1.062.486

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

A pszichológia örök témái

Történeti bevezetés a pszichológiába

Szerző
Szerkesztő
Grafikus
Lektor
Budapest
Kiadó: Typotex Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 411 oldal
Sorozatcím: Test és lélek
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN: 978-963-966-476-0
Megjegyzés: Fekete-fehér fotókkal, ábrákkal illusztrált.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Hogyan alakult a modern pszichológia emberképe? Vajon van-e ennek köze ahhoz, ahogyan köznapi életünkben egymáshoz mint érző és gondolkodó lényekhez közelítünk? Ez a rendhagyó pszichológiatörténet a modern szakmai és a köznapi pszichologizálást együtt, egymásra válaszolgatva tekinti át. Gondolatmenete a lélektan történetét mint a köznapi, naiv és a tudományos emberismeret közötti viszony történetét írja le. A könyv visszatérő kérdése az antropomorfizmus, valamint a lelki jelenségekben rejlő célirányosság beszédmódjának jogossága, illetve kapcsolata az oksági világmagyarázattal. Ennek előtérbe állításával a könyv a lélektant mint központi embertudományt mutatja be. A szerző három évtizedes pszichológiatörténészi múlttal a háta mögött ezt a viszonyt láttatja a pszichológia legizgalmasabb problémájaként.
A naiv és tudományos pszichológia egymáshoz kapcsolása sajátos visszatérő párokban jelenik meg. Olyan párokban, mint test és lélek, ember és állat, öröklés és környezet, rész és... Tovább

Fülszöveg

Hogyan alakult a modern pszichológia emberképe? Vajon van-e ennek köze ahhoz, ahogyan köznapi életünkben egymáshoz mint érző és gondolkodó lényekhez közelítünk? Ez a rendhagyó pszichológiatörténet a modern szakmai és a köznapi pszichologizálást együtt, egymásra válaszolgatva tekinti át. Gondolatmenete a lélektan történetét mint a köznapi, naiv és a tudományos emberismeret közötti viszony történetét írja le. A könyv visszatérő kérdése az antropomorfizmus, valamint a lelki jelenségekben rejlő célirányosság beszédmódjának jogossága, illetve kapcsolata az oksági világmagyarázattal. Ennek előtérbe állításával a könyv a lélektant mint központi embertudományt mutatja be. A szerző három évtizedes pszichológiatörténészi múlttal a háta mögött ezt a viszonyt láttatja a pszichológia legizgalmasabb problémájaként.
A naiv és tudományos pszichológia egymáshoz kapcsolása sajátos visszatérő párokban jelenik meg. Olyan párokban, mint test és lélek, ember és állat, öröklés és környezet, rész és egész, értelem és érzelem, egyén és közösség, tudat és tudattalan, normális és kóros.
A történeti és fogalmi bevezetés egyben a mai lélektan izgalmas vitakérdéseit is előtérbe állítja. A könyv egyszerre tankönyv a pszichológiával először ismerkedők számára, s ugyanakkor esszésorozat a pszichológia mai állásáról.
Pléh Csaba (1945) pszichológus és nyelvész, a hazai kognitív tudomány egyik kezdeményezője. Mindig arra törekszik, hogy a történeti, a biológiai és a kísérleti elemzéseket egymáshoz viszonyítsa az emberi megismerés értelmezésében. Felfogásában a megismerő, az érzelemteli és a célokat követő ember egységben tekintendők. Ebben a könyvében sajátos felépítésben tárgyalja a pszichológia történetét: nem az időrendiség, hanem a tematika adja a vezérfonalat. Vissza

Tartalom

ELŐSZÓ 11
1. FEJEZET / A NAIV ÉS A TUDOMÁNYOS EMBERISMERET
1.1 A népi pszichológia fogalma, eredete és értéke 15
1.2 A tudományos pszichológia rendszeressége 20
1.3 Versengő emberképek a pszichológiában 27
1.4 A magyarázatok fajtái a pszichológiában 28
1.5 Szakirodalmi eligazító 30
2. FEJEZET / A MODERN PSZICHOLÓGIA TÖRTÉNETÉNEK VÁZLATA
2.1 Az előtörténet 31
2.1.1 A filozófiai emberképek 33
2.2 A modern pszichológia megjelenése 38
2.2.1 A kísérleti mérés megjelenése a pszichológiában 39
2.2.2 A funkcionalista alternatíva 42
2.2.3 Pszichológia a betegágynál 42
2.3 A századforduló vitái 44
2.3.1 Strukturalisták és funkcionalisták 44
2.3.2 A szellemtudomány kísértése 47
2.4 A 20. század első felének pszichológiája 51
2.5 A kognitív pszichológia a 20. század végén 55
2.6 A mai pszichológia: a fejlődő ember 57
2.7 Szakirodalmi eligazító 59
3. FEJEZET / TEST ÉS LÉLEK. AGY ÉS A LELKI JELENSÉGEK
3.1 A modern hagyomány elindítója: Descartes 64
3.1.1 Mi a lélek helye? 64
3.1.2 A reflex karrierje 69
3.2.3 Reflex és célszerűség 71
3.1.3.1 Reflex és tanulás a 20. században 72
3.2 „Test és lélek" a modern pszichológiában 75
3.2.1 Paralellizmus, kölcsönhatás, azonosság 79
3.2.1.1 A nagy iskolák test és lélek viszonyáról 83
3.3 A lokalizáció: Gálitól a neurális képalkotásig 89
3.3.1 Gall és a dudorok 90
3.3.2 Modulok sokasága vagy hierarchiája: a lokalizáció mai elképzelései 96
3.3.2.1 A modulok többféle értelme 96
3.3.3 A hálózatok világa és az idegrendszer 105
3.4 A mai idegtudomány és a test-lélek-kérdés 109
3.4.1 Rendszerviszonyok és a hálózatok 109
3.4.2 A test-lélek-kérdés és az agy evolúciója 110
3.4.3 A modern neurobiológia módszertani eszköztárának változása 110
3.5 Szakirodalmi eligazító 113
4. FEJEZET / EMBER ÉS ÁLLAT. KÜLÖNBSÉGÜK ÉS HASONLÓSÁGUK A PSZICHOLÓGIÁBAN
4.1 A folytonossági és a szakítási felfogás előtörténete 116
4.2 A darwini ihletésű összehasonlító lélektan megjelenése: módszertani kérdések 118
4.2.1 Vita az amőbák szándékairól 122
4.3 A módszertantól a redukcionizmusig. Az összehasonlító szemlélet sorsa a behaviorizmusban 124
4.3.1 A tanulás strukturális szemlélete és a tanulás korlátai 126
4.4 Az etológia és az evolúciós pszichológia mint a kifinomult minőségi szemlélet ember és állat viszonyában 130
4.4.1 Az evolúciós elvek általános érvénye: az evolúciós pszichológiai program 131
4.4.1.1 Folytonosság és ugrás vitái újfent 133
4.4.2 Az evolúciós gyorsító mechanizmusok vitái 135
4.4.3 Az állatkísérletek lehetőségei 137
4.5 Szubsztanciális felfogások ember és állat viszonyáról 138
4.5.1 Kardos Lajos felfogása az állati gondolkodásról 138
4.5.2 Leontyev közvetítési iskolája 139
4.5.3 Merlin Donald és a reprezentációs forradalmak 140
4.5.4 Tomasello biológiai kulturális felfogása 141
4.5.5 Pedagógiai hozzáállás. Gergely és Csibra 143
4.6 Szakirodalmi eligazító 143
5. FEJEZET / ÖRÖKLÉS ÉS KÖRNYEZET A PSZICHOLÓGIÁBAN
5.1 A lelki jelenségek eredete és öröklés-környezet általi meghatározottsága 147
5.2 A nativizmus reneszánsza az 1960-as években 151
5.2.1 A modern etológia megjelenése 152
5.2.2 A humán csecsemőkutatások és a nativizmus reneszánsza 158
5.3 A nyelvelsajátítás mint az innátista és empirista érvelés kiemelt területe 160
5.3.1 A nyelvi bemenet. Tényleg olyan szegényes lenne? 164
5.3.2 Nyelvközi összehasonlítások 166
5.3.3 A legkorábbi szakaszok vizsgálata 167
5.3.4 Sajátos genetikai elemzések 167
5.4 Modern genetika, genetikai zavarok és a pszichológiai fejlődés 168
5.5 A fejlődést magyarázó modellek és az öröklés-környezet-vita mai alternatívái 174
5.5.1 Versengő fejlődéselméletek 176
5.5.1.1 Piaget és az értelmi fejlődés szakaszai 177
5.5.1.2 Henry Wallon és az érzelmek és mozgások szerepe 179
5.5.1.3 Vigotszkij közvetítési felfogása 179
5.5.1.4 Bruner és Karmiloff-Smith reprezentációsváltás-felfogása 180
5.6 Egyéni különbségek és öröklés 182
5.6.1 Az ikerkutatások világa és az öröklés-környezet-viták 189
5.7 Fejlődésmodellek és az idegrendszer kibontakozása 194
5.8 Szakirodalmi eligazító 196
6. FEJEZET / ÉSZ ÉS ÉRZÉS, ÉRTELEM ÉS ÉRZELEM
6.1 Lehet-e érzelem nélkül élni? 199
6.2 Az érzelmek dimenziói és saját rendszere 201
6.2.1 Az érzelmi kifejezés rendszere 204
6.3 Döntések és érzelem 208
6.4 Hangulat és emlékezet 210
6.5 Érzelem és kultúra 211
6.6 Szakirodalmi eligazító 213
7. FEJEZET / KULTÚRA ÉS VISELKEDÉS: A KULTURÁLIS PSZICHOLÓGIA
7.1 A kultúra és az egyéni lelki jelenségek kapcsolata 215
7.1.1 Társadalom és egyén: három átfogó felfogás 216
7.1.1.1 A szabály és a konstrukcionizmus 221
7.1.1.2 A társas konstrukcionizmus vitái 222
7.2 A klasszikus pszichológia válaszai a kultúra és egyéni viselkedés viszonyára 223
7.2.1 A szellemtudományos irány 224
7.2.2 A francia szociológiai iskola felfogása a társas élet és a lelki jelenségek viszonyáról 230
7.2.3 A pszichoanalitikusak és a mélylélektan felfogása kultúra és egyén viszonyáról 233
7.3 A mentális funkciók történeti meghatározottsága: Piaget és a Vigotszkij-iskola 235
7.4 Az emberré válás és a gondolkodás keletkezése 237
7.4.1 Kommunikáció és reprezentáció, közlés és gondolkodás az emberré válásban 238
7.4.2 A kulturális tanulás és a kultúra 242
7.5 Társadalmi haladás és pszichológiai diszpozíciók a modern világban 244
7.6 Szakirodalmi eligazító 245
8. FEJEZET / EGYÉN ÉS KÖZÖSSÉG
8.1 Társas élet az állatvilágban és az embernél 248
8.2 Csoportok és egyének: a tömeglélektantól Lewinen át a mai csoportkutatásig 254
8.2.1 A tömegek réme 254
8.2.2 A vonzalmi rendszerek és a csoportok 255
8.2.3 Az emberi csoportok és a vezetés 257
8.3 Az utánzás mint az egyén és a csoport közötti kölcsönhatás központi esete 260
8.4 A kulturális integráció és a mérnek 262
8.5 Szakirodalmi eligazító 264
9. FEJEZET / TUDAT ÉS TUDATTALAN
9.1 Egy kis fogalmi kirándulás 267
9.2 A tudat megkérdőjelezése: a nem tudatos vizsgálódás felmerülése a 19. században 269
9.2.2 Irracionális felfogások 269
9.2.2 Racionális megközelítés 270
9.2.2.1 Az észlelés és a tudat az első laboratóriumokban 271
9.3 A tudat státusza a nagy pszichológiai iskolákban 274
9.3.1 A tudat kérdése a klasszikus tudatlélektanban 274
9.3.2 A behavioristák és a tudat 277
9.3.2.1 A tudat kiiktatása vs. módszertani behaviorizmus 278
9.4 A tudat problémája a modern tudományban 279
9.4.1 Tudatosság és kognitív hozzáférés 280
9.4.1.1 A tudat változékonysága 281
9.4.1.2 Az információ és a hozzáférés mint a tudatosság jellemzői 282
9.4.2 A tudat és az éberség kérdése 284
9.5 A tudat és a saját test élménye 286
9.6 A tudatosság idegrendszeri alapjai 288
9.6.1 A hasított agy és a tudat 290
9.6.2 A tudat és az agyi irányítóközpontok 292
9.7 A tudat keletkezése a törzsfejlődésben 294
9.7.1 A tükörneuronok különös világa 298
9.7.1.1 Merlin Donald tudatkeletkezési elmélete 300
9.8 A tudattalan mint sajátos szerveződés: Freud vitatott öröksége 302
9.9 Szakirodalmi eligazító 305
10. FEJEZET / NORMÁLIS ÉS KÓROS A PSZICHOLÓGIÁBAN
10.1 A megszállottságtól a felszabadulásig 308
10.2 Az organikus pszichiátria létrejötte és kapcsolata a pszichológiával 310
10.2.1 Az organikus betegségfogalom 310
10.2.2 A neurológia első sikerei és a kóros viselkedés 312
10.3 A mentális zavarok funkcionális szemlélete 314
10.3.1 A pszichoanalízis többféle értelme 316
10.3.2 A funkcionális szemlélet sorsa a 20. század közepén 320
10.3.2.1 A toleráns kudarccsökkentés 320
10.3.2.2 A neofreudisták 321
10.3.3 A funkcionális szemlélet további sorsa 323
10.3.3.1 Evolúciós pszichopatológia 323
10.4 Biológiai és szociális a pszichopatológia mai felfogásaiban 326
10.4.1 Korai biológiai modellek a személyiséglélektanban 326
10.4.2 Korunk áttörése: a genetikai és idegtudományi modellek a személyiséglélektantól a pszichopatológiáig 327
10.4.3 A neurális ember és a betegségek 330
10.4.3.1 A normalitás és az értékrend 336
10.5 Szakirodalmi eligazító 337
11. FEJEZET / RÉSZ ÉS EGÉSZ A PSZICHOLÓGIÁBAN
11.1 Elemek - struktúrák - egészek a kísérleti lélektanban 343
11.1.1 Egészek és struktúrák 343
11.1.2 Hol vannak az egészek? Odakint vagy idebent? 352
11.2 Egészek és részek az emberi gondolkodás szerveződésében 356
11.2.1 A sokarcú értelemről még egyszer 356
11.3 A személyiség és az egész problémája 359
11.3.1 A pszichoanalitikus dekompozíció 362
11.3.2 Vonáselméletek 363
11.3.3 A típusok világa 364
11.4 Szakirodalmi eligazító 366
12. FEJEZET / A PSZICHOLÓGIA ÉS A TECHNIKA
12.1 Antropológiai elképzelések az eszközök szerepéről az ember életében 370
12.1.1 Az instrumentális emberkép 372
12.1.1.1 A harmadik világ és a tárgyak rendszere 374
12.2 A mérőeszközök és a pszichológia 374
12.3 A gép mint az ember modellje 379
12.3.1 A számítógép a pszichológiában 380
12.3.1.1 Gépek és tudományos pszichológia 381
12.3.1.2 A számítógép és a köznapi élet naiv pszichológiai közegének megváltozása 382
12.3.2 Átgyúrja-e a technológia az ember önképét? Az asztali géptől a hálózatokig 384
12.3.2.1 Külső és belső viszonya 385
12.3.2.2 Architekturális változások és a mai információs technológia 385
12.3.2.3 Tudás és készség viszonya 386
12.4 Szakirodalmi eligazító 387
13. FEJEZET / A PSZICHOLÓGIA A HIVATÁSOK RENDSZERÉBEN
13.1 A győzedelmes pszichológiai szakma 391
13.1.1 Az akadémikus pszichológia stabilizálódása 392
13.1.2 Az alkalmazott lélektan stabilizálódása 393
13.1.3 Ki tanul pszichológiát? 394
13.2 Szakirodalmi eligazító 397
IRODALOMJEGYZÉK 399
NÉVMUTATÓ 405
TÁRGYMUTATÓ 409

Pléh Csaba

Pléh Csaba műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Pléh Csaba könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem