1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Pedagógusok és tanulók a szakmunkásképzésben I.

Pedagógusok a szakmunkásképzésről/Az MTA Szociológiai Kutató Intézet és a Fővárosi Pedagógiai Intézet vizsgálata

Szerző
Szerkesztő
Budapest
Kiadó: MTA Szociológiai Kutatóintézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Ragasztott papírkötés
Oldalszám: 175 oldal
Sorozatcím: Magyar Tudományos Akadémia Szociológiai Kutató Intézetének kiadványai
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 16 cm
ISBN:
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

Részlet a könyvből

Néhány technikai és módszertani megjegyzés
Az MTA Szociológiai Kutató Intézete és a Fővárosi Pedagógiai Intézet 1969-ben kezdett meg egy kutatássorozatot, melynek célja az... Tovább

Előszó

Részlet a könyvből

Néhány technikai és módszertani megjegyzés
Az MTA Szociológiai Kutató Intézete és a Fővárosi Pedagógiai Intézet 1969-ben kezdett meg egy kutatássorozatot, melynek célja az iskolára ható, illetve az iskolán belül megjelenő társadalmi összefüggések feltárása. Az általános iskolára, gimnáziumra és szakközépiskolára vonatkozó, 1970-ben folytatott kutatásokat 1974-ben követte a szakmunkásképző iskolák helyzetének szociológiai vizsgálata. Ez a kutatás a fenti két intézet, továbbá az MSZMP KB Társadalomtudományi Intézete és az Országos Pedagógiai Intézet közös munkája volt.
A vizsgálat személyes beszélgetésekre, interjúkra és kérdőíves felvételekre épült. Négyféle kérdőívet alkalmaztunk: egy a szakmunkásképző pedagógusainak, egy tanulóinak általános helyzetére vonatkozott, egy-egy további kérdőív pedig a pedagógusok, illetve tanulók időfelhasználását térképezte fel (ún. időmérlegek). A két időmérleget, továbbá a pedagógusokra vonatkozó kérdőívet a Szociológiai Kutató Intézet, a Fővárosi Pedagógiai Intézet és az Országos Pedagógiai Intézet munkatársai dolgozták fel. Ezeket az eredményeket két kötetben tesszük közzé: az I. kötet az általános kérdőív, a II. kötet a két időmérleg, valamint a pedagógusok életmódjának és anyagi helyzetének elemzését tartalmazza. E két kötetben csak néhány, különösen fontos vagy érdekes mozzanatnál utalunk a tanulók körében végzett kérdőíves felmérésre, melyről a Társadalomtudományi Intézet gondozásában készül elemzés.
A részletes módszertani magyarázatok a jelen kiadvány II. kötetének (időmérlegek) függelékében találhatók. Itt csupán néhány általános elvet említünk meg.
A mintákat az iskolák több szempontú rétegezésével (terület, szakmai jelleg, iskola nagysága) választottuk ki, így ezek országosan reprezentatívnak tekinthetők. A képzés sajátos problémái miatt a mezőgazdasági szakmunkásképző iskolákat a vizsgálatból kihagytuk. A mintanagyságok a következők voltak: a pedagógusok körében az általános kérdőív esetében: 904 fő, az időmérlegek esetében 463 fő, a tanulóknál pedig 1755, ill. 672 fő.
A jelen kötetben feldolgozott általános kérdőívvel megkérdezettek számának eloszlását az alábbi táblázat mutatja. Vissza

Tartalom

Néhány technikai és módszertani megjegyzés 7
Bevezetés 11
1. A szakmunkásképző iskolák fontosabb működési feltételei 21
1.1. Az iskolák anyagi felszereltsége 21
1.2. Személyi feltételek 28
1.3. Tantervi változások 29
1.4. A tanulók összetétele, felkészültsége 30
1.5. A tanulók pálya-érettsége és néhány egyéb tanulói probléma 35
1.6. A pedagógusok véleménye az oktatási feltételek változásáról 37
2. A szakmunkásképző pedagógusainak főbb társadalmi jellemzői 39
2.1. Alapvető társadalmi-demográfiai jellemzők 40
2.1.1. Nők és férfiak a pedagógusok között 40
2.1.2. Életkor 41
2.1.3. Iskolai pályafutás, végzettség 42
2.2. Társadalmi háttér, a társadalmi kapcsolatok rendszere 46
2.2.1. Társadalmi háttér (származás) 46
2.2.2. Társadalmi kapcsolatok: házastársak, gyerekek, barátok 54
2.2.3. A társadalmi mobilitás és a társadalmi kapcsolatok összefoglaló jellemzése 58
2.3. Életút és pályafutás 60
2.3.1. Induló foglalkozás 60
2.3.2. A pályamobilitás összefoglaló képe 62
2.3.3. Pályára kerülés - az életpálya sikeressége - eltávozási szándék 64
3. Oktatási, képzési, nevelési folyamatok a szakmunkásképzésben 74
3.1. Az „oktatás" néhány kérdése 74
3.1.1. A tanulmányi eredmények alakulása a szakmunkásképzésben 74
3.1.2. Az elméleti oktatás néhány sajátos problémája 82
3.1.3. A szakmai ismeretek oktatása 88
3.2. Néhány pedagógiai vonatkozású kérdés 98
3.2.1. A tanulókban kialakítandó tulajdonságok 98
3.2.2. A legkedvesebb diák - és az ellentéte 102
3.2.3. A tanulók beleszólása az iskolai, üzemi és mozgalmi ügyekbe 106
3.2.4. Jutalmazás - büntetés 112
4. Hogyan látják a pedagógusok önmagukat és iskolájukat 120
4.1. Milyen a pedagógus, és milyennek kell lennie 120
4.2. A tantestületi mikroklíma 127
4.3. A pedagógusok a pálya megbecsüléséről 132
4.4. Kitekintés az iskola egészére 137
4.4.1. A szakmunkásképző pedagógusainak vázlatos elképzelései az iskolarendszer továbbfejlesztéséről 137
4.4.2. A szakmunkásképző jövőjére utaló vélemények 140
Melléklet: Kérdőív a szakmunkásképző intézetek oktatói és tanárai részére 143
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Pedagógusok és tanulók a szakmunkásképzésben I.
Állapot:
2.480 ,-Ft
12 pont kapható
Kosárba