Bevezetés | 9 |
Dr. Hegedűs György: A testi fejlődés | 11 |
A gyermek növekedésének szakaszai | 12 |
A belső és külső tényezők hatása a fejlődésre | 14 |
Endogen tényezők | 14 |
Exogen tényezők | 16 |
Az egyes szervrendszerek fejlődése | 17 |
Idegrendszer | 17 |
Keringési rendszer | 19 |
Légzőrendszer | 20 |
Csontok | 21 |
Izomrendszer | 23 |
A testi fejlődésre vonatkozó vizsgálati módszerek | 25 |
Általános szempontok | 25 |
Az antropometriai anyag feldolgozása | 27 |
Dr. Róna Borbála: Higiénés feladatok | |
Általános közegészségügyi tudnivalók a gyermekintézményekről | 31 |
A gyermekintézmény telepítése | 31 |
A gyermekintézmény vízellátása | 32 |
Szennyvíz- és szemnétártalmatlanítás a gyermekintézményekben | 34 |
A gyermekintézmények helyes tájolása | 37 |
Az épületekkel kapcsolatos általános követelmények | 38 |
Természetes és mesterséges megvilágítás | 39 |
Gyermekintézmények fűtése | 44 |
Gyermekintézmények helyes szellőztetése | 45 |
Komfortklíma a gyermekintézmények helyiségeiben | 48 |
Dr. Hegedűs György: Közegészségügyi követelmények és az ellenőrzés szempontjai a bölcsődékben | 49 |
Elhelyezés | 50 |
A bölcsőde épülete | 50 |
Berendezési tárgyak | 52 |
Szellőzés | 52 |
A helyiségek hőmérséklete | 53 |
Takarítás | 53 |
Személyi higiéne | 55 |
Dr. Merétei Klára: Az óvodák közegészségügyi követelményei és az ellenőrzés szempontjai | 57 |
Az óvoda környezete | 57 |
Az óvoda épülete és berendezése | 58 |
Általános közegészségügyi követelmények | 59 |
Az óvoda működése | 61 |
Egészségügyi szokásokra nevelés | 63 |
Idényóvodák | 65 |
Dr. Róna Borbála: Közegészségsügyi követelmények és az ellenőrzés szempontjqi az általános és a középiskolákban | 65 |
Az iskolák telke | 67 |
Az iskola épülete | 69 |
Az iskolák helyiségei | 70 |
Általános higiénés követelmények | 74 |
Az iskolák takarítása | 75 |
Balesetelhárítás az iskolában | 76 |
Az iskolák ellenőrzésének fő szempontujai | 78 |
Dr. Róna Borbála: A bentlakásos gyermekintézmények közegészségügyi követelményei és az ellenőrzés szempontjai | 79 |
Elhelyezés, területigény | 79 |
Épület | 80 |
Megkövetelt helyiségek | 80 |
Általános higiénés követelmények | 83 |
Az otthonban levő gyermekek és serdülők napirendje | 85 |
Kötelező orvosi ellenőrzés és a szűrővizsgálatok | 87 |
Dr. Hegedűs György: A tantermek berendezésének és felszerelésének higiénés követelményei | 88 |
Az iskolaped fontosabb méretei | 90 |
Gyakorlati teendők | 92 |
Dr. Szabó Pál: Az oktató-nevelőmunka higiénéje | 96 |
A psychés fejlődés és az ún. "kritikus" időszakok | 97 |
Az oktató-nevelőmunka psychohigiénéje | 99 |
A kifáradás | 99 |
A kifáradás megelőzésére irányuló psychohigiénés feladatok az iskolában | 101 |
Az iskolai munka helyes megszervezése | 102 |
A gyermek életkori, idegrendszeri, i9ll. psychés sajátosságainak figyelembe vétele az oktató-nevelőmunkában | 105 |
Psychohigiénés felvilágosító munka, mint a tanulók túlterhelése, ill. ,kifáreadása elleni küzdelem egyik eszköze | 107 |
Dr. Hegedűs György: A gyakorlati oktatás higiénés követelményei | 107 |
A gyakorlati oktatás legfontosabb munkaélettani kérdései | 108 |
Dr. Hegedűs György: Az ipari gyakorlati oktatás higiénés követelményei | 110 |
Dr. Merétei Klára: Mezőgazdasági gyakorlati oktatás és szakmai előképzés | 113 |
Dr. Merétei Klára: A aleset megelőzése a gyakorlati oktatás során | 117 |
Dr. Merétei Klára: Az ellenőrzés néhány kérdése | 118 |
Dr. Merétei Klára: Az iskolai testnevelés köveelményei | 120 |
Iskolai testnevelési- és sportfoglalkozások egészségügyi kérdései | 125 |
Dr. Szabó Pál - Dr. Róna Borbála: A gyermekek és serdülők helyes életmódja | 127 |
Az iskolás gyermek munkája: a tanulás | 128 |
A családban végzett hasznos munka | 130 |
A szabadidő és pihenés | 131 |
Dr. Merétei Klára: A gyermekek közétkeztetésének pőroblémái | 134 |
A gyermekétkeztetés higiénés követelményei | 135 |
Tápanyagszükséglet, étrend | 137 |
Nevelési kérdések | 140 |
Dr. Merétei Klára: Egészségügyi nevelés a gyermekintézményekben | 141 |
Dr. Takács Márta: A pályaválasztással kapcsolatos feladatok | 146 |
Mikor és hogyan nyújthat segítséget az orvos a pályaválasztásban? | 152 |
Dr. Rudnai Ottó: Járványügyi teendők | 155 |
Általános jellegű (megbetegedésektől független) járványügyi feladatok | 155 |
Általános (specifikus) megelőző tevékenység | 155 |
Specifikus megelőzés | 156 |
Járványügyi teendők fertőző betegség előfordulásakor | 162 |
A beteggel kapcsolatos teendők | 162 |
A fertőző beteg környezetével kapcsolatos teendők | 170 |
Részletes rész | 173 |
Typhus abdominalis | 174 |
Dysenteria | 177 |
Hepatitis infectiosa és serum-hepatitis | 179 |
Moribilli | 181 |
Scarlatina | 182 |
Pertussis | 184 |
Dr. Székely András: Gyógyító-megelőző tevékenység | 196 |
Gyógyító-megelőző tevékenység a bölcsődében | 187 |
Gyógyító-megelőző tevékenység az óvodában | 194 |
Az óvoda egészségügyi felügyelete | 194 |
Az orvos betegségmegelőző és gondozó feladatai | 195 |
Gyógyító-megelőző tevékenység az iskolában | 198 |
Az iskolaérettség megállapítása | 199 |
Szűrővizsgálatok | 202 |
A gondozás formái | 207 |
A bölcsőde, óvoda és iskola dolgozóinak egészségügyi ellenőrzése | 216 |
Az orvos feladata gyógypedagógiai áttelepítéssel kapcsolatban | 217 |
Bentlakásos intézetek iskolaorvosi feladatai | 218 |
Iskolás gyermekek üdültetésével és táborozásával kapcsolatos feladatok | 220 |