1.067.053

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Pedagógiai szociálpszichológia

Főiskolai jegyzet/Nyíregyházi Főiskola Pszichológia Tanszék

Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Fülszöveg

Schmercz István és munkatársai dicsérendőén újszerű feladatra vállalkoztak. Egy olyan jegyzetet adnak a főiskolai hallgatók kezébe, amely a honi felsőoktatásban hiánypótló, és szakmailag is magas színvonalat képvisel. Igaz, az elmúlt 1-2 évtizedben több szociálpszichológiai kézikönyv jelent meg magyar nyelven, ám ezek nem elsősorban a főiskolai képzés igényeit szolgálják, és általában kevéssé reflektálnak a szociálpszichológia pedagógiai alkalmazására. A jelen kötet egyes fejezetei az előbb említett kézikönyvek ismeretanyagát közvetítik közérthető módon és lényegre törően. A jegyzet kilenc fejezete azokat a témákat mutatja be, amelyek a szociálpszichológia törzsanyagából leginkább érdekelhetik a tanárokat. Különleges érdeme a kötetnek, hogy az iskola szervezetpszichológiai jelenségvilágának elemzésére külön fejezetet szentel. Ez újszerű és szokatlan megoldás, különös tekintettel arra, hogy a szervezetpszichológián belül is viszonylag kevés érdeklődés mutatkozik az iskolák iránt.

Tartalom

I. A PEDAGÓGIAI SZOCIÁLPSZICHOLOGIA (Schmercz István)7
Tudománytörténeti előzmények 7
Az önálló tudománnyá válás történeti előzményei 11
Magyar vonatkozások 15
A pedagógiai szociálpszichológia tárgya 19
A pedagógiai szociálpszichológia legfontosabb tématerületei 19
A pedagógiai szociálpszichológia módszerei 23
II. A SZOCIALIZÁCIÓ (Schmercz István) 41
A szocializáció fogalma, tartalma 41
A szereptanulás tartalma 45
A szociális befolyásolás 48
A szereptanulás zavarai 51
Szerepkonfliktus 58
A szerepfeszültség csökkentésének főbb módszerei 60
III. A SZOCIALIZÁCIÓ SZEREPE A SZEMÉLYISÉG
FEJLŐDÉSÉBEN (Ivan Mikolajovics Cimbaljuk) 63
A szocializáció analitikus értelmezése 64
Az erkölcsi szocializáció 67
A tevékenység szerepe a szocializációban 70
IV. A KOMMUNIKÁCIÓ (Hadházy Jenő) 73
A kommunikáció alapfogalmai 73
Az agyféltekék szerepe a kommunikációban 78
Néhány kommunikáció-modell 79
A társas kommunikáció 82
Az emberi kommunikáció csatornái 86
A kommunikáció legjellemzőbb nemverbális csatornái 90
Az emberi kommunikáció kialakulása és fejlődése 95
A pedagógiai kommunikáció jellemzői 98
V. A SZOCIÁLIS ATTITŰD (Rozgonyi Tiborné Váradi Éva) 103
Az attitűd fogalma, és történeti változásai 103
Az attitűd szerkezete 106
Az attitűdszerveződés elméletei 109
Az attitűdök mérése 118
VI. A CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ (Margitics Ferenc) 129
A család mint közvetítő társadalmi egység 129
A család szocializációs funkciói 130
A család mint kiscsoport 136
A család mint rendszer 137
VII. .AZ ISKOLAI SZOCIALIZÁCIÓ (Schmercz István) 143
Az iskolai szocializáció általános jellemzői 143
Az iskolai osztály 144
Csoportjelenségek az osztályban 145
A pedagógus, mint foglakozási szerep 151
Az önmagát beteljesítő jóslat 157
Tanulás az iskolában 158
A pszichés állapotok jellemzői és szerepük a tanulásban 166
A pedagógus motivációs stílusa 169
VIII. AZ ÁTLAGOSTÓL ELTÉRŐ TANULÓK {Madácsi Mária) 175
A tehetséges tanulók 175
A szociálisan inadaptált tanulók 180
A tanulási zavarok 188
IX. AZ ISKOLA MINT SZERVEZET (Kőműves Zsuzsanna) 201
Szervezetelméleti alapfogalmak 201
Szervezeti modellek 205
A szervezeti kultúra fogalma, rétegei 208
Az iskolai szervezetek speciális vonásai 216
X. FELHASZNÁLT IRODALOM 219
XI. NÉV- ÉS TÁRGYMUTATÓ 225
Megvásárolható példányok

Nincs megvásárolható példány
A könyv összes megrendelhető példánya elfogyott. Ha kívánja, előjegyezheti a könyvet, és amint a könyv egy újabb példánya elérhető lesz, értesítjük.

Előjegyzem