Kálmán Béla: Előszó | 5 |
Szende Aladár: Szerkesztői tájékoztatás | 7 |
Fábián Pál: Az anyanyelvi nevelés továbbfejlesztéséért | 10 |
Irányelvek | |
Benkő Loránd: Anyanyelvi nevelésünk néhány kérdéséről | 27 |
Bencédy József: Az iskolai anyanyelvi nevelés rövid és hosszabb távű továbbfejlesztése | 39 |
Deme László: Anyanyelvi tanterveink alapja és tendenciái | 45 |
Bázistanulmányok | |
Balázs János: Az általános és az akalmazott nyelvészet helye és szerepe az anyanyelvi oktatás korszerűsítésében | 65 |
Kálmán Béla: Rokon nyelvi alapismeretek a középiskolában | 85 |
D. Mátai Mária. A történeti szemlélet az anyanyelvi oktatásban | 94 |
Rácz Endre: Az anyanyelvi nevelés korszerűsítésének grammatikai megalapozásáról | 112 |
Sebestyén Árpád: "A nyelv területi tagolódása és társadalmi rétegződése" témakör tantervi helyzetéről | 130 |
Kálmán Béla: A nyelvjárástudomány eredményeinek felhasználása az iskolában | 145 |
Deme László: A szövegtan, a szövegismeret és a szövegszemlélet az anyanyelvi nevelés rendszerében | 158 |
Fábián Pál: A helyesírás iskoláinkban | 171 |
Bencédy József: Nyelvhelyesség, nyelvművelés az iskolában | 184 |
Wacha Imre: A beszédművelés a tudományban és az iskolában | 193 |
Nagy Ferenc: A szaknyelv a szakközépiskolai anyanyelvi nevelésben | 213 |
Szende Tamás: A hangtani kutatások újabb eredményei és alkalmazási lehetőségeik a közoktatásban | 219 |
Nyelvészeti résztanulmányok | |
Huszár Ágnes: A mondat aktuális tagolása és tanítása | 239 |
Wacha Balázs: Az aspektualitás és tanítása | 257 |
Szolga Sándor: A nem-verbális kommunikáció az oktatásban | 276 |
Nagy Ferenc: A kvantitatív nyelvészet oktatásáról | 291 |
Pedagógiai megalapozás | |
Szebenyi Péterné: Az anyanyelv mint társadalmi tényező | 305 |
Szebenyi Péterné: Az anyanyelv mint személyiségformáló tényező | 317 |
Szende Aladár: Személyiségformáló anyanyelvoktatás | 328 |
Bachát László: Az ifjúsági nyelv és a köznyelv | 343 |
Kísérletek, felmérések, javaslatok | |
Losoncz Mihályné: Anyanyelvi nevelés az óvodában | 355 |
Rónai Béla: A beszédművelés oktatása és oktatói | 367 |
Hangay Zoltán: A szöveg integráló szerepének érvényesítése az alsó tagozati magyartanításban | 381 |
B. Fejes Katalin: Életkor - szöveg - szintaxis | 390 |
Stéger Hajnal: Javaslat a felső tagozat helyesírási tantervére | 402 |
D. Berencsi Margit - Fekete Péter - O. Bozsik Gabriella - Pásztor Emil - Raisz Rózsa - Varga Gyula: Ötödik osztályos tanulók szókincsének vizsgálata | 413 |
Schmidt Ferenc: Tantárgyközi kapcsolatok kiépítése az általános iskola felső tagozatán | 431 |
Szabó Géza: Nyelvi tudatosság és nyelvhasználat az általános iskolában Vas megyében | 441 |
Király Lajos: A köznyelvi kiejtés tanítása és a regionális nyelvhasználat | 452 |
Fülöp Lajos: A fakultatív anyanyelvi nevelés helyzete és fejlesztésének lehetőségei | 463 |
Sebestyén Árpádné: tantárgyi kulcsfogalmak elsajátítási és rögzülési szintjének mérése egy gimnáziumban | 475 |
Szende Aladár: Kísérlet az anyanyelv és az irodalom integrált oktatására a szakmunkásképző iskolában | 481 |
Graf Rezső: A nem magyar szakos tanárjelöltek egységes anyanyelvi képzéséről | 488 |
Továbbképzés | |
Benkő Loránd - Deme László - Fábián Pál - Fülöp Lajos - Szathmári István - Szende Aladár: Pedagógus-továbbképző tanfolyam tervezete magyar nyelvből | 519 |
Tantervi tervezet | |
Szende Aladár: Előterjesztés az anyanyelvi nevelést fejlesztő program megtervezésének elveiről | 531 |
Javaslat az iskolafokok anyanyelvi nevelési tanterveinek továbbfejlesztésére | 540 |