Bevezetés | 5 |
Társadalmi-gazdasági korszakváltás és a magyar közoktatásügy | 7 |
Az iskola és a társadalom | 9 |
Mihály Ottó: Az egényiség szabadsága egy plurális értékrendszerben | 9 |
Lóránd Ferenc: A kísérlet és az innováció szerepe a pluralista oktatásügyben | 15 |
Hoffmann Rózsa: A demokrácia esélyei a tanügyben | 25 |
Balogh Lászlóné: Az iskolai rendszerváltás tendenciái | 37 |
Mihály Ottó: A közoktatás szerkezetének, követelmény- és vizsgarendszerének szabályozása | 39 |
Halász Gábor: Mit vár a társadalom az iskolától? | 40 |
Varga Sándor: Mit vár a tanuló az iskolától? | 50 |
Halász Gábor: Önkormányzat és iskola | 56 |
MŰVELŐDÉSI ÉS KÖZOKTATÁSI MINISZTÉRIUM Közoktatási Főosztály: Útmutatás az alapfokú nevelési, oktatási intézmények tevékenységének szervezéséhez | 65 |
Szunyogh Szabolcs: A kultúra ára | 66 |
Vajó Péter: Közoktatásunk pénz- és időkerete európai összehasonlításban | 67 |
Ajánlott irodalom | 82 |
Pedagógia a társadalom szolgálatában | 85 |
A NEVELÉSTUDOMÁNYI KUTATÓK ORSZÁGOS EGYESÜLETÉNEK állásfoglalása a neveléstudományi kutatás helyzetéről | 87 |
Kalapács János: Az értékelés és a minősítés irracionalitása a neveléstudományban | 92 |
Mihály Ottó: Nevelésfilozófia, neveléselmélet (1948-1990) | 101 |
Rókusfalvy Pál: A közoktatás iránytűje: A nevelési eszmény | 109 |
Szunyogh Szabolcs: Miképp válhat versenyképesség a magyar iskolarendszer? | 119 |
Zsolnai József: A magyar közoktatás minőségi megújulásának szakmai programja | 120 |
Ajánlott irodalom | 128 |
Egyház, vallási nevelés | 133 |
Glatz Ferenc: Egyház, művelődés, kormányzati politika | 133 |
Gabriel M. Garrone - Antonid M. Javierre: A katolikus iskola | 137 |
Orosz László: Humanista etika és valláserkölcsi nevelés - teológusszemmel | 156 |
Gáspár Csaba László: Vallástan | 165 |
Bizik László: Evangélikus hitoktatás az iskolában | 177 |
Gaál Jánosné: Evangélikus hitoktatás kisgyermekeknek | 181 |
Ajánlott irodalom | 182 |
A mindennapi nevelés | 187 |
Bóra Ferenc: A demokráciára nevelés néhány alapkérdése | 187 |
Kacsur István: A toleranciára nevelés néhány módszertani lehetősége | 194 |
Fülöp Márta: A tehetséges gyerekek versengő magatartásáról | 198 |
Deli István: Erkölcsi nevelés. Hogyan tovább? | 209 |
Demeter Katalin: A tanulási nehézségek egyik forrása | 211 |
Ajánlott irodalom | 212 |
Az óvodai nevelés | 217 |
Pereszlényi Éva: Új nevelési program az óvodában | 217 |
Gáspár László: Legyen az óvoda ismét a nevelés színtere | 219 |
Porkolábé Balogh Katalin: Kísérleti eredmények a tanulási zavarok óvodáskori prevenciójában | 227 |
Az óvoda jogi szabályozása a közoktatási törvények keretében | 237 |
Ajánlott irodalom | 240 |
A tanórán kívüli nevelés, egésznapos nevelés | 242 |
Miruné Kittler Júlia - Pakurán Miklósné: Tanulásirányítás a napközi otthonban (A tanulás technikai része, módszerei) | 242 |
Miruné Kittler Júlia - Pakurán Miklósné: Tanulásirányítás a napközi otthonban 2. rész (A tanulási hatások kialakítása) | 246 |
Miruné Kittler Júlia - Pakurán Miklósné: Tanulásirányítás a napközi otthonban 3. rész (A tanulási környezet kialakítása) | 249 |
Maródy Magdolna: Tanulásirányítás a napközi otthonban. 4. osztály | 251 |
Patajné Hegedűs Éva: Komplex foglalkozás a napközi otthonban (Itt a farsang) | 254 |
Sokcsevics László: Technikai tevékenységek a napköziben | 257 |
Ajánlott irodalom | 260 |
Alkotó pedagógus, pedagógusképzés | 263 |
Kovács Sándor: Pedagógus csoportmunka az újító iskolában | 263 |
Nagy Mária: A tanári szakma változásai | 269 |
Bagdy Emőke: A hivatásra nevelés | 282 |
Hunyady Györgyné: Négy kérdés a pedagógusképzésről | 287 |
Fülöp Márta: A szociális készségek fejlesztésének elméletéről és gyakorlatáról | 294 |
Ajánlott irodalom | 304 |
Az oktatás (tanítás-tanulás) korszerűsítése | 309 |
Báthory Zoltán: Didaktika, oktatáskutatás | 309 |
Hortobágyi Katalin: A projekt ... eszméről? ... oktatásról? ... tanulásról? ... módszerről? | 317 |
Szalai Mária: Osztályozás, értékelés | 322 |
Csonka Csabáné: Értékelési eljárások | 323 |
Sáska Géza: Mit osztályoznak a tanárok | 325 |
Demeter Katalin: Kérdés, feladat, probléma és tervezése | 333 |
Bóra Ferenc: Tanulói kérdések a tanórán | 334 |
Tompa Klára: Taneszközök, taneszközök... | 337 |
Sarkady Kamilla - Zsoldos Márta: Tanulási sikertelenségek esetelemzés tükrében | 342 |
Ajánlott irodalom | 346 |