségek és a szokások | 107 |
A tudatos tevékenység | 109 |
Az akarat szerepe a cselekvés szabályozásában | 110 |
A fáradtság pszichológiai értelmezése (dr. Geréb György) | 114 |
A személyiség problémái a pszichológiában (dr. Domján Károly) | 118 |
A személyiség fogalma, személyiségelméletek, a személyiség szerkezete | 118 |
A személyiség fogalma, személyiségelméletek | 118 |
A külső hatások és belső feltételek összefüggései | 123 |
A dinamika és a struktúra egysége | 124 |
A pszichikus folyamatok, állapotok és tulajdonságok egysége | 124 |
A különböző személyiségvonások összefüggése | 124 |
A személyiség szerkezete | 126 |
Adottság, rátermettség, hajlam, temperamentum | 127 |
Adottság, rátermettség, hajlam | 127 |
Vérmérséklet (temperamentum) | 127 |
Az érdeklődés, képesség, tehetség | 131 |
Az érdeklődés tartalma, irányultsága, terjedelme | 131 |
Az érdeklődés mélysége, intenzitása | 132 |
A képesség fogalma, kialakulásának folyamata | 133 |
A képességek fajtái | 134 |
Képesség és kreativitás | 135 |
Személyiségtípusok. Jellem | 136 |
Személyiségtípusok | 136 |
A jellem | 139 |
A személyiség vizsgálatának eljárásai | 141 |
A kérdőíves (ankét) módszer | 141 |
Egyes cselekvésformák megfigyelése | 142 |
Tesztek alkalmazása a személyiségvizsgálatokban | 142 |
A személyiség zavarai | 144 |
Az oligofrénia fajai, határesetek | 144 |
A pszichopátiák | 145 |
A hisztéria | 146 |
A hangsúlyozott (akcentált) személyiség | 146 |
A személyiség kóros élmény- és reakciómódjai | 146 |
Fejlődéspszichológia | |
Bevezetés (dr. Szilágyi Vilmos) | |
A fejlődéspszichológia tárgya, jelentősége és módszerei | 151 |
A pszichikum filogenezise | 153 |
Az ingerelhetőségtől az állati intelligencia | 154 |
Az emberré válás | 155 |
Az emberi faj pszichikus fejlődése | 156 |
Az egyén pszichikus fejlődésének fő tényezői | 158 |
A fejlődés fogalma és hajtóerői | 159 |
A pszichikus fejlődés feltételei | 159 |
A pszichikus ontogenezis általános jellemzése | 162 |
A tevékenységközpontú fáziselmélet | 163 |
A periodizáció problémája | 165 |
A főbb életkori szakaszok jellemzése | 166 |
A gyermek fejlődése az első életévben (dr. Kiss Lajos) | 170 |
Prenatális fejlődés | 170 |
Az újszülöttkor | 171 |
A csecsemőkor (2-12. hónap) | 174 |
Mozgás- és érzékszervi fejlődés | 175 |
Megismerő lelki folyamatok a csecsemőkorban | 179 |
Az érzelmek és a személyi érintkezési formák fejlődése | 180 |
A beszéd kialakulásának kezdetei | 181 |
A kisgyermekkor (dr. Kiss Lajos) | 183 |
A testi fejlődés | 183 |
Mozgásos fejlődés | 183 |
Manipuláció - tárgyi cselekvés | 184 |
Az eszközök használata | 185 |
A tevékenység és gondolkodás kapcsolata | 185 |
A beszéd fejlődése a kisgyermekkorban | 187 |
Az akarati fejlődés sajátosságai | 190 |
Az óvodáskor (dr. Kiss Lajos) | 192 |
Testi fejlődés | 192 |
Önállósodási tendencia és dac | 193 |
A játék jelentősége | 194 |
A szerepjáték mint az óvodás korú gyermek tevékenyéségének fő típusa | 195 |
E játék fejlődése az óvodáskorban | 196 |
Az óvodáskorú gyermek egyéb tevékenységi formái | 198 |
A grafikus tevékenység fejlődése | 198 |
Formázás, alkotó szerkesztés | 199 |
A megismerő tevékenység fejlődése az óvodáskorban | 200 |
Érzékelés-észlelés | 200 |
Az emlékezet | 202 |
A képzelet és a mese | 203 |
Az óvodás korú gyermek gondolkodása | 204 |
Az óvodás érzelmei és akarata | 208 |
A kisiskoláskor (dr. Kiss Lajos) | 211 |
Általános jellemzés | 211 |
A testi fejlődés jellemzői: az első alakváltozás | 212 |
Az iskolaérettség legfontosabb követelményei | 213 |
A kisiskola alapvető pszichikus magatartása | 215 |
A kisiskolás értelmi fejlődése | 216 |
Az érzékelő-észlelő tevékenység | 216 |
Az emlékezet | 218 |
A képzelet | 221 |
A gondolkodás | 222 |
A kisiskolás fogalmai | 223 |
Viszonyfelfogás a kisiskoláskorban | 225 |
A gondolkodási műveletek sajátosságai | 226 |
A beszéd fejlődése | 232 |
Az akarat fejlődése | 235 |
A gyermek pszichoszexuális fejlődésének áttekintése (dr. Szilágyi Vilmos) | 237 |
Nemiazonosság-tudat és nemi szerep | 237 |
Szexuális kíváncsiság és játék | 239 |
A szülőkhöz való viszony változásai | 240 |
A prepubertás (dr. Szilágyi Vilmos) | 242 |
Testi változások | 242 |
Tevékenység és motiváció | 243 |
Társas kapcsolatok a prepubertásban | 245 |
A szülőkhöz és nevelőkhöz való viszony | 245 |
A kortársakhoz való viszony | 246 |
A nemek viszonya egymáshoz | 247 |
A csoportélet alakulása a prepubertásban | 248 |
A megismerő funkció fejlődése | 249 |
Az észlelés és az emlékezet fejlődése | 249 |
A beszéd és a gondolkodás fejlődése | 251 |
Tanulási nehézségek a prepubertásban | 252 |
Affektív és erkölcsi-akarat fejlődés | 253 |
A serdülő- és ifjúkor (dr. Szilágyi Vilmos) | 255 |
A testi és lelki fejlődés viszonya. Akceleráció és retardáció | 257 |
Emancipáció a családban. "Érzelmi leválás" a szülőkről | 260 |
A kortárscsoport és a barátok hatása a személyiségfejlődésre | 263 |
A szocializálódási folyamat meghosszabbodása | 264 |
A kortárscsoport szerepe és jelentősége | 265 |
A csoportélet jellemzői és fejlődése | 266 |
Barátságok a serdülő- és ifjúkorban | 267 |
Pszichoszexuális fejlődés, párválasztási szocializáció | 269 |
Pszichoszexuális fejlődés, párválasztási szocializáció | 269 |
A pszichoszexuális reakciókészség alakulása | 269 |
A szexuális szerepmagatartás tényezői és jelentősége | 271 |
A partnerkapcsolatok fejlődése | 273 |
A randevúzás pozitív funkciói | 274 |
A szerelmi képesség fejlődése | 274 |
Partnerkapcsolati problémák és következményeik | 275 |
A párválasztási érettségi kialakulása | 276 |
Intellektuális fejlődése, pályaválasztási érettség | 277 |
Értelmi fejlődés és személyiség | 278 |
Az érdeklődés differenciálódása | 279 |
A pályaválasztási döntés megalapozása | 280 |
A pályaválasztás determinánsai | 283 |
Az önismeret és pályaismeret szerepe | 283 |
Az értékorientáció fejlődése és zavarai | 284 |
Személyiségfejlődés a felnőttkorban (dr. Szilágyi Vilmos) | 288 |
A korai és középső felnőttkor jellemzése | 289 |
A kései felnőttkor | 292 |
Az öregkor | 294 |
Pedagógiai pszichológia | |
A pedagógiai pszichológia tárgya és kutatási módszerei (S. dr. Gergencsik Eszter) | |
A személyiségfejlesztés törvényei | 301 |
A pedagógiai pszichológia kutatási módszerei | 304 |
A tanuló személyiség fejlesztésének pszichológiai problémái (P. dr. Balogh Katalin) | 307 |
A fejleszthetőség, a pszichikus determináció problémái | 307 |
A pszichikus determináció főbb koncepciói | 308 |
A hatáskeltés általános törvényszerűségei | 309 |
A pedagógiai hatás alkalmazásának törvényei | 309 |
Az életkori és egyéni sajátosságok meghatározó szerepe | 310 |
A fejlesztés törvényszerűségeinek módosulása az egyénben | 311 |
A tanuló megismerésének programja | 314 |
A személyiség tanulmányozásának módszerei, a tanulói személyiségről készült pedagógiai jellemzés | 316 |
A pedagógus személyi hatásának pedagógiai pszichológiai elemzése (P. dr. Balogh Katalin) | 319 |
A pedagógus mint magatartási modell | 319 |
A pedagógus mint struktúraszervező, irányító személy | 321 |
A pedagógusi hivatás betöltéséhez szükséges, kívánatos személyiségvonások | 323 |
A tanulói közösségek pszichológiai elemzése (P. dr. Balogh Katalin) | 328 |
A kiscsoportkutatás történeti áttekintése | 329 |
Egyén és közösség kapcsolata | 336 |
A személyiségfejlődés problémái csoporthelyzetben | 336 |
Az iskolai gyermekközösségek pszichológiai elemzése | 339 |
Az iskolai osztály a társas kapcsolatok szerveződésének vezető színtere | 339 |
A közösséggé érés fejlődési fázisainak pedagógiai pszichológiai problémái | 341 |
Az iskolai osztály elemzése és jellemzése | 344 |
A nevelési folyamat pszichológiai elemzése (S. dr. Gergencsik Eszter) | 346 |
A nevelési folyamat értelmezése | 346 |
A családi nevelés | 349 |
Az óvodai nevelés | 350 |
Az iskolai nevelés | 354 |
A nevelés módszerei | 360 |
Az oktatási folyamat pszichológiai elemzése (P. dr. Balogh Katalin) | 362 |
Az ismeretelsajátítás és -alkalmazás pszichológiai problémái | 362 |
Az ismeretelsajátítás problémái | 362 |
Az ismeretek alkalmazásának problémái | 366 |
A struktúraelméletre épülő oktatáslélektani kísérletek | 367 |
Az információs pszichológia oktatáslélektani vonatkozásai | 369 |
A programozott oktatás pszichológiai problémái | 370 |
A felnőttoktatás pszichológiai problémái | 370 |
Az iskolai tanulás pedagógiai pszichológiai elemzése | 374 |
A klasszikus tanuláselméletek rövid áttekintése | 374 |
Az iskolai tanulás sajátosságai | 375 |
Az iskolai tanulás eredményességét meghatározó, mentális tényezők pszichológiai elemzése | 378 |
A tanulás eredményességét effektíven meghatározó tényezők. A fáradtság és túlterhelés problémái (S. dr. Gerencsik Eszter) | 379 |
A tanulók fáradtságának forrásai és következményei | 380 |
A túlterhelés és kimerülés elkerülésének pszichológiai feltételei | 384 |
A tanulói teljesítmény mérése, értékelése mint a személyiségfejlesztés eszköze | 386 |
Az osztályozás pszichológiai problémái | 390 |
Az ellenőrzés és értékelés adekváltabbá tételének lehetőségei | 391 |
A pályaválasztás és családi életre nevelés pszichológiai problémái | 394 |
A pályaválasztás pszichológiai problémái (S. dr. Gergencsik Eszter) | 394 |
A pályaválasztás iskolai előkészítése | 394 |
A pszichológiai pályaválasztási szaktanácsadás | 399 |
A családi életre nevelés pszichológiai problémái (dr. Szilágyi Vilmos) | 401 |
A felkészültség alapkövetelményei | 402 |
A pszichoszexuális neveltségi szint vizsgálata | 405 |
Néhány nevelési problémái pszichikus háttere | 407 |
A nemiszerep-magatartás oktathatósága | 407 |
A maszturbáció | 408 |
A pornográfia és a trágár beszéd | 410 |
Nemi kapcsolatok | 410 |
Az átlagtól eltérő gyermekek személyiségfejlesztésének pszichológiai problémái (S. dr. Gergencsik Eszter) | 412 |
A kiemelkedő képességű tanulókkal való bánásmód | 413 |
A tanulási nehézségekkel küzdő tanulókkal való bánásmód pszichológiai problémái. A korrekciós osztályok szerepe | 415 |
A nehezen nevelhető (problematikus) gyermekekkel való bánásmód pszichológiai kérdései | 418 |
A nehezen nevelhetőség tünetei | 418 |
A nehezen nevelhetőség okai | 420 |
A nehezen nevelhető gyermekek harmonikus személyiségfejlesztésének speciális pedagógiai-pszichológiai feltételei | 425 |
Fontosabb idegen szavak magyarázata | 427 |