A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
A beállítást mentettük, naponta értesítjük a beérkező friss kiadványokról
Előszó
Az 1990-ben elkezdett önkormányzati reform Magyarországon sokkal radikálisabb és átfogóbb változásokat hozott, mint bármely más korábbi szocialista országban. A helyi önkormányzatok csak...
Tovább
Előszó
Az 1990-ben elkezdett önkormányzati reform Magyarországon sokkal radikálisabb és átfogóbb változásokat hozott, mint bármely más korábbi szocialista országban. A helyi önkormányzatok csak Nagy-Britanniában és Skandináviában rendelkeznek hasonlóan széleskörű feladatokkal és csak ott ilyen mértékű a közkiadásokon belüli részarányuk. Ez különösen nagy kihívást jelentett a polgármesterek és más önkormányzati tisztségviselők számára. Sokféle szolgáltatásért felelősek, nagyok a lakosság elvárásai, gyorsan változó politikai és gazdasági környezetben működnek, miközben forrásaik a gazdasági helyzetből következően egyre inkább korlátozottak. A könyv segítséget kíván nyújtani ezen önkormányzati problémák megoldásához azzal, hogy a magyar gyakorlatból származó példákkal szemléltetve bemutatja az önkormányzati pénzügyek és a hatékony gazdálkodás főbb módszereit.
A könyv megírása előtt nyilvános pályázat alapján kiválasztott kilenc településen tizenhárom témában esettanulmányok készültek. Ez a szerzők számára a napi önkormányzati problémákkal történő találkozás lehetőségét biztosította és a kidolgozott helyi javaslatok a szélesebb körű terjesztésre is alkalmassá váltak. A kötet elkészítését Péteri Gábor egy 1993 elején tett angliai látogatása során kezdeményezte. A project számára pénzügyi és szakmai együttműködési lehetőséget kért, amit mi nagy örömmel adtunk meg. Az anyagi támogatást az irányításom alatt álló, Know How Fund önkormányzati segítségnyújtási program biztosította. Négy önkormányzati vezető Sue Beauchamp, Warwickshire megyei tanács.
Martin Booth, West Midlands Enterprise Board, Brian Page, Malvern Hills kerületi tanács és Stephen Read, Staffordshire megyei tanács, valamint Jim Amos, University of Birmingham vett részt azon a budapesti indító megbeszélésen, amely során a magyar szakértői csoporttal közösen kiválasztották a témaköröket, meghatározták az alkalmazandó megközelítési módokat és megjelölték azokat a területeket, ahol a brit tapasztalatok és helyi gyakorlat alkalmazható. A project igen nagyszabású volt, amit szoros menetrend szerint kellett végrehajtani azért, hogy az újabb négyéves hivatali időszak elején segítséget adjon az önkormányzati vezetők számára. A könyv megjelenése azért is különösen időszerű, mert a gazdálkodási feltételek most az új kormányzat kényszerű megszorító intézkedései miatt még nehezebbé váltak. Szeretném elismerésemet kifejezni Péteri Gábornak és munkatársainak a könyv sikeres befejezése alkalmából és ajánlom ezt a kötetet a magyar önkormányzati olvasóközönségnek.
Vissza
Tartalom
Előszó 7
Bevezető 9
1. Költségvetési tervezés 15
1.1. Költségvetési terv 16
1.2. Tervezési folyamat 17
1.3. Érdekérvényesítés a tervezés során 20
1.4. Költségvetési tervezési technikák 22
A tervezés lépései 28
2. Szolgáltatás-szervezés 31
2.1. Intézmény-finanszírozás 34
2.2. A szolgáltatás-szervezés más útjai 40
2.2.1. Nem hagyományos formák 40
2.2.2. A nem hagyományos szolgáltatás-szervezési megoldások előnyei és hátrányai 43
2.2.3. Szerződésbe adás, szerződéses üzemeltetés 44
2.2.4. Non-profit szervezetek 47
2.2.5. Társulások 56
Intézményirányítás 61
Az önkéntes kölcsönös biztosító pénztárak működése 64
3. Fejlesztés, beruházás, felújítás 71
3.1. Hosszútávú fejlesztési program 71
3.2. Programok, projektek rangsorolása 74
3.3. Költségek, hasznok számítása 75
3.4. Beruházások finanszírozása 77
3.5. A beruházások lebonyolítása 81
A beruházási döntési folyamat szabályozása Paks városában 84
4. Hitelfelvétel, kötvénykibocsátás 107
4.1. Önkormányzati hitel 112
4.2. Hitelezési formák 117
Kötvénykibocsátási útmutató 117
5. Köztulajdonú gazdasági társaságok 127
5.1. Az átalakulás tulajdoni, gazdálkodási és irányítási jellemzői 129
5.2. Külföldi példák 133
5.3. Az önkormányzat, mint megrendelő 137
5.4. Vállalkozói érdekeltség 141
5.5. Pénzügyi-gazdasági információk 142
Érdekeltségi viszonyok átalakítása a településüzemeltetésben 146
Dorog város vagyongazdálkodási és településüzemeltetési gyakorlatának átvilágítása 150
Alkotmánybírósági döntés 154
5. Pályáztatás, szolgáltatási szerződés 157
6.1. A szerződéses szolgáltatás résztvevői 158
6.2. Pályáztatás szabályai 160
6.2.1. Tervezés 162
6.2.2. A versenytárgyalás előkészítése 164
6.2.3. Ajánlatok benyújtása 165
6.2.4. Döntés 166
6.2.5. Szerződéskötés 168
6.2.6. A szerződés betartása 168
6.3. Költségszámítás, árképzés, biztosítékok 169
7. Díjpolitika 173
7.1. A díjrendszer előnyei, hátrányai 174
7.2. Díjmegállapítási elvek 176
7.3. Költségszámítás 179
7.4. Díjfajták 182
7.5. Díj típusok 184
7.6. Díjbeszedés 186
Balatonkenesei elképzelések és feladatok 92
Alkotmánybírósági döntés 200
8. Helyi gazdaságfejlesztés 201
8.1. A helyi gazdaságfejlesztés problémái 202
8.2. A helyi gazdaságfejlesztés elemei, feltételei 203
8.2.1. Döntési folyamat 205
8.2.2. Helyi gazdaságfejlesztési eszközök 221
Kimutatás egyes elkülönített állami pénzalapokról 228
Önkormányzati gazdaságfejlesztés és vállalkozói elvárások Tatabányán 233
Önkormányzati információs források 238
Vállalkozásfejlesztési társáság 244
Komló Térségi Fejlesztési Ügynökség Üzleti Terve 249
9. Vagyongazdálkodás 250
9.1. Vagyonátadás 252
9.2. Vagyonkezelés, vagyonhasznosítás 253
9.2.1. Vagyonátvizsgálás 255
9.2.2. Vagyonkataszter 255
9.2.3. Vagyonérték becslés 258
9.3. Vagyongazdálkodó szervezet 258
Vállalkozásfejlesztésre alkalmas ipartelep, telkek, illetve infrastruktúra kialakítása a K-2 út mentén 263
Google, Facebook, Apple, Microsoft fiókkal való belépés/regisztráció eseténautomatikusan elfogadja az Általános Szerződési Feltételeket.
Elfelejtett jelszó
Kérjük, adja meg azonosítóját, és a hozzá tartozó email címet, hogy jelszavát elküldhessük Önnek!
A *-gal jelölt mezők kitöltése kötelező!
Azonosító név/E-mail cím* Azonosító és e-mail cím megegyező
E-mail cím*
(2009 március óta a regisztrált ügyfelek azonosító neve megegyezik az email címmel)
Ha az azonosítóját sem tudja megadni, kérjük, hívja az ügyfélszolgálati vonalat:
+36-62-452-833
×
1
2
3
Regisztráció
×
Regisztráció
Regisztrációja sikeresen megtörtént.
Megadott e-mail címére megerősítő e-mailt küldtünk. Ahhoz, hogy a regisztrációja véglegesedjen, és le tudja adni rendeléseit, kérjük, kattintson a levélben található linkre. A megerősítő link a kiküldéstől számított 48 óráig érvényes, ezután a regisztrációs adatok törlésre kerülnek.
Kérjük, jelölje meg az érdeklődési körébe tartozó témaköröket!
Mehet
×
Regisztráció
Az ön által megjelölt témakörök:
Temakor_1
Beállíthatja, hogy emailben értesítőt kapjon az újonnan beérkezett példányokról a bejelölt témaköröknek megfelelően.
Beállított értesítőit belépés után bármikor módosíthatja az Értesítő menüpont alatt:
létrehozhat új témaköri értesítőt
inaktiválhatja értesítőjét, ha éppen nem kíván a megadott témában értesítőt kapni
törölheti véglegesen az adott értesítőjét
szerkesztheti jelenlegi értesítőjét, ha még részletesebben szeretné megadni mi érdekli.
Az Ön választása alapján naponta vagy 3 naponta kap tőlünk emailt a beállított értesítőjéről.