Előszó
Soros György négy évre tervezett Közoktatás-fejlesztési programja 1995-ben kezdte meg működését. A programot elindító és felügyelő kuratórium - szakértők segítségével - az indulásnál a következő fejlesztendő területeket jelölte ki:
- pedagógus szakmai szervezetek támogatása
- közoktatási információs hálózat kialakítása
- iskolák informatikai fejlesztése
- történelem-társadalomismeret tantárgy fejlesztése
- a demokráciára nevelés módszereinek támogatása
- toleranciára nevelés
- környezeti nevelés
- személyiségközpontú kisgyermekkori fejlesztés
- oktatásügyi vezetők fejlesztése
- helyi közösségi iskolák létrehozása
- roma gyerekek oktatásügy helyzetének javítása
- szociálisan hátrányos helyzetűek segítése
Ezek a célok a 4 éves program teljes időtartama alatt - kisebb módosításokkal - a legfontosabb stratégiai területek voltak a Soros Alapítvány számára.
A szakmai szervezetek fejlődése elengedhetetlenül fontos eleme a közoktatás fejlesztésének, hiszen azok az innováció és az önképzés bázisai lehetnek. Ennek alapján a program célja következőképpen fogalmazható meg:
A tanári szakma civil társadalmának a fejlesztése, azoknak a szakmai egyesületeknek és szövetségeknek a megerősítése, amelyek az oktatás egy-egy területének a fejlesztésén dolgoznak, és amelyek a demokrácia fontos biztosítékát alkotják az oktatás területén.
Vissza