kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát
Kiadó: | Nemzeti Tankönyvkiadó Rt. |
---|---|
Kiadás helye: | Budapest |
Kiadás éve: | |
Kötés típusa: | Ragasztott papírkötés |
Oldalszám: | 445 oldal |
Sorozatcím: | |
Kötetszám: | |
Nyelv: | Magyar |
Méret: | 24 cm x 17 cm |
ISBN: | 963-18-6011-6 |
Előszó | 3 |
Bevezetés | 5 |
Dr. Domján Károly: A pszichológia tárgya, feladata | 5 |
Dr. Szilágyi Vilmos: A pszichológia fejlődésének főbb sajátosságai és szakaszai | 9 |
Dr. Domján Károly: A pszichológia fontosabb szakágai | 13 |
Dr. Domján Károly: A pszichológia módszerei | 15 |
Kutatási módszerek | 16 |
Vizsgálati módszerek | 19 |
Dr. Geréb György: A lelki jelenség és a magasabb idegműködés összefüggésének néhány sajátossága | 19 |
Általános pszichológia | |
A megismerési folyamatok | 27 |
Dr. Domján Károly: Az érzékelés és az észlelés | 27 |
Az érzékelés és az észlelés helye és szerepe a megismerésben | 27 |
Az érzékelés fiziológiai alapjai | 27 |
A receptorok osztályozása | 31 |
Az észlelés sajátosságai és feltételei | 35 |
A tárgyak összjellegének és állandó tulajdonságainak tükröződése az észlelésben | 39 |
Tér-, idő- és mozgásészlelés | 39 |
Érzéki csalódások | 41 |
A megfigyelés | 42 |
Dr. Geréb György: | 43 |
A figyelem általános jellemzése és kísérő jelenségei | 43 |
A figyelem fajtái és ezek egymással aló kapcsolatai | 46 |
A figyelem tulajdonságai. Ereje, tartóssága és hullámzása | 48 |
A figyelem zavarai | 51 |
Dr. Geréb György: Az emlékezés | 51 |
Az emlékezés fogalma | 51 |
A képzetek | 53 |
Az emlékezés alapfolyamatai | 55 |
Az emlékezés fajtái és egyéni sajátosságai | 61 |
Az emlékezés hibái és zavarai | 62 |
Dr. Geréb György: A képzelet | 64 |
A képzelet fogalma és kialakulása | 64 |
A képzelet működésének formái. Reproduktív és alkotó képzelet | 66 |
A képzeleti működés tudatossága. Álom és ábránd. Beteges képzelet | 68 |
Dr. Domján Károly: A gondolkodás | 73 |
A gondolkodás fogalma | 73 |
A nyelv és a gondolkodás | 74 |
A gondolkodás fajtái | 76 |
A gondolkodás folyamata | 77 |
Problémamegoldás és kreativitás | 80 |
Problémamegoldás és gépi modell | 81 |
A gondolkodás műveletei | 81 |
Intelligencia és gondolkodás | 82 |
A gondolkodás zavarai | 83 |
Dr. Kiss Lajos: Motiváció és tevékenység | 85 |
A motiváció fogalma és jelentősége | 85 |
A motivációs állapot és a szükséglet kapcsolata | 86 |
A motiváltság állapota, lefolyása | 88 |
A motiváció és az idegrendszeri alapok | 89 |
A motivumok fejlődése, osztályozása | 90 |
A motiváció hatásmechanizmusa (Kielégülés, frusztráció, konfliktus) | 94 |
Dr. Geréb György: Az érzelem | 96 |
Az érzelem fogalma | 96 |
Az érzelmek fiziológiai alapjai | 98 |
Az érzelmek kifejezése | 100 |
Az érzelmi állapotok és élmények főbb fajtái | 101 |
Dr. Szilágyi Vilmos: Az akarati cselekvés | 105 |
A cselekvés szabályozásának szintjei | 106 |
A készségek és a szokások | 107 |
A tudatos tevékenység | 109 |
Az akarat szerepe a cselekvés szabályozásában | 110 |
A cselekvés ösztönző szabályozása | 111 |
A cselekvés szervező és végrehajtó szabályozása | 113 |
A fáradtság pszichológiai értelmezése | 114 |
Dr. Domján Károly: A személyiség problémái a pszsichológiában | 118 |
A személyiség fogalma, személyiségelméletek, a személyiség szerkezete | 118 |
A személyiség fogalma, személyiségelméletek | 118 |
A személyiség szerkezete | 126 |
Adottság, rátermettség, hajlam, temperamentum | 127 |
Adottság, rátermettség, hajlam | 127 |
Vérmérséklet (temperamentum) | 128 |
Az érdeklődés, képesség és tehetség | 131 |
Az érdeklődés tartalma, irányultsága, terjedelme | 131 |
Az érdeklődés mélysége, intenzitása | 132 |
A képességek fajtái | 134 |
Képesség és kreativitás | 135 |
Személyiségtípusok. Jellem | 136 |
Személyiségtípusok | 136 |
A jellem | 139 |
A személyiség vizsgálatának eljárásai | 141 |
Kérdőíves (ankét-) módszer | 141 |
Egyes cselekvésformák megfigyelése | 142 |
Tesztek alkalmazása a személyiségvizsgálatokban | 142 |
A személyiség zavarai | 144 |
Az oligofrénia fajai, határesetei | 144 |
A pszichopaták | 145 |
A hisztéria | 146 |
A hangsúlyozott (akcentált) személyiség | 146 |
A személyiség kóros élmény- és reakciómódjai | 146 |
Fejlődéspszichológia | |
Dr. Szilágyi Vilmos: Bevezetés | 151 |
A fejlődéspszichológia tárgya, jelentősége és módszerei | 151 |
A pszichikum filogenezise | 153 |
Az ingerelhetőségtől az állati intelligenciáig | 154 |
Az emberré válás | 155 |
Az emberi faj pszichikus fejlődése | 156 |
Az egyén pszichikus fejlődésének fő tényezői | 158 |
A fejlődés fogalma és hajtóerői | 158 |
A pszichikus fejlődés feltételei | 159 |
A pszichikus ontogenezis általános jellemzése | 162 |
A tevékenységközpontú fáziselmélet | 163 |
A peridozáció problémája | 165 |
A főbb életkori szakaszok jellemzése | 166 |
Dr. Kiss Lajos: A gyermek fejlődése az első életévben | 170 |
Prenatális fejlődés | 170 |
Az újszülöttkor | 171 |
A csecsemőkor (2-12 hónap) | 174 |
Dr. Kiss Lajos: A kisgyermekkor | 183 |
A testi fejlődés | 183 |
Mozgásos fejlődés | 183 |
Manipuláció - tárgyi cselekvés | 184 |
Az eszközök használata | 185 |
A tevékenység és a gondolkodás kapcsolata | 185 |
A beszéd fejlődése a kisgyermekkorban | 187 |
Az akarati fejlődés sajátosságai | 190 |
Dr. Kiss Lajos: Az óvodáskor | 192 |
Testi fejlődés | 192 |
Önállósodási tendencia és dac | 193 |
A játék jelentősége | 194 |
A szerepjáték mint az óvodás korú gyermek tevékenységének fő típusa | 195 |
A játék fejlődése az óvodáskorban | 196 |
Az óvodás korú gyermek egyéb tevékenységi formái | 198 |
A grafikus tevékenység fejlődése | 198 |
Formázás, alkotó szerkesztés | 199 |
A megismerő tevékenység fejlődése az óvodáskorban | 200 |
Érzékelés-észlelés | 200 |
Az emlékezet | 202 |
A képzelet és a mese | 203 |
Az óvodás korú gyermek gondolkodása | 204 |
Az óvodás érzelmei és akarata | 208 |
Dr. Kiss Lajos: A kisiskoláskor | 211 |
Általános jellemzés | 211 |
A testi fejlődés jellemzői: az első alakváltozás | 212 |
Az iskolaérettség legfontosabb követelményei | 213 |
A kisiskolás alapvető pszichikus magatartása | 215 |
A kisiskolás értelmi fejlődése | 216 |
Az érzékelő-észlelő tevékenység | 216 |
Az emlékezet | 218 |
A képzelet | 221 |
A gondolkodás | 222 |
A beszéd fejlődése | 228 |
A figyelem és érdeklődés fejlődése | 229 |
Az érzelmek fejlődése | 232 |
Az akarat fejlődése | 235 |
Dr. Szilágyi Vilmos: A gyermek pszihoszexuális fejlődésének áttekintése | 237 |
Nemiazonosság-tudat és nemi szerep | 237 |
Szexuális kíváncsiság és játék | 239 |
A szülőkhöz való viszony változásai | 240 |
Dr. Szilágyi Vilmos: A prepubertás | 242 |
Testi változások | 242 |
Tevékenység és motiváció | 243 |
Társas kapcsolatok a pubertásban | 245 |
A szülőkhöz és nevelőkhöz való viszony | 245 |
A kortársakhoz való viszony | 246 |
A csoportélet alakulása a prepubertásban | 248 |
A megismerő funkciók fejlődése | 249 |
Az észlelés és az emlékezet fejlődése | 249 |
A beszéd és a gondolkodás fejlődése | 251 |
Tanulási nehézségek a prepubertásban | 252 |
Affektív és erkölcsi-akarati fejlődés | 253 |
Dr. Szilágyi Vilmos: A serdülő- és ifjúkor | 255 |
A testi és lelki fejlődés viszonya. Akceleráció és retardáció | 257 |
Emancipáció a családban. "Érzelmi leválás" a szülőkről | 260 |
A kortárscsoport és a barátok hatása a személyiségfejlődésre | 263 |
A szocializálódási folyamat meghosszabbodása | 264 |
A kortárscsoport szerepe és jelentősége | 265 |
A csoportélet jellemzői és fejlődése | 266 |
Barátságok a serdülő- és ifjúkorban | 267 |
Pszichoszexuális fejlődés, párválasztási szocializáció | 269 |
A pszichoszexuális reakciókészség alakulása | 269 |
A szexuális szerepmagatartás tényezői és jelentősége | 271 |
A partnerkapcsolatok fejlődése | 273 |
A párválasztási érettség kialakulása | 276 |
Intellektuális fejlődés, pályaválasztási érettség | 277 |
Értelmi fejlődés és személyiség | 278 |
Az érdeklődés differenciálódása | 279 |
A pályaválasztási döntés megalapozása | 280 |
Az értékorientáció fejlődése és zavarai | 284 |
Dr. Szilágyi Vilmos: Személyiségfejlődés a felnőttkorban | 288 |
A korai és középső felnőttkor jellemzése | 289 |
A késői felnőttkor | 292 |
Az öregkor | 294 |
Pedagógiai pszichológia | |
S. Dr. Gergencsik Eszter: A pedagógiai pszichológia tárgya és kutatási módszerei | 299 |
A személyiségfejlesztés törvényei | 301 |
A pedagógiai pszichológia kutatási módszerei | 304 |
P. Dr. Balaogh Katalin: A tanulói személyiség fejlesztésének pszichológiai problémái | 307 |
A fejleszthetőség, a pszichikus determináció problémái | 307 |
A pszichikus determináció főbb koncepciói | 308 |
A hatáskeltés általános törvényszerűségei | 309 |
A pedagógiai hatás alkalmazásának követelményei | 309 |
Az életkori és egyéni sajátosságok meghatározó szerepe | 310 |
A fejlesztés törvényszerűségeinek módosulása az egyénben | 311 |
A tanulók megismerésének programja | 314 |
A személyiség tanulmányozásának módszerei, a tanulói személyiségről készült pedagógiai jellemzés | 316 |
P. Dr. Balogh Katalin: A pedagógus személyi hatásának pedagógiai pszichológiai elemzése | 319 |
A pedagógus mint magatartási modell | 319 |
A pedagógus mint struktúraszervező, irányító személy | 321 |
A pedagógusi hivatás betöltéséhez szükséges, kívánatos személyiségvonások | 323 |
P. Dr. Balogh Katalin: A tanulói közösségek pszichológiai elemzése | 328 |
A kiscsoportkutatás történeti áttekintése | 329 |
Egyén és közösség kapcsolata | 336 |
A személyiségfejlődés problémái csoporthelyzetben | 336 |
Az iskolai gyermekközösségek pszichológiai elemzése | 339 |
Az iskolai osztály a társas kapcsolatok szerveződésének vezető színtere | 339 |
A közösséggé érés fejlődési fázisainak pedagógiai pszichológiai problémái | 341 |
Az iskolai osztály elemzése és jellemzése | 344 |
S. Dr. Gergencsik Eszter: A nevelési folyamat pszichológiai elemzése | 346 |
A nevelési folyamat értelmezése | 346 |
A családi nevelés | 349 |
Az óvodai nevelés | 350 |
Az iskolai nevelés | 354 |
A nevelés módszerei | 360 |
P. Dr. Balogh Katalin: Az oktatási folyamat pszichológiai elemzése | 362 |
Az ismeretelsajátítás és -alkalmazás pszichológiai problémái | 362 |
Az ismeretelsajátítás problémái | 362 |
Az ismeretek alkalmazásának problémái | 366 |
Az iskolai tanulás pedagógiai pszichológiai elemzése | 374 |
A klasszikus tanuláselméletek rövid áttekintése | 374 |
Az iskolai tanulás sajátosságai | 375 |
Az iskolai tanulás eredményességét meghatározó, mentális tényezők pszichológiai elemzése | 378 |
S. Dr. Gerencsik Eszter: A tanulás eredményességét effektíven meghatározó tényezők. A fáradság és túlterhelés problémái | 379 |
A tanulók fáradtságának forrásai és következményei | 380 |
A túlterhelés és kimerülés elkerülésének pszichológiai feltételei | 384 |
A tanulói teljesítmény mérése, értékelése mint a személyiségfejlesztés eszköze | 386 |
Az osztályozás pszichológiai problémái | 388 |
A vizsga pszichológiai problémái | 390 |
Az ellenőrzés és értékelés adekváltabbá tételének lehetőségei | 391 |
A pályaválasztás és családi életre nevelés pszichológiai problémái | 394 |
S. Dr. Gergencsik Eszter: A pályaválasztás pszichológiai problémái | 394 |
A pályaválasztás iskolai előkészítése | 394 |
A pszichológiai pályaválasztási szaktanácsadás | 399 |
Dr. Szilágyi Vilmos: A családi életre nevelés pszichológiai problémái | 401 |
A felkészültség alapkövetelményei | 402 |
A pszsichoszexuális neveltségi szint vizsgálata | 405 |
Néhány nevelési probléma pszichikus háttere | 407 |
S. Dr. Gergencsik Eszter: Az átlagtól eltérő gyermekek személyiségfejlesztésének pszichológiai problémái | 412 |
A kiemelkedő képességű tanulókkal való bánásmód | 413 |
A tanulási nehézségekkel küzdő tanulókkal való bánásmód pszichológiai problémái. A korrekciós osztályok szerepe | 415 |
A nehezen nevelhető (problematikus) gyermekekkel való bánásmód pszichológiai kérdései | 418 |
A nehezen nevelhetőség tünetei | 419 |
A nehezen nevelhetőség okai | 420 |
A nehezen nevelhető gyermekek harmonikus személyiségfejlesztésének speciális pedagógiai-pszichológiai feltételei | 425 |
Fontosabb idegen szavak magyarázata | 427 |
Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.