Bevezetés | 5 |
Első könyv | 30 |
Második könyv | 33 |
Az állam keletkezése | 33 |
A primitív állam élete | 37 |
Az igények növekedése megnöveli az államot | 39 |
Az állam területének védelme: a hivatásos hadsereg | 40 |
Milyeneknek kell lenniök az állam őreinek? | 42 |
Az állam őreinek nevelése | 46 |
Harmadik könyv | 47 |
A vezetők kiválasztása | 47 |
A polgárok tekintsék testvéreknek egymást | 51 |
Három emberfajta | 51 |
Az őröknek nem lehet magántulajdonuk | 53 |
Negyedik könyv | 56 |
Boldogok-e az őrök? | 56 |
A gazdaság és a szegénység egyaránt ártalmas | 58 |
Háború | 59 |
Mekkora legyen az állam? | 61 |
Minden a neveléstől függ | 62 |
A nevelés terén káros az újítás | 63 |
Nem kell minden apróságot szabályozni | 64 |
Vallás | 68 |
Hol találjuk meg az államban az igazságosságot? | 68 |
A négy erény az államban | 69 |
A bölcsesség | 70 |
A bátorság | 72 |
A józan önmérséklet | 74 |
Az igazságosság | 77 |
Az igazságosság az egyes emberben | 81 |
Az állam erkölcsössége a polgárok erkölcseinek a függvénye | 83 |
A lélekben három hajlam van: gondolkodás, indulat, vágyakozás | 84 |
A vágyakozás különbözik a gondolkodástól | 89 |
Az indulat küólönbözik a vágyakozástól és a gondolkodástól | 90 |
Az egyén igazságossága | 93 |
Az igazságtalanság | 97 |
Az igazságosság a lélek egészsége, az igazságtalanság a betegsége | 97 |
Az igazságosság előnyös, az igazságtalanság káros | 98 |
Az igazságtalanság fajai | 99 |
Ötödik könyv | 100 |
Nő- és gyermekközösség | 100 |
A nők nevelése és kötelességei ugyanazok, mint a férfiaké | 103 |
A férfi és a nő képességei közt nincs alapvető különbség, csak fokozati | 107 |
A férfiak és nők egyforma alkalmazásának előnyei | 111 |
A nő- és gyermekközösség az őröknél és ennek előnyei | 113 |
A gyermekek nevelése | 118 |
A nő- és gyermekközösség erősíti az állam egységét | 120 |
Az őrök boldogsága | 126 |
Katonai nevelés | 128 |
Fegyelmezés és jutalmazás | 130 |
Az ellenséggel való bánásmód | 132 |
Görögök egymás közti háborúskodása | 134 |
Hogyan valósulhat meg az ideális állam? | 136 |
Ki a filozófus? | 149 |
"Tudás" és "vélemény" | 143 |
A "vélemény" | 148 |
Hatodik könyv | 150 |
A filozófusnak kell kormányoznia, mert csak ő ismeri az igazságot | 150 |
A filozófus-természet tulajdonságai | 152 |
A filozófusok állítólag értéktelenek az állam szempontjából | 155 |
Ennek az állam az oka: miért használja fel őket? | 156 |
Miért fejlődik rosszul a legtöbb filozófus? | 159 |
A filozófus-természetet megrontja a környezete | 161 |
A filozófiát elárasztják a selejtes elemek | 167 |
Az igazi filozófus kénytelen visszavonulni | 169 |
Hogyan kellene ápolnia az államnak a filozófiát? | 171 |
Még a tömeget is meg lehetne győzni a filozófia értékéről | 175 |
A filozófia az államot isteni mintára alkotja meg | 176 |
Lehetséges, hogy egy államot filozófusok kormányozzanak? | 178 |
Az őröknek a "jó" eszméjét kell megkeresniök | 182 |
Mi a "jó"? | 184 |
Miként a Nap megvilágítja a látható dolgokat, akképpen a "jó" az ésszel felfogható dolgokat | 188 |
A megismerés tárgya négyféle, s ugyancsak négyféle a megismerés formája is | 190 |
Hetedik könyv | 194 |
Barlang-hasonlat | 194 |
Életünk olyan, mint a barlanglakóké | 197 |
A nevelésnek a lélek szemét a "jó" felé kell irányítania | 199 |
A filozófusokat kényszeríteni kell az államvezetésre | 201 |
Milyen tudományokkal kell nevelnünk a filozófust? | 204 |
Minden tudomány még csak bevezetés a dialektikába | 212 |
A dialektika célja a "jó" megismerése | 214 |
A dialektika megismerőinek nevelése | 217 |
A helytelenül művelt dialektika veszélyei | 219 |
Kiválasztás | 221 |
Nyolcadik könyv | 224 |
Milyenek legyenek az őrök? | 224 |
A hibás államformák | 225 |
A timokrácia | 227 |
A timokratikus állam jellege | 230 |
A timokratikus jellemű ember | 231 |
Az oligarchia | 234 |
Az oligarchia jellegzetes hibái | 235 |
Az oligarchikus jellemű ember | 238 |
A demokrácia | 241 |
A demokratikus állam jellegzetes vonásai | 244 |
A demokratikus jellemű ember | 246 |
Hogyan lesz az oligarchikus jellemű emberből demokratikus jellemű? | 249 |
A türannikus állam | 252 |
A túlságos szabadság szolgaságra vezet | 255 |
Három társadalmi réteg: herék, szegények, gazdagok | 256 |
A nép vezért keres | 259 |
Hogyan lép fel a türannosz? Mik a jellegzetes tulajdonságai? | 260 |
A türannosz testőrsége és környezete | 262 |
Kilencedik könyv | 265 |
Tizedik könyv | 266 |
A pamphüllai Er látomása | 267 |
Végső tanulság | 276 |
Jegyzetek | 277 |