1.061.465

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Prolegomena

A zene fejlődéstani történetéhez/A modern formák fejlődéstanának vázlata

Szerző
Budapest
Kiadó: Deutsch Zsigmond és Társa
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Könyvkötői papírkötés
Oldalszám: 105 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 19 cm x 13 cm
ISBN:
Megjegyzés: Nyomtatta Márkus Samu könyvnyomdája, Budapest. Fekete-fehér ábrákkal.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet a könyvből:

A fejlődéstani művészettörténet lehetősége és haszna.

Ha megengedett dolog, valamely filozófiai gondolat értékét ama hatás általánosságával és termékenységével mérni,... Tovább

Előszó

Részlet a könyvből:

A fejlődéstani művészettörténet lehetősége és haszna.

Ha megengedett dolog, valamely filozófiai gondolat értékét ama hatás általánosságával és termékenységével mérni, mellyel az egyes tudományokra volt, úgy a XIX. század mindama kísérletei közül, melyek a világ jelenségeinek egy általános elvvel való megmagyarázását célozták, a fejlődéstan az, melyet az első hely illet. Úgyszólván az összes tudományok, melyeknek történeti tartalmuk van, alkalmazták a Spencer-féle elvet, az épület betetőzésén munkálkodva, melynek Spencer csupán tervét és alapját hagyta ránk; az elv alkalmazását pedig minden esetben nagy fellendülés követte. Oly nevek, mint Darwin, Huxley, Lubbock a természetrajz, Taine, Ribot a lélektan, Kidd, Lanessau, Wallace, Le Bon a társadalomtudomány, Buckle a történetírás, Lombroso, Carrara, Alimena a jog, Grant Allen, Mario Pilo az esztétika terén, önmagukban is a hatás nagyszerűsége mellett bizonyítanak, mely a fejlődéstani gondolat nyomán fakadt. Vissza

Tartalom

I. A fejlődéstani művészettörténet lehetősége és haszna 1
A fejlődéstani elv termékenység-e. 1 - A fejlődéstani művészettörténet lehetősége. 2 - A fejlődéstani elv alkalmazásának elméleti haszna. 2 - Az elv alkalmazásának gyakorlati haszna: 1. A morális haszon. 3 - A materializmus és hatása. 3 - A művészet pesszimistái. 4 - A fejlődéstani felfogás morális hatása. 4 - 2. Az esztetikai haszon. 5 - A helyettesítés gyakorlati haszna. 5 - A fejlődéstani esztetika feladata. 6 - „Szép" és „fejlett". 6 - Lélektani
és fejlődéstani esztetika. 7 - Az esztetika felosztása. 7.
II. A fejlődés törvénye 7
A fejlődés torvénye. 8 - Példa: A foglalkozások fejlődése. 8 - A fejlődés kritériumai. 9 - A fejlődés bonyolultsága a gyakorlatban. 10 - A meghaladott fokok továbbélése. 11.
III. A zene őstörténete ... 11
A történet kezdőpontja. 11 -Történet és őstörténet. 12 - A zene őstörténetének nehézségei. 12 - Az őstörténet szükségessége. 13 - A zene családfája: Dubos. 13 - Wagner. 14 - Spencer. 14 - E vélemények bírálata. 15. Darwin. 16 - Bücher. 16 - Munka és ritmus. 16 - Munka és melódia. 17 - Munka és emberi beszéd. 18 - Munka és tánc. 19 - Az ősművészet feloszlása. 19.
IV. A tulajdonképeni zenetörténet módszere és felosztása 21
Individuális fejlődés. 21 - Esztetika és műtörténelem. 22 - A formatani vizsgálatokkal elérhető eredmény. 23 - A formalizmus elégtelensége. 24 - Az összehasonlítás módszere. 25 - A zeneírás. 26 - A hangjegyírás elve. 26 - A partitúra. 27 - Felosztás. 27 - 1. Egyszólamúság - sokszólamúság. 28 - 2. Tagolatlanság - tagoltság. 28 - 3. Egyhangszeresség - sokhangszeresség. 28 - 4. Egyszínűség - változatosan színezettség. 29.
V. A zene haladása a sokszólamúság irányában 29
1. Haladás az egyszólamúságtól a többszólamúság felé. 29 - A négyszólamúság. 30 - 2. Haladás a szólamok egyformaságától a szólamok különbözősége felé. 31 - Gregoriánus korál. 31 - Az „orgánum". 31 - Orgánum suspensum. 31 - Cottonius szabálya. 32 - A falso bordone. 32 - A discantus - Róbert de Sabilon szabálya. 34 - A kánon. 35 - Az imitáció. 36 - Az egyszerű kontrapunkt. 37 - A kísért monódia. 37 - Kísérő kontrapunktika. 37 - 3. Haladás a szólamok szervezetlenségétől a szólamok szervezettsége felé. 38 - Kritériumok. 38 - I.A részek elhagyhatósága. 38 - II. A részek felcserélhetősége. 39 - A szólamok
szerveződése. 39 - A tenor kiválása. 39 - A basszus és szoprán kiválása. 40 - A számozott basszus. 41 - A harmonikus szervezkedés. 41 - 4. A szólamok súlya. 42 - Mellérendeltség. 42 - A szoprán uralma. 42 - 5. Összefoglalás. 43.
VI. A zene haladása a tagoltság irányában 45
A fejlődés világossága. 45 - A költészettel való kapcsolat. 45 - I. A zene ritmikai tagolódása. 46 - A görög zene. 46 - Gregoriánus korál. 46 - Többszólamúság. 47 -
Klasszikus hatások. 47 - Longa és brevis. 47 - A perotinusi kor. 48 - Kölni Franco. 48 - A kisebb értékek fejlődése. 48 - A semibrevis. 49 - A minima. 49 - Az olasz népzene hatása. 49 - Vitry. 50 - Fusa és semifusa. 50 - Egységesülés. 51 - Kánon. 51 - Dupla kontrapunkt. 52 - Súlybeli különböződés. 52 - II. A zene formatani tagolódása. 53 - Verstani hatások. 53 - A dalformák. 53 - A háromszakaszos dalforma. 54 - A szonáta. 55 - A részek szaporodása. 55 - A részek különböződése : a) hangnemi különböződés. 56 - b) jellegbeli különböződés. 57 - A kidolgozás osztódása. 59 - A részek szervezettsége. 59 - A részek
összefűzése. 60 - Összetett dalforma. 62 - A ciklikus formák : Mise. 63 - Szvit. 65 - Szimfónia és szonáta. 66 - A részek elválása. 66 - Hangnemi különböződés. 66 - Formai különböződés. 67 - A ciklikus formák egységesülése. 68 - A zenedráma. 69 - Összefoglalás. 69.
VII. A zene haladása a határozottság irányában... 72
Határozottság. 72 - A jelölés fejlődése. 72 - A görög jelzés. 73 - Neumák. 73 - Menzurális írás. 75 - A színes hangjegyek. 78 - A modern jelzés. 78 - Az önkényességek fejlesztő hatása. 79.
VIII. A hangszerelés fejlődése 81
A hangszerelés határozottsága. 82 - A hangszerek szaporodása. 83 - A középkori hangszerelés. 84 - Az újkori zenekar szaporodása. 85 - A zenészek számának növekedése.
86 - Egyes hangszercsoportok osztódása. 88 - A hangszerek különböződése. 89 - Mély és magas hangszerek. 89 - Vonósok és fúvók. 90 - Fafúvók és rézfúvók. 90 - Ütőhangszerek. 90 - A hangszerek önállósulása. 90 - Alárendeltség. 92 - Összefoglalás. 92 - A hangszerelés tagolódása. 93 - A ciklikus formák hangszerelése. 95.
IX. A zenetörténeti és esztetikai eredmény 96
A zenetörténet felosztása. 96 - Az esztetikai eredmény. 97 - Példák: szonáta és rondó. 98 - A magyar népzene. 98 - Debussy. 99 - A formatani értékelés elégtelensége. 100 - Korszellem. 100 - Nemzeti szellem. 100 - Egyéniség. - 101 Módszer. 101 - Az eredmények a lélektani esztetika szempontjából. 102.

Kovács Sándor

Kovács Sándor műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Kovács Sándor könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Prolegomena Prolegomena Prolegomena Prolegomena Prolegomena Prolegomena

A címlapon tulajdonosi pecsét látható. A lapélek és néhány oldal foltosak.

Állapot:
6.580 ,-Ft
33 pont kapható
Kosárba