Előszó
A programozott oktatáson valamely oktatási programnak, programozott tankönyvek vagy oktatógépek segítségével való megtanítását értjük. Ha a tantervi egységeket didaktikai rendbe, olyan logikai sorba állítjuk, amely a tanuló számára a legcélszerűbb megértést teszi lehetővé, akkor oktatási programról beszélünk.
A programnak számos formája van, ezek közül a legközismertebbek:
I. lineáris módszerek
a) Tisztán lineáris módszerek
Ennél a program lépései olyan egyszerű lépéssorozatok, amelyeknek mindegyike minden tanulóhoz egyformán szól. A tananyag egységei, lépései szigorú logikai sorrendben követik egymást. Az anyag úgy épül fel, hogy a nehézségek lassú fokozásával vezeti a tanulót minden egyes információ adta követelmény megoldásához.
b) Nem tisztán lineáris módszerek
A tanuló meghatározott lépéseket időnként átugorhat, ha az ott közölt információkkal már tisztában van.
II. Elágazási módszerek
A tanuló előrehaladását válaszai határozzák meg, nem pedig a programozó által előírt egyetlen, tehát külsőleg megállapított úton kell végighaladnia. Az elágazásos program is sokféle lehet.
III. Vegyes módszerek
Magába foglalja mindkét módszer lényegét. Elágazásos programtípus, de a feleletek megadása eredetileg nem választással, hanem feleletalkotással történik. Az un. "ugró" elágazásos program lehetővé teszi a tanuló számára, hogy a tananyagot képességeinek és tudásának megfelelő szinten dolgozza fel. A fősorozaton a helyes feleletek megadása után mehet végig a tanuló. Ha a fősorozat valamelyik kérdésére nem válaszol helyesen, akkor a melléksorozat soron következő szakaszaira tér át; ez a témát bővebben tárgyalja és magyarázza. A továbbiakban röviden vázolom, hogyan oldom meg a kémiai folyamatok atomszerkezeti értelmezésének tanító program szerinti feldolgozását. A feldolgozott anyagrész az általános gimnáziumok másodikos kémiatankönyvének 47-54. oldalán található. A könyv magában foglalja a közömbösítési, a csapadékképződéssel és a gázfejlődéssel járó folyamatokat. A mellékelt programban az előbb említett első három reakciótípus tárgyalása található. Ez a problémakör nem más, mint a már eddig tanult reakciók más szempontok szerint való tárgyalása. A daltoni szinten már ismert folyamatokat, előző ismeretek figyelembevételével, ionelméleti alapra tesszük át. Tehát az ismeretek rendszerezéséről van szó, a különböző ismert tényeknek olyan csoportosításáról, amely egy eddig ismeretlen következtetés levonásához vezet.
Vissza