1.067.168

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Irodalom 9. II.

A középkor irodalmából/A reneszánsz irodalmából/A magyar barokk irodalmából/A francia klasszicista dráma

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: Nemzeti Tankönyvkiadó Zrt.
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 208 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 29 cm x 20 cm
ISBN: 978-963-19-6905-4
Megjegyzés: Színes illusztrációkkal. Tankönyvi száma: KHF/3778-13/2010.
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Az évfolyamonként két kötetből álló, a műveltségközvetítést és képességfejlesztést egyaránt előtérbe helyező korszerű tankönyvcsalád felépítése maximálisan támogatja mind a tanórai ismeretszerzést, mind pedig az otthoni tanulást. A színes kivitelezésű kötetek tartalmazzák - eltérő tipográfiai megoldásokkal jelezve - az ismeretközlő szövegeket, a szemelvényanyagot, a kérdéseket és feladatokat, valamint a kiegészítő jellegű, elsősorban a témában elmélyedni szándékozó diákoknak szánt ismeretközlő szövegeket, műrészleteket és az ezek feldolgozását segítő feladatokat.

Tartalom

A KÖZÉPKOR IRODALMÁBÓL 6
A KÖZÉPKOR 6
Kettős világkép 8 | Kettős emberkép 8

EGYHÁZI IRODALOM 9
A vallomás mint lelki önéletrajz 9
Önelemző igény 91 | Szent Ágoston: Vallomások. A kerti jelenet - részletek 10 | Önreflexió
és útallegória 13 | Prózapoétikai eszközök 13 | Bibliai útmutatás 14
Himnuszköltészet 17
Jellegzetes szövegcsoport 17 | Assisi Szent Ferenc: Naphimnusz 18 | Megtapasztalható
tökéletesség 19 | Nyelvi megalkotottság 20 | Jacopone da Todi: Stabat mater... 22 |
Mária-himnusz 24 | Lírai elbeszélés 24 | Ima 24 | Nyelvi megformáltság 24

A KÖZÉPKOR MAGYAR IRODALMÁBÓL 26
Beilleszkedés 26
Az első magyar nyelven megmaradt vers 26
Az Ómagyar Mária-siralom 26 | Ismeretlen szerző: Ómagyar Mária-siralom 27 | Kapcsolat
a pogány lírahagyománnyal 28 | Drámai jelenetezés 28 | Nyelvi megformáltság 29 | Demjén Ferenc: Honfoglalás - részlet 29 | P. Mobil: Honfoglalás - részlet 29 | Kovács András Ferenc: Madonna a gyermekkel 30
Prédikáció írott magyar nyelven 30
Ismeretlen szerző: Halotti beszéd és könyörgés 31 | Műfajhoz igazodó fordítás 32 | Felépítése 32 | Kosztolányi Dezső: Halotti beszéd - részlet 33 | Márai Sándor: Halotti beszéd - részlet 33
Legendák, intelmek, geszták 34
A Margit-legenda 34 | Szent Margit legendája - részletek 34 | Az alázat mint erény 37 |
Szent István intelmei Imre herceghez - részletek 38 | Anonymus: Gesta Hungarorum - részlet 39

VILÁGI IRODALOM 40
Lovagi epika és líra 40
Lovagi kultúra 40 | Roland-ének - részlet 40 | Jelképhasználat 42 | Trubadúrok
és minnesángerek 42 | Walter von der Vogelweide: A hársfaágak csendes árnyán 43 | Földi
szerelem 44 | Carmina Burana- részlet, Tavasz édes mámorában 45 | Carmina Burana- részlet, Félre könyvek, doktrínák 46
Egy misztikus utazás - Részletek Dante Alighieri Isteni színjátékából 47
Téma 47 | Pokol, I. ének - részlet 49 | Allegorikus kifejezésmód 51 | Út, utazás 52 | Párduc, oroszlán, farkas 53 | Vergilius 53 | Számszimbolika 54 | Cím, műfajszintézis 54 | Homérosz: Odüsszeia, XI. ének - részlet 54 | Biblia, Újszövetség,, Pál II. levele a korinthusiakhoz - részlet 55 | Pokol, III. ének - részlet 56 | A Pokol kapujának felirata 57 | Pokol, XXVI. ének - részlet 58 | Találkozás Odüsszeusszal 60 | A hit és a tudás
példázata 61
Személyesség és öntudat Francois Villon költészetében 62
Öntörvényűség 62 | A Nagy Testamentum - részletek 63 | Ballada a hajdan való idők szépasszonyairól 64 | Ballada a Vastag Margot-ról 65 | Életképek egy bordélyházból 66 | A lovagi szerelem paródiája 67 | Köznapi beszédmód és tolvajnyelv 67 | Ellentétek (Vegyes költemények és balladák) 68 | Gyász-irat melyet maga s társai számára szerzett a költő, mialatt fölakasztásukat várták (Vegyes költemények és balladák) 69 | Könyörgés az élőkhöz 70 | A test pusztulásának víziója 71 | Remény a bűnbocsánatban 71 | A felakasztását váró Villon négy sora 72 | Négysoros vers, melyet Villon halálítélete szélére írt 72

A RENESZÁNSZ IRODALMÁBÓL 74
EGY VILÁGIASABB SZEMLÉLET FELÉ 74
A polgárosodás kezdetei 74 | A reneszánsz önértelmezése 75 | Humanisták 77 | Esztétikai
gondolkodás 77 | A reformáció 79
Petrarca szonettjei 80
Daloskönyv 80 | Ti szerencsés füvek, boldog virágok... 81 | Táj és hölgy 81 | Késleltetés,
hangváltás 81 | William Shakespeare: 130. szonett 82 | Pó, földi kérgem... 83 | Vershelyzet, névrejtés 84 | Megszólítások 84 | Ellentétes mozgások 84 | Petrarca hatása 84
A szórakoztató rövidtörténet - Boccaccio novellái 85
A Dekameron 85 | Dekameron - Első nap, harmadik novella 86 | Összetett elbeszélői helyzet 88 | Példázat a példázatban 88 | Előadásmód 89

A HUMANIZMUS ÉS A REFORMÁCIÓ MAGYARORSZÁGON 91
Udvari reneszánsz 91
Janus Pannonius költészete 92
Humanista költészet 92 | Gryllushoz 93 | Gryllusra 93 | Szilviáról 93 | Búcsú Váradtól 94 |
Búcsúvers 95 | Ellentétező szerkezet, idősíkok 95 | Humanista természet- és értékszemlélet 96 | Egy dunántúli mandulafáról 96 | Szöveg szerinti és metaforikus jelentés 97 | Famotívum 97 | A narni Galeottóhoz 97 | Ady Endre: Mátyás bolond diákja 98 | Saját lelkéhez 98 | Janus magyarországi költészete 100 | Költészetének utóélete 100
A reformáció százada 101
Irodalmi műfajok 101
Balassi Bálint költészete 103
Kompozíciós elv 103 | Tematikus elv 104 | Hogy Júliára talála, így köszöne néki (Versek. Harminckilencedik) 104 | Epikus keret 105 | Képiség 106 | Ritmus, zeneiség 106 | Kiben az Celia szerelméért való gyötrelméről szól hasonlítván az szerelmet hol malomhoz s hol haranghoz („Celia" versgyűjtemény. Ötödik.) 107 | Poétikai változások 108 | Önelemző lírai személyesség 108 | Malomtoposz 108 | Harangtoposz 109 | Összetett hasonlat 109 | Bánja, hogy hajnalban kell szerelmesétől elmenni 109 | Kovács András Ferenc: Hymnus matutinus (Hajnali himnusz) 109 | Egy katonaének (Versek. Hatvanegyedik) 110 | Keretes szerkezet 112 | Értékállítás 112 | Életképszerűség, epikusság és dinamikusság 112 | Adj már csendességet... (Gyűjteményen kívül fennmaradt versek) 113 | Szövegvers 115 | Reneszánsz vallásosság 115 | Istenes versek 116
Rövid pályakép 116
Balassi korai költészete 116 | A szövegvers felé 116 | A versszerkezet változása 117 | Borivóknak való 117

AZ ANGOL RENESZÁNSZ SZÍNHÁZ ÉS DRAMATURGIA 118
Erzsébet-kor 118 | Dramaturgia 119 | Shakespeare színháza 121
William Shakespeare: Romeo és Júlia 122
Drámai alaphelyzet 124 | Konfliktus 125 | Tettváltássorozat 125 | Véletlen és sorsszerűség 126 | Dramaturgia 126 | Fény-sötétség 127 | Műfaj, hangnem, stílus 127
William Shakespeare: Hamlet 128
I. felvonás, 2. szín - részletek 128 | Drámai alaphelyzet 133 | Konfliktus és tettváltás 134 | A hamleti jellem 134 | Vers és próza 135 | Hamlet viszonya környezetéhez 135 | Ophelia 136 | Drámai végjáték 137 | Kormos István: Szegény Yorick - részlet 138 | Jékely Zoltán: Kormos Yoricktól kérdezem - részlet 138
Rövid pályakép 139
A drámák műfaj szerinti csoportosítása 139 | Alfréd Jarry: Übü király, II. felvonás, 5. jelenet - részlet 140

AZ ELSŐ „MODERN" EURÓPAI REGÉNY - MIGUEL CERVANTES SAAVEDRA: DON QUIJOTE 142
I. kötet, nyolcadik fejezet 143 | Felbomló reneszánsz 148 | A lovagregény paródiája 148 |
Karakteralkotás 149 | Figurakettős 149 | Viszonylagosság 150

A MAGYAR BAROKK IRODALMÁBÓL 152
A BAROKK 152
Elnevezése 152 | Viszonya a reneszánszhoz és a középkorhoz 152 | Világképe 153 | Ellenreformáció 153
A barokk Magyarországon 155
A magyar romlás százada 155 | A barokk kor műveltsége 155 | Irodalom 155 | Pázmány Péter prédikációiból - részletek 156
A barokk eposz - Zrínyi Miklós: Szigeti veszedelem 159
Zrínyi Miklós jelentősége 159
A Zrínyi-életmű önértelmezése 160
Előszó és Zárszó 160 | Peroratio 161
Segélykérés és eposzi téma 162
Első ének - részletek 162 | Keletkezése 164 | A műfaj hitelessége 164 | Minták, források 164 | Invokáció 165 | Kompozíció 165
A szultán és serege 166
Második ének - részlet 166
Zrínyi imája és látomása 168
Második ének - részlet 168 | Stílus 170
Zrínyi beszéde és a szigetiek esküje 170
Ötödik ének - részletek 170 | Barokk hierarchia 172 | Retorikus nyelv 172
Zrínyi halála és megdicsőülése 173
Tizenötödik ének | részletek 174 | Üdvtörténeti szemlélet 177 | Történelem és fikció 177 | A tárgy és a hős heroizálása 178 | Verselés 178 | Az idő és hírnév epigrammaciklus 178
Rövid pályakép 179
Zrínyi politikai koncepciója 179 | Az eposz fogadtatása, utóélete 180 | Adriai tengernek Syrenaia és egyéb költemények 180
Az irodalmi levél 181
Mikes Kelemen: Törökországi levelek. 37. levél 182 | Az emigránsok napirendjéről 184 |
Mikes Kelemen: Törökországi levelek. 112. levél 184 | Párhuzam, metaforikus olvasat 186 | A Mikes-próza jelentősége 186
Népszerű világi költészet a XVII-XVIII. században 187
Énekversek 187 | Oszt harmat után... 187 | Bujdosóének 188 | Lélek és természet párhuzama 188 | Rákóczi-nóta 189 | Össznemzeti szemlélet 190

A FRANCIA KLASSZICISTA DRÁMA 192
A FRANCIA KLASSZICIZMUS 192
Klasszikus, klasszicizmus 193 | A Napkirály udvarában 193 | Racionalizmus 194 |
A francia klasszicista színház és dráma 194 | Drámaelmélet 195 | Pierre Corneille: Három értekezés a drámai művészetről - részlet 195 | Nicolas Boileau: Költészettan - részlet 195
Moliére: Tartuffe 196
1. felvonás, 6. jelenet - részlet 198 | 3. felvonás, 6. jelenet - részlet 199 |
4. felvonás, 6. jelenet - részlet 200 | 5. felvonás, 3. jelenet - részlet 201 | Töretlen népszerűség 202 | Keletkezéstörténet 202 | Értékkonfliktus 202 | Drámai alaphelyzet 203 | A befogadó várakozása 204 | Karakterformálás 204 | Érdekérvényesítés 204 | Észelvűség 205 | Tapasztalás 205 | Tragikus végjáték lehetősége 206 | Deus ex machina 206

NÉV- ÉS KIEJTÉSMUTATÓ 207

FOGALOMMUTATÓ 208

Pethőné Nagy Csilla

Pethőné Nagy Csilla műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Pethőné Nagy Csilla könyvek, művek
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem