Előszó
A magyar felsőoktatás életébe jelentős változást, fordulatot hozott az Európai Unió országainak a felajánlása, pénzügyi támogatása, amelyet PHARE-programként ismer mindenki. Ennek a programnak egy kis szelete a TEMPUS-pályázat. Mit is jelentett ez a pályázat a Kecskeméti Tanítóképző Főiskola számára?
A visszaemlékezésben nem kell túl messzire menni. Az első pályázati felhívást 1990-ben hozta a postás. A rendkívül részletes útmutatót átolvasva nehezen tudtuk elképzelni, hogy képesek leszünk a feltételeknek megfelelni. De bizonyítottuk, hogy igen, meg tudjuk teremteni azokat a feltételeket, amelyek a sikeres pályázathoz kellenek.
Elsőként kell említenem az Európai Unió országaival kialakított kapcsolatokat. Szerencsénk volt. Rátaláltunk két olyan főiskolára, egyetemre, amelyek hajlandóak voltak velünk, a Kecskeméti Tanítóképző Főiskolával együttműködni. Angliából, Birminghamből Gordon Benfield főigazgató látogatott el intézményünkbe, hogy tájékozódjon, vajon érdemes-e velünk kapcsolatot kialakítani. Az elfogadást az jelentette, hogy a Westhill és a Newman College partnerként állt mellénk, vállalkozott arra, hogy közös TEMPUS-pályázatot készítsünk.
Szükség volt azonban még egy nyugat-európai partnerre. S megint milyen szerencsénk volt! Franciaországból, Rennes-ből jött segítség, Madame H. Le Trehuidic és Guilbert Turco személyében. A két külföldi intézmény vezetőinek, az együttműködést segítő kollégáknak itt szeretnénk köszönetet mondani a Kecskeméti Tanítóképző Főiskola oktatói, dolgozói, hallgatói és a magam nevében.
A külföldi partnerek megléte még nem jelentette volna a sikert. Meg kellett találnia főiskolán belül is a segítő kollégákat és azt a személyt, akinek szakmai felkészültsége nélkül nem született volna meg az első sikeres pályázat a "PETIT". Köszönet Kruppa Évának, aki a Tempus-programok felelőseként széleskörű szervezőmunkát végzett ennek és a többi sikeres pályázatnak az elkészítésével, a programok zökkenőmentes lebonyolításával.
A jelen kötet a "PETIT"-program eredménye. A háromnyelvű kiadvány minden egyes tanulmánya, minden mondata annak a bizonyítéka, hogy összefogással, egymást segítve nagy feladatok végrehajtására lehet vállalkozni.
Szeretettel ajánlom minden Olvasónak a kötetet. Olvassa mindenki úgy, hogy közben lássa, - a program, amiről ez a könyv szól, közelebb hozza a célt, hogy Magyarországot, Kecskemét városát Európa országainak fiataljai ne csak a térképről ismerjék.
A cikkek arról is tanúskodnak, hogy az oktatók, hallgatók, akik hosszabb, rövidebb időre eljutottak Angliába, Franciaországba, azok magyarságtudatban is gazdagodtak, megerősödött bennük az a jóérzés, hogy nemcsak kapni, de adni is tudunk, hiszen az ide látogató oktatók, hallgatók, sokat kaptak a magyar kultúrából, megismerhették oktatási rendszerünket, életformánkat, vendégszeretetünket.
A TEMPUS "PETIT"-pályázata volt az európai együttműködés irányába tett első lépés, ennek folytatásához járul hozzá a megjelenő kötet.
Vissza