Kisebbségi anyanyelv, tannyelv - nyelvi revitalizáció | 9 |
Kontra Miklós: Újratanulható-e egy anyanyelv? | 15 |
Az anyanyelv meghatározásai | 15 |
Lehet akkor egy anyanyelvet újratanulni? | 16 |
Ki tanulja újra? | 17 |
Egy nyelv felélesztése | 18 |
A közbeszédről | 20 |
A népakarat szerepéről | 21 |
Bibliográfia | 24 |
Pléh Csaba: Kritikus periódusok a nyelv elsajátításában | 26 |
A kritikus periódus és a fejlődési ablakok | 26 |
Különböző nyelvi szintek és az elsajátítás kritikus korszakai | 32 |
A kritikus periódus szociális meghatározottsága | 37 |
A fokozatosság kérdése egy lágyabb szociális keretben | 39 |
Bibliográfia | 39 |
Szarka László: A magyarországi kisebbségek asszimilációja és iskolai anyanyelvoktatása | 43 |
Bibliográfia | 52 |
Szesztay Ádám: Az 1960-as nemzetiségi iskolareform | 54 |
A reform előzményei | 54 |
A reform véghezvitele | 57 |
Az érintettek és a következmények | 62 |
A reform indoklása és háttere | 64 |
Imre Anna: A család és az iskola szerepe a nemzetiségi nyelv megőrzésében | 69 |
Bevezetés | 69 |
Család | 71 |
Iskola | 82 |
Összegzés | 93 |
Borbély Anna: A kisebbségi nyelv megőrzésének lehetőségei a magyarországi románoknál | 95 |
A nyelvmegőrzés társadalmi és demográfiai vonatkozású faktorai, valamint az etnikai identitástudat és a nyelvi attitűdök | 96 |
A nemzetiségi iskolai oktatás múltja és hatása a nyelvmegőrzésre | 100 |
A román nemzetiségi oktatás a kilencvenes években | 102 |
A család (a szülők) és az iskola | 103 |
Az iskolai nyelvhasználat | 105 |
Román és magyar nyelvtudás | 106 |
A román nyelven belüli nyelvváltozatok használata | 107 |
Tankönyvek | 109 |
Tananyagajánlások a román nemzetiségi iskoláknak a NAT-on belül: az elveszített lehetőség | 110 |
Hogyan segíthetné az iskola a nyelvmegőrzést a jövőben: összegzés és kitekintés | 111 |
Bibliográfia | 113 |
Demeter Zayzon Mária: A nemzetiségi anyanyelv 1989 után Komárom-Esztergom megye németek és szlovákok lakta településein | 114 |
Arnold Fuszenecker Helga: Kisebbségi "anyanyelv" oktatása egy magyarországi német település iskolájában | 128 |
Bibliográfia | 139 |
Szabó Andrea: A nemzetiségi és az államnyelv tanítása két szilágysági faluban | 141 |
Az államnyelv elsajátítása | 142 |
Az anyanyelv regenerálása | 145 |
Sándor Klára: Magyar nyelvélesztés? megjegyzések a csángó beiskolázási kísérletről | 153 |
A csángó beiskolázási akció | 154 |
A csángó "beiskolázás" bukásának okai: az akció előkészítetlensége | 156 |
A csángó beiskolázás bukásának okai: tudatlanság | 159 |
A csángó kultúra sajátosságai és ütközése a befogadók kultúrájával | 163 |
A csángó identitás jellemzői | 166 |
Nyelvi különbségek a csángók és a befogadó közösségek anyanyelve között | 170 |
A beiskolázási akció politikai motivációja | 174 |
Lehetséges-e a csángó nyelvélesztés? | 176 |
Bibliográfia | 180 |
Tóth Györgyné: Tankönyvek a kisebbségi nyelvoktatáshoz | 183 |
Melléklet: Tankönyvjegyzék | 186 |