1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Pedagógiai szociológia

Olvasókönyv

Értesítőt kérek a kiadóról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A marxista pedagógia lényegéhez tartozik a nevelés, a köznevelési - közoktatási rendszer jelenségeinek társadalmi összefüggéseikben való vizsgálata. Annak érdekében, hogy pedagógiánk eme... Tovább

Előszó

A marxista pedagógia lényegéhez tartozik a nevelés, a köznevelési - közoktatási rendszer jelenségeinek társadalmi összefüggéseikben való vizsgálata. Annak érdekében, hogy pedagógiánk eme metodológiai lényege ne csupán általános - bár alapvető - tételek megfogalmazásához, hanem olyan konkrétabb felismerésekhez is eljuttasson bennünket, amelyek a nevelést /célját, tartalmát, módszereit, szervezetét/ alkalmassá teszik a mindenkori valóságos szükségletek és fejlődési igények kielégitésére, együtt kell működnie a szociológiával: a társadalmi folyamatokat, viszonyokat, jelenségeket elemző, empirikus módszereket vizsgáló tudománnyal. Ez az együttműködés számos társadalmi jelenség vizsgálatában annyira szorossá, elválaszthatatlanná vált, hogy egy uj interdiszciplináris tudományterület: a pedagógiai szociológia vagy - mint mások nevezik - a nevelésszociológia kialakulásához vezetett. A pedagógiai szociológia egyaránt foglalkozik a nevelési /köznevelési - közoktatási/ jelenségeknek és a nagy gazdasági-társadalmi folyamatoknak, a társadalom egésze mozgásának összefüggéseivel /makro - pedagógiai szociológiai vizsgálatok/ és a szűkebben értelmezett nevelési folyamatban szervezett vagy szerveződő társadalmi kapcsolatok, személyes kapcsolatok, kapcsolatrendszerek, kisebb-nagyobb közösségek vizsgálatával /mikro - pedagógiai szociológiai vizsgálatok/. A nevelési jelenségek szociológiai vizsgálata, a pedagógiai szociológia csak kb. az elmúlt másfél évtizedben bontakozott ki hazánkban, és lett egyetemi studiummá is. Érthető tehát, hogy még nem alakult ki e tudományterület pontosabb körvonala, tematikája és ennek következtében rendszertani felépitése sem. Ezért /egy tankönyvkisérleten kivül/ nincsenek még tankönyvei, jegyzetei. Hézagpótló tehát egy olyan olvasmánygyüjtemény, egy olyan olvasókönyv kiadása, amely a pedagógia szempontjából fontos szociológiai problémákat, a pedagógiai szociológiai kutatások eredményeit pedagógia szakos és tanárszakos hallgatók számára hozzáférhetővé teszi. Vissza

Tartalom

I. Mi a pedagógiai szociológia? 1
1. Kozma Tamás: Pedagógia a szociológiában vagy
szociológia a pedagógiában 2
II. Nevelés és szocializáció 21
2. Kozma Tamás: A szocializáció mechanizmusai 22
3. Cseh-Szombathy László: A gyermekkori szocializáció
jelentősége 42
4. G. W. Allport: Az érett személyiség 63
III. A szocializáció szinterei: a család, a kiscsoport és az
iskola 101
5. Cseh-Szombathy László: A család 102
6. Csepeli György: A csoport.kategóriájáról 117
7. Kuczi Tibor: A pedagógusszerep néhány szociológiai
jellemzője 149
8. Gáti Ferenc: A gyermekvédelemről 171
9. Hankiss Elemér: Közösségek: válság és hiány 185
IV. A deviáns viselkedés szociológiája 211
10. Andorka Rudolf - Buda Béla: Egyes deviáns viselkedések okai Magyarországon 212
11. Nemes Péter: A csöves jelenség értelmezése és kialakulásának főbb kérdései 236
12. Balázs-Piri Tamás - Hegedüs T. András: Ivó társadalom, avagy a társadalom alkoholizmusa 263
V. Az oktatás társadalmi hatásai
Magyar társadalmi rétegződésmodellek 278
13. Ferge Zsuzsa: Társadalmi rétegződés a szocializmusban 279
14. Ferge Zsuzsa: A társadalmi struktura és az iskolarendszer közötti néhány összefüggés 288
15. Ferge Zsuzsa: Az iskola által átadott tudás jellege; a tudás differenciálása 322
16. Kolosi Tamás: Társadalmunk szerkezetének fejlődése 336
17. T. W. Schultz: Beruházás az emberi tökébe 371
VI. Mobilitás, esélyegyenlőség, szelekció 392
18. Gazsó Ferenc: Az egyenlőtlen esélyek és az iskola 393
19. Kolosi Tamás: Jövedelem, kereset, társadalmi
helyzet 412
20. Ladányi János - Csanádi Gábor: Iskolán belüli
hierarchia 425
VII. Az oktatásügy mint szervezetrendszer 441
21. Kulcsár Kálmán: A szervezet mint társadalmi
jelenség 442
22. Csepeli György - Hegedüs T. András - Kozma Tamás:
Az oktatásügyi szervezetkutatás
lehetőségei 480
23. Halász Gábor: Adalékok az iskola környezetének
és légkörének vizsgálatához 492
VIII. Az oktatási rendszer fejlődése és fejlesztése 504
24. Ferge Zsuzsa: Az iskolareform gátjai - objektiv
nehézségek, érdekütközések 505
25. Timár János: A köznevelési rendszer távlati
fejlesztésének néhány kérdése 523
26. Állásfoglalás a távlati műveltség tartalmáról 535
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem