1.062.071

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Pedagógusszerepek az általános iskolában

Szerző
Budapest
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött kemény papírkötés
Oldalszám: 203 oldal
Sorozatcím:
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN: 963-054-699-x
Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Nemcsak az iskola kívánatos és szükséges megújulását megfogalmazó elméleti szakemberek szerint, hanem a mindennapos pedagógiai gyakorlatban is a korábban képzeltnél jóval szélesebb az a pálya, ahol nevelő és növendékei pedagógiai kapcsolatra lépnek: egyre szélesebb és gazdagabb az iskola tevékenységi rendszere. Egyes tevékenységeknek egyre inkább érvényesül közösségi jellege is, más pedagógiai tevékenységek hangsúlyai más irányban mozdulnak el. Léteznek-e egy-egy iskolai tevékenységfajta egynemű közegéhez rendelhető sajátos pedagógiai magatartás-szabályok? Milyen különbségek írhatók le - mondjuk - egy tanórán, egy-egy szakköri foglalkozáson, egy-egy kiránduláson, sportversenyen, klubesten, az önkormányzat összejövetelén alkalmasnak tűnő pedagógusmegnyilvánulások között?
E kötet szerzője az iskolai élet több színteréről - tanárként, mozgalmi vezetőként, művészeti csoport vezetőjeként, klub házigazdájaként, az önkormányzat tagjaként - gyakorlati tapasztalatokkal rendelkezik, s a... Tovább

Fülszöveg

Nemcsak az iskola kívánatos és szükséges megújulását megfogalmazó elméleti szakemberek szerint, hanem a mindennapos pedagógiai gyakorlatban is a korábban képzeltnél jóval szélesebb az a pálya, ahol nevelő és növendékei pedagógiai kapcsolatra lépnek: egyre szélesebb és gazdagabb az iskola tevékenységi rendszere. Egyes tevékenységeknek egyre inkább érvényesül közösségi jellege is, más pedagógiai tevékenységek hangsúlyai más irányban mozdulnak el. Léteznek-e egy-egy iskolai tevékenységfajta egynemű közegéhez rendelhető sajátos pedagógiai magatartás-szabályok? Milyen különbségek írhatók le - mondjuk - egy tanórán, egy-egy szakköri foglalkozáson, egy-egy kiránduláson, sportversenyen, klubesten, az önkormányzat összejövetelén alkalmasnak tűnő pedagógusmegnyilvánulások között?
E kötet szerzője az iskolai élet több színteréről - tanárként, mozgalmi vezetőként, művészeti csoport vezetőjeként, klub házigazdájaként, az önkormányzat tagjaként - gyakorlati tapasztalatokkal rendelkezik, s a szerep, a szereprendszer kategóriájának alkalmazásával kísérli meg a válaszadást a kérdésekre, támaszkodva egyrészt történeti elemzésekre, másrészt 975 általános iskola pedagógus körében végzett kérdőíves vizsgálatra.
A válaszok elsősorban a pedagógiai önismeretet, a nevelő-növendék viszony magatartás-repertoárjának bővítését, gazdagítását segíthetik. Vissza

Tartalom

Bevezetés - A hipotézis7
A szerep kategóriájának alkalmazása a pedagógus-magatartás elemzésében10
Az alkalmazás lehetőségei és sajátosságai10
Pedagógusszerepek rendszere, az osztályozás szempontjai17
Szerepképző tényezők21
A jelen és a jövő, valamint a tevékenység tárgyának és alanyának szempontjai21
A személyes hatás módozatai26
A pedagógus-növendék kapcsolatok aszimmetriája és szimmetriája28
A pedagógus helye a közösségben33
A pedagógus nevelési-irányítási stílusa35
A pedagógus viselkedési stílusa35
Pedagógusi attributumok: az oktatói és irányítói36
A pedagógus viszonya "harmadik" személyhez, illetve dolgokhoz37
A pedagógusszerep kialakulásának, megmerevedésének, szétrobbanásának és rendszerré válásának folyamatáról39
A tradicionális pedagógusszerep39
A tradicionális pedagógusszerep kialakulásáról40
Az első kritikák50
A szociológiai értelemben vett gyermekkor52
A forradalmi korszak reményei, a kritika újabb hullámai54
Szereprendszer az általános iskolában. Napjaink általános iskolai pedagógusainak felkészültsége a szerepváltással gyakorolt komplex nevelőmunkára62
Az empirikus vizsgálatok módszereinek főbb kérdései62
Adalékok napjaink általános iskolai pedagógusának pályatükréhez63
Általános iskolai pedagógusolknak az egyes tevékenységi (pedagógiai) egynemű közegekhez fűződő viszonya68
Az egyes egynemű közegekhez fűződő viszonyról68
A gyerekek viszonyáról alkotott megítélés, az egyes egynemű közegek "pedagógiai potenciálja"71
50 eset (szerepmegnyilvánulás) értékelése73
Az értékelés szempontjai73
Az 50 eset elemzési csoportjai77
Kiegészítő vizsgálatok egyéb rétegek körében80
A tanítási óra egynemű közegének szituációi80
Az esetek értékeléséből adódó tanulságok81
A szakköri tevékenység egynemű közege88
Esztétikai aktivitás - művészi teremtés egynemű közege92
Szórakozás, klubest93
Kirándulás, sport98
Az értékteremtő munka egynemű közege99
Két különleges eset106
Összegezés108
Jelzések a rétegenkénti elemzés alapján110
A pedagógusok és a kontrollrétegek értékelésének összehasonlítása111
A szerepek és az egységes személyiség kdérdéséhez112
A pedagógusszerep egyes jegyeinek érvényesülése113
A vizsgálati eljárás bemutatása113
Az egyes szerepjegyek érvényesülésére adott válaszok eloszlása116
Az elemzések második szintje csoportok létrehozásával122
A tevékenységi egynemű közegek "mássága" - az órai magatartásról alkotott kép tükrében132
A tevékenységi egynemű közegek igényelte szerepmegvalósítások mozgásterei133
A pedagóguskollektiva informális szerepei137
A vizsgálat alapjairól 137
A szereprendszerről általában, a feldolgozás első szakasza alapján139
Elemzés rétegenként141
A szakképzettség és a megbizatás szerinti elemzés összesítése148
Szakképzettség és megbizatás valószínű összefüggése a szerepekkel (összesítés)149
A szerepváltásra felkészült pedagógus. A szereposztást tudatosan gyakorló pedagógusközösség működésének és felkészülésének néhány kérdéséről152
A kutatási eredmények hasznosításának néhány kérdése152
A szereprendszer értelmezési tartományai, a pedagógusmunka néhány sajaátossága, a munkamegosztás és szerepváltás dialektikája155
A pedagógusképzés továbbfejlesztését illető tanulságok165
Függelék176
Az 1980-ban lefolytatott empirikus vizsgálat fontosabb adatai176
A vizsgálat célja és módszerei176
A kérdőív szerkezetének vázlata177
A vizsgálati minta jellemzése178
A vizsgálati minta főbb mutatói179
Jegyzetek183
Irodalom195

Trencsényi László

Trencsényi László műveinek az Antikvarium.hu-n kapható vagy előjegyezhető listáját itt tekintheti meg: Trencsényi László könyvek, művek
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Pedagógusszerepek az általános iskolában
Állapot:
2.480 ,-Ft
12 pont kapható
Kosárba