1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

"Psalmus humanus"

Hagyomány és megújulás a kodályi zenepedagógiában

Szerző
Budapest
Kiadó: Püski Kiadó Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Vászon
Oldalszám: 288 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-9337-87-0
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal illusztrálva.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A kiadvány átfogó képet ad arról, hogy miként is állunk ma a zenei nevelés terén, mi a követendő minta, hogyan ötvözhető hagyomány és újítás az értékek csorbítása nélkül. A gépesített társadalom sivatagán át is vezet út, de mi mégis virágos kertekről álmodunk. Az értékes zene talizmánját szeretnénk felkínálni az ifjúságnak, hátha elfogadnák. Bízunk abban, hogy a társadalom döntéshozói felismerik a zenei nevelés emberformáló erejét, és segítenek abban, hogy a jó zene üzenete az utánunk következőkhöz is eljuthasson.

Tartalom

Szőnyi Erzsébet: Előszó 5
Bevezető egy művészetpedagógiai kísérlet története elé 7
ELSŐ RÉSZ
A Kodály-módszer adaptációs lehetőségeinek
keresése az ezredfordulón /II
I. Korunk társadalmi, gazdasági és technikai változásainak hatása
a művészeti nevelésre 11
1. A társadalomban szemléletváltás történt 12
2. Megváltozott a pályaorientáció 12
3. A nyelvtanulás fontossága előtérbe került 12
4. Művelődési és közoktatási minisztériumi rendeletek hatására csökkent
az általános iskolai ének- és rajzórák száma 12
II. A Kodály módszer adaptációs lehetőségeinek keresése korunk
társadalmának szociális, kulturális, technikai körülményeihez,
nevelési, oktatási elvárásaihoz és egészségi állapotához 12
1. Zenei nevelés a megváltozott életkori sajátosságok figyelembevételével ... 12
2. A kor követelményeihez igazodó nyelvi képzés 13
3. Szociális és kulturális hátrányok leküzdéséhez: 13
a. Bentlakásos zenei általános iskolák cigány gyermekek számára 13
b. Komplex művészeti nevelés 13
c. Szőnyi Erzsébet külföldi tapasztalatai 13
4. Fizikai sérült és fogyatékos gyermekek számára: 14
a. Mozgássérült gyermekek zenei nevelése 14
b. Vak és csökkentlátó gyermekek zenei nevelése 14
5. A Kecskeméti Kodály Intézet egy idegen anyanyelvű hallgatójának
látogatása ének-zene tagozatos általános iskolában 14
6. Gimnáziumi tanulmányok emelt énekóra számmal 15
III. A legelső vizsgálódások a zenével való foglalkozás pszichológiai
és fiziológiai hatásáról: iskolán belüli tapasztalatgyűjtés 15
IV. Barkóczi Ilona - Pléh Csaba:
Kodály zenei nevelési módszerének pszichológiai hatásvizsgálata ... 16
1. Miért tekinthető e vizsgálatsorozat máig kiemelkedőnek és
iránymutatónak? 17
2. A pszichológiai hatásvizsgálat előkészítése 18
3. A vizsgálat célja 18
4. Vizsgálati szempontok 18
5. A kutatás célkitűzései 18
V. Kodály nevelési eszméi alapján tervezett művészeti nevelés az ezredfordulón . . 19
VI. A „Psalmus Humánus" ének-zenepedagógiai
programsorozat bemutatása 20
1. A művészetpedagógiai bemutatókat megtekintő
szakmai bizottság felkérése 20
2. A bemutatók helyszíne, időpontja és időbeosztása 21
3. A Psalmus Humánus program keretében 2000 október 6-a és
2001 január 18-a között bemutatott ének-zenei műhelyek ismertetése 23
4. A bemutatók alkalmával kitöltött, pszichológusok által összeállított kérdőiv ismertetése 26
A kérdőívekre adott válaszok összefoglaló ismertetése 27
5. A programsorozat lezárása 31
MÁSODIK RÉSZ
A művészetpedagógiai programok bemutatása / 33
I. Óvodai nevelés: Részképesség -fejlesztés énekkel, zenével és mozgás által
A program vezetője: Kovács Barbara . 33
II. Általános iskolai énekokítás hagyományos órakeretben
A program vezetője: Zircher Ilona
Előkészítője: Lakó Sándorné Gudricza Judit, a Kecskeméti Ének-Zenei Általános Iskola legelső osztályának volt növendéke 48
III. Általános iskolai énektanítás emelt szintű órakeretben
A program vezetője: dr. Locsmándi Miklósné Várady Klára, a Kecskeméti
Ének-Zenei Általános Iskola legelső osztályának volt növendéke 55
IV. Psalmus Humanus-gyermekhangversenyek
A program vezetője: K. Udvari Katalin, a Kecskeméti Ének-Zenei Általános
Iskola legelső osztályának volt növendéke 67
A program énektanár karvezetője: Vass Veronika ,.,... 69
V/a. Néptánc ének-zene tagozatú általános iskolában
A program vezetője alsó tagozaton: Giegler Ildikó, első tagozaton: Mihályi József
V/b. Komplex művészeti nevelés
Alsótagozatos, szabadidős napköziotthonos foglalkozás
Előadás: Dr. Varga Istvánné
VI. Komplex művészeti nevelés:
Zenei (hangszeres) és vizuális program
A program vezetői: Apagyi Mária és Dr. Lantos Ferenc 88
VII. Alapfokú művészetoktatás
A zeneiskolai, táncművészeti-, és képzőművészeti ágak munkáját is
tartalmazó program vezetője: Homor Istvánné 97
VII/A. A táncművészeti ág (klasszikus balett)
A program vezetője: Hevesi Imre 108
VII/B. A képzőművészeti ág
A program vezetője: Kissné Breczek Margit 109
VIII. Egyházzene oktatás
A program vezetői: Dr. Mezei János és Bubnó Tamás 113
IX. A számítógép alkalmazása a zeneoktatásban
A program kidolgozói, illetve bemutatói: Baráth Zoltán,
Józsáné Hajdú Zsuzsa és Kárpáti Tünde 127
X. A rögtönzés világa
A program vezetője: Gonda János 139
XI. A zenei munkaképesség-gondozás
A program vezetője: Dr. Pásztor Zsuzsa 145
XII. Szociális és kulturális hátrányok leküzdéséhez
XII/A. Kreatív zenei gyakorlatok
A program vezetője: Sáry László 161
XII/B. Ének-zene és kézművesség
A program vezetője: Csirmaz Mátyás 163
Fizikai fogyatékosok és sérültek számára
XIII/A. Vak és látássérült gyermekek művészeti nevelése és foglalkozásai
a. Vak gyermekek ének-zene néptánc bemutatója
A program vezetője: Büki Rita Györgyi 173
b. Vak, tanulásban akadályozott gyermek hangszeres bemutatója
A program vezetője: Borzássy Hajnalka 175
c. Vak, óvodás korú gyermekek hallási figyelmének fejlesztése
A program vezetője: Szénásy Anna 176
d. Nemlátó és látó előadóművészek közös produkcióban
A bemutató részvevői: Németh Tamás zongoraművész, tanár és Salát Ildikó gordonkaművész 179
XIII/B. Mozgássérült gyermekek zenei nevelés
A program vezetője: Őrfalvy Aladárné 181
Zenetanítás a gyógypedagógiában
XIV. Értelmileg akadályozott gyermekek zeneoktatása az ULWILA színes kotta rendszer segítségével
A programvezetője: Vető Anna 190
HARMADIK RÉSZ
Tudósok, művészek, művésztanárok: a gyermekkorban (3-14 év között) kapott művészeti nevelés rövid és hosszútávú hatásáról / 201
Vekerdy Tamás: Mire van szüksége a gyerekemnek - hogy boldoguljon? 201
Hámori József: Néhány megjegyzés a zene és ének neurobiológiájáról 206
Barkóczi Ilona: Néhány szó Kodály zenei nevelési módszerének
pszichológiai hatásvizsgálatáról (A kutatás vezetőjének visszatekintése) 208
Barkóczi Ilona és Pléh Csaba: Kodály zenei nevelési módszerének
pszichológiai hatásvizsgálata (A főbb eredmények összefoglalása) 210
Victor András: A Kodály koncepció pszichológiai-fiziológiai alapjai 213
Márkusné Natter - Nád Klára: Énektanítás egy kéttannyelvű iskolában ... 218
K. Udvari Katalin: Tisztelet Kodálynak rajzban és képekben
Tavaszy Noémi festő-grafikusművész alkotásaiból 221
Gonda János: Progresszív törekvések a magyar zeneoktatásban 226
Lukácsházi Győző: BONBON MATINÉ az IBS-ben 229
P. Ács Vali: Tánc, tánc tánc 232
Papp Ákos: „...A zene soha nem hagy el" 235
BEFEJEZÉS 243
IRODALOMJEGYZÉK 247
Képes melléklet 255
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
"Psalmus humanus" "Psalmus humanus" "Psalmus humanus"
Állapot:
2.340 ,-Ft
12 pont kapható
Kosárba