1.061.441

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Programozzunk C++ Builder rendszerben! - CD-vel

A borland C++ Builder 5 alapján

Szerző
Budapest
Kiadó: ComputerBooks Kiadó Kft.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 407 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-618-265-5
Megjegyzés: Fekete-fehér ábrákkal illusztrálva. CD-melléklettel.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Előszó A Borland C++ Builder gyors alkalmazásfejlesztő környezet (RAD Rapid Application Development) a hazánkban rendkívüli népszerűségnek örvendő Delphi rendszer „ikertestvérének55 tekinthető. A... Tovább

Előszó

Előszó A Borland C++ Builder gyors alkalmazásfejlesztő környezet (RAD Rapid Application Development) a hazánkban rendkívüli népszerűségnek örvendő Delphi rendszer „ikertestvérének55 tekinthető. A C++ Builder szerencsésen egyesíti magában a Windows alkalmazások készítését segítő grafikus fejlesztői környezetet és a C++ nyelvre alapozott, teljesen objektum-orientált programnyelvi fordítót. A rendszer támogatja a legújabb Windows-technológiákat, az Internetes alkalmazások készítését, a multimédiás megjelenítést, az ügyfél-kiszolgáló adatbázis-kezelést stb. Jelen könyvünk elkészítésekor a C++ Builder 5 Enterprise verzióra támaszkodtunk, azonban a példaprogramok többsége a Professional és a Standard, illetve a régebbi verziók alatt is működőképes. A C++ Builder szerteágazó funkcióinak programban történő egyesítése nem túl bonyolult programozói feladat, nehézséget jelent azonban ezen elemek összefoglaló áttekintése. Az egyes területek dokumentációja külön-külön is kötetekre rúg, így azok teljes részletességgel történő ismertetésétől el kellett tekintenünk. Egy adott témáról - esetünkben a C-H- Builder rendszerről - szóló könyv készítése során fontos szem előtt tartani, hogy kihez, és milyen céllal szólnak a papírra vetett információk. A programozóknak készült könyvünk elsősorban középhaladó szintű ismereteket tartalmaz. Az egyes témakörök tárgyalásakor feltételeztük a C++ nyelvben való jártasságot. A megértést segítő példaprogramok és bizonyos speciális lehetőségeket tárgyaló, illetve a könyv használhatóságát segítő, de a C-H- Builder rendszerhez nem közvetlenül csatlakozó fejezetek a könyv CD-mellékletén kaptak helyet. Ennek következtében az Olvasó a nyomtatott terjedelmet messze meghaladó méretű tankönyvet tart a kézében. Külön köszönetet mondunk a Borland Magyarország Kft-nek, hogy a Borland C++ Builder 5 Enterprise próbaverziója a könyvünk CD-mellékletére kerülhetett. Ugyancsak köszönettel tartozunk Benkő Tibornénak, aki tapasztalatai átadásával hozzájárult könyvünk megszületéséhez. Vissza

Tartalom

Előszó.................................................................................................................1
1. Bevezetés.....................................................................................................3
2. Ismerkedés a C++ Builder rendszerrel.......................................................7
2.1. Konzolalkalmazások készítése.................................................................7
2.2. Vizuális alkalmazás-fejlesztés................................................................11
2.2.1. A felhasználói felület kialakítása.....................................................12
2.2.2. Az eseményvezérelt kód megírása...................................................13
3. A C++ Builder mint a Windows programozás eszköze...........................19
3.1. Eseményvezérelt programépítés.............................................................19
3.1.1. A Windows alkalmazások szerkezete..............................................19
3.1.2. A projekt..........................................................................................22
3.1.3. A TApplication osztály....................................................................22
3.1.4. A TApplicationEvents osztály.........................................................26
3.1.5. Az üzenetek szerkezete....................................................................27
3.1.6. Az alkalmazások környezete............................................................28
3.1.6.1. A TScreen osztály lehetőségei...................................................28
3.1.6.2. A TMouse osztály használata....................................................29
3.2. Az alkalmazások ablaka.......................................................................31
3.2.1. Az ablakok eseményeinek kezelése.................................................34
3.2.1.1. Az ablak létrehozása, zárása, lebontása.....................................36
3.2.1.2. Az ablak megjelenése és aktiválása...........................................38
3.2.1.3. Billentyű- és egérkezelés az ablakban.......................................38
3.2.1.4. További ablakesemények...........................................................40
3.2.2. Ablakok tulajdonságai......................................................................40
3.2.2.1. Az ablakok elhelyezkedése........................................................41
3.2.2.2. Az ablakok megjelenése............................................................43
3.2.2.3. Az ablakok „működése"............................................................45
3.2.3. Ablakkezelő metódusok...................................................................48
3.2.3.1. Metódusok az ablakok létrehozására és lebontására..................48
3.2.3.2. Ablak-megjelenítő metódusok...................................................50
3.2.3.3. Egyéb ablakkezelő metódusok...................................................51
3.2.4. A keret, mint a vezérlők tárolója......................................................51
3.3. A vezérlőkről röviden - alapvezérlők...............................54
3.3.1. Menük használata.......................................................65
3.3.1.1. Az ablakmenü és a felbukkanó menü..................65
3.3.1.2. Menük létrehozása a menütervezővel..................66
3.3.1.3. A menü és a C++ Builder program......................68
A főmenük........................................................................69
A felbukkanó menü...........................................................70
A menüelemek..................................................................70
3.3.1.4. Menük kezelése a programból.............................71
3.3.2. Vezérlőgombok..........................................................73
3.3.2.1. A Button (nyomógomb) vezérlő..........................73
3.3.2.2. A CheckBox (jelölőnégyzet) vezérlő...................74
3.3.2.3. A RadioButton (választógomb) vezérlő..............75
3.3.3. A ScrollBar vezérlő....................................................77
3.3.4. Szövegmegjelenítők...................................................79
3.3.4.1. A Label (címke) vezérlő......................................79
3.3.4.2. Az Edit (szövegszerkesztő szövegmező) vezérlő....80
3.3.4.3. A Memo (többsoros szövegszerkesztő)...............82
3.3.5. Listás vezérlők...........................................................84
3.3.5.1. A ListBox (lista) vezérlő......................................84
3.3.5.2. A ComboBox (kombinált lista) vezérlő...............86
3.3.6. Csoportosító vezérlők................................................88
3.3.6.1. A GroupBox (csoportablak) vezérlő....................88
3.3.6.2. Panel (tábla) vezérlő............................................89
3.3.7. Az időzítő...................................................................90
3.4. Speciális vezérlők.............................................................91
3.4.1. Grafikus vezérlőgombok, billentyűzetgyorsítók........91
3.4.2. Görgetősáv jellegű különleges vezérlők....................92
3.4.3. Speciális szövegmegjelenítők és -szerkesztők...........92
3.4.4. Lista típusú különleges vezérlők................................93
3.4.5. Speciális vezérlőtároló komponensek........................95
3.4.6. Információk táblázatos megjelenítése........................97
3.4.7. Speciális naptárvezérlők.............................................99
3.5. Formok és vezérlők programból történő létrehozása.......101
3.5.1. Formok dinamikus kezelése.......................................101
3.5.2. Vezérlők futás közben történő létrehozása................102
3.5.3. A dinamikusan létrehozott elemek eseményei...........102
3.5.4. Dinamikusan létrehozott elemek tömbje....................103
4. Többablakos alkalmazások kialakítása..................................................105
4.1. Párbeszédablakok.................................................................................105
4.1.1. Modális és nem modális párbeszédablakok...................................105
4.1.2. Egyszerű szerkezetű párbeszédablakok használata........................105
4.1.2.1. Az üzenetablakok.....................................................................106
4.1.2.2. Egyszerű adatbeviteli párbeszédablakok.................................109
4.1.3. Általános párbeszédablakok használata.........................................110
4.1.3.1. Fájlkezelő általános párbeszédablakok....................................111
4.1.3.2. Betűtípus beállító általános párbeszédablak............................113
4.1.3.3. Színbeállító általános párbeszédablak.....................................113
4.1.3.4. Nyomtatással kapcsolatos általános párbeszédablakok...........114
4.1.3.4. Szövegkezelő általános párbeszédablakok..............................116
4.1.4. Párbeszédablakok speciális vezérlői..............................................117
4.1.4.1. A regiszterfül (TabControl) vezérlő........................................ 117
4.1.4.2. A regiszter (TPageControl) vezérlő.........................................117
4.1.5. Előkészített párbeszédablak-minták...............................................118
4.1.6. Az objektumraktár (Object Repository).........................................120
4.1.6.1. Az ablakminták használata......................................................120
4.1.6.2. Az objektumraktár használata..................................................121
4.2. Speciális felépítésű alkalmazások........................................................122
4.2.1. SDI alkalmazások...........................................................................122
4.2.2. MDI alkalmazások.........................................................................123
4.2.2.1. MDI-form és MDI-gyermek készítése.....................................124
4.2.2.2. Az MDI gyermekablakok kezelése és elrendezése..................125
4.2.2.3. Menük MDI ablakban.............................................................. 125
4.2.2.4. Az ablakok bezárása................................................................126
4.2.3. Alkalmazáskészítő varázslók.........................................................126
5. Grafikus megjelenítés a C++ Builder programokban...........................129
5.1. Alapvető grafikus eszközök.................................................................130
5.1.1. Színek.............................................................................................130
5.1.2. Rajzolási módok.............................................................................131
5.1.3. Alapeszközök.................................................................................131
5.1.3.1. Atoll (TPen)............................................................................131
5.1.3.2. Az ecset (TBrush)....................................................................132
5.1.3.3. A betűtípus (TFont).................................................................133
5.1.3.4. A képek (TPicture)...................................................................133
5.2. Grafikus vezérlők használata.............................................................134
5.2.1. Geometriai alakzatok megjelenítése.................................................134
5.2.2. Képek megjelenítése......................................................................134
5.2.3. Képlisták...........................................................................................135
5.2.4. Grafikonok megjelenítése.................................................................136
5.3. A Canvas tulajdonság használata.........................................................137
5.3.1. A TCanvas típusú objektumok alapjellemzői................................137
5.3.1.1. Objektumok kirajzolásának határai (ClipRect)........................137
5.3.1.2. Az eszközkapcsolat-leíró.........................................................137
5.3.1.3. Koordináta-rendszerek.............................................................138
5.3.2. Rajzolás a TCanvas típusú objektum felhasználásával..................138
5.3.2.1. Képpontgrafika........................................................................139
5.3.2.2. Rajzolás tollakkal.....................................................................139
5.3.2.3. Festés a rajzvásznon.................................................................141
5.3.2.4. Írás a rajzvászonra....................................................................143
5.3.2.5. Bitképek megjelenítése............................................................143
5.4. Kirajzolás és újrafestés Windows alkalmazásokban............................144
5.5. Nyomtatás.............................................................................................145
6. Újrafelhasználható programelemek készítése........................................147
6.1. Dinamikusan szerkeszthető könyvtárak (DLL)....................................147
6.1.1. DLL készítése.................................................................................149
6.1.2. A DLL felhasználása......................................................................151
6.1.2.1. Statikus és dinamikus importálás.............................................153
6.1.2.2. A DLL-projekt futtatható alkalmazáshoz való kapcsolása......156
6.1.3. A DLL használatának további lehetőségei.....................................156
6.1.3.1. A DLL működésének felügyelete............................................157
6.1.3.2. A DLL és a memória................................................................157
6.1.3.3. Form tárolása DLL-ben............................................................158
6.1.3.4. Erőforrások tárolása DLL-ben.................................................158
6.2. Komponensek készítése........................................................................161
6.2.1. A package programmodul...............................................................161
6.2.2. A komponenskészítés alapismeretei................................................163
6.2.2.1. A komponensek származtatása............................................. 164
6.2.2.2. A komponensek építőelemei................................................. 167
6.2.2.3. A komponensek tesztelése................................................... 167
6.2.3. Komponensek létrehozásának lépései......................................167
6.2.4. Komponenskészítés lépésről-lépésre......................................170
6.3. COM technológia, OLE megoldások és ActiveX-vezérlők.................177
6.3.1 A COM technológia alapjai............................................................177
6.3.1.1. Kapcsolat COM-objektumokkal - az interfész........................178
6.3.1.2. A COM-kiszolgálók típusai.....................................................179
6.3.1.3. A típuskönyvtár és az aktív sablonkönyvtár............................180
6.3.1.4. Az osztálygyár..........................................................................184
6.3.1.5. A COM-objektumok és programszálak...................................187
6.3.1.6. A COM-objektumok és regisztrációs adatbázis.......................188
6.3.2. A COM használata a C++ Builder-ben..........................................188
6.3.3. ActiveX-, ActiveForm-vezérlő készítése és használata.................192
6.3.4 Kiszolgálók (az Excel és a Word) kezelése....................................194
6.3.4.1 Az Excel és az OLE-automatizmus..........................................194
6.3.4.2 A Word kezzelése TOleServer típusú komponenssel...............195
6.3.5. Dokumentumok csatolása és beágyazása.......................................196
6.3.5.1. Az OLEContainer komponens által kezelt dokumentum........196
6.3.5.2. Az OLEContainer komponens működése................................197
6.3.5.3. Az OLEContainer és az alkalmazás menüi..............................198
7. Adatkezelés C++ Builder-ben..................................................................199
7.1. Fájlkezelés............................................................................................199
7.1.1. Állománytípusok............................................................................199
7.1.1.1. Szöveges állományok...............................................................199
7.1.1.2. Bináris állományok..................................................................200
7.1.1.3. A fájlkezelés lépései................................................................200
7.1.2. Szabványos C/C++ fájlkezelés.......................................................200
7.1.3. A szabványos C++ fájlkezelése.....................................................201
7.1.3.1. Adatbeviteli műveletek végzése az istream tagfüggvényekkel...............................203
7.1.3.2. Adatkiviteli műveletek végzése az ostream tagfüggvényekkel.......................204
7.1.4. Windows szintű fájlkezelés............................................................205
7.1.5. Lemezek és könyvtárak használata................................................206
7.1.5.1. Lemezadatok lekérdezése........................................................206
7.1.5.2. Könyvtárak használata.............................................................207
7.1.5.3. Állományok adatai...................................................................207
7.2. VCL adatfolyamok (streams) kezelése.................................................209
7.2.1. Lemezállomány-adatfolyam (FileStream)......................................210
7.2.2. Sztring-adatfolyam (StringStream)................................................211
7.2.3. Memória-adatfolyam (MemoryStream).........................................212
7.3. Lokális adatbázisok kezelése C++ Builder alkalmazásokból...............214
7.3.1. A BDE CBorland Database Engine)..............................................214
7.3.2. A relációs adatbázisokról röviden..................................................216
7.3.3. Logikai nevek (alias) létrehozása a BDE Administrator segítségével...............................217
7.3.4. A C++ Builder adatbázisok kezelését segítő vezérlőelemei..........220
7.3.4.1. Adatkészletező (DataSet) vezérlőelemek................................223
7.3.4.2. Az adatforrás vezérlőelem: DataSource...................................234
7.3.4.3. A Data Access palettalapon található további vezérlőelemek...............................235
7.3.4.4. Adatmegjelenítő komponensek (Data Controls palettalap)...............................235
7.3.4.5. Adatbázisform-varázsló...........................................................242
7.3.5. Jelentések készítése (QReport)......................................................243
7.4. Speciális adatbázis-kezelési lehetőségek..............................................250
7.4.1. Adatbázis-kezelés webszerver oldali alkalmazásból.....................250
7.4.2. Aktív adatobjektumok használata (ADO - Active Data Objects)..................................260
7.4.2.1. Az ADO vezérlőelemek...........................................................260
7.4.2.2. Az adatbázisokkal való kapcsolat kialakítása..........................261
7.4.3. Többrétegű (multi-tier) adatbázis-kezelő rendszerek.....................263
7.4.3.1. Az alkalmazás-kiszolgáló felépítése........................................265
7.4.3.2. Az ügyfélalkalmazás elkészítése.............................................268
7.4.4. Többdimenziós adatelemzés - a Decision Cube komponens....................................271
8. A Borland C++ Builder további lehetőségei...........................................275
8.1. Multimédiás alkalmazások készítése.................................................... 275
8.1.1. A MessageBeepO, a PlaySound() és az MCI-függvények............. 276
8.1.2. Hang nélküli AVI fájlok lejátszása: TAnimation...........................279
8.1.3. Animációk készítése hagyományos módszerrel.............................280
8.1.4. A médialejátszó: TMediaPlayer.....................................................283
8.2. Vidd és dobd, vagy csatlakoztasd!.........................................................288
8.2.1. A vezérlők „megfogása"...................................................................288
8.2.2. A „vidd és dobd" művelet.................................................................289
8.2.3. A „vidd és csatlakoztasd" művelet.................................................290
8.3. A vágólap használata............................................................................293
8.4. Többszálú alkalmazások készítése.......................................................295
8.4.1. Programszál-objektumok létrehozása és megszüntetése................295
8.4.1.1. Programszál-objektumok létrehozása......................................296
8.4.1.2. Programszál-objektumok megszüntetése................................296
8.4.2. A programszálak indítása, felfüggesztése és leállítása...................296
8.4.3. Programszálak kezelése .................................................................297
8.4.3.1. A VCL- szinkronizálás............................................................297
8.4.3.2. A_thread változók.................................................................297
8.4.3.3. A szálak adatkezelése..............................................................297
8.4.3.4. A szálak szinkronizálása..........................................................298
8.5. Rendszerkonfiguráció...........................................................................299
8.5.1 A regisztrációs adatbázis kezelése..................................................299
8.5.2 Az .INI állományok használata.......................................................303
8.6. Súgórendszer készítése C++ Builder alkalmazásokhoz.......................305
8.6.1. Súgófájl (.hlp) írása........................................................................306
8.6.1.1. Tematikus állomány létrehozása..............................................307
8.6.1.2. A projektállomány létrehozása, és a súgófájl fordítása.............308
8.6.1.3. A tartalomfájl létrehozása........................................................311
8.6.1.4. Tematikus állományok készítése bonyolultabb súgókhoz.......................313
8.6.2. Súgófájlok megjelenítése C++ Builder alkalmazásokból..............315
8.6.2.1. A súgófájl nevének megadása..................................................315
8.6.2.2. A „Mi ez?" kontextmenük és -gombok...................................315
8.6.2.3. A súgó párbeszédablakának megjelenítése..............................318
8.6.3. Súgóbuborékok, állapotsorok és névjegyek...................................320
8.6.4 A HTML-súgó használata...............................................................322
9. A Borland C++ Builder programozási nyelve........................................327
9.1. A C++ nyelv bővítése...........................................................................327
9.1.1. A Delphi típusainak megfelelő Borland C++ típusok....................327
9.1.1.1. Új egész típusok.......................................................................329
9.1.1.2. A Currency és a Comp típusok................................................330
9.1.1.3. A TDateTime típus..................................................................330
9.1.1.4. A Set (halmaz) típus................................................................335
9.1.1.5. A SmallString típus..................................................................336
9.1.1.6. Az AnsiString típus..................................................................337
9.1.1.7. A WideString típus..................................................................342
9.1.1.8. A Variant típus................................................................343
9.1.1.9. Dinamikus tömbök használata........................................347
9.1.1.10. Nyitott tömb paraméterek............................................351
9.1.1.11. A Delphilnterface típus................................................354
9.1.1.12. Típuskonverziós függvények.......................................354
9.1.2. Deklarációk és a Delphi modulok elérése............................356
9.1.2.1. Függvényhívási konvenciók..........................................356
9.1.2.2. Változó-deklarációk.......................................................357
9.1.2.3. Általános_declspec bővítések....................................357
9.1.2.4. Delphi modulok elérése.................................................360
9.1.2.5. A beépített assembler használata..................................361
9.1.3. Az osztályok értelmezésének kiterjesztése..........................362
9.1.3.1. Tulajdonságok (property) az osztályokban....................362
9.1.3.2. Események (event) az osztályokban..............................366
9.1.4. Strukturált kivételkezelés Win32 alatt.................................366
9.1.4.1. A_try -_except kivételkezelés..................................367
9.1.4.2. A_try -_finally szerkezet:.........................................368
9.2. A vizuális komponensek könyvtára (VCL)................................370
9.2.1. A VCL-hez kapcsolódó nyelvi bővítések.............................371
9.2.1.1. VCL-specifikus_declspec bővítések..........................371
9.2.1.2. További VCL-specifikus kulcsszavak...........................373
9.2.2. VCL-objektumok kezelése..................................................376
9.2.2.1. Objektumok létrehozása, megszüntetése......................376
9.2.2.2. A VCL-objektumok, mint függvény-argumentumok -
RTTI..............................................................................376
9.2.2.3. Üzenetkezelő metódusok..............................................378
9.2.2.4. VCL-szintű kivételkezelés............................................379
9.2.3. Az objektum-orientált adattárolási lehetőségek áttekintése.....382
9.2.3.1.Sorok és vermek.............................................................383
9.2.3.2. Adatok listás tárolása....................................................383
9.2.3.3. A TCollection objektumgyűjtemény.............................386
A CD-melléklet tartalomjegyzéke....................................................387
Tárgymutató......................................................................................389
Irodalomjegyzék................................................................................407
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem