Előszó
Kedves Olvasók!
Megrázta a világot a WTC és a Pentagon elleni embertelen merénylet. A sokkhatásból magunkhoz térve észrevehettük, hogy valami eltörött. Elvesztettük életünk egy részét, illúzióinkat, bizalmunkat, hitünket, legalábbis azok egy részét. Egy biztos: 2001. szeptember 11-én új időszámítás kezdődött. Az egymással összefüggő következményeket még nem láthatjuk. Életünk minden területén változások következnek be. Apró bizonyíték erre a Chicagóban megrendezett Print01, ami optimizmussal indult, nagy bejelentések születtek (pl. a HP felvásárolta az Indigót), majd a helyszín szellemvárossá változott és honfitársaink tucatjai napokon át nem tudtak hazatérni.
Mindannyian sokszor hallottuk már, a világ dolgai egyik pillanatról a másikra megváltoznak. Sokakban most tudatosult, hogy ez valóban így is van. A kiút egyszerű, a változásokkal együtt kell élnünk, legjobb tudásunk szerint kell folytatnunk elkezdett munkánkat, jót kell csinálnunk.
Értékelnünk kell pillanatnyi helyzetünket, a nehézségeket kihívásnak kell tekinteni, az új lehetőségeket ki kell használni. Több cikkünk is foglalkozik azzal a ténnyel, hogy nyomdatermék mindig is volt és lesz is, ugyanakkor a fél évezredes szakma fennmaradása érdekében stratégiát kell váltanunk. Nem elég a szakmai oktatás tartalmának meghatározása, magukat a tulajdonosokat és a menedzsereket is oktatni kell. A nyomdáknak teljes körű szolgáltatást kell adniuk, nem mondhatnak le a megrendelőkkel történő kapcsolattartásról. A magasabb minőségigényes, esztétikus, bonyolult műveletek sorát tartalmazó hagyományos nyomdatermékek ára világviszonylatban alacsonyabb a rövid életű, digitális nyomtatással készült termékekhez viszonyítva. Ezzel szemben viszont változatlanul növekszik az alap- és segédanyagok, valamint a hatékony termelőberendezések beszerzési ára. A nyomdaiparnak a jelenlegi társadalmi elvárásoknak megfelelően egyre rugalmasabban, egyre nagyobb befektetésekkel, egyre magasabb termelőárakon, egyre olcsóbb terméket kell előállítani. Egy A/4-es oldal grafikai tervezéséért és kivitelezéséért 2-8000 forintot fogad el a piac. Ugyanennyi ez az elektronikus médiák esetében?
Annak ellenére, hogy a nyomdaipar fokozatosan elveszíti közvetlen kapcsolatát a megrendelőkkel, mégis kénytelen előre megfinanszírozni a megrendelő nyomdatermékét. A helyzeten korábban segített, hogy a nagy anyag- és gépbeszállítók hosszú távon hosszú lejáratú fizetési határidőket adtak. Például a magyarországi papírkereskedők 2000-ben közel 8 milliárd forinttal járultak hozzá a nyomdaipar forgóeszközének finanszírozásához. Ez az időszak is lassan véget ér, hiszen a kiskereskedők is alultőkésítettek, a nagyok a konszolidáció következtében és globális növekedésük finanszírozása miatt szintén rövid lejáratú számlákra térnek át.
Október 2-5. között újra találkozik a szakma, nyitja kapuit a 10. Printexpo. Sokan készülnek erre, mivel a következő megmérettetésre csak két év múlva kerül sor. Nagy lehetőséget nyújt a Printexpo a szakmának, ugyanis a Hungexpo Rt. a nyomdaipari szakkiállítással egy időben rendezi meg az A, B és D pavilonban a Budatranspack, a C pavilonban az Ökotech, az F pavilonban pedig a Promotion kiállítást. A Magyar Nyomdász Szakmai Szövetség október 3-án Nyomda- és papíripari konferenciát, a CSAOSZ pedig Csomagolás a harmadik évezredben címmel szimpóziumot tart. Megtekinthetők lesznek a ProTypographia 2001 díjnyertes nyomdatermékei, valamint átadásra kerülnek a PackPrint 2001 díjai is.
Legyen vendégünk a Printexpón szokott helyünkön, az A pavilon 201 standján.
Vissza