A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Petzelt József a Mo. Kir. tud. Egyetem mérnöki Intézeténél 1847/8 iskolai évben tartott előadásai útépítészetből

Szépművészetek és böcseleti tudor; felavatott Mérnök; a Magyar kir. tud. Egyetemnél gyakorlati mértan, viz-hid és útépitészet r. ny. tanára; Tettes Nő Varasd V. megyének Táblabirája

Szerző
Szerkesztő
Lektor
Budapest
Kiadó: Közlekedéstudományi Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Tűzött kötés
Oldalszám: 152 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 20 cm
ISBN: 963-601-215-6
Megjegyzés: A Hreuss József által íródott, Frank József által nyomott eredeti példány számozott reprint kiadása. Angol és német nyelvű összefoglalóval. Fekete-fehér ábrákkal, eredeti kéziratok másolatával.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Gróf Széchenyi István, a reformkor egyik legnagyobb személyisége megálmodta, megszervezte és irányította az ő korának nagyszabású közlekedési terveit, építéseit. Maga mellé vette a legkiválóbb... Tovább

Előszó

Gróf Széchenyi István, a reformkor egyik legnagyobb személyisége megálmodta, megszervezte és irányította az ő korának nagyszabású közlekedési terveit, építéseit. Maga mellé vette a legkiválóbb szakembereket, akik a folyószabályozásokat, a híd- és vasútépítéseket végrehajtották. Vásárhelyi Pál a folyamszabályozás, W. T. Clark a hídtervezés, Clark Ádám a hídépítés legkiválóbb művelője volt. Munkájuk eredményét a mai kor embere is élvezi.
Kevesebb szó esett eddig olyan személyekről, akik a mérnökök intézményes képzésére tették életüket, munkásságukat. Ezek egyike volt Petzelt József, a Tudományegyetem Mérnöki Intézetének igazgatója. Nem véletlen, hogy 1848-ban, amikor Széchenyi közlekedési koncepcióját az országgyűlés elfogadta, akkor jelent meg az addigi legszínvonalasabb útépítési jegyzet Petzelt József előadásaiból.
Ő maga korábban Olmützben volt katonai műszaki oktató, s 1841-46-ban lett egyetemi tanár - többek között az „Útépítészet" előadója.
Az itt bemutatott jegyzete a legkorszerűbb angol, francia, német, osztrák és olasz módszereket állítja példaként a magyar útépítésekhez, mint ajánlatot a hazai viszonyokra alkalmazva.
A korábbi, 1840-ben kiadott Verebélyi féle hydrotechnikai jegyzethez képest minőségi ugrást jelent az első önálló és minden szempontból komplett „Útépítészet" című, kézzel írott kőnyomatos jegyzet, amelyet bőven elláttak illusztrációkkal.
Ez a kiadvány, amelyet most az olvasó elé tárunk, csak kivonata az egész műnek, de így is tanulságos lehet - különösen a szakembernek -, hogy már 1848-ban megemlíti az aszfaltburkolatot, s milyen fontosnak tartja a pálya, a jármű és a forgalom összefüggéseit.
A magyar útépítés, és maga az útügy is a legkorszerűbb európai és amerikai példákon nevelkedett és szerveződött, de minden időben példát is adott a nyugatnak technológiában, szervezésben. Tőlünk tanulták a németek az öntöttaszfalt-építés magyar módszerét, s ugyancsak magyar cég közreműködésével készült Németország első aszfaltbeton burkolata Stuttgartban 1908-ban. A két világháború között a betonútépítés élvonalát képviseltük. Az 1970-es években az érdesített homokaszfalt burkolatépítésnél nálunk alkalmazták a nagy szélességű érdesítő anyag terítését, amelyhez külön megrendelésre építette egy angol cég a különleges zúzalékszórót stb., stb.
Most, amikor elkészítettük az Országos Közúthálózat Fejlesztési Programját, remélhetjük, hogy a mostoha körülmények ellenére a magyar útépítő szakma kiváló képviselői újból bebizonyítják életrevalóságukat, és biztosítják a földrajzi helyzetből eredő kötelezettségünket: a hazai és a nemzetközi forgalom folyamatosságát. Ehhez nyújt erőt és bíztatást Széchenyi István öröksége és a visszatekintés a múlt szellemi nagyságaira.
Ezen gondolatokkal ajánlom figyelmébe az olvasónak ezt a kiadványt. Vissza

Tartalom

I. Szakasz. Általános ismertetések
1. Czikk Geognosiai és földismertetési értelmezések 1
1. $. Folyó vizek a föld felületén 1
2. $. A földfelület idomzata egyes részeinek nevei 3
3. §. A kőnemek befolyása hegyek és völgyek idomára 3
4. §. Út építészeti czélokra szolgáló mappák 4
2. Czikk. Kocsik Szekerek.
5. §. 4 kerekű kocsik és szekerek helyesebbek, mint 2 kerekű 4
6. §. Kocsik s sikerek főrészeinek tulajdonai 5
7. §. Szekerek legnagyobb megterhelése 10
8. §. Kocsik és szekerek vontatására szükséges erő különféle utakon. Súrlódási tényező 11
9. §. A lovak sebessége, vontató ereje s fenntart, költsége 13
3. Czikk Utak esete
10. §. Lejtős úton szükséges vontató erő elméleti meghatározása 15
11. §. Az utak esete gyakorlati tekintetből 18
II. Szakasz. Út tervezet szerkesztése
1 Czikk Az út vonalata általános meghatározása
12. §. Az utak czélja, fő nemei, s ezen fő nemek erényei s hibái 20
13. §. Közelebb értekezések hegy utakra nézve 22
14. Közelebb értekezések völgy utakra nézve 22
15. §. Völgyen keresztül vezető utak iránti fő nézetek 23
16. §. Közelebb értekezések lejtőkre nézve 25
17. §. Egyenes vonalatú lejtő helyett f. vonalaton tűrhető kerület
18. §. Általános eljárás, miként a vonalat főiránya határoztatik meg 26
19. §. Egynéhány példák az út fő vonala feltalálása fölött 28
2 Czikk Az útvonal iránya részletes meghatározása
20. §. Lejtők kitűzése a mappán, ha azon fekm. rétegek kijelölvék 29
21. §. Lejtők közvetlen kitűzése hegy oldalán a nélkül, hogy fekmentes rétegekkel felvéve lenne 32
22. §. Hegy, vagy felegy utak kitűzése 34
3. Czikk Alap, s biztosítási építmények Az út keresztszelvénye
23. §. Az út alapjának épitése 34
24. §. Az út töltés építésének módja 36
25. §. A víz levezetése 40
26. §. Az út bekerítése, vagy is oldal építése 42
27. §. Takarék úti anyag raktárai 43
28. §. Az út szélessége 43
29. §. Az út domborúsága 45
30. §. Út fordulások 46
31. §. Út kanyargók 50
4. Czikk. Út építésének különféle módjai
32. §. Út építésének különf. módjairól általánosan 52
33. §. Gyalog út 53
34. §. Zsákmányos lovak s hajók vontatására szolgáló út 54
35. §. Kocsi utak fő nemei 54
A.) Ideiglenes utak
36. Elmozdítható utak 55
37. Elmozdithatlan utak 55
B.) Állandó utak
38. §. Ó római utak 57
39. §. Ó frank és austria honi utak 58
40. Új frankhoni, vagy is Trésaguet útja 59
41. §. Mac Adam útja 60
42. §. James Paterson útja 61
43. §. Umpfenbach módja 61
44. §. Újabb poroszhoni útja (Vedecke szerint) 62
45. §. Telford és Parnell angol módjai 63
46. §. Polonceau módja 64
47. John Makneil módja 65
48. §. Morandier, Coulaine és Bormans módjai: miként az út anyaga öszszoríttathatik 66
49. §. Vegyült utak 66
50. Telford s Parnell részint kövezetes részint Macadam útjai 66
51. Kövezet 66
5. Czikk Különféle szükséges, s hasznos, s díszítő építmények, s helyreállítások utaknál
52. §. I. Csatornák és hidak 69
53. §. II. Vendéglő- posta-, vám és út ápolgatási házak 70
54. §. III. Mértfők-, út és határmutatók 70
55. §. Vám fák és vám kapuk 72
56. Kutak, források, nyűg- és forduló helyek 73
57. §. Fa sorok s sövények az út szelein 73
6. Czikk. Út tervezetének rajzolása, és előmértékének (...) készítése
58. §. Az útvonal és környékének felmérése fekm. rétegek nélkül 74
59. §. A hossz és keresztszelvények rajzolása 76
60. §. Az útvonal beléirása a hosszszelvényekbe 77
61. §. Az út keresztszelvényei beírása a földfelület keresztszelvényébe 78
62. §. Feltöltés s leásás közti határvonal meghatározása a tervezett út felőli nézetében 79
63. §. A feltöltés és leásás köbfogatának kiszámítása (1ő mód Umpfenbach szerint) 80
64. §. A feltöltés és leásás köbfogatának kiszámítása mód Stampfer 84
65. §. Még némely ide tartozó értekezések 86.
66. §. Föld és szikla leásás felhasználatának jegyzéke 87
67. §. Földszállítási költség kiszámítása 89
68. §. Út építészeti munkákért járó dijak egymásközti viszonya 89
69. §. Út építészeti terv előleges költség vetésének példája Umpfenbach szerint
III. Szakasz. Új utak építése
70. §. Új utak építéséről általánosan
71. §. Új ut építésére szükséges eszközök 99
72. §. Az út pálya, és minden részei kitűzése építészetének végrehajtása végett 101
73. §. Észrevételek a leásás iránt 103
74. §. Észrevételek a feltöltés iránt 103
75. §. Észrevételek a kőrepesztés körül 104
76. §. Észrevételek a kőpályához szüks. anyag készítésére nézve 105
77. §. Észrevételek a kőpálya készítése körül 106
78. §. Észrevételek a kövezés körül 107
79. §. Észrevételek a falak s hidak iránt 107
IV. Sz. Utak fentartása
80. §. Az utak fentartásáról általánosan 108
81. §. Régi s újabb frankhoni vagyis Tresaguet módja 108
82. §. Mac Adam és James Paterson módja 108
83. §. Az új poroszhoni mód
84. §. Telford módja 109
85. §. Berthoult Ducreux módja 109
86. §. Frank honban 1837. évben tervezett utak fent. rendszere 110
87. §. Dumas módja 112
88. §. A havak felhalmozása az úton 114
V. Szakasz. Út építészeti és fentartási személyzet
89. §. Alkalmatos út épitészeti s fentartási személyzet fontosságáról 115
90. §. Porosz honi út építészeti személyzet 116
91. §. Némelly értekezések a frankhoni út ápolgatok fölött 120
VI. Sz. Útépitészeti és fentartási költségek külön országokban
92. § 122
Toldalék: Jelesebb útépitészeti munkák 124
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem