1.059.290

kiadvánnyal nyújtjuk Magyarország legnagyobb antikvár könyv-kínálatát

A kosaram
0
MÉG
5000 Ft
a(z) 5000Ft-os
szállítási
értékhatárig

Pedagógiai szemle 1964. szeptember

Az Országos Pedagógiai Intézet folyóirata - XIV. évfolyam 9. szám

Szerző
Budapest
Kiadó: Országos Pedagógiai Intézet
Kiadás helye: Budapest
Kiadás éve:
Kötés típusa: Fűzött papírkötés
Oldalszám: 98 oldal
Sorozatcím: Pedagógiai Szemle
Kötetszám:
Nyelv: Magyar  
Méret: 24 cm x 17 cm
ISBN:
Megjegyzés: Orosz, német és francia nyelvű tartalomjegyzékkel.
Értesítőt kérek a kiadóról
Értesítőt kérek a sorozatról

A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról
A beállítást mentettük,
naponta értesítjük a beérkező friss
kiadványokról

Előszó

A nevelőmunka közösségi jellege ma már általánosan elismert elv. Pedagógus fórumokon, de még gyakran a gyermekek között is a közösségről általában mint létező, működő szervezetről beszélnek. Ahhoz... Tovább

Előszó

A nevelőmunka közösségi jellege ma már általánosan elismert elv. Pedagógus fórumokon, de még gyakran a gyermekek között is a közösségről általában mint létező, működő szervezetről beszélnek. Ahhoz azonban, hogy a közösségi nevelés válóban eleven gyakorlattá váljék, nagyon sokat kell még tennünk. A szocialista gyermeknevelés koncepciójáról és annak részleteiről sokat kell még vitatkoznunk, hogy egy nyelven beszélhessünk. A közösségi nevelés fogalmának értelmezése körüli félreértések, hiányosságok szükségessé teszik, hogy a tanulóközösség létrehozásához elengedhetetlen pedagógus magatartást tisztázzuk. Számot kell vetnünk a tanulóközösség kialakítását gátló egyes nézetekkel, a kommunista személyiség formálását szem elől tévesztő szemlélettel. Néhány példával szeretnénk érzékeltetni a közösségi nevelés megítélésében és felfogásában mutatkozó problémákat.
Természetesen csak azoknak a pedagógusoknak a nézőpontjáról szeretnénk szólni, akik valóban nevelni kívánnak, mert a bürokrata módjára óráját leadó pedagógussal a pedagógiai hivatás mibenlétéről kell elsősorban vitatkoznunk. Ha arról beszélgetünk, hogy a tanulókat fokozatosan rá kell nevelni életük önálló megszervezésére, és ebben a pedagógus irányító munkájának még fokozottabban kell érvényesülni, a nevelők egy része azzal próbálja elhárítani ezeket az igényeket, hogy a szorító időhiány, az anyagi gondok leküzdésével járó sok munka erre nem adnak lehetőséget.
De tegyük fel - hiszen nagy erőfeszítések történnek ebben az irányban -hogy ezek a problémák enyhülnek, megoldódnak. A megmerevedett nézetek ettől még nem változnak meg, és továbbra is hihetetlen fékező erőt jelenthetnek az új nevelési rendszer kibontakozásában. Tálán legsürgetőbb feladatunk meggyőzni - a tények bizonyító erejével - azokat a szaktárgyukat kitűnően tanító pedagógusokat, akik csak a jól szervezett óra nevelő hatásában bíznak. A közösség kialakításának irányába tett törekvéseket - vonatkozzék az a KISZ-szervezet közvélemény formáló munkájára, az egyes osztályok kezdeményezéseire - jóindulatúan elnézik ugyan, de őszinte pillanataikban bevallják, hogy gyermekes játéknak, merő formalizmusnak tartják.
A. tanulókat csak aszerint ítélik meg, eleget tesznek-e tanulmányi kötelezettségüknek, milyen magas szinten képesek követni tanárukat. A tanulás motivációja, a gyermek jellembeli morális vonásai érdeklődésük körén kívül maradnak. Az egész gyermek helyett a tanuló gyermek áll figyelmük középpontjában. Az ilyen pedagógus örömét leli néhány kitűnő diákjában, de legszívesebben megszabadulna a tanulók jelentős részétől, tehernek, nyűgnek érzi őket. A közösségformálásban nem lehet rá számítani, arisztokratikus távolságból figyeli a pedagógiai erőfeszítéseket. Vissza

Tartalom

Széles látókör - aprómunka a közösségi nevelés megvalósításában 773
A NEVELÉS ELMÉLETE ÉS GYAKORLATA
Vajó Péter: Az iskolai ifjúsági szervezetek nevelőmunkája és a társadalmi aktivitásra nevelés 777
Bakonyi Pál - Bakonyiné Vince Ágnes : Egyéni bánásmód a közösségi nevelésben 787
NEVELÉSTÖRTÉNET
Kertész Ödön: Babeuf és a babeufisták pedagógiai gondolatai 797
SZEMLE
Dr. Petrikás Árpás: Pedagógiai tanácskozás és munkaértekezlet Debrecenben az ifjúság társadalmi aktivitásra neveléséről 807
Horváth György: A nyugatnémet szociológusok és pedagógusok háborúsága 813
Az óvodai, általános- és középiskolai nevelők pedagógiai továbbképzésének
1964/65. és 1965/66. évi terve 822
A NEVELŐMUNKA MŰHELYÉBŐL
Barabás Klára: A napközi otthon közösségi életének fejlesztéséről 834
Povázsai Sándorné: Élet- és ember közelségben osztályommal 844
VITA
„Kerekasztal" az ifjúság szexuális neveléséről. Hozzászól: Ortutay Zsuzsa 851
KÖNYVEK
Esz. Előd Nóra - E. Balabanovics - A. Sz. Makarenko : az
ember és író 856
Gáspár László: Pedagógiai problémák egy tanyai iskolában (Bolyai Imréné) 859
Balogh Márta: Színes, eleven, tartalmas életet minden KISZ-szervezetben 861
KRÓNIKA
Dr. Székely Endréné: Makarenko-emlékülés Budapesten. - Sz. A.
Kalabalin látogatásáról 864
Az CPI életéből 868
Megvásárolható példányok
Állapotfotók
Pedagógiai szemle 1964. szeptember Pedagógiai szemle 1964. szeptember Pedagógiai szemle 1964. szeptember Pedagógiai szemle 1964. szeptember

A borító kissé elszíneződött, foltos, sérült. Néhány oldal enyhén foltos.

Állapot:
930 Ft
460 ,-Ft 50
2 pont kapható
Kosárba