1.062.833

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Programozzunk Visual Basic rendszerben!

Szerző
Budapest
Kiadó: ComputerBooks Kiadó Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 434 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-618-308-2
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal. CD-melléklet nélkül.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A Microsoft Visual Basic 6.0 rendszer segítségével a 32-bites Windows rendszerek (95/98/NT/XP) alá fejleszthetünk alkalmazásokat. A Visual Basic programok objektumokra épülnek, és az egyes... Tovább

Előszó

A Microsoft Visual Basic 6.0 rendszer segítségével a 32-bites Windows rendszerek (95/98/NT/XP) alá fejleszthetünk alkalmazásokat. A Visual Basic programok objektumokra épülnek, és az egyes programrészek eseményvezérelten működnek. Az alkalmazás készítésekor a moduláris programépítés elvét követjük, és előre elkészített építőelemeket (komponenseket) használunk.
A Microsoft a fókuszba állította a Visual Basic rendszert, ami alkalmas lett az egyszerű alkalmazói programok fejlesztésére, akár valamennyi nagy Microsoft termék a WinWord vagy az Excel felügyelete alatt történő munkára, akár a professzionális felhasználásra például újrafelhasználható programkomponensek fejlesztésére. A Visual Basic-ben majdnem mindent meg lehet oldani, könnyen gyorsan és hatékonyan.
A fentiek tömören összegzik a Visual Basic azon jellegzetességeit, melyek megléte biztosítja, hogy napjainkra a Visual Basic az egyik leghatékonyabb és legegyszerűbb alkalmazás-fejlesztő rendszerré nőtte ki magát. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ 1
1. BEVEZETÉS 5
2. A VISUAL BASIC NYELV 7
2.1. A Visual Basic nyelv elemei 7
2.1.1. A nyelv jelkészlete 7
2.1.2. Kulcsszavak 7
2.1.3. A program sorai 9
2.1.4. Azonosítók 10
2.1.5. Számok 10
2.1.6. Szövegkonstansok 11
2.1.7. Operandusok 12
2.1.8. Operátorok 12
2.1.9. Kifejezések 12
2.1.10. A programozó megjegyzései a programban 12
2.2. A Visual Basic alkalmazások felépítése 13
2.2.1. Grafikus felhasználói felületű alkalmazás készítése 14
2.2.2. Ablak nélküli Visual Basic alkalmazás készítése 15
2.2.3. A Visual Basic programmodulok felépítése 16
2.2.4. A minimális Visual Basic alkalmazás 17
2.3. Változók, konstansok és adattípusok 19
2.3.1. Változók deklarációja 19
2.3.1.1. A Private, a Public és a Static változó-deklarációk 20
2.3.1.2. A Deftípus utasítások 20
2.3.1.3. Implicit deklaráció 21
2.3.2. Konstansok a Visual Basic-ben 22
2.3.3. Adattípusok 25
2.3.3.1. Egész típusok 26
2.3.3.2. Valós típusok 27
2.3.3.3. A karaktersorozat-típusok 28
2.3.3.4. A variáns típus 30
2.3.3.5. Statikus tömbök 31
2.3.3.6. Dinamikus tömbök 33
2.3.3.7. A felhasználói típus 35
2.3.3.8. Objektum-referencia 37
2.3.4. Típusazonosítás és típuskonverzió 38
2.3.4.1. Típusok azonosítása 38
2.3.4.2. Típuskonverziók 39
2.4. Visual Basic kifejezések 42
2.4.1. Egy- és kétoperandusú műveletek 42
2.4.2. Elsőbbségi szabályok 42
2.4.3. A műveletek csoportosítása 43
2.4.3.1. Aritmetikai műveletek 43
2.4.3.2. Logikai műveletek 45
2.4.3.3. Bitenként végzett logikai műveletek 47
2.4.3.4. Összehasonlító (relációs) műveletek 48
2.4.4. Műveletek karaktersorozatokkal 49
2.4.5. Műveletek idő- és dátumadatokkal 55
2.4.6. Az osztály-hivatkozás operátor - Is 56
2.5. Utasítások és vezérlési szerkezetek 57
2.5.1. Szekvencia 57
2.5.1.1. Az értékadó utasítás 57
2.5.1.2. Eljáráshívás 59
2.5.1.3. A With utasítás 59
2.5.1.4. További szekvencia-elemek 60
2.5.2. Szelekció 61
2.5.2.1. Az If utasítás 61
2.5.2.2. A Select Case utasítás 65
2.5.2.3. A Goto és Gosub utasítások 67
2.5.3. Iteráció 70
2.5.3.1. A For... Next utasítás 70
2.5.3.2. A For Each... Next utasítás 73
2.5.3.3. A Do... Loop utasítások 73
2.5.3.4. A While... Wend utasítás 75
2.6. Alprogramok készítése és használata 79
2.6.1. Az alprogramok szerkezete és helye a Visual Basic programban 81
2.6.1.1. Kilépés az alprogramból 83
2.6.2. Függvények és eljárások 83
2.6.2.1. Eljárások 84
2.6.2.2. Függvények 84
2.6.2.3. A függvények és az eljárások összehasonlítása 85
2.6.2.4. Rekurzív alprogramok 86
2.6.3. Változók az alprogramokban 87
2.6.3.1. Lokális deklarációk 87
2.6.3.2. Modulszintű deklarációk 88
2.6.3.3. A változónevek érvényességi tartománya (hatóköre) 89
2.6.4. Az alprogramok paraméterei 89
2.6.4.1. Értékparaméterek - az érték szerinti paraméterátadás 90
2.6.4.2. Referencia-paraméterek, a referencia szerinti paraméterátadás 91
2.6.4.3. A paraméterek és a függvényértékek típusa 93
2.6.4.4. Opcionális argumentumok 97
2.6.4.5. Tetszőleges számú argumentum használata 98
2.6.4.6. Nevesített argumentumok használata 99
2.6.4.7. DLL-ben tárolt alprogramok hívása 99
2.6.4.8. A CallBy Name() függvény 102
2.6.5. Üzleti és pénzügyi számítások 103
2.7. Objektumok a Visual Basic-ben 106
2.7.1. Az objektumok felépítése 107
2.7.2. Az előre elkészített objektumosztályok példányai 107
2.7.2.1. Formmásolatok létrehozása 108
2.7.2.2. Vezérlőelemek tömbje 109
2.7.2.3. Objektumok gyűjteménye (kollekciója, collection) 110
2.7.2.4. Rendszerobjektumok és -gyűjtemények 112
2.7.3. Objektumok létrehozása a program futása során 113
2.7.3.1. Windows alatt regisztrált osztályok elérése 113
2.7.3.2. Saját osztályok definiálása 114
3. A VISUAL BASIC MINT A WINDOWS PROGRAMOZÁS ALAPESZKÖZE 121
3.1. Eseményvezérelt programépítés 121
3.1.1. Az alkalmazások szerkezete 121
3.1.2. A projekt 124
3.1.3. A Visual Basic integrált fejlesztői környezete 125
3.1.3.1. Windows alkalmazás írása Visual Basic-ben 127
3.2. A form az alkalmazások ablaka és környezete 128
3.2.1. Az űrlap tulajdonságai 128
3.2.2. A Form objektum metódusai 128
3.2.3. A form eseményei 130
3.2.4. Az App objektum 134
3.2.5. A Screen objektum 135
3.3. A vezérlőelemek használata 136
3.3.1. A vezérlők csoportosítása 136
3.3.1.1. Alapvezérlők 136
3.3.1.2. ActiveX-vezérlők 138
3.3.2. A vezérlőkről általában 144
3.3.2.1. A vezérlők közös tulajdonságai 144
3.3.2.2. A vezérlők működtetése programból 148
3.3.2.3. A vezérlők eseményei 151
3.3.2.4. A Frame (keret) vezérlő 152
3.3.3. Az alapvezérlők használata 153
3.3.3.1. A Label (címke) vezérlő 153
3.3.3.2. A TextBox (szövegmező) vezérlő 155
3.3.3.3. A CommandButton (parancsgomb) vezérlő 157
3.3.3.4. A CheckBox (jelölőnégyzet) vezérlő 159
3.3.3.5. Az OptionButton (választógomb) vezérlő 161
3.3.3.6. A ListBox (lista) vezérlő 162
3.3.3.7. A ComboBox (kombinált lista) vezérlő 166
3.3.3.8. A ScrollBar (görgetősáv) vezérlők 168
3.3.3.9. Menük 169
3.4. ActiveX-vezérlők használata 175
3.4.1. A RichTextBox (bővített szövegmező) vezérlő 175
3.4.2. A MaskEdBox (adatbeviteli sablon) vezérlő 177
3.4.3. Az UpDown (léptető) vezérlő 178
3.4.4. A Slider (csúszka) vezérlő 180
3.4.5. A ProgressBar (munkafolyamat-kijelző) vezérlő 182
3.4.6. Az MSFlexGrid (rugalmas táblázat) vezérlő 184
3.5. Vezérlőtömbök, objektumgyűjtemények 188
3.5.1. Vezérlőtömbök használata 188
3.5.2. Objektumgyűjtemények használata 191
4. PÁRBESZÉDABLAKOK, SDI ÉS MDI ALKALMAZÁSOK 193
4.1. Párbeszédablakok használata 194
4.1.1. A párbeszédablakok megjelenítése és tulajdonságaik 196
4.1.2. Speciális párbeszédablakok 198
4.1.2.1. Névjegy (About Dialog) párbeszédablak 198
4.1.2.2. Bejelentkezés (Log In Dialog) párbeszédablak 198
4.1.2.3. Opciók beállítása (Options Dialog) párbeszédablak 199
4.1.2.4. Logókép (Splash Screen) 200
4.1.2.5. Napi tippek (Tip Of Day) párbeszédablak 201
4.1.2.6. További beépített párbeszédablakok 201
4.1.2.7. InputBox és MsgBox párbeszédablakok használata 201
4.1.2.8. Általános párbeszédablak használata 205
4.2. A Visual Basic alkalmazáskészítő varázsló használata 209
4.3. Párhuzamos munka több dokumentummal (MDI alkalmazások) 214
4.3.1. MDI alkalmazások készítése 215
4.3.2. MDI gyermekablakok elrendezése 216
4.3.3. Az MDI ablakok menüi 216
4.3.4. A Toolbar vezérlő 217
4.3.5. MDI alkalmazás készítése 218
5. A VISUAL BASIC GRAFIKUS LEHETŐSÉGEI, MULTIMÉDIA 229
5.1. Alapfogalmak 230
5.1.1. Koordináta-rendszerek 230
5.1.1.1. Állandó léptékű koordináta-rendszerek 231
5.1.1.2. Felhasználói léptékű koordináta-rendszerek 232
5.1.1.3. A koordináta-rendszerek kezdőpontja 234
5.1.2. Színek 236
5.1.3. Rajzolási mód 236
5.1.4. Vonalvastagság és vonaltípus 238
5.1.5. A kifestési stílus 241
5.1.6. Bitképek 241
5.1.6.1. A Picture objektum 242
5.1.6.2. Bitképek betöltése és kimentése 243
5.1.7. Betűtípusok 243
5.1.8. A hardvereszközök adatai 245
5.2. Grafikus vezérlők használata 247
5.2.1. Vonalhúzás a Line vezérlővel 247
5.2.2. Alakzatok rajzolása a Shape vezérlővel 248
5.2.3. Bitképek használata az Image vezérlővel 250
5.3. Rajzolás grafikus metódusokkal 253
5.3.1. Rajzolás a grafikus objektumok ablakában 254
5.3.1.1. Újrafestés - a Paint esemény és a Refresh metódus 254
5.3.1.2. Állandó grafika, az AutoRedraw tulajdonság 254
5.3.1.3. Az érvénytelen területek kezelése - a ClipControls tulajdonság 255
5.3.1.4. Az AutoRedraw, a ClipControls és a rétegek 255
5.3.1.5. A rajzolás módjának beállítása, az aktuális pozíció 256
5.3.2. Grafikus metódusok 256
5.3.2.1. Az ablak tartalmának törlése 256
5.3.2.2. Pontok megjelenítése 257
5.3.2.3. Egyenes vonalú alakzatok rajzolása 257
5.3.2.4. Görbevonalú alakzatok rajzolása 258
5.3.2.5. Szöveges információk megjelenítése 258
5.3.2.6. Képek megjelenítése 260
5.3.3. Kapcsolat a GDI-vel 262
5.4. Nyomtatás 264
5.4.1. A nyomtatók jellemzői 265
5.4.1.1. A nyomtatás minősége 265
5.4.1.2. Papírbeállítások 265
5.4.1.3. Hardveradatok 266
5.4.2. A form nyomtatása 267
5.4.3. Nyomtatás futás közben 267
5.5. Programkészítés grafikus metódusokkal 269
5.5.1. Programkészítés grafikus metódusokkal 269
5.5.2. Bitképek erőforrásban 274
5.5.3. Az MSChart komponens 277
5.6. A Visual Basic mint multimédiás fejlesztőeszköz 281
5.6.1. Médiaállományok lejátszása az MMControl segítségével 282
5.6.2. AVI állományok megjelenítése az Animation komponenssel 286
5.6.3. WAV állományban tárolt hangok lejátszása API segítségével 287
5.6.4. Animációkészítés az ImageList vezérlővel 288
5.6.5. Animáció a PictureClip vezérlővel 291
6. ALKALMAZÁSOK KÖZÖTTI ADATKAPCSOLATOK 295
6.1. A vágólap használata 295
6.2. A dinamikus adatcsere (DDE) 298
6.2.1. A hálózati kapcsolatok - NetDDE 229
6.2.2. DDE használata a Visual Basic-ben 299
6.3. Az OLE-tároló csatolt dokumentumok kezelésére 307
6.4. Az OLE vidd és dobd (drag and drop) lehetőségei 310
6.5. ActiveX-komponensek 313
6.5.1. Az OLE-, az ActiveX- és a COM-technológia alapjai 313
6.5.1.1. Alapfogalmak 313
6.5.1.2. A komponensek típusai 313
6.5.1.3. Tulajdonságok, metódusok és események 314
6.5.1.4. Származtatási lehetőségek 315
6.5.1.5. A kapcsolódási felület (interface) és a regisztráció 317
6.5.2. Önálló kódkomponensek - az OLE-automatizmus 318
6.5.2.1. OLE-automatizmus a Microsoft alkalmazásokban 319
6.5.3. Programon belüli ActiveX-kódkomponensek 324
6.5.4. ActiveX-vezérlők készítése 330
6.5.5. ActiveX-dokumentumok készítése 340
7. A VISUAL BASIC ADATKEZELÉSI LEHETŐSÉGEI 347
7.1. Hagyományos állománykezelés 347
7.1.1. Szekvenciális állományok 349
7.1.2. Tetszőleges elérésű állományok 352
7.1.3. Bináris állományok 355
7.1.4. Elérési korlátozások 355
7.2. Objektumos állománykezelés - File System Object 357
7.3. Adatbázis-kezelő alkalmazások készítése 362
7.3.1. Az adatbázisokról röviden 362
7.3.2. Adatbázis-kezelés ADO (Active Data Objects) segítségével 365
7.3.2.1. Adatkezelés az Enterprose eszközök segítségével 366
7.3.2.2. Adatkezelés az ADOdc vezérlőelem felhasználásával 371
7.3.2.3. Adatelérés az ADODB.Recordset objektum segítségével 373
7.3.3. Adatbázis-kezelés "hagyományos" (nem ADO-alapú) vezérlőelemekkel 375
7.3.3.1. A Data vezérlőelem 375
7.3.3.2. Az adatkapcsolt vezérlők használata 377
7.3.4. A Data Form Wizard használata 379
7.3.5. A DataReport jelentéskészítő használata 385
7.3.6. A DAO objektummodell alkalmazása 389
8. WEB-ALKALMAZÁSOK FEJLESZTÉSE 399
8.1. Webböngésző alkalmazás készítése 400
8.2. DHTML alkalmazások készítése 403
8.3. IIS-alkalmazások készítése 407
8.4. VBScript beágyazása HTML dokumentumokba 411
8.5. Internet Transfer vezérlőelem 413
8.6. Winsock - TCP/IP-illesztőkapu 414
IRODALOMJEGYZÉK 417
TÁRGYMUTATÓ 419
F1. LOCAL SQL (CD)
F2. A FORMAT FÜGGVÉNY (CD)
F3. SÚGÓRENDSZER KÉSZÍTÉSE VISUAL BASIC ALKALMAZÁSOKHOZ (CD)
F4. VISUAL BASIC 6 KULCSSZAVAK CSOPORTOSÍTÁSA (CD)
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem