1.067.081

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Pszichológia

Tanárképző Főiskolai Tankönyvek

Szerző
Lektor
Budapest
Kiadó: Nemzeti Tankönyvkiadó Rt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 445 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-18-6011-6
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Tartalom

Előszó3
Bevezetés5
Dr. Domján Károly: A pszichológia tárgya, feladata5
Dr. Szilágyi Vilmos: A pszichológia fejlődésének főbb sajátosságai és szakaszai9
Dr. Domján Károly: A pszichológia fontosabb szakágai13
Dr. Domján Károly: A pszichológia módszerei15
Kutatási módszerek16
Vizsgálati módszerek19
Dr. Geréb György: A lelki jelenség és a magasabb idegműködés összefüggésének néhány sajátossága19
Általános pszichológia
A megismerési folyamatok27
Dr. Domján Károly: Az érzékelés és az észlelés27
Az érzékelés és az észlelés helye és szerepe a megismerésben27
Az érzékelés fiziológiai alapjai27
A receptorok osztályozása31
Az észlelés sajátosságai és feltételei35
A tárgyak összjellegének és állandó tulajdonságainak tükröződése az észlelésben39
Tér-, idő- és mozgásészlelés39
Érzéki csalódások41
A megfigyelés42
Dr. Geréb György:43
A figyelem általános jellemzése és kísérő jelenségei43
A figyelem fajtái és ezek egymással aló kapcsolatai46
A figyelem tulajdonságai. Ereje, tartóssága és hullámzása48
A figyelem zavarai51
Dr. Geréb György: Az emlékezés51
Az emlékezés fogalma51
A képzetek53
Az emlékezés alapfolyamatai55
Az emlékezés fajtái és egyéni sajátosságai61
Az emlékezés hibái és zavarai62
Dr. Geréb György: A képzelet64
A képzelet fogalma és kialakulása64
A képzelet működésének formái. Reproduktív és alkotó képzelet66
A képzeleti működés tudatossága. Álom és ábránd. Beteges képzelet68
Dr. Domján Károly: A gondolkodás73
A gondolkodás fogalma73
A nyelv és a gondolkodás74
A gondolkodás fajtái76
A gondolkodás folyamata77
Problémamegoldás és kreativitás80
Problémamegoldás és gépi modell81
A gondolkodás műveletei81
Intelligencia és gondolkodás82
A gondolkodás zavarai83
Dr. Kiss Lajos: Motiváció és tevékenység85
A motiváció fogalma és jelentősége85
A motivációs állapot és a szükséglet kapcsolata86
A motiváltság állapota, lefolyása88
A motiváció és az idegrendszeri alapok89
A motivumok fejlődése, osztályozása90
A motiváció hatásmechanizmusa (Kielégülés, frusztráció, konfliktus)94
Dr. Geréb György: Az érzelem96
Az érzelem fogalma96
Az érzelmek fiziológiai alapjai98
Az érzelmek kifejezése100
Az érzelmi állapotok és élmények főbb fajtái101
Dr. Szilágyi Vilmos: Az akarati cselekvés105
A cselekvés szabályozásának szintjei106
A készségek és a szokások107
A tudatos tevékenység109
Az akarat szerepe a cselekvés szabályozásában110
A cselekvés ösztönző szabályozása111
A cselekvés szervező és végrehajtó szabályozása113
A fáradtság pszichológiai értelmezése114
Dr. Domján Károly: A személyiség problémái a pszsichológiában118
A személyiség fogalma, személyiségelméletek, a személyiség szerkezete118
A személyiség fogalma, személyiségelméletek118
A személyiség szerkezete126
Adottság, rátermettség, hajlam, temperamentum127
Adottság, rátermettség, hajlam127
Vérmérséklet (temperamentum)128
Az érdeklődés, képesség és tehetség131
Az érdeklődés tartalma, irányultsága, terjedelme131
Az érdeklődés mélysége, intenzitása132
A képességek fajtái134
Képesség és kreativitás135
Személyiségtípusok. Jellem136
Személyiségtípusok136
A jellem139
A személyiség vizsgálatának eljárásai141
Kérdőíves (ankét-) módszer141
Egyes cselekvésformák megfigyelése142
Tesztek alkalmazása a személyiségvizsgálatokban142
A személyiség zavarai144
Az oligofrénia fajai, határesetei144
A pszichopaták145
A hisztéria146
A hangsúlyozott (akcentált) személyiség146
A személyiség kóros élmény- és reakciómódjai146
Fejlődéspszichológia
Dr. Szilágyi Vilmos: Bevezetés151
A fejlődéspszichológia tárgya, jelentősége és módszerei151
A pszichikum filogenezise153
Az ingerelhetőségtől az állati intelligenciáig154
Az emberré válás155
Az emberi faj pszichikus fejlődése156
Az egyén pszichikus fejlődésének fő tényezői158
A fejlődés fogalma és hajtóerői158
A pszichikus fejlődés feltételei159
A pszichikus ontogenezis általános jellemzése162
A tevékenységközpontú fáziselmélet163
A peridozáció problémája165
A főbb életkori szakaszok jellemzése166
Dr. Kiss Lajos: A gyermek fejlődése az első életévben170
Prenatális fejlődés170
Az újszülöttkor171
A csecsemőkor (2-12 hónap)174
Dr. Kiss Lajos: A kisgyermekkor183
A testi fejlődés183
Mozgásos fejlődés183
Manipuláció - tárgyi cselekvés184
Az eszközök használata185
A tevékenység és a gondolkodás kapcsolata185
A beszéd fejlődése a kisgyermekkorban187
Az akarati fejlődés sajátosságai190
Dr. Kiss Lajos: Az óvodáskor 192
Testi fejlődés192
Önállósodási tendencia és dac193
A játék jelentősége194
A szerepjáték mint az óvodás korú gyermek tevékenységének fő típusa195
A játék fejlődése az óvodáskorban196
Az óvodás korú gyermek egyéb tevékenységi formái198
A grafikus tevékenység fejlődése198
Formázás, alkotó szerkesztés199
A megismerő tevékenység fejlődése az óvodáskorban200
Érzékelés-észlelés200
Az emlékezet202
A képzelet és a mese203
Az óvodás korú gyermek gondolkodása204
Az óvodás érzelmei és akarata208
Dr. Kiss Lajos: A kisiskoláskor211
Általános jellemzés211
A testi fejlődés jellemzői: az első alakváltozás212
Az iskolaérettség legfontosabb követelményei213
A kisiskolás alapvető pszichikus magatartása215
A kisiskolás értelmi fejlődése216
Az érzékelő-észlelő tevékenység216
Az emlékezet218
A képzelet221
A gondolkodás222
A beszéd fejlődése228
A figyelem és érdeklődés fejlődése229
Az érzelmek fejlődése232
Az akarat fejlődése235
Dr. Szilágyi Vilmos: A gyermek pszihoszexuális fejlődésének áttekintése237
Nemiazonosság-tudat és nemi szerep237
Szexuális kíváncsiság és játék239
A szülőkhöz való viszony változásai240
Dr. Szilágyi Vilmos: A prepubertás242
Testi változások242
Tevékenység és motiváció243
Társas kapcsolatok a pubertásban245
A szülőkhöz és nevelőkhöz való viszony245
A kortársakhoz való viszony246
A csoportélet alakulása a prepubertásban248
A megismerő funkciók fejlődése249
Az észlelés és az emlékezet fejlődése249
A beszéd és a gondolkodás fejlődése251
Tanulási nehézségek a prepubertásban252
Affektív és erkölcsi-akarati fejlődés253
Dr. Szilágyi Vilmos: A serdülő- és ifjúkor255
A testi és lelki fejlődés viszonya. Akceleráció és retardáció257
Emancipáció a családban. "Érzelmi leválás" a szülőkről260
A kortárscsoport és a barátok hatása a személyiségfejlődésre263
A szocializálódási folyamat meghosszabbodása264
A kortárscsoport szerepe és jelentősége265
A csoportélet jellemzői és fejlődése266
Barátságok a serdülő- és ifjúkorban267
Pszichoszexuális fejlődés, párválasztási szocializáció269
A pszichoszexuális reakciókészség alakulása269
A szexuális szerepmagatartás tényezői és jelentősége271
A partnerkapcsolatok fejlődése273
A párválasztási érettség kialakulása276
Intellektuális fejlődés, pályaválasztási érettség277
Értelmi fejlődés és személyiség278
Az érdeklődés differenciálódása279
A pályaválasztási döntés megalapozása280
Az értékorientáció fejlődése és zavarai284
Dr. Szilágyi Vilmos: Személyiségfejlődés a felnőttkorban288
A korai és középső felnőttkor jellemzése289
A késői felnőttkor292
Az öregkor294
Pedagógiai pszichológia
S. Dr. Gergencsik Eszter: A pedagógiai pszichológia tárgya és kutatási módszerei299
A személyiségfejlesztés törvényei301
A pedagógiai pszichológia kutatási módszerei304
P. Dr. Balaogh Katalin: A tanulói személyiség fejlesztésének pszichológiai problémái307
A fejleszthetőség, a pszichikus determináció problémái307
A pszichikus determináció főbb koncepciói308
A hatáskeltés általános törvényszerűségei309
A pedagógiai hatás alkalmazásának követelményei309
Az életkori és egyéni sajátosságok meghatározó szerepe310
A fejlesztés törvényszerűségeinek módosulása az egyénben311
A tanulók megismerésének programja314
A személyiség tanulmányozásának módszerei, a tanulói személyiségről készült pedagógiai jellemzés316
P. Dr. Balogh Katalin: A pedagógus személyi hatásának pedagógiai pszichológiai elemzése319
A pedagógus mint magatartási modell319
A pedagógus mint struktúraszervező, irányító személy321
A pedagógusi hivatás betöltéséhez szükséges, kívánatos személyiségvonások323
P. Dr. Balogh Katalin: A tanulói közösségek pszichológiai elemzése328
A kiscsoportkutatás történeti áttekintése329
Egyén és közösség kapcsolata336
A személyiségfejlődés problémái csoporthelyzetben336
Az iskolai gyermekközösségek pszichológiai elemzése339
Az iskolai osztály a társas kapcsolatok szerveződésének vezető színtere339
A közösséggé érés fejlődési fázisainak pedagógiai pszichológiai problémái341
Az iskolai osztály elemzése és jellemzése344
S. Dr. Gergencsik Eszter: A nevelési folyamat pszichológiai elemzése346
A nevelési folyamat értelmezése346
A családi nevelés349
Az óvodai nevelés350
Az iskolai nevelés354
A nevelés módszerei360
P. Dr. Balogh Katalin: Az oktatási folyamat pszichológiai elemzése362
Az ismeretelsajátítás és -alkalmazás pszichológiai problémái362
Az ismeretelsajátítás problémái362
Az ismeretek alkalmazásának problémái366
Az iskolai tanulás pedagógiai pszichológiai elemzése374
A klasszikus tanuláselméletek rövid áttekintése374
Az iskolai tanulás sajátosságai375
Az iskolai tanulás eredményességét meghatározó, mentális tényezők pszichológiai elemzése378
S. Dr. Gerencsik Eszter: A tanulás eredményességét effektíven meghatározó tényezők. A fáradság és túlterhelés problémái379
A tanulók fáradtságának forrásai és következményei380
A túlterhelés és kimerülés elkerülésének pszichológiai feltételei384
A tanulói teljesítmény mérése, értékelése mint a személyiségfejlesztés eszköze386
Az osztályozás pszichológiai problémái388
A vizsga pszichológiai problémái390
Az ellenőrzés és értékelés adekváltabbá tételének lehetőségei391
A pályaválasztás és családi életre nevelés pszichológiai problémái394
S. Dr. Gergencsik Eszter: A pályaválasztás pszichológiai problémái394
A pályaválasztás iskolai előkészítése394
A pszichológiai pályaválasztási szaktanácsadás399
Dr. Szilágyi Vilmos: A családi életre nevelés pszichológiai problémái401
A felkészültség alapkövetelményei402
A pszsichoszexuális neveltségi szint vizsgálata405
Néhány nevelési probléma pszichikus háttere407
S. Dr. Gergencsik Eszter: Az átlagtól eltérő gyermekek személyiségfejlesztésének pszichológiai problémái412
A kiemelkedő képességű tanulókkal való bánásmód413
A tanulási nehézségekkel küzdő tanulókkal való bánásmód pszichológiai problémái. A korrekciós osztályok szerepe415
A nehezen nevelhető (problematikus) gyermekekkel való bánásmód pszichológiai kérdései418
A nehezen nevelhetőség tünetei419
A nehezen nevelhetőség okai420
A nehezen nevelhető gyermekek harmonikus személyiségfejlesztésének speciális pedagógiai-pszichológiai feltételei425
Fontosabb idegen szavak magyarázata427
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem