Előszó | 5 |
A pszichológia tudománya | |
A pszichológia természete | 16 |
A pszichológia témái | 17 |
Nézőpontok a pszichológiában | 19 |
A pszichológia módszerei | 24 |
Vitatott kérdések: A pszichológiai kutatás etikai kérdései | 28 |
A pszichológia területei | 30 |
Könyvünk szerkezete | 34 |
Biológiai és fejlődési folyamatok | |
A pszichológia biológiai alapjai | 38 |
Az idegrendszer alkotórészei | 39 |
Vitatott kérdések: Molekuláris pszichológia | 42 |
Az idegrendszer szerveződése | 44 |
Az agy felépítése | 45 |
Vitatott kérdések: az élő agy képei | 46 |
Agyféltekék | 48 |
Aszimmetriák az agyban | 51 |
Vitatott kérdések: a nyelv és az agy | 52 |
Vegetatív idegrendszer | 55 |
A belső elválasztású mirigyek rendszere | 57 |
A viselkedés genetikai tényezői | 58 |
A pszichológiai fejlődés | 64 |
A fejlődés alapkérdései | 65 |
Az újszülött képességei | 69 |
Vitatott kérdések: Utánoznak-e az újszülöttek? | 70 |
Kognitív fejlődés a gyermekkorban | 74 |
Társas fejlődés a gyermekkorban | 84 |
Vitatott kérdések: Megakadályozhatja-e a nemi nevelés a gyermekkori "szexizmust"? | 88 |
Serdülőkori fejlődés | 92 |
Vitatott kérdések: A tizenéves-terhesség és a fogamzásgátlás | 96 |
A fejlődés mint egész életen át tartó folyamat | 97 |
Észlelés és tudat | |
Érzékelés | 104 |
A különböző érzékleti modalitások közös jellemzői | 105 |
Vitatott kérdések: Döntés és észlelés | 108 |
Látás | 111 |
Hallás | 119 |
Vitatott kérdések: Mesterséges fülek és szemek | 122 |
Egyéb érzékletek | 125 |
Észlelés | 132 |
Az észlelés funkciói | 133 |
Lokalizáció | 133 |
Felismerés | 139 |
Vitatott kérdések: A felismerés zavarai | 146 |
Perceptuális konstanciák | 149 |
Perceptuális fejlődés | 153 |
Tudat és tudatállapotok | 160 |
A tudattal kapcsolatos fogalmak | 161 |
Megosztott tudat | 163 |
Alvás és álom | 165 |
Vitatott kérdések: Álomelméletek | 170 |
Pszichoaktív szerek | 172 |
Vitatott kérdések: Kábítószer-függőség | 180 |
Meditáció | 181 |
Hipnózis | 183 |
Vitatott kérdések: A rejtett megfigyelő a hipnózisban | 184 |
Pszi-jelenségek | 187 |
Tanulás, emlékezet és gondolkodás | |
Tanulás és kondicionálás | 194 |
A tanulás különböző megközelítései | 195 |
Klasszikus kondicionálás | 196 |
Vitatott kérdések: Az elemi tanulás sejtszintű alapja | 202 |
Operáns kondicionálás | 203 |
Vitatott kérdések: A jutalom gazdaságossága | 210 |
Komplex tanulás | 212 |
Emlékezés | 218 |
A memória osztályozásai | 219 |
Rövid távú memória | 220 |
Hosszú távú memória | 226 |
Vitatott kérdések: A memória konnekcionista modelljei | 230 |
Implicit memória | 234 |
Vitatott kérdések: A gyermekkori amnézia | 236 |
Az emlékezet fejlesztése | 238 |
Konstruktív emlékezet | 243 |
Gondolkodás és nyelv | 248 |
Fogalmak és kategóriák | 249 |
Vitatott kérdések: A nyelvi relativizmus hipotézise | 252 |
Következtetés | 254 |
Nyelv és kommunikáció | 257 |
A nyelv fejlődése | 261 |
Vitatott kérdések: Agyi lokalizáció | 264 |
Képzeleti gondolkodás | 267 |
Problémamegoldás | 270 |
A motiváció és az érzelmek | |
Alapvető motívumok | 276 |
Önfenntartási motívumok és homeosztázis | 277 |
Éhség | 279 |
Kövérség és soványság | 283 |
Felnőttkori szexualitás | 291 |
Korai szexuális fejlődés | 298 |
Anyai viselkedés | 301 |
Vitatott kérdések: Az ösztönök és az anyai viselkedés | 301 |
Kíváncsiságmotívumok | 302 |
A különböző motívumok közös alapelvei | 305 |
Érzelmek | 308 |
Az érzelmek összetevői | 309 |
Vitatott kérdések: Az arousal használata a hazugság leleplezésében | 312 |
Kogníció és érzelmek | 315 |
Érzelemkifejezés | 319 |
Az érzelmi állapotra adott általános reakciók | 322 |
Az agresszió mint érzelmi reakció | 324 |
A személyiség és az egyéniség | |
A mentális képességek mérése | 334 |
Képességtesztek | 335 |
A jó teszt jellemzői | 338 |
Intellektuális képességeket mérő tesztek | 339 |
Vitatott kérdések: Az előkészítő tanfolyamok és a tesztjártasság | 344 |
A tesztek előre jelző ereje | 345 |
Vitatott kérdések: Nemek közötti különbségek a képességekben | 348 |
Az intelligencia természete | 349 |
Vitatott kérdések: A többszörös intelligencia természete | 352 |
Genetikai és környezeti tényezők | 355 |
Vitatott kérdések: Bőrszín és intelligencia | 356 |
A képességtesztek jövője | 359 |
A személyiség alakulása | 362 |
Gyermekkor: A személyiség kialakulása | 363 |
Vitatott kérdések: Külön nevelt ikrek Minnesota-vizsgálata | 364 |
Vitatott kérdések: Az anyai munkavállalás és a bölcsője | 366 |
Serdülőkor: Az identitás kialakulása | 376 |
Felnőttkor: A személyiség kialakulása | 378 |
Vitatott kérdések: A személyiség tanulmányozása: Hosszú menetelés | 378 |
A személyiség elmélete és mérése | 386 |
Vonáselméleti megközelítés | 387 |
Pszichoanalitikus megközelítés | 392 |
Szociális tanuláselméleti megközelítés | 398 |
Fenomenológiai megközelítés | 400 |
Személyiségvizsgáló módszerek | 406 |
Vitatott kérdések: Tanúsított érvényesség és egyéb zagyvaságok | 406 |
A konzisztenciaparadoxon | 414 |
Vitatott kérdések. Hibásak lennének a konzisztenciára vonatkozó intuícióink? | 414 |
Stressz, pszichopatológia és pszichoterápia | |
Stressz | 422 |
A stresszkeltő események jellemzői | 423 |
Vitatott kérdések: A szexuális bántalmazás mint stresszforrás | 426 |
Pszichológiai reakciók a stresszre | 428 |
Fiziológiai reakciók a stresszre | 340 |
Hogyan befolyásolja a stressz az egészséget? | 433 |
A helyzetmegítélések és a személyiségstílusok mint a stresszreakciók közvetítői | 437 |
Megküzdési készségek | 441 |
A stressz kezelése | 445 |
Vitatott kérdések: Képes-e a pszichológiai beavatkozás befolyásolni a rák lefolyását? | 46 |
Pszichopatológia | 450 |
Az abnormális viselkedés | 451 |
Szorongásos betegségek | 457 |
Hangulatbetegségek | 464 |
Vitatott kérdések: Az öngyilkosság és a depresszió | 466 |
Vitatott kérdések: Illúzió és jóllét | 470 |
Szkizofrénia | 471 |
Személyiségzavarok | 479 |
Vitatott kérdések: A beszámíthatatlanság mint jogi védekezés | 480 |
Terápiás módszerek | 484 |
Történeti háttér | 485 |
Pszichoterápiás technikák | 488 |
A pszichoterápia hatékonysága | 501 |
Vitatott kérdések: A placebohatás | 504 |
Biológiai terápiák | 504 |
Mentális egészségvédelem | 507 |
A társas viselkedés | |
Szociális vélekedések és attitűdök | 512 |
A szociális vélekedések intuitív tudománya | 513 |
Attitűdök | 521 |
Vitatott kérdések: Kognitív vagy motivációs az információfeldolgozási torzítás? | 522 |
Személyközi vonzalom | 528 |
Vitatott kérdések: Szenvedély téves attribúció következtében? | 532 |
Társas kölcsönhatás és befolyásolás | 536 |
Mások jelenléte | 537 |
Vitatott kérdések: A szociális behatás elmélete | 542 |
Személyközi befolyásolás | 544 |
Vitatott kérdések: Milgram engedelmességi kísérleteinek etikai kérdései | 548 |
Csoportdöntés | 557 |
Hogyan olvassunk tankönyvet: A PQRST-módszer | 563 |
Rövid pszichológiatörténet | 565 |
A jelenkori pszichológia gyökerei | 565 |
Pszichológiai iskolák | 567 |
Újabb fejlemények | 571 |
Statisztikai módszerek és mérés | 573 |
Leíró statisztika | 573 |
Statisztikai következtetések | 576 |
Korrelációs együttható | 580 |
Szakkifejezések | 583 |
Irodalom | 619 |
Magyar nyelvű irodalom | 661 |
Tárgymutató | 663 |