Fülszöveg
Egy nemzetnek javára csak az válik, ami saját lényéből és
saját általános igényéből fakad, anélkül, hogy másokat maj-
molna. Ami egy népnek egy bizonyos „életkorbán" jótékony
eleség lehet, egy másiknál méregként hat. Minden kísérlet
egy külföldi újítás bevezetésére - amelynek igénye nem a nem-
zet mély lelkében gyökeredzik - balgaság, s minden ilyen
forradalom eredménytelen; mert Istent nélkülözi, ő ugyanis
ilyen kántorkodásban nem vesz reszt.
Ha azonban a reformra valódi igény van egy népben,
úgy Isten vele van és az sikerül.
Goethe Eckermannhoz
Önök koruk gyermekei, műveik személyiségük jegyét fogják
hordozni, tudásukat továbbadják a következő nemzedékek-
nek, nyelvük az egész emberiség számára érthető lesz, mert
alkotásaikban a világ önnön tükörképére ismerhet.
Ottó Wagner
Nekünk magyaroknak csak az ázsiai kultúrák formakincsé-
ből lehet modern értelemben vett művészetünket fejleszteni.
Medgyaszay István
Medgyaszay István a magyar építészettörténet egészen...
Tovább
Fülszöveg
Egy nemzetnek javára csak az válik, ami saját lényéből és
saját általános igényéből fakad, anélkül, hogy másokat maj-
molna. Ami egy népnek egy bizonyos „életkorbán" jótékony
eleség lehet, egy másiknál méregként hat. Minden kísérlet
egy külföldi újítás bevezetésére - amelynek igénye nem a nem-
zet mély lelkében gyökeredzik - balgaság, s minden ilyen
forradalom eredménytelen; mert Istent nélkülözi, ő ugyanis
ilyen kántorkodásban nem vesz reszt.
Ha azonban a reformra valódi igény van egy népben,
úgy Isten vele van és az sikerül.
Goethe Eckermannhoz
Önök koruk gyermekei, műveik személyiségük jegyét fogják
hordozni, tudásukat továbbadják a következő nemzedékek-
nek, nyelvük az egész emberiség számára érthető lesz, mert
alkotásaikban a világ önnön tükörképére ismerhet.
Ottó Wagner
Nekünk magyaroknak csak az ázsiai kultúrák formakincsé-
ből lehet modern értelemben vett művészetünket fejleszteni.
Medgyaszay István
Medgyaszay István a magyar építészettörténet egészen külö-
nös, kivételes alkotója. Munkássága sok művésztársáéval érint-
kezik, tevékenységét mindig megkülönböztetett kortársi
érdeklődés és elismerés kísérte, ennek ellenére sem stílusa,
sem művészi magatartása nem talált követőkre. Sok min-
denben övé az elsőség, azonban vagy senki sem kísérelte meg
követni, vagy ha jártak is a nyomdokain, az ő elsősége
homályban maradt. így például néprajzi érdeklődése és
törekvése, hogy az életmód minden elemét megfigyelje, le-
jegyezze, s a beszámoló a maga nyelvezetével együtt adjon teljes
képet tapasztalatairól, inkább az őt követő Toroczkai Wigand
Ede és Kós Károly hasonló szemléletű írásaiból váltak széle-
sebb körben ismertté.
Rárósmulyadi templomának kupolája előre gyártott vas-
beton héjszerkezet, a maga műfajában egyedülállóan újszerű
gondolat és bravúros megvalósítás. A vasbeton szerkezetek
művészi kialakítására vonatkozó úttörő elvei - ha sajnálatosan
feledésbe merültek is - máig érvényesek, és alapul szolgáltak
fél évszázadon át alkotott műveinek sajátos megformálásához:
a korszerű, tiszta szerkezeti gondolkodás és hagyomány iránti
elkötelezett hűség együttes megjelenítéséhez.
Medgyaszay kijárta a huszadik század inspirációs for-
rásainak tekinthető iskolákat: a nyugati haladás útját meghatá-
rozó Wagner-iskolát, a magyar népi építészeti hagyományt
őrző falvakat és végül a nemzeti kultúra eredetének közvetlen
nyomait rejtő Indiát. Építészeti életműve ezért a magyar
kultúrán át vezető leghitelesebb híd Kelet és Nyugat között.
Következetes ragaszkodása a magyar és indiai kultúrának
- a mindkettő mélyén rejlő „szkíta-hun" hagyomány révén
fennálló - rokonságához és annak építészeti megjelenítéséhez,
a szakmai köztudatban a mai napig bizonytalanná teszi meg-
ítélését. Nemhogy elfogadható volna a korszerűségre és egy-
úttal - attól elválaszthatatlanul - a hagyományra támaszkodó
felfogása, hanem utóbbi még Medgyaszay szerkezettervezői,
műszaki zsenialitását is gyanússá és mellőzhetővé teszi a nem-
zeti kultúra iránt közömbös magatartás számára.
Vissza