1.062.411

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Pedagógusszerepek a tehetséggondozásban

Gyakorlati megközelítések

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

A Magyar Géniusz Program és a Tehetséghidak Program megvalósulása során a MATEHETSZ több olyan kötetet adott ki, amelyek segítették az elméleti szakembereket, pszichológusokat, gyakorló pedagógusokat, szülőket és tanulókat eligazodni a tehetséggondozás sokféleségében, vagy elméleti alapozással támogatták a jobb eredmények elérését. Jelen kötet tanulmányai az elméleti eredmények gyakorlatba ültetéséhez adnak jól használható szempontokat és eredményesnek bizonyult példákat.
A kötet tanulmányainak fontos üzenete, hogy a tehetséggondozásnak pedagógiai-szakmai szerepeket magáénak tudó vezetőkre van szüksége, az intézményekben pedig olyan stratégiát kell alkotni, amely segíti a tehetséggondozó rendszer tervezését, szervezését, működtetését és állandó fejlesztését. Szerzőink emellett foglalkoznak a tehetséggondozás legkülönbözőbb szervezeti formáival, így hangsúlyt kapnak a tanórán kívüli és az iskolán kívüli foglalkozások, a kirándulások, de a kollégiumok feladatrendszerében rejlő... Tovább

Fülszöveg

A Magyar Géniusz Program és a Tehetséghidak Program megvalósulása során a MATEHETSZ több olyan kötetet adott ki, amelyek segítették az elméleti szakembereket, pszichológusokat, gyakorló pedagógusokat, szülőket és tanulókat eligazodni a tehetséggondozás sokféleségében, vagy elméleti alapozással támogatták a jobb eredmények elérését. Jelen kötet tanulmányai az elméleti eredmények gyakorlatba ültetéséhez adnak jól használható szempontokat és eredményesnek bizonyult példákat.
A kötet tanulmányainak fontos üzenete, hogy a tehetséggondozásnak pedagógiai-szakmai szerepeket magáénak tudó vezetőkre van szüksége, az intézményekben pedig olyan stratégiát kell alkotni, amely segíti a tehetséggondozó rendszer tervezését, szervezését, működtetését és állandó fejlesztését. Szerzőink emellett foglalkoznak a tehetséggondozás legkülönbözőbb szervezeti formáival, így hangsúlyt kapnak a tanórán kívüli és az iskolán kívüli foglalkozások, a kirándulások, de a kollégiumok feladatrendszerében rejlő sokszínű munka, a tanulmányi és művészeti versenyek, valamint a családdal való kapcsolattartás jelentősége is. Különös színfoltja a kötetnek a tanulói portfolió szerepének tehetségfejlesztő hatásáról szóló tanulmány. A portfolió készítésének itt bemutatott lépései sok ötletet, kiindulópontot adhatnak a pedagógusoknak módszertani eszköztáruk fejlesztéséhez.
A kötet megjelentetésével segíteni kívánjuk a pedagógusokat az eredményes tehetséggondozó munka tervezésében, kidolgozásában és gyakorlati megvalósításában. Vissza

Tartalom

Bevezető (Polonkai Mária) 11
I. AZ INTÉZMÉNYI TEHETSÉGGONDOZÁS ÁLTALÁNOS KÉRDÉSEI 15
A vezető feladata az intézményi tehetséggondozás rendszerének kialakításában (Bíró Gábor) 17
1. Bevezetés 17
1.1. A Nemzeti Tehetség Program 17
1.2. A tehetséggondozás jogszabályi háttere 19
1.3. A tehetséggondozás megjelenése a szakmai ellenőrzés és minősítés rendszerében 20
1.4. A tehetséggondozás mai iskolai helyzete 22
2. Az innovációt befolyásoló tényezők 24
2.1. Az iskola fejlesztésre szoruló pedagógiai rendszere 25
2.2. Az iskola szervezeti kultúrájának jelentősége 26
2.3. A vezető mint a legfontosabb tényező 27
3. Az intézményi tehetséggondozó rendszer fogalmának értelmezése, kialakításának célja, tervezésének alapelvei 31
4. Az intézményi tehetséggondozó rendszer kialakításának modellje, a vezető szerepe, feladatai 33
5. A fejlesztési szintekhez kapcsolódó vezetői feladatokról 35
5.1. Intézményi klíma fejlesztése 35
5.1.1. A kreatív klíma kiteljesedését segítő vezetői stílus kialakítása 35
5.1.2. Pedagógusi, tanulói, szülői attitűdök tudatos fejlesztését szolgáló tevékenységek tervezése, koordinálása, lebonyolítása 38
5.1.3. Vezetői képessé válás, pedagógusok képessé tétele 40
5.2. Intézményi pedagógiai rendszer fejlesztése 43
5.2.1. Fejlesztési program megalkotása, végrehajtása, az új tudás interakciókkal történő elmélyítése 43
5.2.2. Személyi, tárgyi, szervezeti feltételek biztosítása 45
5.2.3. Fejlesztés, fenntartás, visszacsatolás 45
6. Befejezés 46
Hivatkozások 47
Tehetséggondozás a kisvárdai Bessenyei György Gimnázium és Kollégium nevelési programjában (Csörszné Tar Enikő) 49
1. Múlt és jelen 49
2. Tehetséggondozó tevékenységünk alapjai 52
2.1. Nevelési alapelvek, pedagógiai koncepció, célok 52
2.2. A környezet 52
2.3. A pedagógus szerepe, speciális feladatai 54
2.4. Tehetségazonosítás 57
2.4.1. Matematika Tehetségkutató Tábor 57
2.4.2. GE Foundation Nyíló Világ Program 58
2.4.3. Kutató Diákok Mozgalma 59
3. Együttműködés a szülőkkel, a szülői munkaközösséggel 60
Hivatkozások 61
Az iskolai tehetséggondozó tantervek, programok készítése (Polonkai Mária) 62
1. Bevezetés 62
2. A tehetséges fiatalok számára készített tanterv környezete 63
3. A tehetségeseknek szóló tantervek tervezésének alapelvei 64
4. A tehetségesek tantervét befolyásoló tehetségsegítési területek 66
5. Tehetségmodellek bemutatása a tehetségesek számára 67
6. Gazdagító tanterv készítése a tehetségeseknek 58
6.1. Szempontok a gazdagító tantervek kidolgozásához 69
6.2. A gazdagító tanterv tartalmát előkészítő mátrix 70
7. A gazdagító tantervek értékelése 72
Hivatkozások 72
A kollégiumi nevelőtanárok tehetségfejlesztő munkája (Tóth Tamás) 74
1. Bevezetés 74
2. Személyesség 75
3. Emocionális biztonság 79
4. Változatos tanulási formák, rugalmas és gazdag eszközrendszer 81
5. Sokszínű, változatos értékelési rendszer, a teljesítménykényszer hiánya 86
6. Ingergazdag környezet 87
7. Magas szintű szakmai felkészültség 88
8. Összegzés 89
Hivatkozások 89
II. A PEDAGÓGUS TEHETSÉGGONDOZÓ MUNKÁJÁT SEGÍTŐ MÓDSZEREK, ESZKÖZÖK 91
A tanórán kívüli foglalkozások szerepe a tehetséges tanulók személyiségének fejlesztésében (Páskuné Kiss Judit) 93
1. Bevezetés 93
2. A tanórán kívüli, valamint az iskolán kívüli foglalkozások iskolai kontextustól eltérő jellegéből adódó nem specifikus fejlesztő hatások 94
2.1. Közös pontok a tanórai és tanórán kívüli oktatási helyzetekben 94
2.2. A foglalkoztatott csoport nagysága 95
2.3. A résztvevők egyéni céljai és a rendszercélok 96
2.4. Hasonló érdeklődésű társak 96
2.5. Az elmélyedés lehetősége - transzferhatások 97
2.6. A szülők kapcsolati hálójának bővülése 98
2.7. Esélyegyenlőség és tanórán kívüli programok 98
3. A tanórán kívüli iskolai és iskolán kívüli elfoglaltságok megítélése: túlterhelés vagy személyiségépítés 99
4. A tehetségesek személyiségfejlesztésének kritikus pontjai és a tanórán kívüli foglalkozások adta lehetőségek 101
4.1. Kutatás: A tanórán kívüli szervezett oktatási tevékenységekbe való bekapcsolódás motivációi és összefüggése más személyiségjellemzőkkel 103
4.2. A tanórán kívüli szervezett oktatási tevékenységek és az énkép 103
4.3. A tanórán kívüli szervezett oktatási tevékenységek és a sikerattribúció 105
4.4. A tanórán kívüli elfoglaltságok mintázatai 105
4.5. A tanórán kívüli szervezett oktatási tevékenységek motívumai 105
5. Összefoglalás 107
Hivatkozások 108
Utazások a tehetséggondozás körül (Kovácsné Szeppelfeld Erzsébet-Szabó Istvánné-Jobbágy László) 112
1. Bevezetés 112
2. Gazdagító kirándulások az Arany János Tehetséggondozó Programban (Kovácsné Szeppelfeld Erzsébet) 113
3. Tehetséggondozás helytörténettel (Szabó Istvánné) 119
4. Micsoda útjaink - A tehetséggondozás az utazásaink során (Jobbágy László) 125
5. Tanulmányutak szülőkkel, diákokkal, pedagógusokkal (Kovácsné Szeppelfeld Erzsébet) 128
6. Zárszó
A tanulói portfolió szerepe a tehetségek kibontakozásában (Gálovics Edit-Hujber Tamásné) 131
1. A tehetség megközelítése 131
2. A portfolió alkalmazása 132
3. Tanulói portfólióépítés 8 lépésben a kaposvári Klebelsberg Középiskolai Kollégiumban 134
4. A fejlesztő értékelésről 141
5. Egyszerű fejlesztési lehetőségek a továbblépéshez 142
Hivatkozások 144
Függelék: A portfolió alkalmazását támogató kártyák (ajánlás) 146
III. KÜLÖNBÖZŐ SZERVEZETI FORMÁKBAN FOLYÓ TEHETSÉGGONDOZÁS
A versenyek szerepe a tehetséggondozásban (Antal Andrea) 153
1. A tehetséggondozás és a tanulmányi versenyek kapcsolata 153
1.1. A tanulmányi versenyek szerepe a gazdagítás folyamatában 254
2. Az Arany János Tehetséggondozó Program tanulmányi versenyei
3. Az Arany János Tehetséggondozó Program Országos Irodalmi Versenye az Egri Szilágyi Erzsébet Gimnázium és Kollégiumban 159
3.1. A verseny története, tematikája 259
3.2. A verseny fő céljai a program kiemelt céljainak és meghatározó elemeinek tükrében 260
3.3. Az évfolyamok kiválasztásában érvényesülő szempontok 161
3.4. A művek kiválasztásában érvényesülő szempontok 262
3.5. A verseny menete 263
3.6 A feladatok típusai - néhány jellemző példával 164
3.6.1. Az írásbeli feladatsor 164
3.6.2. A szóbeli témák 168
3.7. A versenyhez kapcsolódó egyéb programok 170
3.8. Tapasztalatok, eredmények 171
Hivatkozások 172
A művészeti versenyek tehetségfejlesztő hatása (Zalay Szabolcs) 173
1. A feszültség energiái 173
2. A megvalósítás formái 175
3. A nyelvi hátrányok meghatározottságai és kompenzálási lehetőségei 176
4. A művészetpedagógia esélyei 178
5. A „katarzis" forrása 180
Hivatkozások 181
A család és az iskola kapcsolata a tehetséggondozásban (Szilágyi László-Deme Anna-Bihariné Vas Adrienn-Hlavnya Emese) 182
1. Bevezetés (Szilágyi László) 182
2. Elméleti háttér (Szilágyi László) 183
3. A családlátogatás, mint a szülőkkel való kapcsolattartás fontos eleme (Deme Anna) 186
4. Családi nap a Zrínyiben (Bihariné Vas Adrienn) 189
5. Szülő-diák-pedagógus lazító program (Hlavnya Emese) 192
Hivatkozások 195
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem