Fülszöveg
A pszicholingvisztika a nyelv használatának, megértésének és elsajátításának mentális folyamatait, a használók értelmi, érzelmi és társas működéseit érintő mechanizmusait vizsgálja. Interdiszciplináris terület, amelynek gyökerei a nyelvészetben és a pszichológiában lelhetők fel. Fél évszázada létezik komolyabb formában, vagyis viszonylag fiatal, ám az elmúlt évtizedekben sokrétűen fejlődött.
A Magyar pszicholingvisztikai kézikönyv interdiszciplináris szemléletével hiányt pótol a hazai felsőoktatásban. Egyszerre jellemző rá a bölcsészeti, a társadalomtudományi és a természettudományos szemlélet alkalmazása, módszerei közé tartozik a megfigyelés, a kísérletezés és időnként a tömeges adatok elemzése egyaránt.
Könyvünk oktatási anyagként szolgál a felsőbb éves pszichológus, nyelvész, gyógypedagógus, medikus diákok számára, ugyanakkor legalább egy évtizedig érvényes összefoglaló és kiindulási irodalom lehet a kutatóknak is. Őszintén reméljük, hogy a kézikönyv alapvető tananyag lesz...
Tovább
Fülszöveg
A pszicholingvisztika a nyelv használatának, megértésének és elsajátításának mentális folyamatait, a használók értelmi, érzelmi és társas működéseit érintő mechanizmusait vizsgálja. Interdiszciplináris terület, amelynek gyökerei a nyelvészetben és a pszichológiában lelhetők fel. Fél évszázada létezik komolyabb formában, vagyis viszonylag fiatal, ám az elmúlt évtizedekben sokrétűen fejlődött.
A Magyar pszicholingvisztikai kézikönyv interdiszciplináris szemléletével hiányt pótol a hazai felsőoktatásban. Egyszerre jellemző rá a bölcsészeti, a társadalomtudományi és a természettudományos szemlélet alkalmazása, módszerei közé tartozik a megfigyelés, a kísérletezés és időnként a tömeges adatok elemzése egyaránt.
Könyvünk oktatási anyagként szolgál a felsőbb éves pszichológus, nyelvész, gyógypedagógus, medikus diákok számára, ugyanakkor legalább egy évtizedig érvényes összefoglaló és kiindulási irodalom lehet a kutatóknak is. Őszintén reméljük, hogy a kézikönyv alapvető tananyag lesz nyelvészeti és pszichológiai mesterképzésekben, doktori programokban.
Pléh Csaba (1945) Széchenyi-díjas egyetemi tanár, pszichológus és nyelvész, az MTA és az Academia Europaea tagja. Főbb kutatási területei: pszicholingvisztika, kognitív tudomány, pszichológiatörténet. Újabb könyvei: A lélek és a nyelv (2013), A megismeréstudomány alapjai (2013), A kognitív szempont a nyelv pszichológiájában (2013).
Lukács Ágnes (1974) egyetemi docens, nyelvész és pszichológus. Főbb kutatási területei: a nyelvi fejlődés és zavarai. Könyvei: Language Abilitiesin Williams Syndrome (2005), A magyar morfológia pszicholingvisztikája (2001), A téri megismerés és a nyelv (2003).
Vissza