Előszó
Részlet a könyvből
Néhány technikai és módszertani megjegyzés
Az MTA Szociológiai Kutató Intézete és a Fővárosi Pedagógiai Intézet 1969-ben kezdett meg egy kutatássorozatot, melynek célja az...
Tovább
Előszó
Részlet a könyvből
Néhány technikai és módszertani megjegyzés
Az MTA Szociológiai Kutató Intézete és a Fővárosi Pedagógiai Intézet 1969-ben kezdett meg egy kutatássorozatot, melynek célja az iskolára ható, illetve az iskolán belül megjelenő társadalmi összefüggések feltárása. Az általános iskolára, gimnáziumra és szakközépiskolára vonatkozó, 1970-ben folytatott kutatásokat 1974-ben követte a szakmunkásképző iskolák helyzetének szociológiai vizsgálata. Ez a kutatás a fenti két intézet, továbbá az MSZMP KB Társadalomtudományi Intézete és az Országos Pedagógiai Intézet közös munkája volt.
A vizsgálat személyes beszélgetésekre, interjúkra és kérdőíves felvételekre épült. Négyféle kérdőívet alkalmaztunk: egy a szakmunkásképző pedagógusainak, egy tanulóinak általános helyzetére vonatkozott, egy-egy további kérdőív pedig a pedagógusok, illetve tanulók időfelhasználását térképezte fel (ún. időmérlegek). A két időmérleget, továbbá a pedagógusokra vonatkozó kérdőívet a Szociológiai Kutató Intézet, a Fővárosi Pedagógiai Intézet és az Országos Pedagógiai Intézet munkatársai dolgozták fel. Ezeket az eredményeket két kötetben tesszük közzé: az I. kötet az általános kérdőív, a II. kötet a két időmérleg, valamint a pedagógusok életmódjának és anyagi helyzetének elemzését tartalmazza. E két kötetben csak néhány, különösen fontos vagy érdekes mozzanatnál utalunk a tanulók körében végzett kérdőíves felmérésre, melyről a Társadalomtudományi Intézet gondozásában készül elemzés.
A részletes módszertani magyarázatok a jelen kiadvány II. kötetének (időmérlegek) függelékében találhatók. Itt csupán néhány általános elvet említünk meg.
A mintákat az iskolák több szempontú rétegezésével (terület, szakmai jelleg, iskola nagysága) választottuk ki, így ezek országosan reprezentatívnak tekinthetők. A képzés sajátos problémái miatt a mezőgazdasági szakmunkásképző iskolákat a vizsgálatból kihagytuk. A mintanagyságok a következők voltak: a pedagógusok körében az általános kérdőív esetében: 904 fő, az időmérlegek esetében 463 fő, a tanulóknál pedig 1755, ill. 672 fő.
A jelen kötetben feldolgozott általános kérdőívvel megkérdezettek számának eloszlását az alábbi táblázat mutatja.
Vissza